Lotus Renault GP (Renault kaudella 2011)

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1124
Hieno uutinen että Nick saa vielä mahdollisuuden ykkösissä. Hyvin pärjäsi Kubicaa vastaan tallitovereina ja kokeneena ja varmana erittäin looginen valinta Renaultille. Nyt on se viimeisin mahdollisuus ottaa se voitto, Nickille sen jo soisi.
 

Hawke

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
873
Selvästi paras vaihtoehto vapaista kuljettajista ja ansaitsi tämän paikan. Toivon Nickille hyviä tuloksia ja jos auto antaa mahdollisuudet, kauan odotettua ensimmäistä voittoa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
PR-kiekkaa?

– Renault näytti nopealta Jerezissä ja Nick Heidfeld sanoi meille, että auto kaipaa vain vähäisiä muutoksia. Niinpä meille kaikille oli yllätys, mihin kilpailukyky katosi matkalla Barcelonaan. Siinä tiimissä taitaa pääpulmaksi tulla, että auton esitystaso vaihtelee hurjasti radalta toiselle ja erityisesti ratalämpöjen muuttuessa. Veikkaan, että Renaultilla valtaosa ajasta tuhraantuu parhaiden säätöratkaisujen hakemisessa.
Ote otettu toisesta topiikista, ilmeisesti Turun Sanomien/Heikku Kullan kääntämää materiaalia.

Ettei vaan Renu vetäny sponsorien mieliks PR-kiekkaa, kun vaikutti välillä niin nopealta mutta sitten välillä sukelteli aivan suossa...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ei kuulosta oikein järkevältä, että Renault olisi pr-kiekkoja ajellut. Vauhti oli kuitenkin hyvää myös pitkissä stinteissä sekä Valenciassa että Jerezissä ja vieläpä sekä Kubican että Heidfeldin ajamana. Petrov valittaa seonneensa kahdesta uudesta nappulasta, mikä tuskin yllättää ketään. Parempi selitys ongelmille voisi olla se, että Barcelonassa on useampi kaarre, jossa kiihdytetään ja käännetään samaan aikaan, mikä vaatii tallin pakoputkiratkaisulta enemmän kuin aiemmat testiradat.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4336
Ei kuulosta oikein järkevältä, että Renault olisi pr-kiekkoja ajellut. Vauhti oli kuitenkin hyvää myös pitkissä stinteissä sekä Valenciassa että Jerezissä ja vieläpä sekä Kubican että Heidfeldin ajamana. Petrov valittaa seonneensa kahdesta uudesta nappulasta, mikä tuskin yllättää ketään. Parempi selitys ongelmille voisi olla se, että Barcelonassa on useampi kaarre, jossa kiihdytetään ja käännetään samaan aikaan, mikä vaatii tallin pakoputkiratkaisulta enemmän kuin aiemmat testiradat.
Johtamalla pakokaasut suoraan diffuusoriin (80- ja 90-luku) tai kuten tässä soveltaen auton alle lisää auton downforce tasoa. Ratkaisun kontrollointi siten että downforcen lisäys olisi vakio ja lineaarinen kautta kierrosrekisterin ja ilman lämpötilan suhteen onkin se hankala juttu johon ei ole vielä löytynyt ratkaisua. Newey on joskus tätä yrittänyt mutta totesi että muuttujia on liikaa.Tämän johdosta auton balanssi on erillainen jarruttaessa ja kiihdyttäessä ja tästä seuraa se että kuljettaja ei voi luottaa autoon kuten peruskallioon ja 110% limitillä ajaminen on mahdotonta.

Veikkaan että Renault palaa pakoputkiratkaisuun jossa putket on tavalla tai toisella diffuusorin kannen päällä jossain vaihetta tulevaa kautta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Johtamalla pakokaasut suoraan diffuusoriin (80- ja 90-luku) tai kuten tässä soveltaen auton alle lisää auton downforce tasoa. Ratkaisun kontrollointi siten että downforcen lisäys olisi vakio ja lineaarinen kautta kierrosrekisterin ja ilman lämpötilan suhteen onkin se hankala juttu johon ei ole vielä löytynyt ratkaisua. Newey on joskus tätä yrittänyt mutta totesi että muuttujia on liikaa.Tämän johdosta auton balanssi on erillainen jarruttaessa ja kiihdyttäessä ja tästä seuraa se että kuljettaja ei voi luottaa autoon kuten peruskallioon ja 110% limitillä ajaminen on mahdotonta.
Tämä on totta, mutta samat perusongelmat on koettu jo viime kaudella ahdetun tupladiffun kanssa. Silloin asia saatiin ratkaistua ymmärtääkseni paremmin kuin koskaan ennen. Toki ongelmiakin oli esim. Mäkillä paljonkin alkuun balanssin kanssa ja myös Ferrari toi ensin version jossa pakokaasut puhalleet vain diffun päälle.

Tosin vois veikata, että tässä Renun systeemissä kaasun asennon vaikutukset ovat varmaan hieman erilaiset, kun pakokaasut laitetaan pohjan alle jo auton puolivälistä.

Turbo aikaanhan ongelma oli helpporatkaista, kun ahdinta haluttiin pitää liikkeessä koko ajan eli bensaa poltettiin ilman kaasuakin. Kuten ralliautoissa edelleenkin eli paukkusysteemin avulla. Vastaavahan RB:n veikkailtiin tehneen viime vuonna aika-ajoissa. Ongelmahan vain nykyformuloissa on, että tämä kuluttaa bensaa. Toki myös lämpöä, mutta bensankulutuksen voisi kuvitella olevan päällimmäinen este jatkuvalle käytölle...
 
Viimeksi muokattu:

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
On tää nyt. Ensin yksi lahjakkaimmista ja epäonnekkaimmista kuljettajista - jolle odotin pitkään Ferrari-siirtoa - makaa nyt parhaillaan sairasvuoteilla. Hänet korvaa jo niin moneen kertaan dumpattu äijä (kaikki rispektit tosin ihan kyvykkäälle Heidille), joka ei herätä meikäläisessä yhtään innostusta.
Mukavan maineen kerännyt, joskin odotettavasti hiipunut Renuu on käynyt helvetin hauskassa ja nostalgisessa värikylvyssä, jotta radalla nähtäisiin helvetin hieno nelikko kilpailemassa siitä, kenen tallipäällikkö on kukkulan kuningas. Vitali Petrov, tuo Scott Speedin kanssa nimi on enne-skabassa menestynyt hanskakäsi ajaa tätä upeaa ohjusta, joka ei tee kenellekään kunniaa.

Mun mielestä kirsikkana kakun päälle pitäisi jostain saada yksityishenkilönä ja konsulttina toimiva Sikari-Flavio.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Miten herra Mustakiikari (se oikea henkilö, joka pyörii Maikkarillakin) voi oikeesti sanoo kolumnissaan, että Renun pakoputkijärjestelmä puskee pakokaasuja osittain eteenpäin? :eek!:
Eki Mustakari sanoi:
Renault esitteli talvitestien alkajaisiksi helmikuun alussa vallankumouksellisen pakosarjavirityksensä, jossa ilmaa johdetaan osittain myös eteenpäin tehokkaamman downforcen (= paremman pidon) aikaansaamiseksi. Kaikki odottavat nyt jännityksellä, miten hyvin tuo järjestelmä toimii. Signaalit ovat olleet lupaavia ja jos kehitys jatkuu samanlaisena, Renault saattaa tehdä vielä ihmeitä tällä kaudella.
No sehän puhuu kyllä ilmasta ja pakosarjoistakin... :D


Minusta on aika selvää, että pakokaasut lähtee putkesta kaikki kyllä taaksepäin. Tai korkeintaan sivulle, mutta selvää lienee mihin virtaus taipuu samoin tein...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Miten herra Mustakiikari (se oikea henkilö, joka pyörii Maikkarillakin) voi oikeesti sanoo kolumnissaan, että Renun pakoputkijärjestelmä puskee pakokaasuja osittain eteenpäin? :eek!:

No sehän puhuu kyllä ilmasta ja pakosarjoistakin... :D

Minusta on aika selvää, että pakokaasut lähtee putkesta kaikki kyllä taaksepäin. Tai korkeintaan sivulle, mutta selvää lienee mihin virtaus taipuu samoin tein...
No Mustakari kyllä kirjoittaa, että sitä "ilmaa" johdetaan eteenpäin siinä "pakosarjavirityksessä" eikä vasta ulostulon ulkopuolella.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
No Mustakari kyllä kirjoittaa, että sitä "ilmaa" johdetaan eteenpäin siinä "pakosarjavirityksessä" eikä vasta ulostulon ulkopuolella.
Kirjoitti kyllä, että "ilmaa johdetaan osittain myös eteenpäin"...

Että jos tuon nyt haluat niin ymmärtää, että se puhuu putkistossa virtaavasta ilmasta (eli suomeksi pakokaasusta), niin se virtaa kyllä KOKONAAN eteen päin ennen ulostuloa. Ja ulostulon jälkeen virtaa johonkin ihan muualle kuin eteenpäin. Eli ymmärtää sen ihan miten vain haluaa, niin minä en löytänyt ilmaisusta mitään sisältöä.

Ja jos se haluaisi puhua putkistossa virtaavista kaasuista, niin A) ei pitäisi puhua pakosarjasta vaan pakoputkista ja B) niiden suunnalla putkissa ei ole mitään tekemistä downforcen kanssa, jota kuulemma syntyy lisää kun "ilma virtaa osittain myös eteenpäin"...

Kolmanneksi eteenpäin suunnatut pakosarjat ei taida olla mitään uutta. Muistaakseni ainakin Ferrari ja vissiin myös Renu käytti joskus "ympäri käännettyjä" pakosarjoja, joilla saatiin pakoputkien ulostulo myös kovin eteen ponttoonien päälle.

Mua vaan nyppii, kun Mustakari on olevinaan joku maan isoin guru ja silti sen puheista ja teksteistä vähintään puolet on aina puutaheinää tai muuten vain selittämättä jätettyjä asioita. Sen lisäks se on vielä puusilmä joka lähetyksessä, kun live tapahtumia kommentoimaan pääsee. :D
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tältä tallilta ei tirehtöörit lopu kesken. Adam Cooper visertää, että Protonin tj Dato' Syed Zainal Abidin B. Syed Mohamed Tahir on liittynyt Lotus Renault GP:n riveihin. Syed Zainal Abidinin tittelinä F1-tiimissä on ilmeisesti "director" ilman mitään tarkennuksia.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
No Mustakari kyllä kirjoittaa, että sitä "ilmaa" johdetaan eteenpäin siinä "pakosarjavirityksessä" eikä vasta ulostulon ulkopuolella.
Se kyllä kirjoittaa että johdetaan osittain eteenpäin, vaikka putket menevät katteiden alla pääasiassa eteenpäin ja täysin eteenpäin eikä vain osittain. Ulospuhallusta suuttimista ei tapahdu eteenpäin edes osittain, joten aika outo kommentti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kirjoitti kyllä, että "ilmaa johdetaan osittain myös eteenpäin"...

Että jos tuon nyt haluat niin ymmärtää, että se puhuu putkistossa virtaavasta ilmasta (eli suomeksi pakokaasusta), niin se virtaa kyllä KOKONAAN eteen päin ennen ulostuloa. Ja ulostulon jälkeen virtaa johonkin ihan muualle kuin eteenpäin. Eli ymmärtää sen ihan miten vain haluaa, niin minä en löytänyt ilmaisusta mitään sisältöä.
Varsin vaikeaselkoisestihan tuo on muotoiltu, mutta jos nyt mietitään mitä Mustakari kirjoitti eikä mitä hän yrittää kirjoituksellaan mahdollisesti tarkoittaa, niin se ilma (eli pakokaasu) johdetaan pakosarjassa virtaamaan eteenpäin. Se ei siis virtaa pakosarjassa koko matkaa eteenpäin, vaan vain osittain. Pakoputkessa se sitten kyllä ihan lopun kääntöä lukuunottamatta virtaa koko matkan eteenpäin, mutta siitä Mustakari ei kirjoita lainaamassasi pätkässä mitään.

Tosin koko "osittain myös" on täysin tarpeeton ja sekaannusta aiheuttava siinä välissä.
Mua vaan nyppii, kun Mustakari on olevinaan joku maan isoin guru ja silti sen puheista ja teksteistä vähintään puolet on aina puutaheinää tai muuten vain selittämättä jätettyjä asioita. Sen lisäks se on vielä puusilmä joka lähetyksessä, kun live tapahtumia kommentoimaan pääsee. :D
Minä en itseäni kiusaa lukemalla Mustakarin juttuja. Ihmettelen miksi sinä kiusaat, jos asia kerran nyppii sinua selvästi minua enemmän.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Varsin usein pakosarjassa "ilmaa" johdetaan osittain mm. eteen, taakse, sivulle, ylös ja alas. Se mihin suuntaan se lopulta päätyy, on asia erikseen. Saivartelijan maailmassa Mustakari siis saattoi kirjoittaa lähes tolkullista tekstiä, mutta lienee selvää, ettei tästä ole kyse, vaan Erkki on sekoittanut asiat pahasti ja lopputuloksena on luokatonta kuraa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Varsin usein pakosarjassa "ilmaa" johdetaan osittain mm. eteen, taakse, sivulle, ylös ja alas. Se mihin suuntaan se lopulta päätyy, on asia erikseen. Saivartelijan maailmassa Mustakari siis saattoi kirjoittaa lähes tolkullista tekstiä, mutta lienee selvää, ettei tästä ole kyse, vaan Erkki on sekoittanut asiat pahasti ja lopputuloksena on luokatonta kuraa.
Mitä en ole missään vaiheesa kiistänytkään.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Varsin vaikeaselkoisestihan tuo on muotoiltu, mutta jos nyt mietitään mitä Mustakari kirjoitti eikä mitä hän yrittää kirjoituksellaan mahdollisesti tarkoittaa, niin se ilma (eli pakokaasu) johdetaan pakosarjassa virtaamaan eteenpäin. Se ei siis virtaa pakosarjassa koko matkaa eteenpäin, vaan vain osittain. Pakoputkessa se sitten kyllä ihan lopun kääntöä lukuunottamatta virtaa koko matkan eteenpäin, mutta siitä Mustakari ei kirjoita lainaamassasi pätkässä mitään.

Tosin koko "osittain myös" on täysin tarpeeton ja sekaannusta aiheuttava siinä välissä.

Minä en itseäni kiusaa lukemalla Mustakarin juttuja. Ihmettelen miksi sinä kiusaat, jos asia kerran nyppii sinua selvästi minua enemmän.
Tämä on totta, mutta yhdistettynä siihen, että lopputuloksena Ekin mukaan oli downforcen kasvaminen, niin pakosarjan muodolla tahi sen sisäisillä virtauksilla ei ole kyllä sitten mitään tekemistä downforcen kanssa....

Tai jos saivarrellaan, niin kyllä kai ne pakokaasujen osuminen pakosarjan seiniin voi jotain voimia synnyttää tms.... :D

Ei kai munkaan pitäisi kiusata. Kai se on perverssiä mielenkiintoakin, että mitä kuraa sielä seassa tänään on. Enkä kyllä onneksi aina noita luekaan. :)
Toisaalta sitä tiedonjanoisena toivoo löytävänsä jotain hyödyllistä ratoja kiertävän kaverin teksteistä...
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18415
Tallipäällikkö Eric Boullier uskoo että tiimi taistelee uudella R31-kilpurillaan kärkisijoista Red Bullia ja Ferraria vastaan, mutta hänen mielestä on vielä liian aikaista sanoa sitä, että voivatko voittaa kilpailuja sillä Red Bullin ja Ferrarin haastaminen on vaikeaa.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13753
Tallipäällikkö Eric Boullier uskoo että tiimi taistelee uudella R31-kilpurillaan kärkisijoista Red Bullia ja Ferraria vastaan, mutta hänen mielestä on vielä liian aikaista sanoa sitä, että voivatko voittaa kilpailuja sillä Red Bullin ja Ferrarin haastaminen on vaikeaa.
Ehkä Heidfeld on jokaikisen kisan toinen, ja kauden mestari 342 pisteellään :)
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Heidfeldilla voi olla jopa mahdollisuus ottaa tuo kauan odotettu ensimmäinen voitto. Varsin pitkä putki Heidfeldilla on ollutkin. Voitottomuuden suhteen.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös