Oikarinen viihtyy Ferrarilla ja Italiassa
Turun Sanomat 18.3 2011 21:37:45
Ossi Oikarinen ehti tehdä töitä formula 1 -kentällä reilut kymmenen vuotta, kun eräänä päivänä kännykkä värähteli ja yhteyttä otettiin 39-alkuisesta numerosta Italiasta. Puhelu tuli Ferrarilta ja Oikariselta tiedusteltiin, kiinnostaisiko häntä tulla töihin Maranelloon.
Lahtelaislähtöinen huippuinsinööri on nyt kolmatta vuotta Ferrarin miehiä.
Turun Sanomille tarjoutui tilaisuus harvinaiseen haastattelutuokioon Oikarisen kanssa Barcelonan testi-iltana.
Kuinka iso juttu tuo punainen univormu on Oikariselle?
– Kun se työtarjous tuli, olisi siihen ollut vaikea sanoa ei. Olisin varmaan loppuelämäni arvuutellut, mitä jos olisin jättänyt sen tilaisuuden käyttämättä.
– Ferrarissa puhutaan kuitenkin niin suuresta, historiarikkaasta ja legendaarisesta tiimistä. Satavarmasti olisi jäänyt kaivelemaan, jos en silloin olisi lähtenyt. Kyllä sellainen kortti oli ihan pakko päästä katsomaan, Oikarinen punnitsee.
Oikarinen asuu perheineen lähellä tehdasta Maranellon ja Modenan välimaastossa.
– Olen muutenkin aina tykännyt olla Italiassa. Pidän maasta, pidän sen kulttuurista, pidän italialaisista ruuista. On monessakin mielessä kiva asua siellä.
Eri elämäntyyli
ilman reissuja
Ferrarilla Oikarisen työ on pitkälti keskittynyt Maranelloon. Grand Prix -kisoissa insinöörimme ehti käydä ihan riittävästi Arrowsin, Toyotan ja BMW:n aikoinaan, kun datainsinööristä tuli kilpainsinööri ja sitten BMW:n testiryhmän päällikkö.
– Kiertäminen on jäänyt, vaikka kävin kyllä Ferrarillakin vielä kaudella 2009 neljässä kisassa. 130 kisaa on kasassa. Suurin osa reissaamisesta jäi, kun halusin elämäntyyliin vähän muutosta. Varsinkin 2005-06 Toyotalla se kävi todella raskaaksi, kun kaikkien kisojen lisäksi tein vielä kaikki testitkin.
Ferrarilla Oikarisen työ on erilaista, mutta samalla erittäin haastavaa.
– Tietysti työelämässä on aina kiva löytää uusia haasteita. Ehkä tällä hetkellä työnkuva ei ole niin näkyvä, mutta vastuu on kuitenkin kasvanut. Pienempi julkinen kuva ja suurempi vastuu on mielestäni ihan hyvä juttu ja sopii minulle erinomaisesti.
Ferrarilla ei lörpötellä, mitä tehtaalla tapahtuu. Mikä on sitten Oikarisen rooli italialaistiimin kilpaorganisaatiossa?
– Periaatteessa teen samaa työtä kuin BMW:llä. Kaikki talvitestien suunnittelu on suurelta osin minun hommani – tietenkin yhteistyössä kaikkien muiden osastojen kanssa. Kauden aikana on vähemmän testejä ja silloin minulla on enemmän töitä tehtaalla.
– Kerään testien ohjelmarungon, mitä testataan ja milloin testataan mitäkin. Käyn ohjelman tarkkaan läpi ja laadin tietysti varasuunnitelmat, jos vaikka sataa, niin että tärkeimmät asiat saadaan kuitenkin testatuksi.
– Suunnittelen myös, miten renkaita käytetään ja kuinka paljon niitä käytetään, koska meillä on niitä rajoitetut määrät. Oikarinen listaili.
Si, parla
italiano
Oikarinen myöntää, että työskentely Ferrarilla on erilaista kuin hänen aiemmissa työpaikoissaan.
– Jokaiselle tiimillä on aina oma luonteensa. Jokainen on omanlaisensa ja jokaisella on omat työtapansa. Esimerkiksi Ferrarilla käytetään vähemmän englantia kuin muissa huipputiimeissä. Siksi Italian kielen opiskelu onkin ollut minulle osa sitä erilaisuutta.
– Ei siinä mitään, kun pääsee tähän hommaan sisään. On vain vähän erilaiset toimintatavat ja niihin totutellaan. Joka tiimissä on sama juttu, eikä siinä ole mitään ihmeellistä.
Italia on jo tarttunut Oikarisen puheeseen kohtuullisesti.
– Välttävästi pärjään italialla mekaanikkojen kanssa, mutta en lähtisi kehumaan kielitaidollani. Insinöörien kesken työkielenä on englanti.
Ferrari hankki huipputason britti-insinöörejä vahvistukseksi. Pat Fry on isossa ruudussa päästrategina ja Neil Martin on kisoissa kotiryhmän vetäjänä tehtaalla.
Entä kuuluuko myös Oikarinen tuohon kisatiimiä merkittävästi omalla tiedonvälityksellään auttavaan kotiryhmään?
– Katsotaan nyt, miten homma menee. On minulla kisojen aikana tekemistä. Näkee sitten, miten roolit menevät. On siellä eri ihmisiä töissä. On vähän auki, miten minun roolini siinä asettuu, Oikarinen selvitti.
Renkaista ylitöitä
taktiikkaosastolle
Pirellin renkaisiin siirtyminen kutkuttaa F1-jännäreitä aivan erityisesti, kun tiedossa on, että kumi kuluu sukkelaan ja varikkopysähdyksissä on – ainakin alkuun – luvassa varsinaista karusellia.
– Onhan se haasteellisempaa ja varmasti taktiikkaosastolle tulee mielenkiintoista työtä. Paljon on kokeiltu, paljon on simuloitu, mutta ei niiden perusteella vielä saa täyttä kuvaa. Odotetaan nyt avauskisaa ja katsotaan sitten.
– Enää ei pitäisi tulla niin hirveästi jonossa ajamista, eikä yhden pysähdyksen taktiikkaa enää nähdä. Toivottavasti näin myös katsojille tarjoutuu entistä värikkäämpi ja kiinnostavampi kausi, Oikarinen pohtii.