Sääntömuutokset 2011

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En tiedä muista, mutta minun korviin tämä kuulostaa taas niin F1:ltä kuin olla ja voi. Idioottimaiset säännöt, ei kun ensimmäistä hylkäystä/penalttia odotellessa. Kas kun ei 207,53m :wall:
Mittauspaikka on epäilemättä haluttu vetää riittävän kauaksi jarrutusalueen alkamisesta, jotta myöhäiset jarrutukset eivät vaikuta tulokseen.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
FIA:n kuvan mukaan tuo DRS:n mittauspiste on samassa kohtaa huippunopeuspisteen kanssa. Ehkäpä on vain haluttu välttää yhtä ylimääräistä timing looppia.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Malesiassa mielestäni sillä viimisellä suoralla ennen pääsuoraa olisi ollut ehkäpä parempi siivenavaamispaikka. Saisi paremmin kahdelle suoralle hyviä taisteluita, kun viimeisestä mutkasta tullessa voidaan monesti olla lähekkäin, ja imuun pääsuoralla.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Olisiko sellainen mahdollisuus että halutaan välttää se tilanne, että kaksi kuskia taistelee voitosta loppuun asti ja viimeisessä mutkassa mennään avaamalla takasiipeä ohi.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Olisiko sellainen mahdollisuus että halutaan välttää se tilanne, että kaksi kuskia taistelee voitosta loppuun asti ja viimeisessä mutkassa mennään avaamalla takasiipeä ohi.
Asia pointti. Jos veikkaan, asiaa ei ole hokattu ajatella (päättäjien toimesta) noin, mutta kilpailullisesti reilumpi homma kyllä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
FIA:n kuvan mukaan tuo DRS:n mittauspiste on samassa kohtaa huippunopeuspisteen kanssa. Ehkäpä on vain haluttu välttää yhtä ylimääräistä timing looppia.
Tuosta FIAn kuvasta tais selvitä myös tämä Maikkarin tiimin pitkään ihmettelemä toinen tapa jakaa rata sektoreihin.

Ruudussahan joskus näkyy, että jotain on tapahtunut esim. sektorissa 14. Aikasektoreita on joka radalla kolme, mutta nämä isommat luvut näemmä ovat "Marshall sektoreita".

Eipä taida Maikkarin pojat vieläkään tietää asiasta... :D
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Mittauspaikka on epäilemättä haluttu vetää riittävän kauaksi jarrutusalueen alkamisesta, jotta myöhäiset jarrutukset eivät vaikuta tulokseen.
Minusta tämä koko konsepti on ihan naurettava. Samoin kuin KERS. Kas kun ei kaasun asennollekin määrätä 100% maksimissaan 16,45s kierroksen aikana, tällöin voisi syttyä vaikka violetti valo, jolloin kaasun asennon voi FIA:n mittauspisteen kohdalla nostaa 97,5% asentoon, muulloin maksimissaan 73,25% asentoon, jolloin mittariston merkkivalo on punainen.

Pointti on se että joko sallitaan moiset heebelit vapaasti, sallitaan mieluummin maksimiaika koko kilpailun aikana, jolloin niitä käytetään kuten halutaan. Tällöin tulisi enemmän mielenkiintoa, nyt tuo siipipaikka on aina sama. KERS joka kierroksella sama. Hyöty vs. mielenkiinto noin nolla. Siiven osalta voisi toki olla vaarallista sallia avaus missä vaan, mutta mieluumin näkisin ohituksen viimeisessä mutkassa siiven/KERSin avulla kuin tämmöistä pelleilyä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minusta tämä koko konsepti on ihan naurettava.
Jokaisella on toki oikeus mielipiteeseen ja olen minäkin kirjoittanut tänne, että pidän DRS:ää jokseenkin keinotekoisena. Mutta toimiva systeemi se on, sitä ei käy kiistäminen. Ja mikä parasta, sen vaikutusta voi säädellä tarpeen mukaan.
Pointti on se että joko sallitaan moiset heebelit vapaasti, sallitaan mieluummin maksimiaika koko kilpailun aikana, jolloin niitä käytetään kuten halutaan. Tällöin tulisi enemmän mielenkiintoa, nyt tuo siipipaikka on aina sama. KERS joka kierroksella sama. Hyöty vs. mielenkiinto noin nolla.
Jos siipeä saisi käyttää vapaasti (mutta aikarajoitteisesti), sitä käytettäisiin ohitusyritysten estämiseen, ja systeemin teho ja viihdearvo olisi plus miinus nolla. Se olisi vain hyödytön, mutta pakollinen lisänappula ratissa.

