Tulokset ja lehdistötilaisuus: KKWCS Season 2010, round 10, Turku

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Minä kokeilin yhdessä vaiheessa horjuttaa Dompparia tuolleen takakulmasta puskemalla (en tosin työntänyt kuin ehkä metrin matkalla) . Domppa kyllä seivasi hyvin, ei menettänyt vauhtia enkä päässyt ohi. Mullahan sen jälkeen menikin lisäpenkki vaaka-asentoon ja Domppari häipyi horisonttiin.
iski omaan nilkkaan :D
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Originally Posted by §7.1
- jos kuljettaja syyllistyy tönimiseen, kontaktin ottamiseen yms. tavalla joka haittaa toisten kisaamista
(sijoitusten pudotuksia, kisan keskeytymisiä jne.) tullaan hänet välittömästi diskaamaan (DSQ) kilpailusta,
joko ratavirkailijoiden toimesta, tai sitten jälkikäteen KKWCS:n järjestäjien toimesta
Toi on sikäli mielenkiintoinen sääntökohta, että en usko kauhean monen ohittaneen mua C-finaalissa, jos tuon mukaan olisi ajettu. :D

Harmi kun en täällä näe noita youtube pätkiä täällä, mutta muistaakseni Jonkki oli ainut, joka meni ihan puristamalla ohitse. Sen verran puhki olin jo, ettei vaan pystynyt.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Jos? Miten niin Jos? Siis vastaavastahan ON JO jaettu varoitus aiemmin, eli mikään uus juttu tämä ei ole.
Varoitus sinänsä ei ole edes kovin kummonen sanktio, jotenka itse en nyt oikein edes ymmärrä että mikä siinä niin ihmeemmin hiertää :confused:
Moka tuli ja se on voivoi, säännöissä on tönääminen kielletty jos siitä aiheutuu sijamenetyksiä.
Silloin lyötiin varoituksia ehkä turhankin heppoisesti, ja perustelu oli ennemmin se että toiselle tulee hyvä mieli.
Nyt kun tarkemmin ajattelee, niin kyllähän varoituskin on aina sellainen, että pakko varoituksen saajan on sitten miettiä miten ajaisi jatkossa välttääksen varoituksen. Nyt mulle tulee sellainen tunne että pitäisi sitten ajaa kiltisti ja välttää kontakteja ihan viimeiseen asti.

Eli siis jos varoituksen saa, niin se on osoitus siitä että on tehnyt väärin. Silloin pitäisi siis välttää samanlaisia tilanteita vastaisuudessa. Koska en mielestäni tehnyt tuossa mitään tarkoituksellisesti väärin ja mun mahdollinen ajovirhe oli lievempi kuin bemarin virhe, josta tämä tilanne aiheutui, niin en tiedä mitä mun pitäisi tehdä vastaavassa tilanteessa jatkossa toisin?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Silloin lyötiin varoituksia ehkä turhankin heppoisesti, ja perustelu oli ennemmin se että toiselle tulee hyvä mieli.
Nyt kun tarkemmin ajattelee, niin kyllähän varoituskin on aina sellainen, että pakko varoituksen saajan on sitten miettiä miten ajaisi jatkossa välttääksen varoituksen. Nyt mulle tulee sellainen tunne että pitäisi sitten ajaa kiltisti ja välttää kontakteja ihan viimeiseen asti.

Eli siis jos varoituksen saa, niin se on osoitus siitä että on tehnyt väärin. Silloin pitäisi siis välttää samanlaisia tilanteita vastaisuudessa. Koska en mielestäni tehnyt tuossa mitään tarkoituksellisesti väärin ja mun mahdollinen ajovirhe oli lievempi kuin bemarin virhe, josta tämä tilanne aiheutui, niin en tiedä mitä mun pitäisi tehdä vastaavassa tilanteessa jatkossa toisin?
En mäkään tuolloin sitä tahallani tehnyt, näin vain tilaisuuden ottaa kurvin sisempää kun Jussi ajautui pitkäksi mutta se oli vain virhearvio.
Mielestäni tuolloin ainakin tuon varotuksen kohdalla toimittiin ihan oikein, oikeastaan ihmettelin sitä ettei kyseessä ollut DSQ kun kärkipaikoista kuitenkin siinä väännettiin...

Mitä sun pitää jatkossa tehdä toisin? No se on sun päätös täysin. Voit ottaa varovaisemmin radalla ettet ajaudu takakulmaa kohti, tai sitten toki jatkaa kuten nytkin.
Ei sulle ole noita tullut kolmen kauden aikana kuitenkaan aiemmin, jotenka puhdas vahinkohan tuo lienee ollut = siksi nimenomaan vain ja ainoastaan varoitus mielestäni.
Sun ajotyylillä en näkis tuon kanssa ongelmaa kumminkaan, tekevälle sattuu ja joskus varoitustakin voi tulla.
Se on motorsporttia, tuleehan sille Alonsollekin joskus penalttia sentään ;)
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Toi on sikäli mielenkiintoinen sääntökohta, että en usko kauhean monen ohittaneen mua C-finaalissa, jos tuon mukaan olisi ajettu. :D

