Scuderia Ferrari kaudella 2011

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ferrarilla aloitus ei sujunut nuottien mukaan ja tämä kausi on kuitenkin vasta alussa joten paljon voi vielä muuttua.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ferrarilla aloitus ei sujunut nuottien mukaan ja tämä kausi on kuitenkin vasta alussa joten paljon voi vielä muuttua.
Sarjassamme tarpeellisia viestejä joka ainoaan topikkiin? :doubtful:

Voisit vaikka avaita sanaisen arkkusi kootusti kisatopikissa. Ei sitten tarttis avata jokaista topikki vain lukeakseni, että "tallin aloitus oli hyvä/haparoiva...".
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Italialaisen Autosprint sivuston mukaan Luca di Montezemolo olisi lähdössä politiikan pariin ja hänen tilalle Ferrari istuimelle tulisi Lapo Elkann. Aiemmin oli lähinnä huhua että paikan perijä olisi Andrea Agnelli.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Italialaisen Autosprint sivuston mukaan Luca di Montezemolo olisi lähdössä politiikan pariin ja hänen tilalle Ferrari istuimelle tulisi Lapo Elkann. Aiemmin oli lähinnä huhua että paikan perijä olisi Andrea Agnelli.
Lapo Elkann on Gianni Agnellin lapsenlapsi.

HS: Keväällä 2003 Agnelli, ratsuväen upseeri, elinikäinen senaattori ja Fiat-konsernin kunniapuheenjohtaja kuoli eturauhassyöpään kotonaan Torinossa 81-vuotiaana.

Gianni Agnellin kuoleman jälkeen hallituksen johtoon siirtyi hänen pikkuveljensä Umberto Agnelli, joka kuitenkin kuoli jo seuraavana vuonna syöpään 69-vuotiaana. Umberto Agnelli oli viimeinen perustajasukuun kuuluva Fiatin mahtimies.

Umberton poikaa, kolmatta Giovanni Agnellia oltiin kasvattamassa paikalle, mutta hän kuoli 33-vuotiaana vatsasyöpään 1997. Seuraava suvun ehdokas oli Giannin tyttärenpoika John Elkann, mutta hän päätyi varatoimitusjohtajaksi ja hallituksen varapuheenjohtajaksi. John Elkannin veli Lapo Elkann aiheutti skandaalin syksyllä 2005, kun hänet kiidätettiin henkitoreissaan sairaalaan huumeiden yliannostuksen vuoksi.

Johto vaihtui tiheästi

Fiatin toimitusjohtajat ovat vaihtuneet viime vuosina tuhkatiheään. Esimerkiksi 2003 tehtävästä eronnut Giuseppe Morchio oli neljäs toimitusjohtaja kahdeksassa kuukaudessa.

Morchio erosi 2003 toimitusjohtajan tehtävistä vastalauseena sille, että hallituksen puheenjohtajaksi nostettiin perustajasuvun läheinen ystävä, Ferrarin toimitusjohtaja Luca di Montezemolo.

2000-luvulla yhtiö ajautui taloudellisiin vaikeuksiin, mutta käänne tuli vuonna 2006. Fiat nousi syvästä tappiosta 290 miljoonaa euroa voitolliseksi. Suunnan muuttaminen tiesi potkuja tuhansille työläisille.

Yhtiön toimitusjohtajana on tätä nykyä sekä Kanadan että Yhdysvaltain kansalainen, liikemies Sergio Marchionne.​



tässähän näitä, taustavaikuttajia: http://cache.daylife.com/imageserve/07rbexK0PWdKZ/439x.jpg
Vahvastihan ollaan joidenkin taholla sitä mieltä, että juuri Lapon yhteydet Alonson kanssa on yhtenä syynä nykymenoon.

kts kuva14: http://sport.sky.it/sport/formula1/photogallery/2010/05/14/f1_gp_monaco_gara_glamour_dell_anno.html

http://farm2.static.flickr.com/1197/4610045256_c888c51e6f.jpg

Lapo on muuten eniten tunnettu sekoiluistaan huumehöyryissä jossa oli kuolla yliannostukseen joka tapahtui transujen seassa pyörien ja jonka onnistui mafia valokuvaamaan.
.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
tässähän näitä, taustavaikuttajia: http://cache.daylife.com/imageserve/07rbexK0PWdKZ/439x.jpg
Vahvastihan ollaan joidenkin taholla sitä mieltä, että juuri Lapon yhteydet Alonson kanssa on yhtenä syynä nykymenoon.

http://farm2.static.flickr.com/1197/4610045256_c888c51e6f.jpg
Lapo ja Briatore ovat tunnetusti hyviä ystäviä.

