Red Bull RB6

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Hyvältä näyttää vaikka heti pätkii radalla.

Toivottavasti saavat luotettavuuden kuntoon.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Red Bullin uutuus näyttää hyvältä. Värimaailma on tuttu viime kaudesta, mutta pienet värikkäät yksityiskohdat piristävät kokonaisuutta. Esimerkiksi se, että perän kapenemista korostetaan raidoilla on visuaalisessa mielessä hyvä idea. Saattaa olla, että perä vaikuttaa tuosta syystä kapeammalta kuin McLarenissa. Oikeaan kokoon laitettujen vertailukuvien avulla autojen eroista tässä suhteessa voisi saada paremman kuvan.

Tehoton moottori on Red Bullin heikko kohta. Ensimmäisen päivän perusteella myös luotettavuudessa joudutaan antamaan tasoitusta.
 
Viimeksi muokattu:

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Eittämättä nopea peli, mutta luotettavuus tullee olemaan perus Neweytä eli ei mestaria Red Bullista.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Eittämättä nopea peli, mutta luotettavuus tullee olemaan perus Neweytä eli ei mestaria Red Bullista.
Perus Neweytä? Selitäppä hieman.
Yleensähän ongelmat on olleet moottoripuolella
(McLaren & Mersu aikana, samoin nyt Renaultin "uudella" aikakaudella)
Ei Neweyllä ole ollut osaa eikä arpaa moottorin kestävyyteen ollut.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Perus Neweytä? Selitäppä hieman.
Yleensähän ongelmat on olleet moottoripuolella
(McLaren & Mersu aikana, samoin nyt Renaultin "uudella" aikakaudella)
Ei Neweyllä ole ollut osaa eikä arpaa moottorin kestävyyteen ollut.
Eiköhän siihen motin kestävyyteen vaikuta miten on suunniteltu moottorin jäähdytys yms.. Kaikki varmaan muistaa Neweyn äärimmilleen viedyn Delffiini-McLarenin jonka piti tulla vuonna 2003.. Jännä juttu miten se ei kestänyt testeissä juuri mitään verrattuna vanhaan Lareniin jolla Kimi melkein mestaruuden nappasi. Eikä pahemmin Renaultilla ole ollut teknisiä ongelmia moottoreiden yms.. kanssa.. jännä juttu miten Neweylle sattuu aina huonoja moottoreita.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Eiköhän siihen motin kestävyyteen vaikuta miten on suunniteltu moottorin jäähdytys yms.. Kaikki varmaan muistaa Neweyn äärimmilleen viedyn Delffiini-McLarenin jonka piti tulla vuonna 2003.. Jännä juttu miten se ei kestänyt testeissä juuri mitään verrattuna vanhaan Lareniin jolla Kimi melkein mestaruuden nappasi. Eikä pahemmin Renaultilla ole ollut teknisiä ongelmia moottoreiden yms.. kanssa.. jännä juttu miten Neweylle sattuu aina huonoja moottoreita.
Kyllähän Rellun koneet on viimesen 2v. aikana paukkunut ihan ilosesti, myönsivät Rellun taholta itsekin että kesken kauden että Vettelin mestaruus on aika utopiaa heidän takiaan.
Lisäksi McLarenillahan oli ongelmia mersun koneiden kanssa 1995-2006, ok olihan ne Neweyn suunnittelemia autoja valtaosin, mutta en mä nyt silti ihan tolle rintamalle käänny että suunnittelijan ongelma olisi
(eipä Williamsilla ollut paljon pulmia kuitenkaan ;))

Mutta joo, en kyllä itse allekirjoita tuota väitettä ihan.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Neweyn paukkuvat autot on poikkeuksetta vedetty aika slimmeiks. Eli jotain yhteyttä itekin laskisin asioille...
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Uusi Red Bull ei pettänyt odotuksia

