Sekalaisia uutisia maailmalta

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1397
Palataan asiaan sitten kun Ahveniston fasiliteetit saadaan vastaamaan 2010-luvun moottoriratoja. Asialliset P-alueet radan välittömään läheisyyteen (vrt. kaikki muut radat), yleisölle kunnon katsomot (vrt. Alastaro, Kemora), accessi varikolle kisan aikana (vrt. kaikki muut radat) etc. etc.

Etäisyytensä puolesta Affenisto olis kyllä ihan ok - toisin kuin Kemora ja Motopark
Kun Kymiring valmistuu, en usko, että etäisyyskään on ongelma. Jos radan fasiliteetit ovat edes sinne päin kuin on esim Nürburgring:llä, jossa tuli heinäkuussa poikettua, porukka sinne kyllä menee.

Ahvenisto on ja pysyy tuollaisena.
Kunhan Vantaan rata valmistuu, Ahveniston viimeinen etu, eli etäisyys, poistuu. Jäljelle jää HGR, joka mielestäni sopii sinne oikein hyvin. Museoautoilla museoradalla, ja tuo ei ole kirjoitettu lainkaan vinoiluna, vaan kunnanosoituksena rataa kohtaan.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18439
Speedweek uutisoi Imatran Moottorikerhon Sammy Ahosen kuolleen lauantain ulosajossa saamiinsa vammoihin.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Surkea juttu. :dunno:
Jos olisi tapahtunut Imatran ajoissa, olisi kisan jatko varmasti vaakalaudalla.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Surkea juttu. :dunno:
Jos olisi tapahtunut Imatran ajoissa, olisi kisan jatko varmasti vaakalaudalla.
Ei pelkästään vaakalaudalla vaan media ja viherpiipertäjät vaatis suureen ääneen vähintäinkin kisan ja mielellään koko moottoriurheilun kieltämistä Suomessa.

Shit happens, mutta life goes on. Jokainen joka kisaan osallistuu tiedostaa että lajissa on merkittäviä riskitekijöitä. Mutta niin on jalkapallossa tai mäkihypyssä tai vapaaottelussakin. Urheilu ylipäätään vaarantaa terveytesi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Surkea juttu. :dunno:
Jos olisi tapahtunut Imatran ajoissa, olisi kisan jatko varmasti vaakalaudalla.
Ainakin se kyseenalaistettaisiin. IRRC:n vaarallisuus on ollut jos ei nyt suuren yleisön tiedossa, niin lajista jotain tietävien keskuudessa kuitenkin. Toisaalta, Jock Taylorin kuolema 1982 ei lopettanut ajoja Imatralla, mutta MM-arvon kisa menetti (ja oli pieni ihme, että Imatralla se niinkin pitkään säilyi.)

Imatra on tiettävästi IRRC:n radoista turvallisin, joten kuolemantapaukset vaatisivat erityisen suuren epäonnen. Koskaan se mahdollisuus ei tietenkään poissuljettu ole.
Ei pelkästään vaakalaudalla vaan media ja viherpiipertäjät vaatis suureen ääneen vähintäinkin kisan ja mielellään koko moottoriurheilun kieltämistä Suomessa.
Tarpeetonta liioittelua. Toki joku hörhö tuollekin vaatimukselle löytyisi, mutta mitään todellista uhkaa "moottoriurheilun kieltämiselle" se ei asettaisi.
Shit happens, mutta life goes on. Jokainen joka kisaan osallistuu tiedostaa että lajissa on merkittäviä riskitekijöitä.
Näin on, ja Sammy Ahonen itsekin oli mediassa todennut, ettei virheisiin katuradalla ole varaa. Mutta nyt ei ole oikea hetki tuon agendan esiintuomiselle. Kuolemantapauksella ratsastaminen on mautonta.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Katuradoilla varmasti suuremmat riskit mut helposti se yks kuski pääsi hengestään Barcelonan radallakin. Ei sekään mikään friikkionnettomuus ollut. Kilpamoottoripyöräily nyt vaan on vaarallista. Ei kai siihen merkittävästi vaikuttaisi kuin siirtyminen skoottereihin.

Onko tosta Horicen onnettomuusmutkasta kuvaa kukaan löytänyt?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9317
Katuradoilla varmasti suuremmat riskit mut helposti se yks kuski pääsi hengestään Barcelonan radallakin. Ei sekään mikään friikkionnettomuus ollut. Kilpamoottoripyöräily nyt vaan on vaarallista. Ei kai siihen merkittävästi vaikuttaisi kuin siirtyminen skoottereihin.

Onko tosta Horicen onnettomuusmutkasta kuvaa kukaan löytänyt?
Tarkkaa paikkaa en osaa sanoa, mutta alamäkimutkasta puhuttiin, ja paikan korkeuseroja katsomalla todennäköisintä on, että onnettomuus on sattunut ihan radan alkuosalla. Siinä on myös metsää, joten olisi ainakin riski lentää päin puuta. Rata on teiden numero 300, 501 ja 3003 rajaama alue, ja tuosta 300-tieltä löytyy Street View:llä tuomaritorni (?) ja lähtöviiva.

Paikka on siis tämä: https://www.google.fi/maps/place/508+01+Hořice,+Tšekki/@50.3756349,15.6352067,16.5z/data=!4m5!3m4!1s0x470e9b7e1e1b1643:0x400af0f66151040!8m2!3d50.3660891!4d15.6318398
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tarpeetonta liioittelua. Toki joku hörhö tuollekin vaatimukselle löytyisi, mutta mitään todellista uhkaa "moottoriurheilun kieltämiselle" se ei asettaisi.
Ellen ole aivan väärin ymmärtänyt niin erään uhreja vaatineen onnettomuuden seurauksena Sveitsissä kiellettiin moottoriurheilu kokolailla tyystin. Ei ole ajettu sen jälkeen ratakilpailuja eikä ralleja Sveitsin maaperällä. Jotain Bergrennen-kisoja kylläkin vaikka nekään ole millään muotoa vähemmän vaarallisia. Georg Plasa sai pari vuotta sitten surmansa juuri tällaisessä mäkikilpailussa.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Ei ole ajettu sen jälkeen ratakilpailuja eikä ralleja Sveitsin maaperällä.
Moottoriradan tekeminen voisi olla jokseenkin mahdoton urakka Sveitsin hallintomallissa, jossa kaikesta muusta kuin junanradan rakentamisesta voi valittaa... Mutta ralleja on toki ajettu jo ainakin 40 vuotta, onpa Martignysta suomalaisvoittojakin.

Lisäänpä vielä sen, että jostain syystä Vauhdin Maailmassa tykättiin kirjoittaa Peter Geitelin aikana ja toimesta scheissea Sveitsin ralleista. Pistin pari kertaa kortinkin asiasta, muttei julkaistu tai vaikuttanut.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ellen ole aivan väärin ymmärtänyt niin erään uhreja vaatineen onnettomuuden seurauksena Sveitsissä kiellettiin moottoriurheilu kokolailla tyystin. Ei ole ajettu sen jälkeen ratakilpailuja eikä ralleja Sveitsin maaperällä. Jotain Bergrennen-kisoja kylläkin vaikka nekään ole millään muotoa vähemmän vaarallisia. Georg Plasa sai pari vuotta sitten surmansa juuri tällaisessä mäkikilpailussa.
Le Mansin onnettomuus 1955 on kaikkien aikojen pahin moottoriurheiluonnettomuus uhriluvun ollessa 83 kuollutta. Puhutaan vähän eri kaliberin tapauksesta kuin yhden kilpa-ajajan kuolemasta. Sitä paitsi Suomessa on kilparadalla kuollut prätkäkuskeja (viimeksi 2009), eikä moottoriurheilua ole kielletty.

Uutisvuoksi kokosi historiikin menehtyneistä ratamoottoripyöräilijöistä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4593
Sijainti
Salo

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Jos tämän tarkoitus oli mennä street viewiin, ei tainnu onnistua. Onnistuiskohan tämä: https://www.google.fi/maps/@50.3818694,15.6270303,3a,75y,313.73h,80.62t/data=!3m6!1e1!3m4!1sWwEGb90mz9RqnJLS4MI5ag!2e0!7i13312!8i6656
2012 otetussa katunäkymässä näkyy muistoalttari ulkokaarteessa (olisko kahden eri vainajan muistopaikka?), on se mutka muitakin uhreja vaatinut.

Näyttää tossa Japen linkittämässä videossa että pehmustusta on ainakin kovasti yritetty, mut on vauhdikas paikkakin.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ratamoottoripyöräilyn lisäksi tuoreessa muistissa on Mika Ahola, joka kaatui treeneissä ja menehtyi leikkauskomplikaatioihin pari viikkoa myöhemmin. En muista, että silloinkaan olisi vaadittu enduroa tai motocrossia kiellettäväksi.
Se tapahtuikin jossain ulkomailla. Pointti (AFAIK) oli se, että mitä seuraamuksia olisi vastaavasta onnettomuudesta jos se tapahtuisi Imatran ajoissa. Ralliautoilu raiskattiin jo Suomessa näillä turvasäännöksillä muutaman Jyskälässä tapahtuneen onnettomuuden seurauksena. Ahvenistolla lopetettiin/kiellettiin helikopterilennätykset kun se vispilä 80-luvulla tippu jostain syystä alas. Aina kun (Suomessa) tapahtuu joku moottoriurheiluun edes väljästi liittyvä onnettomuus, niin Sääntö-Suomi kääntää jotain määräyksiä pari napsua tiukemmalle. Enää ei voi mitenkään tulla kyseeseen esim. wanhan Eltsun tapaiset puistoajot koska "turvallisuus". Ehkä moottoriurheilua ei (näihin vedoten) kielletä ihan lähitulevaisuudessa, mutta jotain rajoitteita tulee aivan varmasti - koska Suomi.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Ahvenistolla lopetettiin/kiellettiin helikopterilennätykset kun se vispilä 80-luvulla tippu jostain syystä alas.
Hyi helvetti. Muutenkin aivokuolleen kommentin kuvottavin lause. Jos olisit ollut paikalla edes yhtä lähellä kuin mä olin, et ihmettelisi kieltoa yhtään. Iso virhe oli siinä ettei jo lauantain jälkeen (tai aikana) kielletty kopterilentäjän pelleilyä ja osaamatonta koheltamista. Valitettavasti tarvittiin muutama kuollut ennen kuin järki voitti.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
En kyllä ymmärrä moottoriurheilun seuraajia joille satunnaiset kuolemat lajin piirissä on niin käsittämättömän suuri ongelma. Niitä nyt tapahtuu ja ovat urheilulaji-haaralle itsestään selvyys.
Tärkeintä olisi aina ettei niistä aiheutuisi niin usein niitä typeriä äkkipäätöksiä mitä vuosikymmeninä liikaa nähty.

Ja tietenkin väärien ihmisten, eli niiden joille asia ylitsepääsemätön, pitäisi pysyä poissa moottoriurheilua seuraamasta. Hyvä analogia tappelut jääkiekossa, heille joille asia ongelma on taitoluistelu ja
muut neitilajit.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En kyllä ymmärrä moottoriurheilun seuraajia joille satunnaiset kuolemat lajin piirissä on niin käsittämättömän suuri ongelma. Niitä nyt tapahtuu ja ovat urheilulaji-haaralle itsestään selvyys.
Tärkeintä olisi aina ettei niistä aiheutuisi niin usein niitä typeriä äkkipäätöksiä mitä vuosikymmeninä liikaa nähty.
Ja ihan vastavuoroisesti minun on vaikea käsittää faneiksi itseään kutsuvia, jotka ovat valmiit hyväksymään fanitettaviensa kuoleman tuosta vain. Kyllä, kuolemia ja vakavia loukaantumisia moottoriurheilussa tapahtuu, mutta se, ettei niitä haluttaisi yrittää välttää on mielestäni sairasta. Eihän nykyään enää eletä ajassa, jossa kuolema on viihdettä.

Tai, vaikka unohdetaan inhimillisyys ja ajatellaan puhtaasti taloudelliselta kannalta. Valtaosa ihmisistä ei jaa sitä käsitystä, että kuolema on ihan OK, joten kuolemantapaukset ovat bad for business.
Ja tietenkin väärien ihmisten, eli niiden joille asia ylitsepääsemätön, pitäisi pysyä poissa moottoriurheilua seuraamasta.
No se juuri olisi bad for business. Lajeja hallinnoi ihmiset, jotka ovat nähneet liian monen läheisen ihmisen menehtyneen radalla, joten moottoriurheilua halutaan viedä turvallisempaan suuntaan. Toki on lajeja, joissa sitä ei ole viety niin pitkälle (kuten TT tai Sammy Ahosen vaatinut IRRC), mutta niissäkin turvallisuutta lisätään mahdollisuuksien mukaan. Pitäisikö edelleen ajaa ilman turvavöitä ja kypäriä, nehän ovat turvavarusteita?
Hyvä analogia tappelut jääkiekossa, heille joille asia ongelma on taitoluistelu ja muut neitilajit.
Tappelut ovat hyvin yksiselitteisesti sääntöjenvastaisia jääkiekossa. Niitä tapahtuu, mutta ne eivät ole lajinmukaista toimintaa. Eikä kuolemat ja loukkaantumiset ole moottoriurheilun tarkoitus, vaan ikävä lieveilmiö.

Kaikessa urheilussa olennaista on voitosta ja sijoituksista kamppailu. Se on se, miksi niitä seurataan ja tulisi seurata.

-Edit- Kaksi kysymystä Raikulle ja Don Vitolle (ja muille samanmielisille):

Tahdotteko te, että moottoriurheilussa tapahtuu kuskien ja yleisön kuolemia?

Jos ette, miksi vastutatte toimia, joilla niitä halutaan estää?
 
Viimeksi muokattu:
Ylös