Eilen Derapate sivusto uutisoi, että Massan tilalle kaudeksi 2012 olisi tulossa Kubica ja Briatore voisi jopa mahdollisesti viedä Domenicalin paikan. Tosin jutussa myös mainitaan että Briatore voisi Webberin houkutella punaisiin.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lapo ja Briatore ovat tunnetusti hyviä ystäviä.

Eilen Derapate sivusto uutisoi, että Massan tilalle kaudeksi 2012 olisi tulossa Kubica ja Briatore voisi jopa mahdollisesti viedä Domenicalin paikan. Tosin jutussa myös mainitaan että Briatore voisi Webberin houkutella punaisiin.
Briatore on tosin sanonut (kai useamminkin kuin kerran), ettei ole palaamassa ykkösiin tallipäällikön roolissa, vaan pikemmin sarjan organisoinnin puolelle. Toisaalta jos jokin talli pään kääntää, niin se on juuri Ferrari.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Briatore on tosin sanonut (kai useamminkin kuin kerran), ettei ole palaamassa ykkösiin tallipäällikön roolissa, vaan pikemmin sarjan organisoinnin puolelle. Toisaalta jos jokin talli pään kääntää, niin se on juuri Ferrari.
Tuota juuri itsekkin olen tarkoittanut yleisesti Briatore Ferrari huhuilla.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No jos Briatore useamman kerran kieltää - se jo on kuin myöntäisi.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
No jos Briatore useamman kerran kieltää - se jo on kuin myöntäisi.
Nuinhan se tuppaa usein olemaan, ei Flavio sitä kuitenkaan ihan kokonaan ole kieltänyt. (Huhuja on ollut ainakin riittävästi)
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Fryn mukaan Malesiassa vahvoilla ovat ne, joilla jäähdytys on tehokkaimmin hallinnassa....

Fryn rykmentti ylitöihin Malesiaan

Turun Sanomat 6.4 2011 21:30:57

Ferrarin uusi päästrategi Pat Fry joutui ylitöihin heti kauden avauskisan jälkeen. Italialaistiimin kausi ei käynnistynyt toivotulla tavalla ja 150 Italia -auto ei pysynyt kärkikyydissä.

– Melbournessa kertyneiden tietojen analysoiminen on vienyt suurimman osan ajastamme valmistautuessamme kahteen seuraavaan kisaan.

– Kisarytmimme Australiassa oli paljon parempi kuin aika-ajosuorituksemme. Siksi olemme painiskelleet erityisesti renkaiden kulumiseen nopealla kierroksella ja aerodynamiikkaan liittyvissä asioissa, Fry selvitti Corriere dello Sport -lehdessä.

Kun testejä ei enää ole käytettävissä, Ferrarille on tiedossa paljon kokeiluajoja Malesian GP-harjoituksissa.

– Meillä oli hyvin tiivis ohjelma jo ennestään, mutta sitä täytyi lisätä. Autoon tulee Malesiaan 3-4 pientä uudistusta aerodynamiikkaan ja kokeilemme pikkuparannuksia myös seuraavaa Kiinan kisaa varten, Fry kartoitti.

Fryn mukaan Malesiassa vahvoilla ovat ne, joilla jäähdytys on tehokkaimmin hallinnassa. Jos lämmöt nousevat liikaa, jäähdytysilmaa täytyy saada enemmän ja lisäaukot kostautuvat aerodynamiikan heikentymisenä.

