Formula 1 - 2010 - Valencia: Kilpailu ja jälkipuinti

LAHNAPAKASTE

Well-known member
Liittynyt
1.11.2009
Viestit
74
Miten tolla Buttonilla voi aina käydä noin hyvä tuuri.:confused: Se on kohta voittamassa mestaruutta pelkästään "taktikoinnilla". Ja Massalla käy tietysti huono tuuri. Massa noudattaa kiltisti turva-auto sääntöä toisin kuin Hamilton ja sitten joutuu odottamaan varikolla kun Santand...ei kun Ferrarin ykköskuski Alonso suorittaa oman pysähdyksensä.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Onneksi Vettel voitti ja Webber sekä Heikki ovat kunnossa sen mällin jälkeen.

Valtakunnassa kaikki hyvin, toistaiseksi.
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
Jos arvonnassa mukana olevat kuljettajat ovat todella ajaneet nopeammin kuin heidän olisi saanut ajaa niin totta kai siitä kuuluu antaa rangaistus. Se että rikkeen tekijöitä oli monta ei saa vaikuttaa rangaistukseen.
Tietysti rikkeestä pitää rangaista, mutta eikö tää pistä vähän hälytyskelloja soimaan kun yhtäkkiä on yli puolitusinaa kuskia jotka eivät noudata sääntöä max-vauhdista turva-auton takana, kun tähän asti ei muistaakseni noin 30 vuoteen ole ollut yhäkään tapausta jossa edes yhtä kuskia olisi tutkittu vastaavan rikkeen takia? Todennäköisyys on sama kun jos vaikkapa ensi kisassa todettaisiin että 8 autoa on alipainoisia ja siten hylättävä. Ei kai nyt yhtäkkiä noin moni voi tehdä samaa virhettä yhtäaikaa, etenkin kun virheen luonne on sellainen että niitä tapahtuu todella harvoin edes yhdelle kuskille. :confused:
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Tietysti rikkeestä pitää rangaista, mutta eikö tää pistä vähän hälytyskelloja soimaan kun yhtäkkiä on yli puolitusinaa kuskia jotka eivät noudata sääntöä max-vauhdista turva-auton takana, kun tähän asti ei muistaakseni noin 30 vuoteen ole ollut yhäkään tapausta jossa edes yhtä kuskia olisi tutkittu vastaavan rikkeen takia? Todennäköisyys on sama kun jos vaikkapa ensi kisassa todettaisiin että 8 autoa on alipainoisia ja siten hylättävä. Ei kai nyt yhtäkkiä noin moni voi tehdä samaa virhettä yhtäaikaa, etenkin kun virheen luonne on sellainen että niitä tapahtuu todella harvoin edes yhdelle kuskille. :confused:
Niin, sääntöhän on uusi eli ei ihme ettei viimeiseen kolmeenkymmeneen vuoteen ole ollut asiasta tutkintaa.
 

F1Electric

Well-known member
Liittynyt
24.8.2008
Viestit
364
Mietinpähän vaan, että mitä olisi herra Alonso itse tehnyt vastaavassa tilanteessa? Olisiko mies pelannut "puhtaasti" ja suosiolla hidastanut.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Alonson mielestä tuomarit mokasivat ja manipuloivat kisaa, pilaten sen sekä katsojilta että kuskeilta.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/84837

"Näinhän tämä menee, kaikki ovat meitä vastaan ja muut saavat tehdä mitä haluavat."

Enpä tiedä Alonso, kyllä minulla ainakin katsojana oli ihan hauskaa, kerro tämmösiä terkkuja tuomareille.
"Angry Alonso: Race manipulated" :D
Niin oli Singapore 2008:kin, silloin ei haitannut :thumbup:
Alonso ainoa kuski jonka pahasta olosta mulle tulee hyvä fiilis :)
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
Niin, sääntöhän on uusi eli ei ihme ettei viimeiseen kolmeenkymmeneen vuoteen ole ollut asiasta tutkintaa.
Onko näin? Mielestäni se on ollut aina sääntönä että kun SC tulee radalle niin kaikkien kuskien täytyy hidastaa vauhtia? Ehkä olen käsittänyt väärin. Mikä pointti olisi ollut pitää aivan viime aikoihin asti sääntöä että turva-auton takana saa kaahata niin lujaa kuin sielu sietää? Tuntuis vähän oudolta. Mikä pointti koko turva-autolla olisi jos ei sen aikana pitäis hidastaa. Olisko sulla mahdollisesti jotain linkkiä tueksi sun väitteelle että hidastaminen turva-auton radalle tullessa on uusi sääntö?
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Mietinpähän vaan, että mitä olisi herra Alonso itse tehnyt vastaavassa tilanteessa? Olisiko mies pelannut "puhtaasti" ja suosiolla hidastanut.
Turha se on miettiä: Alonsohan hidasti.

Sen sijaan tuo ruikutus kisan jälkeen on ihan naurettavaa.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Alonso ainoa kuski jonka pahasta olosta mulle tulee hyvä fiilis :)
Ei muakaan Alonson paha olo haittaa, mutta se haittaa että tämän kauden tapahtumien jälkeen (Hamiltonin varoitukset, joista ei ole seurannut mitään jne.) Hamilton jälleen kerran hyötyy huijaamisesta. Toki tällä kertaa tuomaristo reagoi, mutta joko liian hitaasti tai liian lepsulla kädellä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tietysti rikkeestä pitää rangaista, mutta eikö tää pistä vähän hälytyskelloja soimaan kun yhtäkkiä on yli puolitusinaa kuskia jotka eivät noudata sääntöä max-vauhdista turva-auton takana, kun tähän asti ei muistaakseni noin 30 vuoteen ole ollut yhäkään tapausta jossa edes yhtä kuskia olisi tutkittu vastaavan rikkeen takia?
Aikarajoitussääntö tuli kaudelle 2009.

Toki se on poikkeuksellista, että noin monta autoa tekee saman rikkeen, mikä viittaa siihen, että SC:n käyttöönotossa oli jotain poikkeuksellista - ja niinhän siinä olikin, kun auto tuli toisen ja kolmannen auton väliin.

-Edit- Tietenkin SC:n aikana on pitänyt ennenkin hidastaa, ja on siitä joskus sapiskaakin annettu kun näin ei ole tehty. Mutta koska nyt on selkeä aikaraja, niin rike ei ole enää tuomariston mutusta kiinni vaan joko aikaraja on alitettu tai sitten ei. Tuomariston on pakko tutkia, jos on alitettu. Eli sikäli asiassa ei ole mitään epäilyttävää.
 
Viimeksi muokattu:

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Onko näin? Mielestäni se on ollut aina sääntönä että kun SC tulee radalle niin kaikkien kuskien täytyy hidastaa vauhtia? Ehkä olen käsittänyt väärin. Mikä pointti olisi ollut pitää aivan viime aikoihin asti sääntöä että turva-auton takana saa kaahata niin lujaa kuin sielu sietää? Tuntuis vähän oudolta. Mikä pointti koko turva-autolla olisi jos ei sen aikana pitäis hidastaa. Olisko sulla mahdollisesti jotain linkkiä tueksi sun väitteelle että hidastaminen turva-auton radalle tullessa on uusi sääntö?
Joo siis ainahan on pitänyt hiljentää kun on turva-auto radalla ja keltaiset liput. Mutta tämä sääntö on uusi että on tietty aika mitä nopeammin ei saa kierrosta ajaa. Tulkaa nyt joku sääntönikkari apuun ja sanokoon milloin tämä sääntö tuli ja miten tarkalleen toimii.

E: WebSlave kerkesikin jo aikaisemmin.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
mutta se haittaa että tämän kauden tapahtumien jälkeen (Hamiltonin varoitukset, joista ei ole seurannut mitään jne.) Hamilton jälleen kerran hyötyy huijaamisesta. Toki tällä kertaa tuomaristo reagoi, mutta joko liian hitaasti tai liian lepsulla kädellä.
Minuakin on jo kauan nuo Hamiltonin tekiset harmittanut, miksi hänelle ei voida antaa koskaan sitä oikeanlaista rangaistusta, Sveitsiläiset puhuivat jo siitä ajokiellostakin.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Alonson mielestä tuomarit mokasivat ja manipuloivat kisaa, pilaten sen sekä katsojilta että kuskeilta.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/84837

"Näinhän tämä menee, kaikki ovat meitä vastaan ja muut saavat tehdä mitä haluavat."

Enpä tiedä Alonso, kyllä minulla ainakin katsojana oli ihan hauskaa, kerro tämmösiä terkkuja tuomareille.
Singapore 2008 jälkeen olisin Alonsona aivan hiljaa.:) Ai niin! Eihän se tiennyt koko asiasta mitään.:rolleyes:
 

Kimika_

Well-known member
Liittynyt
23.10.2006
Viestit
1028
Sijainti
Larkwater
Mitä hittoa se Alonso mussutta kisan manipuloinnista ja että kisa olis pilattu faneilta ja kuskeilta. Onkohan herra samaa mieltä Singaporen 2008 tapahtumista :D Minun mielestä se taas oli viihdyttävin GP mitä Valenciassa on kolmeen vuoteen nähty.

Huikea ajo Kobayashilta. Viimeset kierrokset oli kyllä sellasta menoa, että oksat pois! :thumbup:

Hamiltonilla sitten taas oli tuurit puolellaan, Kobayashi jäi tulpaks muitten eteen, niin eipä se läpiajorangaistuskaan sitten vaikuttanut paljon paskaakaan. Jos olisi kiltisti jäänyt turva-auton perään olis ollut luultavasti lopputuloksissa siellä Alonson paikkeilla.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Mahdollinen syy suureen määrään tutkittavia kuljettajia selvisi Buemin haastattelussa. Hän oli jo radan loppuosalla sc:n tullessa radalle. Siinä vaiheessa oli vaikeata hidastaa vauhtia tarpeeksi ja tavoiteaika alittui.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/84841
The Swiss driver is among the nine being investigated for potentially returning to the pits too fast during the safety car period. Buemi admitted that it was possible he had exceeded the permitted speed.

"I found it very hard to slow down, as required by the rules, because the safety car arrived very late as we approached the start/finish line," he said. "Let's wait and see what the stewards will say."
Käytännössä saattaa olla hyvin lähellä se tilanne, että rangaistuksia ei jaella. Jos siis 9 kuljettajan telemetriasta näkyy se, että he ajoivat hiljaa sc:n ollessa radalla ja tavoiteajan alittuminen johtui siitä, että he olivat ehtineet ajaa ison osan kierroksesta ennen kuin sc tuli radalle.
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
Aikarajoitussääntö tuli kaudelle 2009.

Toki se on poikkeuksellista, että noin monta autoa tekee saman rikkeen, mikä viittaa siihen, että SC:n käyttöönotossa oli jotain poikkeuksellista - ja niinhän siinä olikin, kun auto tuli toisen ja kolmannen auton väliin.

-Edit- Tietenkin SC:n aikana on pitänyt ennenkin hidastaa, ja on siitä joskus sapiskaakin annettu kun näin ei ole tehty. Mutta koska nyt on selkeä aikaraja, niin rike ei ole enää tuomariston mutusta kiinni vaan joko aikaraja on alitettu tai sitten ei. Tuomariston on pakko tutkia, jos on alitettu. Eli sikäli asiassa ei ole mitään epäilyttävää.
No, jos näin on, niin hyvä. Otetaan sitten takaisin se 30 vuotta.

Mutta, mutta. Tämän säännön alla on siis käyty kisoja vuoden 2009 alusta lähtien? Se tekee noin about 25 kisaa, eikö? Se puolestaan tekee noin 15 SC tilannetta arviolta? Luultavasti enemmänkin. Yhtään rangaistusta edes yhdelle kuskille ei ole tullut tähän asti noiden "noin 14:ta" SC aikana ajetusta kierroksesta ja nyt yhtäkkiä puolet kisassa mukana olleista kuskeista ovat tutkinnan alla... WTF? Ei vaikuta ihan normaalille touhulle, enemmänkin haiskahtaa: "Täytyy saada Alonso ja Ferrari mukaan peliin että mielenkiinto säilyy"- tyyppiselle jutulle.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Oho, Webberkään ei juuri syytä Kovalaista. Mutta antaa kyllä ymmärtää että Kovalaisen olisi pitänyt vain päästää hänet suosiolla ohi.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/84843

"Well, it always takes two to tango, doesn't it? There's two of us in this incident."

"In the end the thing that surprised me was how early he braked, that's the thing which caught me out. It didn't matter where I was or how close to the tow, I still had everything under control."

"Yeah, he braked, or lifted or whatever, and it turns out it's about 80 metres before I braked for the previous lap so I mean it's a different category to what had happened the previous few laps."
 

Kimika_

Well-known member
Liittynyt
23.10.2006
Viestit
1028
Sijainti
Larkwater
Mahdollinen syy suureen määrään tutkittavia kuljettajia selvisi Buemin haastattelussa. Hän oli jo radan loppuosalla sc:n tullessa radalle. Siinä vaiheessa oli vaikeata hidastaa vauhtia tarpeeksi ja tavoiteaika alittui.
Tuota samaahan se Buttonkin taisi lehdistötilaisuudessa sanoa, että oli jo kierroksen lopussa, kun ilmotus sc:sta tuli ja oli vaikea enää hidastaa siinä vaiheessa. Toivottavasti tuosta nyt ei jaella mitään rangaistuksia.
 
Ylös