Turun Sanomat 10.2 2010 22:04:41

Vuoden odotetuin formula 1 -auto kuoriutui peittojen alta keskiviikkoaamuna Jerez de la Fronteran testivarikolla. Vaikka mitään maapalloa mullistavaa ei nähtykään, Adrian Neweyn piirtämä Red Bullin RB6 -uutuus ei pettänyt fanejaan tai F1-yhteisöä...

http://www.ts.fi/f1/uutiset/110425.html

http://www.ts.fi/f1/kolumnit/110423.html

on se sipponen takapuolestaan:
http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=145290

Ja Webber puolestaan voi olla jo huolissaan takapuolestaan
http://www.autotrader.co.uk/f1/story/0,,3213_5935861,00.html?
Eli jo muutaman päivän takainen lausunto kiertää medioita mutta aikaisin alkoi tämäkin show. Mersulle varakuskina jo nyt ja Red Bullille 2011. Mutta Webber luo uskoa ( itselleen ):

Q. How do you see the season for yourself. Is it a combination of pressure and confidence after you raised the bar last year?

MW: You have hit the nail on the head. The bar has been raised. It was a good season for me last year for a lot of different reasons. I had a tricky start in terms of my own physical condition but that is behind me now which was also a great burden mentally, not just physically. I am really optimistic about racing this car. There is absolutely no reason that I cannot do a better job than I did last year and achieve more things.

Q & A with Mark Webber: http://www.autosport.com/news/report.php/id/81393


.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Hainevä McLarenin mallilla.
Taitaa kylläkin Mäkillä olla Red Bullin mallia. ;) RB:hän käytti jo viime vuonna takasiiven perukoille asti ulottuvaa hainevää.

Tässä näitä. Näyttää kovin samalle kuin viime vuotinen.
Mutta painuu kyllä takaosan katteet alemmaksi kuin macillä. Ilmeisesti takaosan ripustus on entinen. Hainevä sitten uutta ja diffustahan ei vielä näy mitään. Erityisen pienet jähdytysaukot ponttoneissa - hieman macin tapaan nekin. Kanavat siis polttoainetankin yli johdettuna.

Mutta Newey sanoikin, että 2010 auto on jatkumoa vanhasta mallista uudet säännöt huomioiden - eli konsepti on sama. Voidaan sanoa kait - että ripustusta lukuunottamatta mac on reilusti lähentynyt RB:llia - monen muun ohella.
Selkeästi tuo näyttääkin jatkumolta viime vuoteen. Toisaalta viime vuoden RB saatto olla se autona paras. Diffujen ja niiden vaikutuksen takia vaikee toki sanoo tarkkaan oliko Brawn vai RB parempi.

Hainevä ei tosiiaan oo uutta. RB5 viime vuodelta:


Perän mataluus ja korkea keula myös viime vuoden autoa. Kuten keulan kyhmytkin. Keulassa lienee vähän jotain uutta.
Takajousitus lienee sama kuin ennen, jota ei nyt sit kait kukaan ookaan kopioinu vaikka kaikkien niin piti tehdä. :)
Pakarit tais olla tässä samoin kuin RB5:ssakin (kuva yllä) eli yläripustusten alla.

Mikael, onko tuo ponttoonien jäähdytyskanavien johtaminen yli bensatankin mutua vai faktaa? Suuressa kulmassahan syylärit on ponttooneissa kyllä, mutta niin jyrkkään laskee ponttoonien takaosa, että kovin isoo osaa tankista sinne ei mahtune.

