T.K
Sähkö-ukkeli
Eli siis pakokaasudiffuusorit on historiaa ainaki hetkeksi.Määrätty.
Eli siis pakokaasudiffuusorit on historiaa ainaki hetkeksi.Määrätty.
Ei voida....voidaankin 2014-autoja pitää kenties jossain määrin aikakoneina 30 vuoden taakse.
-1993 ja 2001-2007. 2008 tuli standardi ECU.Mistä mihin luistonesto ja sutimisen esto oli sallittu/käytössä?
Tällöinhän pystyi kaasun lyömään pohjaan keskellä mutkaa ja automatiikka hoiti loput?
No joo, -86 kaikilla oli turbokoneet. -84 vuonnakin tosin menestyminen edellytti jo turbomoottoria. Mistä lähtien kaikilla oli hiilikuitumonokokkirunko? :doubtful:Ei voida.
Se että autoissa on turbokone ja maaefekti poistuu on sama kuin käyttäisi verrokkina sitä että autoissa on neljä mustaa pyörää.
1983 oli kilpailua rengasrintamalla, samoin moottoreissa oli vielä sekä vapaastihengittäviä kuin turbokoneitakin ja aika moni talli käytti vielä vanhoja metallirukoisia autoja, eli sukupolvenvaihdos oli menossa myös runkopuolella.
Nämä erot siis vielä jättää sivuseikaksi nykyisten aerodnamiikkasääntöjen rajallisuuden, kaiken tekniikan (puoliautomaattilootat + KERS jnejne)
(84 oli muuten vielä silloinkin vapaastihengittäviä koneita)
Tämä olis mielenkiintoista tietää. Oliko nyt -81 kun ainakin McLarenilla oli hiilikuitumonokokki. 1985 alkoi keulan törmäystestit. Mahtoiko niistä päästä läpi ilman hiilikuitua?Mistä lähtien kaikilla oli hiilikuitumonokokkirunko? :doubtful:
Vuoden 1994 ratkaisu Benettonin kohdalla on aika kulmakarvoja nostattava.Ja käytännössä myös 1994-2001, kun FIA ei sitä onnistunut valvomaan tai edes sanktioimaan löydettyjä laittomuuksia.
FIA:lla oli siis hallussa pitävät todisteet, että Benettonin autoissa oli luistonestojärjestelmä. Benetton oli ko. järjestelmän piilottanut auton valikoista niin, että kuski edelleen pääsi siihen käsiksi valitsemalla "tyhjän" valikkokohdan tjsp. FIA:lle sitten selittivät, että luistonestobanni tuli -94 niin kiireellä, etteivät ehtineet sitä kunnolla siivota pois ohjelmistosta. Päättivät sitten jättää itse järjestelmän ja piilottaa sen vain valikoista. FIA:lle vakuuttivat ettei sitä koskaan laitettu päälle kisoissa. Läpi meni :ahem:Joe Saward sanoi:the FIA announced that it did not - at that point - have any evidence to suggest that Benetton had been using illegal electronic systems, but revealed that an illegal system did exist in the Benetton software and that it could be activated.
MP4(Marlboro Project 4)-runkomerkintä erottaa 1981 vuodesta viimeisimpiin McLarenin F1-autoihin olevat kilpurit monessa mielessä edeltäjistään: -81 toi mukanaan John Barnardin suunnitteleman hiilikuituisen monokokin, jonka evoluutioita oikeastaan kaikki Macin tuon jälkeiset rungot ovat. Lisäksi tuolloin talliin yhdistyi Dennisin F2:ssa ja F3:ssa menestyksekkäästi Project4-talli.Tämä olis mielenkiintoista tietää. Oliko nyt -81 kun ainakin McLarenilla oli hiilikuitumonokokki. 1985 alkoi keulan törmäystestit. Mahtoiko niistä päästä läpi ilman hiilikuitua?
Saisi penaltia toisen pakottamisesta ulos radalta kun toiset tulee kierroksella ohi. Toisaalta olisi kiva nähdä se rymistely varikolla kun tulee varikon läpiajorangaistus.Ei ole. Radan levyinen panssarivaunu ei tarvi edes hiilikuitua.
Oikeastaan asiaa kannattaa ajatella niin päin että tarvittavan mutkanopeuden saavuttamiseksi tarvitaan tietty määrä downforcea ja sen seurauksena syntyy vastusta. F1 auton vastuskertoimet ovat noin suuria juuri sen takia että downforcen tuottamisesta syntyy ns. indusoitua vastusta (lift induced drag lentokoneissa). Mitä enemmän dowforcea sen enemmän vastusta.tuossa tutkiseklin hieman että mitähän mahtaa olla formulan ilmanvastus kertoimet. Sen verran vajaaksi on jäänyt oma fysiikan opiskelu että lähinnä joudun soveltamaan päättelyllä näitä eri asioita. Törmäsin lukemiin jotka omaan korvaan kuulostavat ehkä yllätävänkin isoilta eli 0.7-1.1 riipuen siivestä. Nykyajan henkilöautossa kerrointoimet pyörivät siinä 0.3-0.35. Jos todella on noin iso tuo formulan ilmavastus kerroin olisi mielenkiintoista tietää kuinka paljon tuosta ilmanvastuksesta saadaan käytettyä autoa alaspäin työntäväksi voimaksi oma arvaus olisi jossain 80% luokkaa. Mutta jos jollain on ihan oikeaa tietoa asiasta niin olisi kyllä mukava kuulla?
Tutkinpa aihetta lisää:Kuinka tehokkaasti ERS pystyy lataamaan jarrutuksessa? Jarrutuksien "teho" on kuitenkin useita tuhansia hevosvoimia, joten luulisi että levytkin joutuvat tekemään töitä myös normaalisti. En tosin löydä juuri mitään informaatiota asiasta.
Voi hyvin olla, että brake by wire aiheuttavan enemmän päänvaivaa kuskeille ja insseille kuin lisääntynyt vääntö tai muut uutuudet.
Siinä missä FIA tuntuu haluavan lisätä koko ajan uusia systeemejä kuljettajan riesaksi, niin talleilla on intressi tehdä ajamisesta niin helppoa kuin mahdollista.Mutta kyllähän jo niinkin varhaisessa vaihetta kilpakuljettajan uraa kuin f1 luokassa, pitäisi osata hallita vaihteet, kaasu ja jarru + joitaki ratin nappeja.