Harmi kun en täällä näe noita youtube pätkiä täällä, mutta muistaakseni Jonkki oli ainut, joka meni ihan puristamalla ohitse. Sen verran puhki olin jo, ettei vaan pystynyt.
Joo, pitänee tuotakin sääntöä tarkentaa? Mä käsitän tuon säännön ennemmin niin, että jos toinen ihan tarkoituksellisesti työntää edellä ajavan ulos tms. Tai tekee jonkun kamikaze suorituksen tjsp. Sitä tässä ei kuitenkaan tapahtunut. En mäkään mikään fyysikko ole, että osaisin sadasosasekunnin aikana laskea kaavan siitä että jos edellä mua kohti linjaansa vaihtava osuu just tossa kulmassa niin mitä siitä tapahtuu.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Joo, pitänee tuotakin sääntöä tarkentaa? Mä käsitän tuon säännön ennemmin niin, että jos toinen ihan tarkoituksellisesti työntää edellä ajavan ulos tms. Tai tekee jonkun kamikaze suorituksen tjsp. Sitä tässä ei kuitenkaan tapahtunut. En mäkään mikään fyysikko ole, että osaisin sadasosasekunnin aikana laskea kaavan siitä että jos edellä mua kohti linjaansa vaihtava osuu just tossa kulmassa niin mitä siitä tapahtuu.
Ahas, eli että kun järjestäjä tekee virheen niin tarkennetaanpas sääntöä jotta ei pääse tapahtumaan uudelleen? :D
(vitsivitsi)
Kai se pitää tuomariston sanoa miten mun pitäisi tehdä toisin, jos en tiedä itsekään mitä tuossa tein väärin?
Juu tuomariston toki. Mä esitin oman näkemykseni kolariin koska oli vastaava kuin aiemmin tapahtunut.
Siis painotan että mulla oli sama fiilis aikanaan siitä että tahallani en sitä tehnyt, eikä kyseessä ollut
mikään ns. hazardiveto. Silti varoitus oli/on mielestäni siihen tapaukseen oikea ratkaisu, kuitenkin pilasin
toisen kaverin kisan omalla mokallani
(tähän perustan oman näkemykseni tästäkin tapauksesta siis)
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
En mäkään tuolloin sitä tahallani tehnyt, näin vain tilaisuuden ottaa kurvin sisempää kun Jussi ajautui pitkäksi mutta se oli vain virhearvio.
Mä en tehnyt tuossa mitään muutosta normaaliin ajolinjaan. Ajoin täysin omalla ajolinjalla. Bemari tossa mun keulaan ajaa.
Siinä mielessä tilanne on siis varmaan erilainen kuin se sun ja Jussin tilanne, jota en kylläkään itse edes nähnyt (enkä muistaisi vaikka olisin nähnytkin).
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mä en tehnyt tuossa mitään muutosta normaaliin ajolinjaan. Ajoin täysin omalla ajolinjalla. Bemari tossa mun keulaan ajaa.
Siinä mielessä tilanne on siis varmaan erilainen kuin se sun ja Jussin tilanne, jota en kylläkään itse edes nähnyt (enkä muistaisi vaikka olisin nähnytkin).
Mulla oli IHAN sama. Mä ajoin jatkuvasti sen saman mutkan sisempää linjaa, ja törmäyshetkelläkin ns. normaalia linjaani.
Jussi ajautui normaalia ulommaksi, ja palasi seuraavaa mutkaa varten takasin sisäpuolelle jolloin osuis sen takakulmaan.
Mun mokan siitä tekee se että en osannut arvioida pääseväni sen rinnalle, eikä Jussin voinut olettaa tietävän mun sijaintia radalla.
(ts. mä olin takaa tulevana väistämisvelvollinen)
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Juu tuomariston toki. Mä esitin oman näkemykseni kolariin koska oli vastaava kuin aiemmin tapahtunut.
Siis painotan että mulla oli sama fiilis aikanaan siitä että tahallani en sitä tehnyt, eikä kyseessä ollut
mikään ns. hazardiveto. Silti varoitus oli/on mielestäni siihen tapaukseen oikea ratkaisu, kuitenkin pilasin
toisen kaverin kisan omalla mokallani
(tähän perustan oman näkemykseni tästäkin tapauksesta siis)
Mutta mä en tehnyt tossa mielestäni edes selkeää mokaa. En siksi ymmärrä edes varoitusta. Mun mielestä varoitus on aina osoitus siitä, että pitäisi ottaa opiksi.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Mulla oli IHAN sama. Mä ajoin jatkuvasti sen saman mutkan sisempää linjaa, ja törmäyshetkelläkin ns. normaalia linjaani.
Jussi ajautui normaalia ulommaksi, ja palasi seuraavaa mutkaa varten takasin sisäpuolelle jolloin osuis sen takakulmaan.
Mun mokan siitä tekee se että en osannut arvioida pääseväni sen rinnalle, eikä Jussin voinut olettaa tietävän mun sijaintia radalla.
(ts. mä olin takaa tulevana väistämisvelvollinen)
Mutta mä en edes yrittänyt rinnalle! Ajoin vaan omaa linjaani. Eihän tossa ehtinyt edes tajuta että nyt kolahtaa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mutta mä en tehnyt tossa mielestäni edes selkeää mokaa. En siksi ymmärrä edes varoitusta. Mun mielestä varoitus on aina osoitus siitä, että pitäisi ottaa opiksi.
Siis meinaat että Bemari ajoi sun keulaasi? Bemarin olis pitänyt tietää että Jakkeus nyt on siellä oikealla, sille pitää jättää ovi auki ilman muuta?
Jos et vieläkään ymmärrä mikä tuossa ajattelussa on väärin niin sitten kyllä kannattaisi peiliin katsoa...

edit. Edelleenkin, edellä menevä ei voi tietää takana olevan sijaintia, peilejä noissa autoissa ei ole.
Virhe on tapahtunut varmastikin jos kerran kaveri pyörähtää 180-astetta radalla kärkipaikalta.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Siis meinaat että Bemari ajoi sun keulaasi? Bemarin olis pitänyt tietää että Jakkeus nyt on siellä oikealla, sille pitää jättää ovi auki ilman muuta?
Jos et vieläkään ymmärrä mikä tuossa ajattelussa on väärin niin sitten kyllä kannattaisi peiliin katsoa...
En meinaa sitä. Vaan sitä että eipä tossa mullakaan ollut paljoa tehtävissä. Tosiaan ainoa vaihtoehto olisi ollut jarruttaminen, jolloin 4stroke olisi kuitannut mut.
Paha tosta on syytellä ketään. Kilpailutilanne ja tollaisia valitettavasti sattuu aina välillä.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Ehdotus.

Kaikille kypäräkamerat ens kaudeksi. Niistä on sitten hyvä katsella, että mihin kyseinen kuski on kolistellu :ahem:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
En meinaa sitä. Vaan sitä että eipä tossa mullakaan ollut paljoa tehtävissä. Tosiaan ainoa vaihtoehto olisi ollut jarruttaminen, jolloin 4stroke olisi kuitannut mut.
Niin, samahan mullakin olis ollut aikanaan. Hölläsin vain kaasulta, ja pidin paikkani kolarin jälkeen.
Seuraavassa kisassa Myllypurossa kolautin taas Jussin takakulmaan, mutta silloin kyllä painoin ihan jarruakin, sillä kertaa jopa taisi auttaakin jotain.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Tosiaan ainoa vaihtoehto olisi ollut jarruttaminen, jolloin 4stroke olisi kuitannut mut.
Mitenkään muuten ottamatta kantaa vaikeaan tilanteeseen, tämän ei mun mielestä pidä vaikuttaa päätökseen mitenkään. Ei se ole edellä ajavan vika, että takana tuleva on ajautunut vaikeaan tilanteeseen.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Mutta mä en tehnyt tossa mielestäni edes selkeää mokaa. En siksi ymmärrä edes varoitusta. Mun mielestä varoitus on aina osoitus siitä, että pitäisi ottaa opiksi.
Siis ilmeisesti sait varoituksen? Mutta entä sitten, ei sitä kannata vakavasti ottaa, vaikka tilanne ei ollutkaan tahallinen. Oon minäkin varoituksen ottanut, enkä sitä murehtinut jälkeenpäin
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kilpailutilanne ja tollaisia valitettavasti sattuu aina välillä.
Niinnoh, muistaakos kukaan miten kävi Hyvinkäällä kun ajoi perään ja aiheutti kaverin ulosajon & sijojen menetyksen?
Vinkkinä Hyvinkää II, Wopen videolta kohta 4:34.... :rolleyes:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mitenkään muuten ottamatta kantaa vaikeaan tilanteeseen, tämän ei mun mielestä pidä vaikuttaa päätökseen mitenkään. Ei se ole edellä ajavan vika, että takana tuleva on ajautunut vaikeaan tilanteeseen.
Siis ilmeisesti sait varoituksen? Mutta entä sitten, ei sitä kannata vakavasti ottaa, vaikka tilanne ei ollutkaan tahallinen. Oon minäkin varoituksen ottanut, enkä sitä murehtinut jälkeenpäin
Näin juuri.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
noh, oli miten oli.

Jos tästä tuomaristo (cmoney & dominic) varoituksen laittaa, niin otan sen toki vastaan. Silloin haluan kuitenkin tietää tarkasti miten pitäisi ajaa jatkossa. Kyllä mä ainakin haluan ottaa virheistä opiksi, jotta samaa ei tapahtuisi toiste.

Se ohje pitäisi myös antaa sitten kaikille, koska ei toi ollut ainoa kyseenalainen tilanne tossa tapahtumassa.

Edit: metkaa tässä vaan on se että mä oon itse tuomaristossa ja mun pitäisi tietää tämä.. :D
 
Viimeksi muokattu:
Ylös