Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Kerrassaan tyylikästä.



Jos nyt puhutaan pelkästään kalustosta, niin F1-autojen tulee olla...

A) Nopeita
B) Näyttäviä/kauniita
C) Ulkoiselta perusrakenteeltaan/perusajatukseltaan/kaavaltaan muuttumattomia.

...kun taas se mitä katteiden alla tapahtuu on kokonaan toinen kysymys.
Kovin vaikeaa löytää enempää kuin yhtä vuosikymmentä joilloin nuo kriteerisi ovat kaikki täyttyneet. A ja B yleensä ristiriidassa, etenkin tuulitunneliaikakaudella ja C taisi lakata täyttymästä viimeistään siipien tullessa.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Olisiko se perusrakenteen/perusajatuksen/kaavan kehitys pitänyt stopata jo heti alkuunsa Farinan Alfa Romeoon vai onko tämä nykyinen se tila josta ei enää passaa poiketa?
Täytyy mennä vielä pidemmälle. Farinan Alfasta ei löytynyt katettua ohjaamoa tai lokasuojia, mutta ei löytynyt MM-sarjaa edeltävien vuosikymmenien kalustostakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Voi johtua minusta ja luultavasti johtuukin mutta en pääse oikein kärryille mitä toiveesti F1:n suuntauksen suhteen ovat.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kovin vaikeaa löytää enempää kuin yhtä vuosikymmentä joilloin nuo kriteerisi ovat kaikki täyttyneet. A ja B yleensä ristiriidassa, etenkin tuulitunneliaikakaudella ja C taisi lakata täyttymästä viimeistään siipien tullessa.
En nyt varsinaisesti pysty mitenkään näkemään miten nykyiset F1-autot tai lähihistorian kaluston voisi nähdä hitaina, rumina tai perinteitä halventavina.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Aika turhanpäiväistä jorinaa nämä kopit ja niiden ulkonäkö.

Moniko on tykännyt kavennetuista takasiivistä jotka on nostettu korkealle?
Entä sitten 'ylileveistä' etusiivistä? Entä siitä kärsästä?
Kenen mielestä aironhankaimet olivat hienoja?

Tuollahan vain toteutetaan sääntöjä jotka FIA asettaa ja ajan myötä niihin tottuu tai sitten ei.











Näistäkin on selvitty.:eek:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Että tulevaisuuden F1-autosta ei tulisi Red Bull X1:n huonoa ja surkean hidasta kopiota.
Niin siis aivan joo, että perusrakenteen/perusajatuksen/kaavan ei ole toistaiseksi suuremmin sörkitty koska koko aika on pysytty yksipaikkaisessa avorenkaisessa ynnä avo-ohjaamoisessa autossa?
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Näistäkin on selvitty.:eek:
Tismalleen näin se menee. Kyllä minäkin olin vakuuttuneen varma että nyt loppui F1:n seuratanta kun autoista tulee noin surkean näköisiä mopoja kun ensikuvan näin kapealla ja korkealla siivellä varustetusta BMW:stä. Kas vain, niin ei käynytkään.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tismalleen näin se menee. Kyllä minäkin olin vakuuttuneen varma että nyt loppui F1:n seuratanta kun autoista tulee noin surkean näköisiä mopoja kun ensikuvan näin kapealla ja korkealla siivellä varustetusta BMW:stä. Kas vain, niin ei käynytkään.
Aaahhh, jäi postaamatta kuva siitä kaikkein kauheimmasta tekeleestä.

 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Se on ihan sama mitä täällä forumilla itketään, raha se lopulta ratkaisee mihin päädytään, että kiinnostaako yleisöä enää vai ei. :)

Tuskin mitään suurempia muutoksia on tulossa, kun sellaisille ei ole tarvetta.
No niinpä. Viikkotolkulla jeesusteltu ja pekuloitu yhtä ulosajoa, jossa tuuri oli todella huono, koska se nosturi oli siellä radalla ja Jules sattui osumaan juuri siihen ja vieläpä pahaan kohtaa, eikä esim. päin rengasta.

Tekis Pirelli vaikka kunnon saderenkaita, ettei tarvitsisi ajaa välikelinrenkailla. Eipä tuo muuta tarvitse.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
Jos tallit saisivat vain riittävän paljon vettä poistavat renkaat jotka eivät erikseen nostata niin paljon vesisumua niin ajoja voi olla. Ne ihan äärimmäiset sadekelin renkaat aikanaan vedenpoistoltaan mahdollistivat jopa hyvinkin kovan kilpa-autoilun, mutta sateella niiden renkaiden nostamat vesimäärät olivat jo vaarallisia. Puhumattakaan sitten vielä maaefektiajan erillisestä auton nostattamasta sumukerroksesta jopa pienelläkin sademäärällä. Tämä taas johtui niin auton aerodynaamiikan, lämpötekniikan kuin maavarankin vuoksi.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
No niinpä. Viikkotolkulla jeesusteltu ja pekuloitu yhtä ulosajoa, jossa tuuri oli todella huono, koska se nosturi oli siellä radalla ja Jules sattui osumaan juuri siihen ja vieläpä pahaan kohtaa, eikä esim. päin rengasta.
Mitäs se tämmöinen on?

T. Kielipoliisi
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mitäs se tämmöinen on?

T. Kielipoliisi
Täällä on ollut noin 107 mielipidettä siitä, miten Bianchin onnettomuus olisi vältetty. Ei ajeta ollenkaan niin ei käy noin.

If you can't stand the heat, keep out from the kitchen.

Kyllähän kuskit mielellään ottavat vastaan palkkaa/kunnioitusta/ihailua/pinppaa riskialtiista työstään, mutta silloin pitää myös hyväksyä se tosiasia, että välillä napsahtaa kohdalle.
 
Ylös