Jos nyt oikein ymmärsin Googlen käännöksestä niin Bernien mielestä WMSC äänesti muutoksesta ilman, että asia meni F1-komission ja TWG:n läpi. Todtin ja FIA:n mukaan ei ole merkitystä, koska Concorde ei ole enää 2013 voimassa. Tällä kaudella onkin ollut epänormaalin vähän radan ulkopuolisia tapahtumia...
KERS:stä pitäs saada ottaa irti niin paljon kuin pystyvät. Koko kapistuksen idea menee muuten vähän hukkaan. Ei siitä jarrutusenergiaa kuitenkaan määräänsä enempää saa kierrätettyä...Moottori olisi luonnollisesti varustettu poltoaineen suorasuihkutuksella ja turbolla. Tähän lisätään vielä KERS, jonka tehon FIA voisi ainakin tuplata.
Ei tuollainen sovi nykylinjaan ollenkaan. Jostain syystä nykyään halutaan nysvätä tuulitunnelissa ns. isossa kuvassa täysin merkityksettömien asioiden parissa. Sen sijaan, että annettaisiin tiimien oikeasti etsiä uusia jippoja. Ei noilla diffuusoreilla ja pakokaasuohjauksilla ole ihan hirmuisesti käyttökohteita F1-sarjan ulkopuolella.KERS:stä pitäs saada ottaa irti niin paljon kuin pystyvät. Koko kapistuksen idea menee muuten vähän hukkaan. Ei siitä jarrutusenergiaa kuitenkaan määräänsä enempää saa kierrätettyä...
Ite oon ollu pitkään sitä mieltä, että moottorit olis 1l ahdettu (mekaaninen sekä turbo) + vapaasti hyödynnettävä KERS. Akkujen kokokin voisi olla vapaa, eiköhän ne aika nopeesti asettuis järkeviin mittoihin = kaikilla melkein samanlaiset. Voip olla, että tällä reseptillä kaikki ei äänistä tykkäis, mutta ei sillä mulle niin väliä.Minä en tykkää yhtään näistä V6-suunnitelmista. Noista saadaan niin paljon tehoa, ettei siinä uskalleta mitään kunno hybridi/kers-kehittelyitä sallia.
Tai mitä jos tehtäisiin nykypohjalle 1.8 litraisia V6 turboja, niin tehoa olis kivasti kilpa-ajon kannalta, ja urheiluautovalmistajatkin tykkäis konseptista. Ja on kai noita ihan perusvolkkareillakin valikoimissa.Jellinek on selvästi opiskellut moottoritekniikkaa Max Mosleyn johdolla. Nykyisiin 2,4-litraisiin kaseihinhan päästiin helposti ottamalla edellisistä 3-litran kympeistä kaksi pyttyä pois. Samalla kustannukset tippuivat 20%!
Mitäs jos tehtäisikin uusista turbokoneista 1,6-litraisten sijaan vain 1,2-litraisia? Silloinhan moottoreita ei tarvitsisi suunnitella uudestaan, kun yhdestä nykysääntöjen mukaisesta saisi kätevästi kaksi uutta!
En tiedä puhutko kokemuksesta, mutta kun kyse ei kuitenkaan ole driftingistä ja kuljettajat yrittävät ajaa mahdollisimman pienellä luistelulla. Kyllä sitä tehoa löytyy edelleen sen verran että auton saa sladiin mutkassa kuin mutkassa.Nykyään tehoa on vähän liian vähän suhteessa pitoon, koska kaasua painamalla perää ei tahdo saada irti nopeammissa mutkissa.
Eppäilenpä tuota. Muistaakseni ainakin Montoya silloin V8:asien tullessa valitti maun menneen nopeista mutkista, kun voi ajella nilkka suorana. Tarkoitus ei tietenkään ole luistella, mutta yliteholla se ajaminen on kuitenkin luonteeltaan erilaista, myöskin niissä mutkissa joissa alitehoisellakin saa irtoamaan.kyse ei kuitenkaan ole driftingistä ja kuljettajat yrittävät ajaa mahdollisimman pienellä luistelulla. Kyllä sitä tehoa löytyy edelleen sen verran että auton saa sladiin mutkassa kuin mutkassa.
Jep. Kyllähän noi autot voi säätää sellaisiksi ettei niitä pysty kukaan ajamaan missään tilanteessa ilman sivuluisua, mutta nyt kun tekniikka, renkaat ja aerodynamiikka ovat kaikki kehittyneitä saa olla aikamoinen tehonlisäys että autot alkaisivat luistelemaan. Tosin välitykset, aerodynamiikka ja tasauspyörästö varmaankin säädettäisiin taas sellaiseksi ettei auto lähde sladiin.Insinöörit ja kuskit kuitenkin parhaansa mukaan pyrkivät poistamaan sen epätoivottavan luistelun, joten tuskin sitä hirvittävästi nähtäisiin. Luistoneston poistonkin piti tuoda lisää sladeja, mutta eipä niitä juuri ehditty nähdä kun ne opittiin välttämään.
Kyllähän noi nykyautot (tai oikeastaan vuodesta 2009 eteenpäin) luisuvat aika paljon enemmän kuin luistonestoaikoina.Insinöörit ja kuskit kuitenkin parhaansa mukaan pyrkivät poistamaan sen epätoivottavan luistelun, joten tuskin sitä hirvittävästi nähtäisiin. Luistoneston poistonkin piti tuoda lisää sladeja, mutta eipä niitä juuri ehditty nähdä kun ne opittiin välttämään.
Sanoisin, että perä irtoaa ajoittain helpommin. Mitään kovin pitkiä kahva edellä sladeja ei juuri nähdä (vaikka Heikki sellaisen Kanadassa esittikin). Sellaisia Zaikom kai kuitenkin lähinnä haki.Kyllähän noi nykyautot (tai oikeastaan vuodesta 2009 eteenpäin) luisuvat aika paljon enemmän kuin luistonestoaikoina.
Nopeaa tai ei, mutta veti kyllä hienosti :alppu:http://www.youtube.com/watch?v=6gMEriCPqAc
Kobayashin luisu Kanadassa. Ihan hyvin tuo liukuu kun pistää liukumaan. Nopeamminhan se menee suorassa.
Irtoaahan se perä helpommin kuin luistonestoaikoina, kun luistonestolla se ei irronnut ollenkaan koskaan.Sanoisin, että perä irtoaa ajoittain helpommin. Mitään kovin pitkiä kahva edellä sladeja ei juuri nähdä (vaikka Heikki sellaisen Kanadassa esittikin). Sellaisia Zaikom kai kuitenkin lähinnä haki.
Se nyt johtuu pikemminkin Pirelleistä kuin slickseistä... No katsotaan millaista meno on silverstonessa kun diffujen puhallusta suitsitaan. Voi olla että sladit lisääntyy...Irtoaahan se perä helpommin kuin luistonestoaikoina, kun luistonestolla se ei irronnut ollenkaan koskaan.
Mä olen edelleen sitä mieltä, että sliksien tulon jälkeen ajamisesta on tullut paljon mielenkiintoisemman näköistä. Kahva-sladit ovat toki harvinaisia, mutta melkeinpä joka kierroksella nähdään jonkunlaisia korjausliikkeitä kuskilla kuin kuskilla.
Oli sitä liukumista jo Bridgestonejen aikana.Se nyt johtuu pikemminkin Pirelleistä kuin slickseistä... No katsotaan millaista meno on silverstonessa kun diffujen puhallusta suitsitaan. Voi olla että sladit lisääntyy...