KERS menee periaatteessa ehdottamallasi tavalla, vaikka rajoitettu käyttoaika onkin kierroskohtainen. Akkuja olisi purettava joka tapauksessa säännöllisesti, joten rajoituksen muuttaminen koko kisaa koskevaksi ei aiheuttaisi mitään sellaista muutosta mikä olisi yleisön havaittavissa. Nykyään kun KERS on kaikilla (paitsi pikkutalleilla), sen kilpailullinen tai viihteellinen arvo on olematon, joten koko aparaatti on siinä mielessä arvoton ja vain pakollinen lisänappi. Mutta ne vihreät arvot...
Siiven osalta voisi toki olla vaarallista sallia avaus missä vaan, mutta mieluumin näkisin ohituksen viimeisessä mutkassa siiven/KERSin avulla kuin tämmöistä pelleilyä.
Haluat siis MotoGP:n omaisen tilanteen, jossa ohittaminen ei ole edullista ennen viimeistä kaarretta?
 
Viimeksi muokattu:

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
En nyt ole vielä nähdyn perusteella sanomaan sitä toimivaksi, tosin en voi sanoa etteikö se toimisikaan. Keinotekoinen härpäke silti.

Periaatteessa samaan lopputulokseen päästäisiin rajoittamalla kaasun asento normaalisti sanotaan nyt vaikka 90%:iin (tai siis sallimalla max kierrokset alemmaksi). Sallimalla DRS:ää vastaavalla tavalla tilapäinen nosto 100%:iin, päästäisiin melko samanlaiseen lopputulokseen. Halvemmalla ja turvallisemmin. Yhtä keikotekoinen tämäkin.

Tämän pohjalta voitaisiin sallia nyt sitten koko kilpailun aikana tietyn ajan maksimikierrokset vapaasti käytettäväksi kuinka kuski haluaa. Samoin KERS, joka toki vaatii säännöllisen purkamisen joka tapauksessa, olkoon nyt sitten tuo ylimääräinen käyttö tuon edellisen lisäksi. Tällöin päästäisiin joka tapauksessa "vihreämpään" lopputulokseen, kuin tuo siipi, ehkä.

Minusta tämä malli olisi mielenkiintoisempi siinä mielessä että tuota poweria voisi säästää tarpeen mukaan ja koskaan ei voisi tietää paljonko kaverilla on jäljellä. Mutta mielipiteet on mielipiteitä, tuo siipihomma on vaikea "normaalikatsojan" ymmärtää. Tosin en tiedä olisiko tämäkään sen helpompi. Tosin halvempi ja turvallisempi, kuten sanottu. Pelkkää softaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En nyt ole vielä nähdyn perusteella sanomaan sitä toimivaksi, tosin en voi sanoa etteikö se toimisikaan. Keinotekoinen härpäke silti.
Australiassa nähtiin muutama DRS:n avulla tehty ohitus, jotka olisi jäänyt ilman sitä tekemättä. Radoilla joilla on pitempi suora vaikutus pitäisi olla selvemmin nähtävissä. Mutta kuten monesti todettu, sen ei ole tarkoitus tehdä ohituksista automaattisia, vaan vain hieman helpottaa niitä. Eikä DRS:stä tietenkään ole apua elleivät autot ole sekunnin sisällä toisistaan, joten mitään ohituskarnevaaleja ei ole jatkossakaan odotettavissa.
Tämän pohjalta voitaisiin sallia nyt sitten koko kilpailun aikana tietyn ajan maksimikierrokset vapaasti käytettäväksi kuinka kuski haluaa. Samoin KERS, joka toki vaatii säännöllisen purkamisen joka tapauksessa, olkoon nyt sitten tuo ylimääräinen käyttö tuon edellisen lisäksi. Tällöin päästäisiin joka tapauksessa "vihreämpään" lopputulokseen, kuin tuo siipi, ehkä.
Itse olinkin nimenomaan tuon kierrorajoituksen hetkellisen poistamisen kannalla - erityisesti siksi, että se samalla tehdään koneen kestävyyden uhalla. Vihreämpi tapa se ei ole, sillä käsittääkseni korkeammat kierrokset lisäävät kulutusta, kun taas kääntösiipi vähentää ilmanvastusta ja lisänopeus tulee ilman kulutuksen lisäystä.
Minusta tämä malli olisi mielenkiintoisempi siinä mielessä että tuota poweria voisi säästää tarpeen mukaan ja koskaan ei voisi tietää paljonko kaverilla on jäljellä. Mutta mielipiteet on mielipiteitä, tuo siipihomma on vaikea "normaalikatsojan" ymmärtää. Tosin en tiedä olisiko tämäkään sen helpompi. Tosin halvempi ja turvallisempi, kuten sanottu. Pelkkää softaa.
Tokihan se jäljelläoleva määrä näytettäisiin TV-grafiikassa ja olisi siten kaikkien tiedossa, myös kuskien. Perusongelma tässä on kuitenkin sama kuin missä tahansa rajoittamattomassa käytössä, sitä käytettäisiin ohitusyritysten estämiseen.

En käsitä mikä tässä siivessä muka on niin vaikea ymmärtää. Ei katsojat niin tyhmiä ole, etteivät ymmärrä että vaaditaan alle sekunnin ero, ja että sitä saa käyttää vain yhdessä paikassa. Siinäpä se olennainen. Ja vielä grafiikasta näkee milloin sitä käytetään ja selostajat varmaan muistavat joka kisassa hommaa vielä selittää.
 
Viimeksi muokattu:

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
En käsitä mikä tässä siivessä muka on niin vaikea ymmärtää. Ei katsojat niin tyhmiä ole, etteivät ymmärrä että vaaditaan alle sekunnin ero, ja että sitä saa käyttää vain yhdessä paikassa. Siinäpä se olennainen. Ja vielä grafiikasta näkee milloin sitä käytetään ja selostajat varmaan muistavat joka kisassa hommaa vielä selittää.
Siinäpä se olennainen, katsojan täytyy vaan lukea kunkin kisan "manuaali" enne kisan katsomista. Ja tätä kukaan ei tiedä/osaa ennakoida toimivan tuota mainitsemaani menetelmää paremmin ilman testejä. KERS on edelleen käytettävissä jnejne. Paikka on yksi ainoa, tuossa mainitsemassani menetelmässä paikan saa kuski valita vapaasti. Ja en puhunut kierrosten lisäämisestä, vaan ns. normitason laskemisesta. Tuo lisääminen olisi tilapäinen salliminen nykytasoon, vihreää. Liito-oravat pelastuu.

No, mielipiteitä on monia ja omani saataa muuttua, kunhan kisoja tulee enemmän. Mutta sitä et voi kiistää etteikö kaikille yhteisen softan kehittäminen/muokkaaminen olisi halvempaa kuin kaikkien tallien kehittämä mekaaninen/hydraulinen/aerodynaaminen viritys lisättynä kaikille yhteisellä kontrollisoftalla ja jokaisen tallin omalla servohärdellillä. Täsmälleen samaan lopputulokseen oltaisiin päästy em. tavalla niin haluttaessa. Ja jos oikein keinotekoiseksi haluttaisiin mennä, niin ohitettavan auton ko. ominaisuuksien käyttö voitaisiin estää DRS:n kaltaisessa tilanteessa, eli puntit täsmälleen niin kuin nytkin = ohittavan etu.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
DRS on keinotekoinen, mutta pieni tekijä. Sellaiseksi se on myös tarkoitettu. Minusta vertaaminen siihen, että rajoitetaan kaasunkäyttöä tms. olisi kyllä vielä keinotekoisempi ajatus. Toki onhan sielä nytkin kierrosrajoitin käytössä ja sikäli boostinappulan saisi myös sillä, että saa isommat kierrokset käyttöön.

