Renngeist
Soldiers of Antisthenes
Kuuskytluvun tyyliin:Ratkaisu ohittamisongelmaan on helppo: F1-autoista pitää tehdä erittäin vaikeita ajaa.
Kuuskytluvun tyyliin:Ratkaisu ohittamisongelmaan on helppo: F1-autoista pitää tehdä erittäin vaikeita ajaa.
Kumpi mahtaa olla varmempi kevään merkki, lumilippa vai uusi "F1:n kuolema" -ketju?Ei tämä yhtäkkiä ole alkanut. Tämä sama keskustelu käydään joka vuosi.
Myöskin ohituksen aktiivinen estäminen eli ajolinjan vaihto olis hyvä kieltää. Näin mahdolliset vaaratilanteet poistuisi ja ohittaminen olisi helpompaa.Ohitusyrityksiä saataisiin varmaankin lisää, jos ohitusyritystä seuraava kolari tuomittaisiin herkemmin ohituksen estäjän kuin ohittajan syyksi.
Se on jo kielletty.Myöskin ohituksen aktiivinen estäminen eli ajolinjan vaihto olis kyvä kieltää. Näin mahdolliset vaaratilanteet poistuisi ja ohittaminen olisi helpompaa.
Mutta jostain syystä asenneilmast on se että perästä kovempaa tullut aiheutti päälleajon, vaikka toinen vaihtoi linjaa eteen.Se on jo kielletty.
Tallien lehmä pitäisikin siirtää toiseen ojaan. Niin kauan kuin talleilla on mahdollisuus parantaa sijoituksia kilpailuissa varikkopysähdyksin ja rengastrategioilla, niin sitä mahdollisuutta tullaan suosimaan riskialttiin radalla ohittamisen sijaan.Ehkä asiaa pitäisikin kysyä ulkopuolislta. Talleilla on oma lehmä ojassa, eivätkä ne ole innokkaita rajoittamaan omia kehitelmiään. Onhan niillä ollut siihen jo mahdollisuus.
Eikös sitä nyt kertaalleen saa vaihtaa?Se on jo kielletty.
Sori, mutta tämä oli kyllä typerintä mitä oon aikoihin kuullu.Myöskin ohituksen aktiivinen estäminen eli ajolinjan vaihto olis hyvä kieltää. Näin mahdolliset vaaratilanteet poistuisi ja ohittaminen olisi helpompaa.
Saa, mutta ohitusta ei saa estää.Eikös sitä nyt kertaalleen saa vaihtaa?
Sporting Regulations sanoi:However, as soon as it is caught up on a straight
by a car which is either temporarily or constantly faster, the driver
shall give the other vehicle the right of way by pulling over to one
side in order to allow for passing on the other side.
However, manoeuvres liable to hinder other drivers such as
premature changes of direction, more than one change of
direction, deliberate crowding of cars towards the inside or the
outside of the curve or any other abnormal change of direction,
are strictly prohibited and shall be penalised, according to the
importance and repetition of the offences, by penalties ranging
from a fine to the exclusion from the race.
Any obstructive manoeuvre carried out by one or several
drivers, either having common interests or not, is prohibited.
Rangaistuksia on annettu milloin mitenkin päin. Ehdottomasti kyllä pitäisi selkeämmin rangaista ohituksen estäjää.Mutta jostain syystä asenneilmast on se että perästä kovempaa tullut aiheutti päälleajon, vaikka toinen vaihtoi linjaa eteen.
Ennemmin näkisin sen, että nykylinjasta, jonka mukaan joku saa aina rangaistuksen kun osutaan yhteen pitäisi luopua.Myöskin ohituksen aktiivinen estäminen eli ajolinjan vaihto olis hyvä kieltää. Näin mahdolliset vaaratilanteet poistuisi ja ohittaminen olisi helpompaa.
Eikö mielummin vain oltaisi rankaisematta? Rangaistukset vain törkeistä tapauksista (Mansell Estoril 1989).Rangaistuksia on annettu milloin mitenkin päin. Ehdottomasti kyllä pitäisi selkeämmin rangaista ohituksen estäjää.
Ei. Jos ohitusta yrittävä tietää, että tuo edelläajava saa rangaistuksetta ajaa päin, niin ei kukaan yritä ohitusta.Eikö mielummin vain oltaisi rankaisematta? Rangaistukset vain törkeistä tapauksista (Mansell Estoril 1989).
