Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Moottori olisi luonnollisesti varustettu poltoaineen suorasuihkutuksella ja turbolla. Tähän lisätään vielä KERS, jonka tehon FIA voisi ainakin tuplata.
KERS:stä pitäs saada ottaa irti niin paljon kuin pystyvät. Koko kapistuksen idea menee muuten vähän hukkaan. Ei siitä jarrutusenergiaa kuitenkaan määräänsä enempää saa kierrätettyä...
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
KERS:stä pitäs saada ottaa irti niin paljon kuin pystyvät. Koko kapistuksen idea menee muuten vähän hukkaan. Ei siitä jarrutusenergiaa kuitenkaan määräänsä enempää saa kierrätettyä...
Ei tuollainen sovi nykylinjaan ollenkaan. Jostain syystä nykyään halutaan nysvätä tuulitunnelissa ns. isossa kuvassa täysin merkityksettömien asioiden parissa. Sen sijaan, että annettaisiin tiimien oikeasti etsiä uusia jippoja. Ei noilla diffuusoreilla ja pakokaasuohjauksilla ole ihan hirmuisesti käyttökohteita F1-sarjan ulkopuolella.

Luulisi olevan aika mielekiintoista seurattavaa, kun sovittaisiin että kaikkiin autoihin lyödään x kiloiset akut, tehkää mitä lystäätte. Tietenkään mitään pöljiä sekunttia per kierros rajoituksia kerssin käyttöön ei pitäisi laittaa. Olisi vinhaa, jos sitä extraa saisi keräillä useamman kierroksen toisen imussa. Ei tarvittaisi ohitukseen mitään avattavia takasiipiä :)

Minä en tykkää yhtään näistä V6-suunnitelmista. Noista saadaan niin paljon tehoa, ettei siinä uskalleta mitään kunno hybridi/kers-kehittelyitä sallia.
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Minä en tykkää yhtään näistä V6-suunnitelmista. Noista saadaan niin paljon tehoa, ettei siinä uskalleta mitään kunno hybridi/kers-kehittelyitä sallia.
Ite oon ollu pitkään sitä mieltä, että moottorit olis 1l ahdettu (mekaaninen sekä turbo) + vapaasti hyödynnettävä KERS. Akkujen kokokin voisi olla vapaa, eiköhän ne aika nopeesti asettuis järkeviin mittoihin = kaikilla melkein samanlaiset. Voip olla, että tällä reseptillä kaikki ei äänistä tykkäis, mutta ei sillä mulle niin väliä.

Kunhan menee kovaa vähällä polttoaineella... ;)
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jellinek on selvästi opiskellut moottoritekniikkaa Max Mosleyn johdolla. Nykyisiin 2,4-litraisiin kaseihinhan päästiin helposti ottamalla edellisistä 3-litran kympeistä kaksi pyttyä pois. Samalla kustannukset tippuivat 20%!

Mitäs jos tehtäisikin uusista turbokoneista 1,6-litraisten sijaan vain 1,2-litraisia? Silloinhan moottoreita ei tarvitsisi suunnitella uudestaan, kun yhdestä nykysääntöjen mukaisesta saisi kätevästi kaksi uutta!
Tai mitä jos tehtäisiin nykypohjalle 1.8 litraisia V6 turboja, niin tehoa olis kivasti kilpa-ajon kannalta, ja urheiluautovalmistajatkin tykkäis konseptista. Ja on kai noita ihan perusvolkkareillakin valikoimissa.