Mutta mielipiteet on mielipiteitä, tuo siipihomma on vaikea "normaalikatsojan" ymmärtää.
Siinäpä se olennainen, katsojan täytyy vaan lukea kunkin kisan "manuaali" enne kisan katsomista.
Miksi DRS:ää on normipertin vaikea ymmärtää? Oikein yksoikoisen katsojanhan ei tarvi edes tietää saati huomata koko härpätintä! Jos siipeä saisi käyttää kisassa (johon tällä systeemillä oikeasti tähdätään) vapaasti, niin sitten perusperttikin voisi ihmetellä tapahtumia. Nyt DRS:n avulla tulevat tilanteet on kaikki samassa paikassa tai sen paikan jälkeen, jolloin asioista tietämättömien ei tarvi sen enempää asiaa pohtia...

Eipä sillä, itse olisin ehkä menemään linjalle, että siipeä saisi käyttää useamman kerran kierroksella. Mutta ennen tämän syvällisempää pohdintaa pitää katsoa pari kisaa lisää. Melbournessahan autot pystyivät seuraamaan ilman DRS:ääkin mainiosti lähekkäin toisiaan ja ohituksia tuli enemän muualla kuin DRS suoralla, mikä oli oikein mainio juttu! Tarkoittaa, että tämä keinotekoinen härpätin ei tuottanut suurinta osaa (oma mutu veikkas tosin noista määristä) ohituksista tai yrityksistä. Oli useammassa ohituksessa varmaan toki osallisena, kun pääsuoran hyöty saatiin nykyautoilla vietyä ekaa mutkaa pidemmällekin.

Sanoisin siis, että tupladiffujen kielto on paljon suurempi asia kuin DRS tai KERS!
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Sanoisin siis, että tupladiffujen kielto on paljon suurempi asia kuin DRS tai KERS!
Samat havainnot myös itsellä, hehkutin 09 kauden alussa samaa että lähellä seuraaminen onnistuu helpommin ja jarrutuksissa pystyi ajamaan ihan kontissa. Sitten kun dupladiffut yleistyivät niin autojen väliin syntyi reilun sekunnin ero ja seuraaminen "ohitusikkunassa" ei onnistunut enää lainkaan.

Tehdyt sääntömuutokset show:n kannalta on erittäin hyvä juttu vaikkakin hieman keinotekoisia ne ovatkin. Lisää vaan mekaanista pitoa, läskisliksit alle ja autoihin leveyttä lisää...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siinäpä se olennainen, katsojan täytyy vaan lukea kunkin kisan "manuaali" enne kisan katsomista.
Ei ole mitenkään välttämätöntä. Seuraa vain ruudustaan, että aha, nyt on DRS käytössä. Eikä sekään ole välttämätöntä, voi vain seurata meneekö toinen ohi vai ei.
Ja en puhunut kierrosten lisäämisestä, vaan ns. normitason laskemisesta. Tuo lisääminen olisi tilapäinen salliminen nykytasoon, vihreää. Liito-oravat pelastuu.
Kierrosten laskeminen entisestään tuskin saisi mistään suunnasta kovin suurta kannatusta.
Mutta sitä et voi kiistää etteikö kaikille yhteisen softan kehittäminen/muokkaaminen olisi halvempaa kuin kaikkien tallien kehittämä mekaaninen/hydraulinen/aerodynaaminen viritys lisättynä kaikille yhteisellä kontrollisoftalla ja jokaisen tallin omalla servohärdellillä. Täsmälleen samaan lopputulokseen oltaisiin päästy em. tavalla niin haluttaessa. Ja jos oikein keinotekoiseksi haluttaisiin mennä, niin ohitettavan auton ko. ominaisuuksien käyttö voitaisiin estää DRS:n kaltaisessa tilanteessa, eli puntit täsmälleen niin kuin nytkin = ohittavan etu.
Jep, suht huokeasti siihen standardi-ECUun tuollaisen ominaisuuden saisi. Toisaalta jotkut kovasti liputtavat sen puolesta, että tallien omaa innovointia pitäisi lisätä. Tässä tapauksessa kyllä standardiratkaisu olisi siivenkin osalta ollut järkevämpi.

Ilman aikaerokontrollia kierroslukunappula ei edes olisi DRS:lle mikään vaihtoehto, koska se ei helpottaisi ohittamista juurikaan. Ja sen käytön salliminen joka puolella rataa tarkoittaisi ilmeisesti aikaeromittauspisteitäkin joka puolelle rataa. Eli ei se loppujen lopuksi sen yksinkertaisempi katsojan kannalta olisi, jos sitä tässä haettiin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ei ole mitenkään välttämätöntä. Seuraa vain ruudustaan, että aha, nyt on DRS käytössä. Eikä sekään ole välttämätöntä, voi vain seurata meneekö toinen ohi vai ei.

Kierrosten laskeminen entisestään tuskin saisi mistään suunnasta kovin suurta kannatusta.

Jep, suht huokeasti siihen standardi-ECUun tuollaisen ominaisuuden saisi. Toisaalta jotkut kovasti liputtavat sen puolesta, että tallien omaa innovointia pitäisi lisätä. Tässä tapauksessa kyllä standardiratkaisu olisi siivenkin osalta ollut järkevämpi.

Ilman aikaerokontrollia kierroslukunappula ei edes olisi DRS:lle mikään vaihtoehto, koska se ei helpottaisi ohittamista juurikaan. Ja sen käytön salliminen joka puolella rataa tarkoittaisi ilmeisesti aikaeromittauspisteitäkin joka puolelle rataa. Eli ei se loppujen lopuksi sen yksinkertaisempi katsojan kannalta olisi, jos sitä tässä haettiin.
Minun mielestäni paras vaihtoehto olisi "push to pass"-nappi. Siis nappi jolla saa suht varman ohituksen, mutta ei kumminkaan takuuvarmaa. Minulle on sama millä tavalla se toteutetaa oli se sitten DRS, KERS, ECU tai ihan mikä vaan. Tärkeintä olisi vain sitä saisi käyttää milloin vaan, mutta käyttökertoja olisi rajoitettu vaikka kuuteen per kisa. Nythän säädettävää takasiipeä saa käyttän niin monta kertaa kuin haluaa kunnes pääsee ohi.

Minun mielestäni ohittaminen ei ole mikään takaa tulevan oikeus vaan siitä pitää taistella, vaikka olisikin nopeampi. Kyllä edessä ajavalla pitää olla oikeus yrittää estää ohitus parhaansa mukaan. Rajoittamalla vain käyttökertoja taattaisiin se ettei sitä käytetä joka ikiseen ohitukseen, eikä säännöt olisi tyyliä "jos on alle sekuntin päässä mittauspisteessa ... saa käyttää siipeä 107 metrin verran ... ensimmäisen kolmen kierroksen jälkeen ... muttei sateella".
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Minun mielestäni ohittaminen ei ole mikään takaa tulevan oikeus vaan siitä pitää taistella, vaikka olisikin nopeampi. Kyllä edessä ajavalla pitää olla oikeus yrittää estää ohitus parhaansa mukaan.
Tästä nyt tuskin on mitään erimielisyyttä. Ongelmana asiassa on se, että sekä autot että se tapa, jolla edellä ajavan annetaan ohitusta puolustaa ovat tehneet ohittamisesta niin hankalaa, että nopeuseron on useimmilla radoilla oltava yli sekunti per kierros (Massan perässä mielellään kolme), jotta ohittaminen onnistuu. Edellä ajavalla on ollut jo pitkään kaikki kortit kädessään, eikä DRS yksin vielä heilauta tilannetta kummoisesti. Hyvä kuski osaa kyllä useimmiten blokata tämänkin kun vieläpä tietää, missä kohdin takana tulevalla on etu. Autojen aerodynamiikalle olisi hyvä tehdä jotain, mutta ehkä sitäkin voisi miettiä, onko ohitettavalle nykyisin sallittu keinovalikoima enää ihan järkevissä rajoissa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Autojen aerodynamiikalle olisi hyvä tehdä jotain, mutta ehkä sitäkin voisi miettiä, onko ohitettavalle nykyisin sallittu keinovalikoima enää ihan järkevissä rajoissa.
Jep. Tuntuu aina olevan oikeus peittävän linjan jälkeen tulla mutkasta ulos radan reunaan välittämättä rinnallaolevasta, joka on tullut rinnalle loogisesti sieltä puolelta missä on tilaa. Just keskellä shikaaneja, tai neulansilmien (ym. mutkien) ulostuloissa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minun mielestäni paras vaihtoehto olisi "push to pass"-nappi. Siis nappi jolla saa suht varman ohituksen, mutta ei kumminkaan takuuvarmaa. Minulle on sama millä tavalla se toteutetaa oli se sitten DRS, KERS, ECU tai ihan mikä vaan. Tärkeintä olisi vain sitä saisi käyttää milloin vaan, mutta käyttökertoja olisi rajoitettu vaikka kuuteen per kisa. Nythän säädettävää takasiipeä saa käyttän niin monta kertaa kuin haluaa kunnes pääsee ohi.
"Paras vaihtoehto" varmaan valtaosan (ja ainakin minun) mielestä olisi se, että aerodynamiikkaa muutettaisiin siten, että mutkissa pystyisi seuraamaan ja imusta olisi todellista ja merkittävää hyötyä. Ilman mitään kikkailuja.