– Sepangin kostea kuumuus ja jatkuva sateenuhka tuovat omat rasitteensa. Pirellin mukaan ero heidän pehmeän ja kovan seoksensa välillä pienenee sitä mukaa, mitä kuumemmamsi ratalämpö nousee. Malesiassa asvaltti on 50-asteista, Fry toteaa.

Red Bullin RB7 lentää, mutta vastustajien mukaan se lentää etusiiveltään kaikkein matalimmalla asvaltin pinnassa.

– Siitä kertyy 20-25 km/t etua huippunopeuspiikissä, Fry laskee italialaislehdessä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Fryn mukaan Malesiassa vahvoilla ovat ne, joilla jäähdytys on tehokkaimmin hallinnassa....
Onkohan toi TS:n juttu taas käännetty ihan huolella tai edes kokonaan? :doubtful:

Red Bullin RB7 lentää, mutta vastustajien mukaan se lentää etusiiveltään kaikkein matalimmalla asvaltin pinnassa.

– Siitä kertyy 20-25 km/t etua huippunopeuspiikissä, Fry laskee italialaislehdessä.
Varmaankaan RB ei saa huippunopeuksiin mitään lisää etusiivestään...
Tuota 20 kilsaa ne on arvioinu avattavan takasiiven auttavan Malesian pitkällä suoralla...

– Kisarytmimme Australiassa oli paljon parempi kuin aika-ajosuorituksemme. Siksi olemme painiskelleet erityisesti renkaiden kulumiseen nopealla kierroksella ja aerodynamiikkaan liittyvissä asioissa, Fry selvitti Corriere dello Sport -lehdessä.
Ferrarin ongelma taitaa olla renkaiden saaminen oikeaan lämpötilaan ja niiden agressiivinen käyttö aika-ajoissa. Ei niinkään renkaiden kuluminen aika-ajovedossa...
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No parempi pito edessä auttaa toki d.forcen myötä käännöksessä kurviin sisään ajaessa. Vastaavasti aliohjaava Ferrari taittaa mutkan epäedullisemmalla ajolinjalla. Balanssin eteen Ferrari ei kuitenkaan voi vähentää taka-akselin d.forcea jotta kurvistä lähtö suoriutuisi. Näihin liittyy edelleen Ferrarin pulmat rengaslämpöjen ja -paineiden kanssa mutta ilmaisesti ei niin keskeisenä.

Ferrarin oman moottorin perisynti jo pitkään on ollut jäähdytystarve. Asia ei ollut niin merkittävä välitankkausaikana kun suurempi polttoaineruiskustus samalla jäähdyttää konetta. Ferrari siis kulutti hieman enemmän. Nyt ilman välitankkauksia noita kiloja ei kannata mukaan rahdata ja Ferrarin on täytynyt tehostaa jäähdytystä ponttoonien kautta. Koki myös ongelmia tässä jäähdyttelyssä ja sai mm muuttaa moottoriaan. Nyt moottorin jäähdytystarve on ymmärtääkseni edelleen mersua ja rellua suurempi ja se joudutaan hakemaan ilmanvastusta kasvattavilla jäähdytysaukoilla ja niiden tuomilla tehostamisilla kun esim mersu pärjää pienemmillä jäähdytyksillä. Toki keskeinen tekijä on myös jäähdytyksen tehokkuus kuten vinoon asetettu ja näin suurempi jäähdytyskenno.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Domenicali

Vetääkö Dome kauden loppuun? Väitän että lähtö on aasian kierroksen jälkeen hyvin lähellä.

No, Kimihän tarvitsisi tallipäällikön Nascariin ja ralliin. (Nyt Saaren kyselyt Kimin edesottamuksista voidaan tulkita piruiluksi)
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Vetääkö Dome kauden loppuun? Väitän että lähtö on aasian kierroksen jälkeen hyvin lähellä.
Voisi olettaa että vetää, mutta ainakin viimeistään kauden päättyessä hänen aikansa voi olla hyvin ohi Ferrarilla (Viime aikoina ainakin muutamilla ulkomaalaisilla foorumeilla on dissattu kovaan tahtiin Domenicaalia). Nyt viime aikoina muutenkin ollu enemmän jo huhuja esim siitä Montezemolon vaihdosta Lapo Elkanniin. Kyllähän huhuissa ainakin yhtä herraa ollaan oltu viemässä Domenicalin paikalle, mutta sen näkee sitten ajallaan, mutta hänen tulonsa Ferrarille ei olisi kuitenkaan yllättävää vaikka mies ei ole mitään kommentoinutkaan Ferrari huhuihin.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Ferrarin leirissä ei ole parhaimman päivät menossa.

Red Bullin leiristä Maranellolaiset eivät saaneet värvättyä suunnittelijoita talvenaikana, mutta jospa jostain muualta saisivat...

Punanutut paniikissa

Turun Sanomat 8.4 2011 21:14:55

Kolumni 8.4. F1-kausi on tuskin ehtinyt alkaa, kun joku jo vaikuttaa painaneen paniikkinappulaa Ferrarilla. Kuulemani mukaan Sepangin varikolla punanuttuisessa italialaisleirissä hymy on hyydyksissä, vaikka tropiikin ilma on yhtä kuuma kuin aina ennenkin.

Flavio Briatore ehdotti Australian avauskisan jälkeen Ferrarille keskittymistä jo ensi kauteen. Vaikka Briatore tunnetaan miehenä, joka aina tilaisuuden koittaessa mieluusti ruttaa Ferrarin, muutamat asiantuntijat katsovat, että nyt hänen puheissaan piilee myös kosolti realismia.

Briatore on yhä Fernando Alonson kaveri ja tuntuu, että hän tavallaan toimii espanjalaistähden äänitorvena. Alonsolla oli torstaina ollut kohtuullisen kiivaalta vaikuttanut keskustelutuokio tallipäällikkö Stefano Domenicalin kanssa, joten tilanne ei taida olla niin auvoinen kuin tässä vaiheessa kautta pitäisi olla.

Kansainvälinen lehdistö kävi lukemassa Ferrarin kuljettajien tuntoja jo heidän saapastellessaan varikolle. Alonso ja Felipe Massa näyttivät kuulemma enemmän siltä kuin olisivat astumassa vankilaan kuin tulossa ajamaan kilpaa kärkisijoista yhdelle mieliradoistaan.

Briatoren esittämä ensi kauteen keskittyminen ei suinkaan tarkoittanut, että nykyisen tiimin pitäisi ryhtyä jo suunnittelemaan ensi vuoden Ferraria, vaan yksinkertaisesti uusien luovempien insinöörien palkkaamista Maranelloon.

Ferrarin tämän vuoden 150 Italia -autoon kritisoidaan kopioidun useamman kilpailevan tiimin kehittämiä hienouksia. Juuri mitään originellia omaa siitä ei löydy. On vissi fakta, että huippuluokan teknologisessa urheilussa menestyvät ne, jotka pystyvät kehittämään jotain sellaista, mitä muilla ei ole eikä ole ollut.

Ei voi odottaa päihittävänsä muita, jotka ovat kehittäneet jotain ihan omaa. Siksi Briatore varmasti Alonson airuena patistaa Ferraria värväämään uutta luomisvoimaa eli idearikkaampaa väkeä suunnittelupuolen johtotehtäviin.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Saa nähdä koska Santander alkaa kosiskelemaan RB:tä. Siellähän olisi "kakkoskuskin" paikka vapautumassa... :D
Tuskin koskaan, enkä lähde ennen leikkiin mukaan kuin on vahvistettu tai mediassa huhuttua juttua.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Mulle oli kyllä jäänyt sellainen mielikuva, että Alonsolle ainakin olisi jäänyt Melbournesta positiivinen fiilis. Siksi kuulostaa hieman oudolta noi puheet, että Ferrarilla olisi synkistelty jo ennen harjoituksia. :doubtful: Uskon, että Ferrari parantaa vauhtiaan viikonlopun edetessä, vaikka en sitä toivokaan.

Nyt kun Ferrari on ollut odotettua vaisumpi niin käy väkisinkin mielessä, että olisikohan talvitesteissä ajetut valtavat kilometrimäärät antaneet todellisuutta positiivisemman kuvan Ferrarista. Kierrosajatkin toki olivat hyviä, mutta bensamääristä ei ole tietoa. Vaikka en olekaan mikään aeroasiantuntija, niin Ferrarin tämän vuoden auto ei ole koskaan näyttänyt omaan silmään nopealta tai innovatiiviselta.
 

noksu

Well-known member
Liittynyt
21.3.2011
Viestit
69
Sijainti
Lappeenranta
Nyt kun Ferrari on ollut odotettua vaisumpi niin käy väkisinkin mielessä, että olisikohan talvitesteissä ajetut valtavat kilometrimäärät antaneet todellisuutta positiivisemman kuvan Ferrarista. Kierrosajatkin toki olivat hyviä, mutta bensamääristä ei ole tietoa. Vaikka en olekaan mikään aeroasiantuntija, niin Ferrarin tämän vuoden auto ei ole koskaan näyttänyt omaan silmään nopealta tai innovatiiviselta.
No kyllähän ainakin Valenciassa piti antaa lehterit täyttäneelle alonsofanilaumalle kunnolla vastinetta rahoille, aivan kuten taidettiin tehdä viimekin vuonna.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Tässä on Ferrarilta harjoitusten jälkeiset tunnelmat. Surkealta tilanne vaikuttaa, ainakin juuri nyt. Normaalista poiketen tehtiin aamun harjoituksissa aero-testejä, jotta löydettäisiin ongelmat ja tiedettäisiin mihin suuntaan autoa pitäisi kehittää.


Felipe Massa, P1 - 1:40.453, 6th; P2 - 1:38.089, 6th
“It’s logical that I had expected and had hoped to be quicker, especially when compared to the two teams that are clearly in front. Let’s see what we can do between this evening and tomorrow to improve the car. There is not much grip and also tyre degradation is very high and, as could be seen in the final part of the second session, when everyone was presumably running with a heavy fuel load, we were not the only ones having a problem. If the race was to take place in the dry, choosing the right strategy would be very complicated. The soft tyres work better, giving much more grip and they are much quicker, although there is a lot of degradation. The hard seems to be slower and, at first, seems a bit more consistent, but it does not last that much longer than the other. We will have to be ready for anything this weekend. In the last two days, we have seen that at the time qualifying and the race are due to start, it always rains. If that also happens in the next two days, anything could happen.”

Fernando Alonso, P1 - 1:40.601, 9th; P2 - 1:38.583, 9th
“Given how things went today, it looks like being a difficult weekend, but we will do all we can to get close to the quickest. Today, things did not go well and we struggled to find a good balance on the car, so this evening we will look at how we can improve. On a track like this, with such variable weather and with tyre degradation being what it is, there will be a lot of factors in play in the fight for the top places and just being quickest will not be enough. This morning we did a lot of work on the aerodynamics to understand what had not worked the way we had expected in Australia, but even if we had been quick in Melbourne, there would still be work to do. This is only the start of the season: we are not quick enough to fight for the win and pole position, but that does not mean that we have to throw in the towel. Instead we have to step up our efforts to quickly reduce the gap that separates us from those who have done a better job than us.”

Pat Fry, Ferrari deputy technical director
“We got through a lot of work on this first day of free practice. In fact, apart from the usual Friday programme, we wanted to carry out a whole series of aerodynamic tests to try and gather as much data as possible on the handling of the car, especially in terms of the front end. In quantitive terms we achieved our aim because the programme was completed as planned. Now it’s up to us to analyse the data and get the answers we are looking for. It will be a tough job, but a vital one to understand in which direction to go in the development of the car. Having done that, we then concentrated on all the usual Friday tasks, which means looking for the best set-up and especially on comparing the two types of tyre we have here. From what we could see, it looks like being a very busy weekend for the pit stop guys, because the degradation, at least in these conditions, seems higher than in Melbourne. The alternative scenario is rain which seems likely for Sunday…From a performance point of view, allowing for all the unknown factors on a Friday, the situation does not seem that different to the one in Australia: our aim is try and make the most of what we have got at our disposal
.”
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös