Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Veikkaanpa, että moottoriratkaisu tullaan jossain muodossa kopioimaan myös GP2:een. Jostain syystä sarjaa hallinnoivat tahot ovat nähneet tärkeänä, että GP2 on mini-F1.
Paljon mahdollista. Ja voihan olla että mä olen liian pessimistinen noiden äänien kanssa mutta en ole kyllä sellaista Turboa kuullut joka pitää kunnon metelin.http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=198741
Tuossa vakuutetaan että ei hätää. Jossain muualla Berie vastustaa just äänien takia. Tiedä nyt sitten mitä tässä uskoa?
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ettei vaan ollut Craig Pollockin PURE, joka ilmoitti jo tekevänsä nelisylinterisen moottorin jokin aika sitten.

Lähteitä, http://joesaward.wordpress.com/2011/05/05/pollock-confirms/
http://joesaward.wordpress.com/2011/06/22/thoughts-on-future-engine-supply-deals/
WebSlaven linkittämässä jutussa tarkoitettiin varmaan juurikin PUREa. Nimittäin nyt kun luin linkin sisällön, niin ainakaan minä en ymmärrä sanoja "working on" tutkimisena, vaan pikemminkin niin, että viisi valmistajaa oli aloittanut nelisylinterisen moottoriprojektin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
F1-historic kisassa pari vuotta sitten oli mahdollisuus kuunnella livenä noita turbomoottoreita. Kyllähän niissä kilpauton äänet oli mutta nykymoottorien ääniin verrattuna ne olivat paskaa. Pitää vissiin hankkia korvatulppien tilalle kuulolaite. Onneksi meille jää GP 2 luokka joiden kisaa on muutenkin äärimmäisen viihdyttävää seurata livenä.
No eipä tohon uuteen verrattavaa moottoria ole ikinä valmistettu, joten on aika turha vedellä johtopäätöksiä. Eipä taida löytyä paljon turbokoneita jotka kiertää yli 10000 rpm. Noi uudet koneet tulee kiertämään kumminkin 15000, joka on aika reilusti enemmän. Onhan se vähemmän kuin nykyiset, mutta eipä se ole kuin 1700 kierrosta vähemmän kuin rajoitettu cosworthin v10, eikä sekään mikään hiljanen ollut. Tietysti se turbo hieman verottaa, mutta veikkaan että aikamoisia huutajia noi uudetkin koneet ovat.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
No eipä tohon uuteen verrattavaa moottoria ole ikinä valmistettu, joten on aika turha vedellä johtopäätöksiä. Eipä taida löytyä paljon turbokoneita jotka kiertää yli 10000 rpm. Noi uudet koneet tulee kiertämään kumminkin 15000, joka on aika reilusti enemmän. Onhan se vähemmän kuin nykyiset, mutta eipä se ole kuin 1700 kierrosta vähemmän kuin rajoitettu cosworthin v10, eikä sekään mikään hiljanen ollut. Tietysti se turbo hieman verottaa, mutta veikkaan että aikamoisia huutajia noi uudetkin koneet ovat.
Tuolta kierroksien kauttahan ne äänet löytyy. Toivotaan että homma menee suunnilleen noin kuin kirjoitit. Mä olen tässä asiassa vähän negatiivisella asenteella mukana mutta niinkuin vanha sanonta kuuluu: pessisimisti ei pety:wink:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mulle on ihan sama millaisella tekniikalla varustettu mylly siellä takana vonkuu, kunhan moottoreille aletaan taas antaa niille kuuluvaa painoarvoa. Ja tällä meinaan siis sitä, että moottoreissa olisi enemmän eroja kuin mitä niissä on viime vuodet ollut.

