Pirelli, virallinen rengastoimittaja

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Pitäiskö noiden renkaiden olla kokonaan teräskudoksesta tehty vai osittain, sillain että runko on kevlaria ja vyö terästä? Jos asia on noin niin Silverstonessa tuo teräsvyö räjähti palasiksi ja kuvissa näkyvät "narut" ovat rungon kevlaria.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Mistään en löydä tähän kuvaan selityksiä, mitä ainetta on mikäkin. Löytääkö joku muu?

Olen käsittänyt aiemmin että koko renkaan runko on metalllia, mutta jos sen ei pidäkkään olla, niin ei noissa Silverstonen renkaissa ole mitään hämärää.

 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Myös rata sai moitteet Pirelliltä ja erityisesti Pirelli moitti nelosmutkan kanttareita, mutta seuraavaksi takuuvarmasti tallit kiistävät Pirellin väitteet ja väittävät yhä rengasrikkojen syyn olleen renkaissa itsessään.
Aika typerää Pirelliltä moittia rataa joka on ollut samanlainen ennenkin. Rengasvalmistajan tehtävään kuuluu toimittaa renkaat jotka toimii radalla.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Aika typerää Pirelliltä moittia rataa joka on ollut samanlainen ennenkin. Rengasvalmistajan tehtävään kuuluu toimittaa renkaat jotka toimii radalla.
Eikait se itseisarvoisesti rataa moittinut, vaan varmaankin joidenkin kantareiden kuntoa radalla. Silverstonen tiimi ei varmasti mitään mainitse, jos löytävät radasta vian, niin tutkikohan tuota rataa kisan jälkeen kukaan puolueeton taho?
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Eikait se itseisarvoisesti rataa moittinut, vaan varmaankin joidenkin kantareiden kuntoa radalla. Silverstonen tiimi ei varmasti mitään mainitse, jos löytävät radasta vian, niin tutkikohan tuota rataa kisan jälkeen kukaan puolueeton taho?
Tuntuis ainakin järjellä ajateltuna, että ainakin ennen kisaa se tutkitaan sekä FIA:n, Pirellin että tiimien toimesta. Torstaisin rata ruukaa olla täynnä kiertelemässä erin näköistä väkeä. Kyllähän ne kanttarit saattaa siellä vuosittain elää käytöstä taikka vuodenaikojen vaihtelusta johtuen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Renkaista ei lentänyt kuin silppua. Täysin erillaisia tapauksia kuin ne aiemmat. Tästä on ollut puhetta ja ennemminkin kaipaisin "luotettavan lähteen" vastausta epäilyihin eikä päinvastoin. Tuossa yllähän on yhdet esimerkkikuvat. Miten samalla rakenteella olevat renkaat yhtäkkiä hajoaa tyystin erilailla?
Kyllähän siellä lensi koko renkaan vaakapinta kerralla yhtenä kappaleena. Erilaisia olivat toki, koska aiemmin vyö jäi renkaaseen ja ilmat pysyi sisällä. Luotettavan lähteen vastauksia epäilyihin minäkin kyselin.

En ole mikään rengasasiantuntija, mutta kai siinä nyt jokin kangaskudos on teräsvyön ja kumin välissä kuitenkin (ja kuvan perusteella pari muutakin kerrosta), ja sen kangaskudoksen riekaleita niissä kuvissa näkyi.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Aika typerää Pirelliltä moittia rataa joka on ollut samanlainen ennenkin. Rengasvalmistajan tehtävään kuuluu toimittaa renkaat jotka toimii radalla.
Ei todellakaan ole typerää moittia rataa, koska jos kanttarien reunat ovat liian teräviä on aivan sama millainen rakenne renkaissa on, sillä terävät kanttarien reunat viiltävät jokatapauksessa renkaita siten, että ne räjähtävät samalla tavalla kuin mitä Silverstonessa nähtiin.

Radan omistajien velvollisuus on pitää huoli siitä, että kanttareissa ei ole liian teräviä reunoja ja se edellyttää sitä, että kanttarit on tarkistettava tarpeeksi usein ja tarpeen vaatiessa ne on korjattava, koska liian teräväreunaiset tai muuten vialliset kanttarit vaarantavat kuljettajien hengen.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Ei todellakaan ole typerää moittia rataa, koska jos kanttarien reunat ovat liian teräviä on aivan sama millainen rakenne renkaissa on, sillä terävät kanttarien reunat viiltävät jokatapauksessa renkaita siten, että ne räjähtävät samalla tavalla kuin mitä Silverstonessa nähtiin.

Radan omistajien velvollisuus on pitää huoli siitä, että kanttareissa ei ole liian teräviä reunoja ja se edellyttää sitä, että kanttarit on tarkistettava tarpeeksi usein ja tarpeen vaatiessa ne on korjattava, koska liian teräväreunaiset tai muuten vialliset kanttarit vaarantavat kuljettajien hengen.
Niin siis onhan se selvä että tuollakin maa liikkuu ja rata kuluu, varsinkin kun ajetaan kanttareiden sisäpuolelta. Betonilta näyttää tuo kisatoikkiin postatun pätkän kuvissa näkyvä osa olevan. Sehän kuluu ihan eri tavalla kuin itse kanttari, joka näyttää olevan rautaa. Ihan järkyttävää pykällää näyttää olevan siinä.

http://www.youtube.com/watch?v=bhoz9jzcCkE
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Niin siis onhan se selvä että tuollakin maa liikkuu ja rata kuluu, varsinkin kun ajetaan kanttareiden sisäpuolelta. Betonilta näyttää tuo kisatoikkiin postatun pätkän kuvissa näkyvä osa olevan. Sehän kuluu ihan eri tavalla kuin itse kanttari, joka näyttää olevan rautaa. Ihan järkyttävää pykällää näyttää olevan siinä.

http://www.youtube.com/watch?v=bhoz9jzcCkE
Millaisiahan noi on muilla radoilla? Noi kulmat on kyllä teräviä ja korkeita. On sillä jossain päin kyllä päät persessä, jos tuota ei osata ottaa huomioon. Ei nuo reunat välttämättä silloin radalle asennettuna ole olleet noin korkeita. Vaan ne on juurkin maan elämisen vaikutukesta nousseet suhteessa vieressä olevaan betoniin.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Mun mielestä siellä lenteli vain kuminpalasia. Jos ne teräsvyötkin olisivat räjähdelleet palasiksi niin kuskeilla olisi reikiä kypäröissä ja päässä. Rakenne lienee muuttunut alkukaudesta.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Aika typerää Pirelliltä moittia rataa joka on ollut samanlainen ennenkin. Rengasvalmistajan tehtävään kuuluu toimittaa renkaat jotka toimii radalla.
Varmaan Ripelli tarkoitti sitä, että väärinkäytettynä (vääränpuolen rengas, liian matalat paineet ja väärät rengaskulmat) rengas ei kestä tuota nelosmutkan kanttaria, jonka se oikeasti käytettynä kestäisi.
 

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
938
Millaisiahan noi on muilla radoilla? Noi kulmat on kyllä teräviä ja korkeita. On sillä jossain päin kyllä päät persessä, jos tuota ei osata ottaa huomioon. Ei nuo reunat välttämättä silloin radalle asennettuna ole olleet noin korkeita. Vaan ne on juurkin maan elämisen vaikutukesta nousseet suhteessa vieressä olevaan betoniin.
No on kyllä melkoisen terävän näköinen. Olis tosiaan hyvä nähdä muilta radoilta vastaavia.

Ajoiko kuskit tuon kanttarin yli niin reippaasti, että renkaan sisäreuna olis ottanu just tohon terävään reunaan? Jos siitä useampi kierros pyyhkästään menemään, niin luulisi sen ainakin edesauttavan renkaan hajoamista.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4336
No on kyllä melkoisen terävän näköinen. Olis tosiaan hyvä nähdä muilta radoilta vastaavia.

Ajoiko kuskit tuon kanttarin yli niin reippaasti, että renkaan sisäreuna olis ottanu just tohon terävään reunaan? Jos siitä useampi kierros pyyhkästään menemään, niin luulisi sen ainakin edesauttavan renkaan hajoamista.
Jos ajoi yli reippaasti ongelmaa ei ollut mutta jos ajoi vain puolittain niin sivuttaisesta luisumisesta ja matalista paineista johtuen renkaan sisäreuna (väärä puoli) iskeytyi tuohon reunaan ja pahimmassa tapauksessa POKS!

Olisi kiva tietää mitkä tallit asensivat renkaat väärinpäin ja mitä hyötyä tällä kuviteltiin saavuttavan.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1382
Oli miten oli, Pirelli kiroaa sadatta kertaa, että suostui F1:n rengastoimittajaksi. Firma ei ole saanut yhtään hyvää mainosta koko hommalle ja aina vaan pahemmaksi menee.
Ei tarvitse kovinkaan nero olla, kun tajuaa, että toista rengastoimittajaa ei ihan pikkurahalla saataisi tilalle.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Mark Hughesin kolumni siitä miten muutokset renkaissa vaikuttavat mm-taisteluun

Mielenkiintoista juttua myös siitä, miten eri kärkitallit käyttävät renkaitaan. Tärkein asia tuossa mun mielestä oli se, että kevlar-renkaat alentavat takarenkaiden lämpöä 10 celciusta, mikä pelaa Mersun pussiin.
Tällä menolla sieltä tulee ainakin Hamilton ehkä myös Rosberg Kimin ja ehkä jopa Alonson ohi MM-sarjassa. Tätä olen uumoillut jo jonkin aikaa...
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4336
Tällä menolla sieltä tulee ainakin Hamilton ehkä myös Rosberg Kimin ja ehkä jopa Alonson ohi MM-sarjassa. Tätä olen uumoillut jo jonkin aikaa...
Mestaruus on Hamiltonin ja Vettelin kauppa. Tallien mestaruus menee Mersulle.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Mahtavan sopan ovat Pirellin pojat ja perinteisemmat F1-sankarit yhdessa saaneet keitettya. Kaikki ainekset pain vittua ja pohjaan poltettu ja jumiin jamahtanyt koko tilanne.

Oikeassa maailmassahan projektivaiheessa tuotteet ja tehtaat suunnitellaan silleen ettei kayttaja pahoinkaan mokatessa pysty rajahdysta aiheuttamaan. Neuvostoliitossa viimeksi nahnyt yhta paskaa toimintaa tyyliin Tsernobyli. En mina eika tuskin kukaan muukaan odottanut tata mita nyt nahdaan Pirellin tullessa formuloihin...

Nyt tuntuu silta kuin yhteen hiileen puhaltamisen sijaan puhaltelevat tuhkaa toistensa silmille!
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Mahtavan sopan ovat Pirellin pojat ja perinteisemmat F1-sankarit yhdessa saaneet keitettya. Kaikki ainekset pain vittua ja pohjaan poltettu ja jumiin jamahtanyt koko tilanne.

Oikeassa maailmassahan projektivaiheessa tuotteet ja tehtaat suunnitellaan silleen ettei kayttaja pahoinkaan mokatessa pysty rajahdysta aiheuttamaan. Neuvostoliitossa viimeksi nahnyt yhta paskaa toimintaa tyyliin Tsernobyli. En mina eika tuskin kukaan muukaan odottanut tata mita nyt nahdaan Pirellin tullessa formuloihin...

Nyt tuntuu silta kuin yhteen hiileen puhaltamisen sijaan puhaltelevat tuhkaa toistensa silmille!
Italialainen yhtiö..... I'm not saying anything.... NOT SAYING IT!!!! I'm not! :tongue:
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Jos Pirelli olisi alunperin päätynyt pehmeämpiin seoksiin olisiko koko skandaalilta vältytty? 4-5 varikkopysähdyksellä stintit olisivat olleet niin lyhyitä, että viiltoja ei olisi ehtinyt syntyä.

Tätä ilmaista vihjettä saa muuten vapaasti käyttää. Loppukauden kisoihin supersofteja ja softeja niin ei tule rengasrikkoja, koska uusia kumeja on haettava jatkuvasti.
 
Ylös