Vapaan push to pass -nappulan ongelma on sama kuin muissakin vapaasti käytettävissä systeemeissä, eli se ettei sitä käytettäisi pelkästään ohitukseen, vaan myös ohittamisen puolustamiseen. Se ei siis antaisi etua pelkästään ohittajalle, vaan myös ohitettavalle. Rajoitettu määrä toki jonkin verran tuo vaihtoehtoja, mutta esim. Abu Dhabin Petrov-Alonso-tilanteessa on selvää mihin kumpikin kuskeista extrapowerinsa olisivat käyttäneet.
Minun mielestäni ohittaminen ei ole mikään takaa tulevan oikeus vaan siitä pitää taistella, vaikka olisikin nopeampi. Kyllä edessä ajavalla pitää olla oikeus yrittää estää ohitus parhaansa mukaan.
Kuten Bobakin ja Cmoneyn vastauksista on jo tullut ilmi, kaikki eivät ole samaa mieltä. Sijoituksestaan toki saa kamppailla, mutta tilanne, jossa kaksi sekuntia kierroksella nopeampi auto häviää hitaammalleen on absurdi jo kilpa-autoilun perusajatuksen kannalta. Kysessähän on nopeuskilpailu.

Kun se on tullut jo monissa kyselyissä selväksi, että katsojat haluavat lisää ohituksia, niin se onnistuu vain siten, että juuri takanaolevalla on jokin etu (tavasta riippumatta).
 

de Cesaris

bastardo, ignorante
Liittynyt
18.12.2003
Viestit
146
Vapaan push to pass -nappulan ongelma on sama kuin muissakin vapaasti käytettävissä systeemeissä, eli se ettei sitä käytettäisi pelkästään ohitukseen, vaan myös ohittamisen puolustamiseen. Se ei siis antaisi etua pelkästään ohittajalle, vaan myös ohitettavalle.
Here's da plan:

Voisihan sen nappulan antaa käyttöön vasta kauden kuudennen kisan jälkeen. Tällöin sen saisi kuuden seuraavan kisan ajaksi käyttöön neljä huonoimmin sijoittunutta tallia.
Kunnes taas kuuden kisan jälkeen arvotaan uudet numerot. Pakolliset sinilippukierroksellavarvaukset Nevadaan. Siinä sitä äksöniä luulisi syntyvän ja rattimies ohittaa joka tapauksessa..
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3436
Sijainti
F1-fanikatsomo
Nyt kun pari kisaa takana ja nähty DRS+KERS yhdistelmän apu tai auttamattomuus ohituksissa.
Mielestäni voitaisiin estää edellä ajavalta KERSin käyttö DRS käyttöalueella paikan puolustamiseen, muualla KERS olisi normaalisti käytössä.
 
Ylös