Jaa no, voi hyvin sopiakin. Syylärit taakse päin vinossa kun ovat. :)
Mutta toisaalta taas voisiko bensatankki tulla kuskin sivuillekin?
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mutta toisaalta taas voisiko bensatankki tulla kuskin sivuillekin?
Epäilen kyllä ettei siitä saisi tarpeeksi turvallista ratkaisua tehtyä...
Toisaalta enpä ole nähnyt monokokkia paljaana yms. niin vaikea sanoa muuten kuin mutu:lla :)
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kun vähän yhdellä jos toisella jäähdytysaukot ponttooneissa nousivat sen ylälaitaan tänä vuonna - niin itsekseni olen vain miettinyt josko tuo johtuisi myös suuremmasta bensatankista ja sen sijoittelusta. Eikä vain esim puhtaammasta ilmasta ja korkeasta nokasta kontra pohjalle ja diffulle syötetystä ilmasta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ideana hyvä, mutta onko se mahdollista. Jos bensatankki on kokonaisuudessaan kuskin takana, niin voi mennä tiukoille saada sitä edes ihan auton pohjassa ponttooneihin mahtumaan. Ponttoonit kun alkaa jo ennen kuskin kypärää. Ja ovat kuitenkin melko massiiviset laitokset...

Jos tankin saa laittaa kuskin sivuillekin, niin sitten tuo toimii ainakin vallan hyvin.

Olihan viime vuonnakin jo korkeita ponttoonin suuaukkoja. Sillon vielä "pienten" tankkien kanssa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Juu, en mene vannomaan. Mutta tankin painopiste kun täytyy saada mahdollisimman alas, edessä on kuski, takana moottori - niin sivuthan siinä vain on hyödynnettävissä jotta korkeus ei liioin kasvaisi.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Tankki varmaan kiemurtelee vähän missä sattuu, eli tuskin on hirveän selkeä pömpeli kuskin takana.

RB6 edustaa kyllä tämän hetken standardia nykyaikaisesta F1-autosta. Siinä on jotenkin kaikki kohdallaan nyt kun saatiin kunnon tupladiffukin sinne. Ja tuo vetotankojousitus -brillianttia. Saattaa mennä joillain radoilla kierrosennätykset uusiksi, ainakin aika-ajoissa -ellei Bridgestone ryhdy pelleilemään ihan huolella renkaidensa kanssa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Juu, en mene vannomaan. Mutta tankin painopiste kun täytyy saada mahdollisimman alas, edessä on kuski, takana moottori - niin sivuthan siinä vain on hyödynnettävissä jotta korkeus ei liioin kasvaisi.
Autojen pituudet on kasvanu. En oo törmänny tarkkoihin mittoihin muutoksesta, mutta eipä sielä kait mikään muu oo kasvanu kuin tankki. Olikos niissä ennen noin 80 kiloset tankit? Nyt jotain 200 kilon luokkaa kait. Eli tuplaten sen verran mitä ennen.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
F1.comista löyty tällänen:
As a result of the ban on refuelling, the fuel tank (4) will be longer and wider. The wheelbase is likely to be about 15 cm longer than in '09 to accommodate this larger tank (6), though teams could opt to move the driver forward slightly (3) or build shorter gearboxes (5) to minimise this increase.
Sivuilta löytyvän piirustuksen mukaan tankki menis kyllä kuskin persustan alle ainakin eli siitä sitä vois varmaan levittääkin.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tankin tulee sijaita moottorin etureunan ja kuskin selän välissä. Tankin etureuna määritellään tarkemmin siten, että bensaa ei saa varastoida edempänä kuin 300mm mitattuna ylimmästä pisteestä, jossa kuskin selkä koskettaa penkkiä.

Kovin paljoa tankkia ei voi levittää, sillä bensiiniä ei saa varastoida kauempana kuin 400mm auton pituusakselista.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Autojen pituudet on kasvanu. En oo törmänny tarkkoihin mittoihin muutoksesta, mutta eipä sielä kait mikään muu oo kasvanu kuin tankki. Olikos niissä ennen noin 80 kiloset tankit? Nyt jotain 200 kilon luokkaa kait. Eli tuplaten sen verran mitä ennen.
Tarkoitinkin jos ei kaikkia litroja lisää pituuteen tai korkeuteen. Ja tuon 40cm kanssa se lisäleveys voi olla juuri alhaalla = ylhäältä kapeampi tankki.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös