Pauseta kohtaan 0:46 onko tuo mielestäsi keskellä? Jos kanttari lasketaan mukaan niin autonmitta vasempaan reunaan.
Tässä vaiheessa Mark alkoi leikkaamaan vasemmalle pakottaen Vettelin aivan reunaan viivojen päälle. Katso tuo video alusta asti, noin kohdassa 14-15 sekuntia Mark selvästi leikkaa vasemmalle ja pitää sen jälkeen sen linjan loppuun asti.
Ei tuossa näy merkityksellistä muutosta suuntaan tai toiseen. Se on varmaa että tuossa on kokoajan yhden auton leveyden verran tilaa vieressä joten Vettelillä oli tilaa ajaa suoraan.
Ei ollut enää aikaa ja oli täysin oletettavissa että Mark olisi ottanut linjaa vasemmalta parantaakseen ajolinjaansa.
Miksi oli oletettavissa, että Webber antaisi Vettelille paremmat mahdollisuudet selvitä mutkasta tarpeeksi nopeasti?
Jos Mark olisi ottanut linjaa selvästi oikealta puolelta, niin silloin hänellä olisi ollut parempi jarruttaa ja enemmän mahdollisuuksia ajolinjan suhteen. Lisäksi hän olisi ajolinjan loivuuden vuoksi voinut ylläpitää korkeampaa nopeautta ensimmäisessä mutkassa ulkolinjalla ja siten saanut sisälinjan seuraavaan mutkaan kuten Button teki.
..mutta edelleen Vettelin kääntymiskulma olisi ollut tässä vaihtoehdossa selvästi jyrkempi kuin mitä se olisi ollut toisessa reunassa
Yleensä kaikki kuljettajat ottavat sisälinjalta jonkin verran ulospäin ennen jarrua. Markin olisi pitänyt tajuta tuo. Lisäksi Markilla ei ollut mitään järjellistä syytä enää jatkaa tuolla linjalla.
Sieltä sisälinjalta otetaan jonkin verran ulospäin siksi, että saataisiin parempi kääntymiskulma. Mitä terävämmäksi tuo kulma tulee sitä vaikeampaa on vetää mutka nopeasti läpi. Tuosta syystä olisi ollut järjetöntä antaa Vettelille linja missä hänellä on paremmat mahdollisuudet pitää sen verran vauhtia ensimmäisessä mutkassa, että hän voisi blokata Webberiä seuraavan mutkan kohdalla.
Miksi Mark olisi pakottanut Vettelin ajamaan aivan laidassa suoraan renkaat kyljistä koskien? Tallipäällikkökin on moneen kertaan sanonut että heidän pitää jättää toisilleen tilaa, ei se tarkoita että ajetaan kosketusetäisyydellä.
Renkaat eivät olleet kosketusetäisyydellä ennen kuin Vettelin auto lähti oikealle päin. Vettel sitäpaitsi valitsi sen ahtaamman puolen ohitukseensa ja tuo tila pysyi melkolailla täsmälleen samanlaisena.
Mark ei hyötynyt tuosta ajolinjasta enää kun kerran Vettel oli jo nousemassa rinnalle. Silloin hän olisi voinut ajatella asiaa eteenpäin ja parantaa omaa selviytymistään seuraavassa mutkassa ottamalla paremman ajolinjan.
Samalla hän olisi ajatellut vielä enemmän Vettelin selviämistä seuraavassa mutkassa. Tämä siirtyminen olisi antanut Vettelille paremmat mahdollisuudet ajolinjojen suhteen ja paremmat mahdollisuudet kiilaamiseen ensimmäisessä mutkassa.
Ei lähellekkään metriä, joitain kymmeniä senttejä.
Renkaan leveyttä mittana käyttäen tilaa oli näemmä n. 70-80cm
Edelleen, Markin olisi pitänyt jättää Vettelille tilaa kun ei enää voinut rinnalle pääsyä estääkkään.
Edelleen oli tilaa ajaa suoraan. Edelleen oli tilaa jarruttaa. Ei Markilla ole velvollisuutta antaa Vettelille parempaa ajolinjaa tuossa tilanteessa.