Mutta mitenkäs se moottoreiden kehitys? FIA:n tiedotteessa luki, että motin pitäisi kestää n. 4000km. Tämä vissiin sitten meinaa sitä, että moottorit luokitellaan kauden alussa ja jokaisella kuskilla on taas se tietty määrrä motteja käytettävänään per kausi. Onko kaudenaikainen kehitys sitten sallittua, vai saako merkittäviä muutoksia tehdä aina vain seuraavaa kautta (luokittelua) ajatellen? KERS on edelleen turhake.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
voi ku niitä moottoreita saisi kehitellä kuten aikoinaan ! kaipaan tulessa olevia moottoreita ja kauniita savuvanoja kun auto kiitää suoraa 300km/h tunnissa ! Voi niitä aikoja :cool:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
voi ku niitä moottoreita saisi kehitellä kuten aikoinaan ! kaipaan tulessa olevia moottoreita ja kauniita savuvanoja kun auto kiitää suoraa 300km/h tunnissa ! Voi niitä aikoja :cool:
Joo kyllä osaltaan niitä aikoja kaipaa kun moottorinkehitys oli vapaata, mutta en kaipaa yhtään aikoja kun toisilla on selkeä moottorietu verrattuna toisiin ja en kaipaa aikoja kun häntäpää ajaa pari vuotta vanhoilla koneilla verrattuna kärkitalleihin.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Joo kyllä osaltaan niitä aikoja kaipaa kun moottorinkehitys oli vapaata, mutta en kaipaa yhtään aikoja kun toisilla on selkeä moottorietu verrattuna toisiin ja en kaipaa aikoja kun häntäpää ajaa pari vuotta vanhoilla koneilla verrattuna kärkitalleihin.
Joo no se ei ollut kivaa et toisil oli vuotta paria vanhempi malli moottorista. Mutta onneksi ainakaan ekalla kaudella sitä ei tulisi nytten vastaan ;) Mutta kyllä moottorien osalta olisi kiva nähdä kilpailua. Kummasta voisi kiinostaa uusia moottorintoimittajia sellainen touhu. Mut jos heti isketään jäihin ni eipä siinä paljon ehkä kiinosta uusia mukaan tulla
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Joo no se ei ollut kivaa et toisil oli vuotta paria vanhempi malli moottorista. Mutta onneksi ainakaan ekalla kaudella sitä ei tulisi nytten vastaan ;) Mutta kyllä moottorien osalta olisi kiva nähdä kilpailua. Kummasta voisi kiinostaa uusia moottorintoimittajia sellainen touhu. Mut jos heti isketään jäihin ni eipä siinä paljon ehkä kiinosta uusia mukaan tulla
No en nyt näkisi asiaa noinkaan kaikkien moottorinvalmistajien kohdalta. Nyt on kumminkin mahdollisuus tulla paljon pienemmällä sijoituksella mukaan ja kaikilla on mahdollisuus voittaa sen sijaan että laitetaan 150 miljoonaa euroa vuodessa mottiin ilman mitään takeita kilpailukyvystä ja voitoista.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
On se saatana kumma jos kisajärjestäjät oikeasti luulevat että kisoja tullaan katsomaan pääasiassa metelin vuoksi. Siis mitä vit? Luulisin että kisoja tullaan katsomaan sen vuoksi että kyseessä on F1 tai siksi että siellä ajaa oma suosikkikuski tai talli. En usko että esim. Espanjassa tai Italiassa katsomot täyttyvät metelin vuoksi. Kyllä se on Ferrari ja Fernando Alonso, jotka ihmisiä vetävät. Briteissä se on McLaren, Button ja Hamilton, jotka vetävät katsojia. Sama meteli se soi Turkin tyhjille katsomoille...
 

LarryBoy

Well-known member
Liittynyt
31.7.2010
Viestit
91
No kunhan saadaan ahdetut kutoskoneet ja kierrokset sinne 15k paikkeille niin olen tyytyväinen :thumbup:
 

vilzu88

Well-known member
Liittynyt
15.12.2009
Viestit
51
No kunhan saadaan ahdetut kutoskoneet ja kierrokset sinne 15k paikkeille niin olen tyytyväinen :thumbup:
mutta eikös tos artikkelis sanota että 18 000 rinkiä halutaas. Mä en ainakaa vastusta ajatusta paljonkoha nuosta silloon veretää tehoa irti? Vai rajoitetaanko sitä sitte polttoaine määrällä jotenkin?
 

pauke

Member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
7
Ei formula 1 touhua voi tämänkään jälkeen ottaa yhtään sen vakavammin. Jos kyse on tosiaan äänestä, niin homma ei eroa sitten kovinkaan paljoa tavallisesta pakoputkiviritetyllä kylärassilla ajamisesta paitsi että on kalliimpaa. Joskus muistaakseni McLarenin pomo sanoi että tärkeintä lajissa heille on olla nopeampia kuin muut autosta riippumatta, vaikka se sitten olisi minkälainen. Kenties tätä sietäisi muistella lajin parissa. Yleisesti parasta mitä lajille voisi tapahtua tämän moottorikohinan ympärillä olisi Ferrarin ja Ecclestonen häipyminen.:D
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Pieni purkaus tähän väliin

KERS pitäisi poistaa samalla kun ne uudet moottorit tulee. KERSsistä ei ole ikinä ollut mitään hyötyä, pelkkä rahareikä joka on vain haitannut kilpailua.

Sainpa sanottua, nyt voi taas hengittää;)
 
Ylös