Nykyään tehoa on vähän liian vähän suhteessa pitoon, koska kaasua painamalla perää ei tahdo saada irti nopeammissa mutkissa. Tehokkaammat moottorit eivät kuitenkaan hirmuisesti vaikuta kierrosaikoja nopeuttavasti tai turvallisuutta heikentävästi. Vähän olis kovemmat suoranopeudet ja näyttävempää ajoa, ei muuta.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Nykyään tehoa on vähän liian vähän suhteessa pitoon, koska kaasua painamalla perää ei tahdo saada irti nopeammissa mutkissa.
En tiedä puhutko kokemuksesta, mutta kun kyse ei kuitenkaan ole driftingistä ja kuljettajat yrittävät ajaa mahdollisimman pienellä luistelulla. Kyllä sitä tehoa löytyy edelleen sen verran että auton saa sladiin mutkassa kuin mutkassa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
kyse ei kuitenkaan ole driftingistä ja kuljettajat yrittävät ajaa mahdollisimman pienellä luistelulla. Kyllä sitä tehoa löytyy edelleen sen verran että auton saa sladiin mutkassa kuin mutkassa.
Eppäilenpä tuota. Muistaakseni ainakin Montoya silloin V8:asien tullessa valitti maun menneen nopeista mutkista, kun voi ajella nilkka suorana. Tarkoitus ei tietenkään ole luistella, mutta yliteholla se ajaminen on kuitenkin luonteeltaan erilaista, myöskin niissä mutkissa joissa alitehoisellakin saa irtoamaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Insinöörit ja kuskit kuitenkin parhaansa mukaan pyrkivät poistamaan sen epätoivottavan luistelun, joten tuskin sitä hirvittävästi nähtäisiin. Luistoneston poistonkin piti tuoda lisää sladeja, mutta eipä niitä juuri ehditty nähdä kun ne opittiin välttämään.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Insinöörit ja kuskit kuitenkin parhaansa mukaan pyrkivät poistamaan sen epätoivottavan luistelun, joten tuskin sitä hirvittävästi nähtäisiin. Luistoneston poistonkin piti tuoda lisää sladeja, mutta eipä niitä juuri ehditty nähdä kun ne opittiin välttämään.
Jep. Kyllähän noi autot voi säätää sellaisiksi ettei niitä pysty kukaan ajamaan missään tilanteessa ilman sivuluisua, mutta nyt kun tekniikka, renkaat ja aerodynamiikka ovat kaikki kehittyneitä saa olla aikamoinen tehonlisäys että autot alkaisivat luistelemaan. Tosin välitykset, aerodynamiikka ja tasauspyörästö varmaankin säädettäisiin taas sellaiseksi ettei auto lähde sladiin.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Insinöörit ja kuskit kuitenkin parhaansa mukaan pyrkivät poistamaan sen epätoivottavan luistelun, joten tuskin sitä hirvittävästi nähtäisiin. Luistoneston poistonkin piti tuoda lisää sladeja, mutta eipä niitä juuri ehditty nähdä kun ne opittiin välttämään.
Kyllähän noi nykyautot (tai oikeastaan vuodesta 2009 eteenpäin) luisuvat aika paljon enemmän kuin luistonestoaikoina.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllähän noi nykyautot (tai oikeastaan vuodesta 2009 eteenpäin) luisuvat aika paljon enemmän kuin luistonestoaikoina.
Sanoisin, että perä irtoaa ajoittain helpommin. Mitään kovin pitkiä kahva edellä sladeja ei juuri nähdä (vaikka Heikki sellaisen Kanadassa esittikin). Sellaisia Zaikom kai kuitenkin lähinnä haki.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Sanoisin, että perä irtoaa ajoittain helpommin. Mitään kovin pitkiä kahva edellä sladeja ei juuri nähdä (vaikka Heikki sellaisen Kanadassa esittikin). Sellaisia Zaikom kai kuitenkin lähinnä haki.
Irtoaahan se perä helpommin kuin luistonestoaikoina, kun luistonestolla se ei irronnut ollenkaan koskaan. :D

Mä olen edelleen sitä mieltä, että sliksien tulon jälkeen ajamisesta on tullut paljon mielenkiintoisemman näköistä. Kahva-sladit ovat toki harvinaisia, mutta melkeinpä joka kierroksella nähdään jonkunlaisia korjausliikkeitä kuskilla kuin kuskilla.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Irtoaahan se perä helpommin kuin luistonestoaikoina, kun luistonestolla se ei irronnut ollenkaan koskaan. :D

Mä olen edelleen sitä mieltä, että sliksien tulon jälkeen ajamisesta on tullut paljon mielenkiintoisemman näköistä. Kahva-sladit ovat toki harvinaisia, mutta melkeinpä joka kierroksella nähdään jonkunlaisia korjausliikkeitä kuskilla kuin kuskilla.
Se nyt johtuu pikemminkin Pirelleistä kuin slickseistä... No katsotaan millaista meno on silverstonessa kun diffujen puhallusta suitsitaan. Voi olla että sladit lisääntyy...
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Se nyt johtuu pikemminkin Pirelleistä kuin slickseistä... No katsotaan millaista meno on silverstonessa kun diffujen puhallusta suitsitaan. Voi olla että sladit lisääntyy...
Oli sitä liukumista jo Bridgestonejen aikana.
 
Ylös