FW08
Registered User of Talent
Siinä menee kyllä se 0,6 sekuntia mitä Alonso sanoi autoa hidastavansa korkojen kanssa kun kesken ajon noin hoitelee.Alonso hoiteli putkeaan vasemmalla kädellä
Siinä menee kyllä se 0,6 sekuntia mitä Alonso sanoi autoa hidastavansa korkojen kanssa kun kesken ajon noin hoitelee.Alonso hoiteli putkeaan vasemmalla kädellä
Tietämättä yhtään miten kuskit käytännössä ilmavirtaa säätelee voi kysyä, että miksi ihmeessä insinöörit olisivat suunnitelleet säädön sellaiseksi, että se voi mennä päälle/pois vahingossa?Huiman tasokasta argumentaatiota. Jos nyt vielä kuitenkin väännät meille tyhmille rautalangasta, miten se ei ole kätännössä mahdollista.
Luovuin jo toivosta, mutta forumilla on älyllistä elämää!Tietämättä yhtään miten kuskit käytännössä ilmavirtaa säätelee voi kysyä, että miksi ihmeessä insinöörit olisivat suunnitelleet säädön sellaiseksi, että se voi mennä päälle/pois vahingossa?
No ainakin McLarenin järjestelmän uutisoitiin olevan sellainen, että kuljettaja säätelee sitä vasemmalla polvella. Eli sen on oltava sellaisessa paikassa, johon polvella yltää. Ei tunnu mahdottomalta, että polvi voisi osua siihen vahingossa, koska nuo autot nyt eivät mitään tilaihmeitä ole.Tietämättä yhtään miten kuskit käytännössä ilmavirtaa säätelee voi kysyä, että miksi ihmeessä insinöörit olisivat suunnitelleet säädön sellaiseksi, että se voi mennä päälle/pois vahingossa?
Ei myöskään tunnu yhtään sen mahdottomammalta, että asia olisi otettu suunnittelussa huomioon. En usko, että kyse olisi jostain sellaisesta, johon jalka voi osua vahingossa pelkästään g-voimien vaikutuksesta. Ei ne kaverit hölmöjä ole, vaikka insinöörejä ovatkin. Ja onhan tuon pitänyt myös mennä turvallisuudesta tarkan FIA:n syynin läpi.No ainakin McLarenin järjestelmän uutisoitiin olevan sellainen, että kuljettaja säätelee sitä vasemmalla polvella. Eli sen on oltava sellaisessa paikassa, johon polvella yltää. Ei tunnu mahdottomalta, että polvi voisi osua siihen vahingossa, koska nuo autot nyt eivät mitään tilaihmeitä ole.
Esim. inhimillisen erehdyksen kautta. Uusi säädettävä laite, hallinta ei alitajunnassa (kuten ohjaus, kaasu ja jarru) ja paniikissa voi kolhaista "vipua". Onhan auton ohjauskin suunniteltu niin, että sen voi vahingossa ajaa ojaan. Tai kaasun painaa pohjaan.Tietämättä yhtään miten kuskit käytännössä ilmavirtaa säätelee voi kysyä, että miksi ihmeessä insinöörit olisivat suunnitelleet säädön sellaiseksi, että se voi mennä päälle/pois vahingossa?
Luovuin jo toivosta, mutta forumilla on älyllistä elämää!
Hienoa argumentointia! Tästähän saatiin kunnon threadi aikaseksi.. ja Webslave kiteyttikin omanki näkemyksen tuossa hyvinLuovuin jo toivosta, mutta forumilla on älyllistä elämää!
Hyvä, jotkut tosin pyrkivät kiteyttämään omat näkemyksensä ihan itse.Webslave kiteyttikin omanki näkemyksen tuossa hyvin
Siltikään et millään viitsi esittää perusteluita tms.Luovuin jo toivosta, mutta forumilla on älyllistä elämää!
Tämä on toki eri asia. Kuskit ovat aina vaaratekijä.Esim. inhimillisen erehdyksen kautta. Uusi säädettävä laite, hallinta ei alitajunnassa (kuten ohjaus, kaasu ja jarru) ja paniikissa voi kolhaista "vipua". Onhan auton ohjauskin suunniteltu niin, että sen voi vahingossa ajaa ojaan. Tai kaasun painaa pohjaan.
Jos tuo oikeasti olisi riski, niin itse ainakin suunnittelisin systeemin sellaiseksi, ettei tahattoman liikkeen voimasta downforce ainakaan vähene. Tahalliselle ei mitään voi, mutta tosiaan onnettomuuden voi aiheuttaa ratillakin.F-ductin tapauksessa tämän tekee "vaaralliseksi" se että aerodynamiikan muuttuessa äkillisesti, voi autosta tulla pulkka ja kuskista sen matkustaja. Onko muutos niin suuri, että sillä on käytännön merkitystä onkin toinen juttu. Otetaan nyt esimerkiksi Eau Rouge, josta mennään hurjankokoista ylämäkeä hana pohjassa ja auto vispaa jo luonnostaan kaikilla neljällä pyörällä (sen uskoo kun livenä näkee). Tässä jos takasiiven tuotta downforce laskee yhtäkkiä ja yllättäen, voi käydä kuten muinoin eräälle Annelille - sekin lähti Kesärannasta ja nopeesti.
Jokainen nopeutta parantava tekijä on jossain määrin turvallisuusriski. Olisivatko insinöörit jättäneet huomioimatta g-voimien vaikutuksen? Tuskin. Mutta ei se tietenkään täysin mahdotonta ole. Harva asia on.Ovatko herrat (?) Webslave ja Janppa tosiaan sitä mieltä, että on täysin mahdotonta, että insinöörit ovat suunnitelleet tälläisen nopeutta parantavan vaikka se saattaa olla turvallisuusriski? Koskaan ennenkään näin ei ole tehty, kuten esimerkiksi helmojen kohdalla...
Ok, ei tunnukaan. Mutta edelleen kun eivät ole tila-autoja, niin mikäs se sellanen turvallisuus tekijä näissä sit olis? On esitetty, että kuski tukkii polvellaan kanavan, eli ymmärtäisin, että reikä ohjaamon kyljessä joka on joko auki tai kiinni. Tai sit sielä voi olla jokin mekaaninen liikkuva elin joka tekee saman, näin on esitetty olevan Sauberin kohdalla. Kumpaisenkin tahatonta käyttöä on minusta vaikea estää ilman, että se olisi joko vaikeaa kuskille tai veisi laitteen tarjoamaa hyötyä esim. hitaampana käyttönä.Ei myöskään tunnu yhtään sen mahdottomammalta, että asia olisi otettu suunnittelussa huomioon. En usko, että kyse olisi jostain sellaisesta, johon jalka voi osua vahingossa pelkästään g-voimien vaikutuksesta. Ei ne kaverit hölmöjä ole, vaikka insinöörejä ovatkin. Ja onhan tuon pitänyt myös mennä turvallisuudesta tarkan FIA:n syynin läpi.
Näyttäisit sitten parempaa... Myönnetään, että FW08 lähti sun trolliin mukaan, mutta kyllä hänen kuittauksensa täälä hymyn kasvoille nosti kuitenkin. :thumbup:Hienoa argumentointia! Tästähän saatiin kunnon threadi aikaseksi.. ja Webslave kiteyttikin omanki näkemyksen tuossa hyvin
Tässäpä hyvin tiivistettynä se, miksi tämä keskustelu ylipäätään alkoi.No onhan se nyt selvä, että mikä tahansa uusi liikkuva osa autossa voi aiheuttaa ongelmia. Varmasti kaikki pyritään ottamaan huomioon mutta oletteko kuulleet inhimillisestä erehdyksestä millä kaikista turvallisin matkustusmuotokin saadaan tippumaan alas?
Itse asiassa ei, vaan keskustelu lähti siitä, että G-voimat aiheuttavat kuskissa saman liikkeen joka järjestelmän avaa, mutta sellaisessa paikassa jossa sitä ei saisi avataKeskustelu kuitenkin lähti siitä, että systeemi aktivoituu vahingossa, siis ilman että kuski tekee mitään toimia asian eteen. Esim. siis g-voimien vuoksi.
No auh, tuohan sattu. Onko Herra tosiaan sitä mieltä, että tulemme näkemään skenaarion, jossa ikänsä kilpaa ajanut kuski menee nyt vaikka sitten Eau Rougessa niin paniikkiin, että sekoittaa polkimet keskenään ja kytkee F-ductin päälle, jonka toteutuksen insinöörit on varmasti suunnitelleet huolella?Hyvä, jotkut tosin pyrkivät kiteyttämään omat näkemyksensä ihan itse.
Ovatko herrat (?) Webslave ja Janppa tosiaan sitä mieltä, että on täysin mahdotonta, että insinöörit ovat suunnitelleet tälläisen nopeutta parantavan vaikka se saattaa olla turvallisuusriski? Koskaan ennenkään näin ei ole tehty, kuten esimerkiksi helmojen kohdalla...
Ihan suoraa sanottuna en ymmärrä sinun ajatuksen juoksuasi. Mutta ei se mitään, ei kaikkia tarvi ymmärtääkään aina.No auh, tuohan sattu. Onko Herra tosiaan sitä mieltä, että tulemme näkemään skenaarion, jossa ikänsä kilpaa ajanut kuski menee nyt vaikka sitten Eau Rougessa niin paniikkiin, että sekoittaa polkimet keskenään ja kytkee F-ductin päälle, jonka toteutuksen insinöörit on varmasti suunnitelleet huolella?
Tätä tarkoitin.Itse asiassa ei, vaan keskustelu lähti siitä, että G-voimat aiheuttavat kuskissa saman liikkeen joka järjestelmän avaa, mutta sellaisessa paikassa jossa sitä ei saisi avata
Miksi asia pitää kärjistää tuollaiseksi TÄYSIN ja KYLLÄ/EI-vänkäämiseksi?Edelleen kysyn, että pidätkö sinä Janppa TÄYSIN mahdottomana, että sellaisen systeemin, kuin Mäkkärillä on väitetty olevan, voisi kytkeä päälle tai pois vahingossa/haluamattaan? Vastaukseksi toivon, KYLLÄ tai EI sekä perusteluita mielellään.
Monestiko asiat pitää sinulle toistaa?Ihan suoraa sanottuna en ymmärrä sinun ajatuksen juoksuasi. Mutta ei se mitään, ei kaikkia tarvi ymmärtääkään aina.
Edelleen kysyn, että pidätkö sinä Janppa TÄYSIN mahdottomana, että sellaisen systeemin, kuin Mäkkärillä on väitetty olevan, voisi kytkeä päälle tai pois vahingossa/haluamattaan? Vastaukseksi toivon, KYLLÄ tai EI sekä perusteluita mielellään.
Ei kai siellä mitään poljinta ole f-ductia varten? :doubtful:No auh, tuohan sattu. Onko Herra tosiaan sitä mieltä, että tulemme näkemään skenaarion, jossa ikänsä kilpaa ajanut kuski menee nyt vaikka sitten Eau Rougessa niin paniikkiin, että sekoittaa polkimet keskenään ja kytkee F-ductin päälle, jonka toteutuksen insinöörit on varmasti suunnitelleet huolella?