Tai "Champ Car ei tule ajamaan ensimmäistä kilpailuaan" ja "A1GP ei selviä kesän yli ensi syksyn alkuun"?Kumpi mahtaa olla varmempi kevään merkki, lumilippa vai uusi "F1:n kuolema" -ketju?
Ei siellä tahallaan päälle ajaneet kuin muutamat poikkeukset ennenkään vaikka rangaistuskäytäntö oli rennompi. Kyllä se kisa menee itseltäkin pilalle, jos autot hajottaa. Montako tapausta muistat viimeisen kolmenkymmenen vuoden ajalta, jolloin edelläajava on mielummin kolaroinut tahallaan päin kuin päästänyt toisen ohi? (Suzuka 1989 & 1990 ja Jerez 1997) varattu.Ei. Jos ohitusta yrittävä tietää, että tuo edelläajava saa rangaistuksetta ajaa päin, niin ei kukaan yritä ohitusta.
Jos sääntöjen puolesta ohitettavalla olisi suurempi velvollisuus päästää ohittaja rinnalle, ehkä niitä ohituksiakin tapahtuisi vähän enemmän. Jos rangaistusta ei peippailusta seuraa, sitä harrastetaan härskisti. Ohitusta ei uskalleta yrittää jos se vaatii suurta riskinottoa. Ihan kaikkesta ei tietenkään kannata rangaistusta soveltaa, mutta...Eikö mielummin vain oltaisi rankaisematta? Rangaistukset vain törkeistä tapauksista (Mansell Estoril 1989).
Sieltä pääs unohtumaan Australia 1994...Montako tapausta muistat viimeisen kolmenkymmenen vuoden ajalta, jolloin edelläajava on mielummin kolaroinut tahallaan päin kuin päästänyt toisen ohi? (Suzuka 1989 & 1990 ja Jerez 1997) varattu.
F1 autot on erittäin vaikeita ajaa jo nyt.Ratkaisu ohittamisongelmaan on helppo: F1-autoista pitää tehdä erittäin vaikeita ajaa.
Tai sitten ääripäässä voittaja vie kaikkia kahdella kierroksella:vielä 1990 luvun alkupuolella taisi olla kisoja joissa voittajan kanssa samalla kierroksella oli vain yksi auto ja kuudenneksi sijoittunut oli jäänyt kolme kierrosta voittajalle. Varmasti siinäkin kisassa on nähty paljon ohituksia.
Schumacherhan sanoi ennen kauden alkua tehdyssä BBC:n haastattelussa, että nykyisiä ykkösiä on helpompi ajaa äärirajalla kuin esim. F2002-autoa. DDD:n ja sliksien ansiosta pitoa on aeromuutosten jälkeenkin aivan liikaa, vaikka se mekaanista pitoa olisikin.F1 autot on erittäin vaikeita ajaa jo nyt.
Niin, mutta rangaistuskäytäntö oli. Tässähän ehdotettiin, ettei siitä rangaistaisi.Ei siellä tahallaan päälle ajaneet kuin muutamat poikkeukset ennenkään vaikka rangaistuskäytäntö oli rennompi.
Ei tarvitse mennä kuin viime vuoden Australiaan, jossa Vetteliä rangaistiin siitä, että sulki Kubicalta tien. Noita on joka vuosi muutamia, en minä niitä lähde kaivelemaan. Yhdessä Fujin kisassa taidettiin langettaa parikin rangaistusta vastaavasta kiilaamisesta. Osa on tahallisia, osa väärinarviointeja, osa vahinkoja. Jos se olisi selvästi rangaistavaa, niin eipä sitä kukaan lähtisi yrittämään.Montako tapausta muistat viimeisen kolmenkymmenen vuoden ajalta, jolloin edelläajava on mielummin kolaroinut tahallaan päin kuin päästänyt toisen ohi?
Ei ohittajien puolelta, hehän uskaltavat paremmin lähteä ohittamaan, mikä oli koko homman tavoite.Kuten sanoin, törkeistä tilanteista - esim. yllämainitut - tulee sanktioida, mutta jos sanktio on odotettavissa aina, kun osutaan yhteen tai ajaudutaan radan ulkopuolelle, on tuloksena hyvin varovaista kilpa-ajoa.
Tuo pätkä on hieno juuri siksi, että siinä kuskit jättävät toisilleen tilan. Vain yhdessä kohdassa (n. 1:07) Villeneuve leikkaa Arnoux'n eteen niin ettei jätä tilaa.Nykypäivänä tästä Arnouxin ja Villeneuven klassisesta taistelusta tulisi molemmille aikasakkoa. Siinä osutaan toisen autoon ja mennään radan ulkopuolelle.