F-Duct, vertailukuvia ja jorinat

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Huiman tasokasta argumentaatiota. Jos nyt vielä kuitenkin väännät meille tyhmille rautalangasta, miten se ei ole kätännössä mahdollista.
Tietämättä yhtään miten kuskit käytännössä ilmavirtaa säätelee voi kysyä, että miksi ihmeessä insinöörit olisivat suunnitelleet säädön sellaiseksi, että se voi mennä päälle/pois vahingossa?
 

Janppa

Well-known member
Liittynyt
28.3.2009
Viestit
66
Tietämättä yhtään miten kuskit käytännössä ilmavirtaa säätelee voi kysyä, että miksi ihmeessä insinöörit olisivat suunnitelleet säädön sellaiseksi, että se voi mennä päälle/pois vahingossa?
Luovuin jo toivosta, mutta forumilla on älyllistä elämää! :D
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Tietämättä yhtään miten kuskit käytännössä ilmavirtaa säätelee voi kysyä, että miksi ihmeessä insinöörit olisivat suunnitelleet säädön sellaiseksi, että se voi mennä päälle/pois vahingossa?
No ainakin McLarenin järjestelmän uutisoitiin olevan sellainen, että kuljettaja säätelee sitä vasemmalla polvella. Eli sen on oltava sellaisessa paikassa, johon polvella yltää. Ei tunnu mahdottomalta, että polvi voisi osua siihen vahingossa, koska nuo autot nyt eivät mitään tilaihmeitä ole.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No ainakin McLarenin järjestelmän uutisoitiin olevan sellainen, että kuljettaja säätelee sitä vasemmalla polvella. Eli sen on oltava sellaisessa paikassa, johon polvella yltää. Ei tunnu mahdottomalta, että polvi voisi osua siihen vahingossa, koska nuo autot nyt eivät mitään tilaihmeitä ole.
Ei myöskään tunnu yhtään sen mahdottomammalta, että asia olisi otettu suunnittelussa huomioon. En usko, että kyse olisi jostain sellaisesta, johon jalka voi osua vahingossa pelkästään g-voimien vaikutuksesta. Ei ne kaverit hölmöjä ole, vaikka insinöörejä ovatkin. Ja onhan tuon pitänyt myös mennä turvallisuudesta tarkan FIA:n syynin läpi.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Tietämättä yhtään miten kuskit käytännössä ilmavirtaa säätelee voi kysyä, että miksi ihmeessä insinöörit olisivat suunnitelleet säädön sellaiseksi, että se voi mennä päälle/pois vahingossa?
Esim. inhimillisen erehdyksen kautta. Uusi säädettävä laite, hallinta ei alitajunnassa (kuten ohjaus, kaasu ja jarru) ja paniikissa voi kolhaista "vipua". Onhan auton ohjauskin suunniteltu niin, että sen voi vahingossa ajaa ojaan. Tai kaasun painaa pohjaan. :rolleyes:

F-ductin tapauksessa tämän tekee "vaaralliseksi" se että aerodynamiikan muuttuessa äkillisesti, voi autosta tulla pulkka ja kuskista sen matkustaja. Onko muutos niin suuri, että sillä on käytännön merkitystä onkin toinen juttu. Otetaan nyt esimerkiksi Eau Rouge, josta mennään hurjankokoista ylämäkeä hana pohjassa ja auto vispaa jo luonnostaan kaikilla neljällä pyörällä (sen uskoo kun livenä näkee). Tässä jos takasiiven tuotta downforce laskee yhtäkkiä ja yllättäen, voi käydä kuten muinoin eräälle Annelille - sekin lähti Kesärannasta ja nopeesti.
 

Janppa

Well-known member
Liittynyt
28.3.2009
Viestit
66
Luovuin jo toivosta, mutta forumilla on älyllistä elämää!
Hienoa argumentointia! Tästähän saatiin kunnon threadi aikaseksi.. ja Webslave kiteyttikin omanki näkemyksen tuossa hyvin :)
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Webslave kiteyttikin omanki näkemyksen tuossa hyvin
Hyvä, jotkut tosin pyrkivät kiteyttämään omat näkemyksensä ihan itse.

Ovatko herrat (?) Webslave ja Janppa tosiaan sitä mieltä, että on täysin mahdotonta, että insinöörit ovat suunnitelleet tälläisen nopeutta parantavan vaikka se saattaa olla turvallisuusriski? Koskaan ennenkään näin ei ole tehty, kuten esimerkiksi helmojen kohdalla...
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No onhan se nyt selvä, että mikä tahansa uusi liikkuva osa autossa voi aiheuttaa ongelmia. Varmasti kaikki pyritään ottamaan huomioon mutta oletteko kuulleet inhimillisestä erehdyksestä millä kaikista turvallisin matkustusmuotokin saadaan tippumaan alas?

