Formula 1 - 2010 - Turkki: Kilpailu ja jälkipuinti

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tämän Vettel-Webber-höpinän keskellä vähän offtopicia:

Kobayashi toi Sauberille kauden ensimmäisen pisteen. Näin se vahvisti asemansa tallirankingissa suhteessa uusiin talleihin.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
mm. Webberin perään turva-autoletkassa
Tuohan taisi olla Hamiltonin vika, kun teki äkkijarrutuksen turva-auton perässä, jolloin myös Webber joutui jarruttamaan = Vettel ajoi perään. Hamiltonhan joutui tuosta tuomariston kuultavaksikin kun videokuvaa tapauksesta tuli julki.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Muuten kun tuota katsoo, niin otan hieman takaisin. Vettelhän on jo ihan reunaviivan päällä http://www.youtube.com/watch?v=XFnvLMOsKHw . Tottahan sieltä hieman on lupa edellä ajavan kurviin tullessa keskemmälle siirtyä.
Kunhan ei tee sitä siten että törmää toisen auton kylkeen. Vettel voisi myös jarruttaa aiemmin jos itse valittu ajolinja ei tarjoa hyviä mahdollisuuksia seuraavaan mutkaan.

Kun avasi oven sisäpuolelle olisi heti pitänyt antaa myös tilaa tulla kurviin toisen ehtiessä jo edelle.
Vettelillä vain oli tilaa tulla sinne kurviin; ei ehkä sitä kaikkein parasta mahdollista.
 

Hawke

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
873
Olen samaa mieltä, että tuon saa Webberin syyksi vain väkisin tekemällä, koska Webber ajoi suoraan eikä voinut reagoida Vettelin jyrkkään käännökseen. Yleensä ohittajille ei ole tarkoituskaan antaa suosiolla tietä, paitsi tuossa tapauksessa "Schumacher ohittaa Irvinen/Barrichellon".
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Vähän ihmetyttää, että väen vängällä haetaan taas syyllistä. Nämä kuuluvat lajin henkeen.

Vettelhän ei kääntänyt autoaan oikealle, vaan se liike tuli juuri radan pompuista jarrutuksen alkaessa. Webber olisi voinut välttää tilanteen kääntämällä autoaan 10-20cm oikealle, Vettelin taas olisi ollut vaikeaa mennä enemmän vasemmalle, koska rata oli siellä selvästi pomppuinen/likainen.

Nyt kävi vaan niin, että kumpikaan ei jättänyt yhtään virhemarginaalia ja se kostautui. Tätä taustaa vasten ymmärrän Hornerin pettymyksen, koska ohituksen suhteen Webber oli jo pelin menettänyt ja hänen olisi ollut mahdollista tuo virhemarginaali tilanteessa luoda. Säännöt eivät tätä tietenkään velvoita, mutta mitään hän ei sillä olisi hävinnyt.

Mutta ei se kummankaan vika ollut.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Tuohan taisi olla Hamiltonin vika, kun teki äkkijarrutuksen turva-auton perässä, jolloin myös Webber joutui jarruttamaan = Vettel ajoi perään. Hamiltonhan joutui tuosta tuomariston kuultavaksikin kun videokuvaa tapauksesta tuli julki.
Jos muistan oikein, niin Vettel oletti Hamiltonin keskeyttävän, Webber ei --> Törmäys.

Hamilton rikkoi kahta turva-autosääntöä (varoitus alla aiheesta, mutta varoitukset koskevat vain kyseistä kisaa missä ne tulevat) ajaessaan yhtäkkiä todella hitaasti. Siinä mielessä ihan ymmärrettävää, että Vettel oletti Hamiltonin keskeyttävän. Kaippa kuskeilla on oikeus olettaa, että toiset kuskit ajavat sääntöjenmukaisesti.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Vettelhän ei kääntänyt autoaan oikealle, vaan se liike tuli juuri radan pompuista jarrutuksen alkaessa. Webber olisi voinut välttää tilanteen kääntämällä autoaan 10-20cm oikealle, Vettelin taas olisi ollut vaikeaa mennä enemmän vasemmalle, koska rata oli siellä selvästi pomppuinen/likainen.

Mutta ei se kummankaan vika ollut.
Meinaat että 10-20cm olisi riittänyt? Tai mitä tilannehetkeä meinaat..?
Osumatilanne oli aika kovalla voimalla.

Mutta jep, sekunti aikaa tehdä liikeet kuskeilla ja jälkipohdiskeluun onkin kaikilla sitten kunnolla aikaa. Sikäli liiat syyttelyt ei auta, vaan katsoa eteenpäin. Onneksi on paljon kisoja muokata MM-sijoja taulukossa vielä.

Tuon maikkarin jutun mukaan Horner sanoi heidän antaneen Macille 43 pistetä lautasella. Sanoisin ennemminkin 16, jonka verran vähemmän 3. ja 4. sija olisivat tuoneet. 4:n joukossa he olivat jo valmiiksi helposti.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Mitähän tämäkin on ottanut?
En tiedä, mutta hyvin näyttää toimivan. Ainakin järki ja näkökyky tuntuu olevan paremmat kuin sinulla.:D

Kaikki ajoi tuohon mutkaan käyttäen normisti oikeaa reunaa. Se asfalttikin on sattuneista syistä tummunut tuolta puolelta. Vettelin ajolinja nimenomaan oli epäedullisemmalla puolella mutkaa ajatellen.
Niin. Tuossa tilanteessa molemmat ajoivat vasemmassa laidassa, Webber olisi voinut ottaa ajolinjansa enemmän oikealta, jolloin olisi saanut paremman jarrupaikan ja enemmän valinnanmahdollisuutta ajolinjan valintaan seuraavaan mutkaan.


Kuinka paljon sitä tilaa pitää jättää?
Riittävästi. Mitä hyötyä siinä rinnalla ajamisessa on? Meni Markilla omakin ajolinja likaiselle puolelle, joten hänkin olisi voinut vetää mutkan pitkäksi.

Osumahetkellä tilaa oli Vettelin vasemmalla puolella autonmitan verran ja sitä ennen pari pyörän leveyttä.
Höpö höpö, Mark pakotti Vettelin aivan laitaan valkoisen viivan päälle. Osumahetkellä Vettelin auton takarengas oli jo osunut Webberin eturenkaaseen, jolloin Vettelin auto ampautui nopeasti oikealle. Totta helevetissä siellä on silloin auton verran tilaa. Pese ne lasit ja katso tilanne videolta uudestaan, Mark ei jätä riittävästi tilaa ja sitten käy näin.


Vaikkei Vettel olisi vetänyt pitkäksi, niin Webberillä olisi ollut linjan tuoma etu shikaanin seuraavassa mutkassa.
Mikä ihmeen etu? Mark ajoi itsekin huonolla ajolinjalla likaisella puolella. Jos hän olisi valinnut ajolinjansa oikealta laidalta silloin kun Vettel oli jo rinnalla, niin silloin hän olisi saanut paremman mutkanopeuden ulkolinjalle. Vieressä ajamalla se tuskin olisi onnistunut vastaavalla tavalla.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Jos syyllistä pitää hakea, niin enemmän Vettelin piikkiin menee. Tosin tuntuu siltä, että sekä Vettel että Webber ovat aika kömpelöitä näissä tilanteissa. Kumpikin on saanut romua aikaan.

RTL:n haastattelussa Helmut Marko syyttää Webberiä, kun ei antanut tilaa Vettelille. Kuulema Markin kisainsinöörille viestitettiin jo aikaisemmin, että antaa tarvittaessa tietä Vettelille, koska tämä on nopeampi ja pelättiin, että HAmilton poimii molemmat. Tallimääräyksiä?:confused:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Niin. Tuossa tilanteessa molemmat ajoivat vasemmassa laidassa, Webber olisi voinut ottaa ajolinjansa enemmän oikealta, jolloin olisi saanut paremman jarrupaikan ja enemmän valinnanmahdollisuutta ajolinjan valintaan seuraavaan mutkaan.
Olisi kuitenkin samalla antanut Vettelillekin enemmän valinnanvaraa.

Höpö höpö, Mark pakotti Vettelin aivan laitaan valkoisen viivan päälle. Osumahetkellä Vettelin auton takarengas oli jo osunut Webberin eturenkaaseen, jolloin Vettelin auto ampautui nopeasti oikealle. Totta helevetissä siellä on silloin auton verran tilaa. Pese ne lasit ja katso tilanne videolta uudestaan, Mark ei jätä riittävästi tilaa ja sitten käy näin.
Ennen kuin Markin eturenkaan kohdalla näkyykään hankaussavua, on hän jo jonkin aikaa erkaantunut vasemmasta reunasta. Sen perusteella Vettel tosiaan tulee nopeasti oikealle, renkaat osuvat, ja Vettel lähtee spinnaamaan päin kovemmallakin voimalla.

Mikä ihmeen etu? Mark ajoi itsekin huonolla ajolinjalla likaisella puolella. Jos hän olisi valinnut ajolinjansa oikealta laidalta silloin kun Vettel oli jo rinnalla, niin silloin hän olisi saanut paremman mutkanopeuden ulkolinjalle. Vieressä ajamalla se tuskin olisi onnistunut vastaavalla tavalla.
Teki kuitenkin kilpailijan mutkanoton vieläkin vaikeammaksi. Se etu.
 

Jaba-56

New member
Liittynyt
30.5.2010
Viestit
4
Sanoisin kolarin olleen 75%:sesti Webberin vika. Vettel oli jo edellä kun alkoi kääntämään Webberiin päin, toki tämän olisi voinut vähän hitaamminkin tehdä. Pitäisi Webberin tuolla kokemuksella jo tietää ettei voi pitää noin suoraa ajolinjaa (ihankohan mutkaan saakka meinasi?) koska eihän kukaan niin tiukassa sisäreunassa selviä mutkaa lävitse.

Näissä tilanteissa aina ohittaja kääntää hiukan sisältä ulommaksi ennen jarrutusta/mutkaan sisäänmenoa ja tähän heillä on oikeus tehdäkin edellä ajavana kunhan jättävät ulkoreunassa ohitettavalle noin puoli radan leveyttä käytettäväksi.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
kolarista

Olisi kuitenkin samalla antanut Vettelillekin enemmän valinnanvaraa.
Eipä oikeastaan, Sebastian ei olisi edes nähnyt sitä liikettä kun autut olivat vielä rinnakkain.


Ennen kuin Markin eturenkaan kohdalla näkyykään hankaussavua, on hän jo jonkin aikaa erkaantunut vasemmasta reunasta.
Eipä ole, hänhän ei käännä rattiaan.

Sen perusteella Vettel tosiaan tulee nopeasti oikealle, renkaat osuvat, ja Vettel lähtee spinnaamaan päin kovemmallakin voimalla.
Eipä se nyt niin nopeasti tapahdu eikä silläkään olisi ollut väliä jos Mark olisi jättänyt hieman tilaa Sebille.

Teki kuitenkin kilpailijan mutkanoton vieläkin vaikeammaksi. Se etu.
Mikä ihmeen etu siinä on että ajaa huonolla ajolinjalla mutkaan sisään radan likaisella puolella kun ohittava auto on kuitenkin edellä ja sisemmällä linjalla mutkaan nähden?
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
En tiedä, mutta hyvin näyttää toimivan. Ainakin järki ja näkökyky tuntuu olevan paremmat kuin sinulla.:D
Tuossa on vielä video tapahtumasta:
http://www.youtube.com/watch?v=XFnvLMOsKHw

Juuh.. Webberillä oli todentotta parempi ja "normaalimpi" ajolinja.

Niin. Tuossa tilanteessa molemmat ajoivat vasemmassa laidassa, Webber olisi voinut ottaa ajolinjansa enemmän oikealta, jolloin olisi saanut paremman jarrupaikan ja enemmän valinnanmahdollisuutta ajolinjan valintaan seuraavaan mutkaan.
Webber oli valinnut ajolinjansa ennen kuin Vettel lähti ohittamaan. Tuossa vaiheessa Webberin oikealla puolella oli enemmän tilaa kuin vasemmalla.

Toisin sanoen Vettel olisi voinut valita sen oikean puolen ja pelata itselleen enemmän vaihtoehtoja.

Riittävästi. Mitä hyötyä siinä rinnalla ajamisessa on? Meni Markilla omakin ajolinja likaiselle puolelle, joten hänkin olisi voinut vetää mutkan pitkäksi.
..mutta Vettelillä olisi todella epäedullinen kääntymiskulma seuraavaa mutkaa ajatellen minkä johdosta tämä joutuisi jarruttamaan huomattavasti aiemmin jokatapauksessa.

Höpö höpö, Mark pakotti Vettelin aivan laitaan valkoisen viivan päälle.
Millä tavalla Mark pakotti tämän? Webber ajoi suoraan eteenpäin.

Pese ne lasit ja katso tilanne videolta uudestaan, Mark ei jätä riittävästi tilaa ja sitten käy näin.
..mutta edelleen Webber ajoi suoraan eteenpäin suoralla. Vettel ei ajanut suoraan suoralla ja törmäsivät.
..Vettel valitsi itse sen puolen missä oli vähemmän tilaa.


Pari pyörän leveyttä tilaa vasemmalla ja kohta tämän jälkeen kolahtaa. Eli tilaa oli aivan tarpeeksi.

Mikä ihmeen etu? Mark ajoi itsekin huonolla ajolinjalla likaisella puolella. Jos hän olisi valinnut ajolinjansa oikealta laidalta silloin kun Vettel oli jo rinnalla, niin silloin hän olisi saanut paremman mutkanopeuden ulkolinjalle. Vieressä ajamalla se tuskin olisi onnistunut vastaavalla tavalla.
Etu tulee siitä, että Vettelin linja olisi äärimmäisen epäedullinen kun kääntymiskulma on tuollainen.

Siis ovatko nää jotkut oikeasti vakavissaan sanoessaan, että suoralla suoraan ajava on syypää kun toinen auto kääntyy heidän kylkeensä?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
No niin ja hieno Turkin kilpailu on sitten nähty... ja myös dramaattinen... Päivän piti olla Red Bullin... mutta kuinkas kävi? Tallikaverit kolaroivat sitten itsensä pihalle ja sitten Vettel keskeytti ja Webber menetti melkein varman voiton kisasta tällaiseen perseilyyn...:jaska: kolarin syyksi epäilin ensin sadetta, mutta lämpötila radalla sulatti sen mahdollisuuden saman tien ja myös radan epätasaisuus olisi voinut olla syynä, mutta näyttää kyllä nyt siltä monen uusinnan jälkeen, että jos pitää syyttää tästä jotain niin kumpaakin sillä kumpikin tekee omat virheensä... muutoin tämä tilanne vaikuttaa vain huonon tuurin ja kilpailutilanteen yhdistelmältä. Tämmöistä on moottoriurheilu.

Kisan voitti sitten oikein pikku korvakorun omistava Hamilton joka pitäisi diskata korvakorujen pidosta... mutta on aikoja jolloin jotkut kuskit saavat aivan vapaasti tehdä melkein mitä tahansa sääntöjen vastaista ja tuomarit ummistavat silmänsä. Buttonille ja Hamiltonille hattua pitää silti nostaa hienosta ajosta joka päätettiin osittain pelon ja järjen mukaan, sillä kisa olisi ollut melkoinen, jos vielä nämäkin herrat olisivat kolaroineet. Buttonin ilme oli silti paljon puhuva ja bensanvähyys oli meriselitystä tallimääräykselle. Toista oli Timo Glockilla jolla bensa saattoi mennä lopussa vaarallisen vähiin. Webber sai toki Buttonia kiinni varikolla käytyään, mutta neljä sekuntia kiinni per kierros ei riittänyt lopussa. Kisassa varjomaisena miehenä ajoi Schumi neljänneksi ja Rosberg ajoi kuitenkin viidenneksi.

Renkaiden liiallinen kuluminen pilasi Rosbergin kisan nyt aika täysin. Tiedä sitten oliko jotain auton jousitukseen ja korin puristusta suhteessa renkaisiin vai muutoin vain jotain ongelmaa... Kubicalta myös hieno kisa ja lisäksi erityisesti Vitali Petroville pitää myös hattua nostaa tämän päivän kisasta. Massa taas ajoi minkä pystyi näkymättömän juhlakisan ja Alonsokin järjesti ohjelmaa ja pilasi Petrovin kisan... Sutil ja Kobayashi saivat keskeytyksien takia pienen lahjan muilta ajamalla pisteille. Liuzzin, Barrichellon ja Hülkenbergin kisat olivat vaikeuksien täyttämä ja eipä siitä paljon sanottavaa ole. Buemin kisa meni pieleen jo alusta asti ja Alguersuarin kisa ei myöskään mikään hyvä ollut... ja myös De la Rosan kisa ei myöskään ollut vaikka lopussa pisteelle oli mahdollisuus.

Uusien tiimien ajosta voi sanoa, että Virginit pääsivät kisan maaliin mutta ajoittain vaikuttaa siltä, että Sennan otettua HRT:llä harppauksia eteenpäin Virginillä voi tätä vauhtia olla vaara jäädä hitaimmaksi tiimiksi radalla. HRT taas on kirinyt huolimatta vaikeuksista eroa huikeasti alun 11,5 sekunnista vain noin 5 sekuntiin ja uusiinkin tiimeihin ero on pienentynyt selvästi mutta tekniset vaikeudet ja todella suuri ailahtelevuus kuskien voimasuhteissa vaikeuttavat vielä taivalta. Lotuksella taas on ongelmia kun ohjaustehostimet ja vaihteet hajoavat vähän väliä ja kaasutin särkyy myös eli Trullilla taisi se mennä kun Kovalaisella vain kaasu hävisi ilman sen kummempaa vikaa.

Kisasta muuta sanottavaa on sen verran, että selostuskaksikko oli kyllä taas pihalla kuin lumiukot...:thumbdown onhan se vaikeaa erottaa Hülkenbergin ja Barrichellon kypäriä, mutta luulisi silti hoitavan homman jotenkin mutta ei... Sennan ohittaminen toisesta Virginistä ja alun jutut hieman taaempana jäivät myös tajuamatta... ja siellä vaan Nicolet ruudussa näkyy ja muutenkin on huomio taas missä liene... mielenkiintoa kisassa riitti ja hienoa taistelua oli. Jotenkin pitkään ja suurimman osan kisaa tuntui kun olisi katsellut taas Keken ajan formuloita jolloin turbolla ajavat kuskit menivät menojaan ja siellä se Keke vaan ajo maaliin ilman turboja... sadetta saatiin ja kylmemmällä radalla oltaisiin nähty vieläkin parempi kisa, mutta kaikkiaan tämä kilpailu oli hieno omine vikoineen varikkokelloista ja selostajien kohelluksesta piittaamatta.

Varikon kellot eivät taineet TV-kuvista näyttää kertaakaan varikon kestoaikaa muuta kuin kokonaisajan, mutta pysähdykset olivat haarukassa 5-9 sekuntia eli hieman hitaampia pysähdyksiä kuin tähän asti kaudella toistaiseksi. Seuraava kisa onkin Kanadassa jossa pystyy taas vertaamaan vanhoja renkaita uusiin sillä Turkissa pehmeät kesti 14-18 kierrosta ja kovat loppuun asti vaikkakin jälleen ne olivat kisan lopussa aivan loppu paitsi Webberillä näistä ns. Kovista kuskeista joten varikkopysähdyksiä olisi nähty jos alussa olisi ollut kovat renkaat ja vasta sitten pehmeät.

Kanadassa aikoinaan ajettiin C-renkailla enimmäkseen, mutta myös B-seoksella pärjäsi. A-renkaat taas olivat melkoista riskiajoa sillä ainoat riskinottajat vuoden 93 kisassa olivat vain Fittipaldi ja Comas jotka ajoivat A-renkailla. Muut ajoivat B ja C-renkailla sillä D-seoksella ei kyennyt ajamaan kovin pitkään hyvin ja ne eivät myöskään kestäneet kauan. Webber kuitenkin johtaa ja saa nähdä miten käy ensi kisassa.
 
Viimeksi muokattu:

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Mikä ihmeen etu siinä on että ajaa huonolla ajolinjalla mutkaan sisään radan likaisella puolella kun ohittava auto on kuitenkin edellä ja sisemmällä linjalla mutkaan nähden?
Koska Vettelin ajolinja olisi sen verran huono kääntymiskulmasta johtuen. Joutuisi nostamaan selvästi aiemmin jos aikoisi selvitä mutkasta.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
koska eihän kukaan niin tiukassa sisäreunassa selviä mutkaa lävitse.
Aivan! Toisin sanoen Vettel olisi joutunut jarruttamaan paljon aiemmin ja Webber olisi saanut sijoituksensa takaisin.

Näissä tilanteissa aina ohittaja kääntää hiukan sisältä ulommaksi ennen jarrutusta/mutkaan sisäänmenoa ja tähän heillä on oikeus tehdäkin edellä ajavana kunhan jättävät ulkoreunassa ohitettavalle noin puoli radan leveyttä käytettäväksi.
Tosin kun ajetaan rinnakkain tai edes osittain ei ajolinjaa saa muuttaa ihan miten sattuu siten, että törmätään.
 
Ylös