Vääntäkää toki rautalangasta suuntaan jos toiseen samasta asiasta, jos sille tuntuu mut aika turhalle vääntämiselle kuulostaa :rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Esim. inhimillisen erehdyksen kautta. Uusi säädettävä laite, hallinta ei alitajunnassa (kuten ohjaus, kaasu ja jarru) ja paniikissa voi kolhaista "vipua". Onhan auton ohjauskin suunniteltu niin, että sen voi vahingossa ajaa ojaan. Tai kaasun painaa pohjaan. :rolleyes:
Tämä on toki eri asia. Kuskit ovat aina vaaratekijä. :D

Keskustelu kuitenkin lähti siitä, että systeemi aktivoituu vahingossa, siis ilman että kuski tekee mitään toimia asian eteen. Esim. siis g-voimien vuoksi.
F-ductin tapauksessa tämän tekee "vaaralliseksi" se että aerodynamiikan muuttuessa äkillisesti, voi autosta tulla pulkka ja kuskista sen matkustaja. Onko muutos niin suuri, että sillä on käytännön merkitystä onkin toinen juttu. Otetaan nyt esimerkiksi Eau Rouge, josta mennään hurjankokoista ylämäkeä hana pohjassa ja auto vispaa jo luonnostaan kaikilla neljällä pyörällä (sen uskoo kun livenä näkee). Tässä jos takasiiven tuotta downforce laskee yhtäkkiä ja yllättäen, voi käydä kuten muinoin eräälle Annelille - sekin lähti Kesärannasta ja nopeesti.
Jos tuo oikeasti olisi riski, niin itse ainakin suunnittelisin systeemin sellaiseksi, ettei tahattoman liikkeen voimasta downforce ainakaan vähene. Tahalliselle ei mitään voi, mutta tosiaan onnettomuuden voi aiheuttaa ratillakin.
Ovatko herrat (?) Webslave ja Janppa tosiaan sitä mieltä, että on täysin mahdotonta, että insinöörit ovat suunnitelleet tälläisen nopeutta parantavan vaikka se saattaa olla turvallisuusriski? Koskaan ennenkään näin ei ole tehty, kuten esimerkiksi helmojen kohdalla...
Jokainen nopeutta parantava tekijä on jossain määrin turvallisuusriski. Olisivatko insinöörit jättäneet huomioimatta g-voimien vaikutuksen? Tuskin. Mutta ei se tietenkään täysin mahdotonta ole. Harva asia on.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ei myöskään tunnu yhtään sen mahdottomammalta, että asia olisi otettu suunnittelussa huomioon. En usko, että kyse olisi jostain sellaisesta, johon jalka voi osua vahingossa pelkästään g-voimien vaikutuksesta. Ei ne kaverit hölmöjä ole, vaikka insinöörejä ovatkin. Ja onhan tuon pitänyt myös mennä turvallisuudesta tarkan FIA:n syynin läpi.
Ok, ei tunnukaan. Mutta edelleen kun eivät ole tila-autoja, niin mikäs se sellanen turvallisuus tekijä näissä sit olis? On esitetty, että kuski tukkii polvellaan kanavan, eli ymmärtäisin, että reikä ohjaamon kyljessä joka on joko auki tai kiinni. Tai sit sielä voi olla jokin mekaaninen liikkuva elin joka tekee saman, näin on esitetty olevan Sauberin kohdalla. Kumpaisenkin tahatonta käyttöä on minusta vaikea estää ilman, että se olisi joko vaikeaa kuskille tai veisi laitteen tarjoamaa hyötyä esim. hitaampana käyttönä.

Lisäksi FIA tuskin on paljoa tarkastellut vielä tämän käyttöä. Uusi härveli kun on. Tuskin sille ainakaan mitään standarditestiä löytyy... Tarkastaako FIA muutenkaan autoja tämmöisten mahdollisuuksien varalta?

Hienoa argumentointia! Tästähän saatiin kunnon threadi aikaseksi.. ja Webslave kiteyttikin omanki näkemyksen tuossa hyvin :)
Näyttäisit sitten parempaa... Myönnetään, että FW08 lähti sun trolliin mukaan, mutta kyllä hänen kuittauksensa täälä hymyn kasvoille nosti kuitenkin. :thumbup:
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
No onhan se nyt selvä, että mikä tahansa uusi liikkuva osa autossa voi aiheuttaa ongelmia. Varmasti kaikki pyritään ottamaan huomioon mutta oletteko kuulleet inhimillisestä erehdyksestä millä kaikista turvallisin matkustusmuotokin saadaan tippumaan alas?
Tässäpä hyvin tiivistettynä se, miksi tämä keskustelu ylipäätään alkoi.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Keskustelu kuitenkin lähti siitä, että systeemi aktivoituu vahingossa, siis ilman että kuski tekee mitään toimia asian eteen. Esim. siis g-voimien vuoksi.
Itse asiassa ei, vaan keskustelu lähti siitä, että G-voimat aiheuttavat kuskissa saman liikkeen joka järjestelmän avaa, mutta sellaisessa paikassa jossa sitä ei saisi avata
 

Janppa

Well-known member
Liittynyt
28.3.2009
Viestit
66
Hyvä, jotkut tosin pyrkivät kiteyttämään omat näkemyksensä ihan itse.

Ovatko herrat (?) Webslave ja Janppa tosiaan sitä mieltä, että on täysin mahdotonta, että insinöörit ovat suunnitelleet tälläisen nopeutta parantavan vaikka se saattaa olla turvallisuusriski? Koskaan ennenkään näin ei ole tehty, kuten esimerkiksi helmojen kohdalla...
No auh, tuohan sattu. Onko Herra tosiaan sitä mieltä, että tulemme näkemään skenaarion, jossa ikänsä kilpaa ajanut kuski menee nyt vaikka sitten Eau Rougessa niin paniikkiin, että sekoittaa polkimet keskenään ja kytkee F-ductin päälle, jonka toteutuksen insinöörit on varmasti suunnitelleet huolella?

Jos tällaista pitää todellisena riskinä niin olkoon näin, mutta itse keskityn tosielämän tapahtumiin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
No auh, tuohan sattu. Onko Herra tosiaan sitä mieltä, että tulemme näkemään skenaarion, jossa ikänsä kilpaa ajanut kuski menee nyt vaikka sitten Eau Rougessa niin paniikkiin, että sekoittaa polkimet keskenään ja kytkee F-ductin päälle, jonka toteutuksen insinöörit on varmasti suunnitelleet huolella?
Ihan suoraa sanottuna en ymmärrä sinun ajatuksen juoksuasi. Mutta ei se mitään, ei kaikkia tarvi ymmärtääkään aina.

Edelleen kysyn, että pidätkö sinä Janppa TÄYSIN mahdottomana, että sellaisen systeemin, kuin Mäkkärillä on väitetty olevan, voisi kytkeä päälle tai pois vahingossa/haluamattaan? Vastaukseksi toivon, KYLLÄ tai EI sekä perusteluita mielellään. :rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itse asiassa ei, vaan keskustelu lähti siitä, että G-voimat aiheuttavat kuskissa saman liikkeen joka järjestelmän avaa, mutta sellaisessa paikassa jossa sitä ei saisi avata
Tätä tarkoitin.
Edelleen kysyn, että pidätkö sinä Janppa TÄYSIN mahdottomana, että sellaisen systeemin, kuin Mäkkärillä on väitetty olevan, voisi kytkeä päälle tai pois vahingossa/haluamattaan? Vastaukseksi toivon, KYLLÄ tai EI sekä perusteluita mielellään. :rolleyes:
Miksi asia pitää kärjistää tuollaiseksi TÄYSIN ja KYLLÄ/EI-vänkäämiseksi?

Ei Janppa väittänyt sen olevan täysin mahdotonta. Hän sanoi, että käytännössä tätä mahdollisuutta ei ole (tarkoittaen ymmärtääkseni että asia on huomioitu). Teoriassa toki on mahdollista ettei asiaa ole huomioitu tai että vahinko voi tapahtua vaikka olisi huomioitukin, mutta sillä nyt ei ole paljoakaan merkitystä. Käytännössä näin tuskin on.
 
Viimeksi muokattu:

Janppa

Well-known member
Liittynyt
28.3.2009
Viestit
66
Ihan suoraa sanottuna en ymmärrä sinun ajatuksen juoksuasi. Mutta ei se mitään, ei kaikkia tarvi ymmärtääkään aina.

Edelleen kysyn, että pidätkö sinä Janppa TÄYSIN mahdottomana, että sellaisen systeemin, kuin Mäkkärillä on väitetty olevan, voisi kytkeä päälle tai pois vahingossa/haluamattaan? Vastaukseksi toivon, KYLLÄ tai EI sekä perusteluita mielellään. :rolleyes:
Monestiko asiat pitää sinulle toistaa?
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
No auh, tuohan sattu. Onko Herra tosiaan sitä mieltä, että tulemme näkemään skenaarion, jossa ikänsä kilpaa ajanut kuski menee nyt vaikka sitten Eau Rougessa niin paniikkiin, että sekoittaa polkimet keskenään ja kytkee F-ductin päälle, jonka toteutuksen insinöörit on varmasti suunnitelleet huolella?
Ei kai siellä mitään poljinta ole f-ductia varten? :doubtful:
 
Ylös