Scuderia Ferrari kaudella 2011

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Webber ei kenties lopettaisikaan uraansa Red Bullilla, sillä mies vihjaili tavoitteistaan Herald Sun-lehdelle seuraavanlaisesti:

- Punaisten autojen ajamisessa on aina romanttista mielenkiintoa, kertoi Webber vihjaillen mahdollisista yhteyksistään Ferrarille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Massan otteiden jatkuessa huonona ja Vettelin ympäröivän kaartin kasvaessa ei mikään mahdoton ajatus ole, että Webber vielä ajaisikin Ferrarilla vaikka vain jäähdyttelymielessäkin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jotenkin omaan silmään näyttäis, että myös noi ilmanottoaukot ponttooneissa on mennyt askeleen perinteisempään suuntaan.
Olit oikeassa. ;)

Scarbs sanoi:
Along the middle section of car, Ferrari have produced a new sidepod, initially similar to the launch specification. But the main radiator inlet is now reshaped, being much more of a “U” shape and smaller with it. The sidepod inlet retains the distinctive protruding upper lip. I was told by Nick Tombasis that this was an aero feature and not a structural one (i.e. side impact crash protection). Curiously this lip features a removable panel to allow for cooling. Being so far forward of the radiators its hard to understand how heated radiator flow could be ducted into the small exit, or perhaps some electronics of KERS components are sited within this hollow section.
Etusiivessä myös pieniä viilauksia.

Scarbs sanoi:
Details of the front wing have also changed, in particular the endplates, these now feature a more sculpted vane on the footplate. As well as the endplate fro the main front wing, the inner endplate for the small cascade mounted to it is also now shapelier. The small endplate now having a distinctly flared shape, aimed at redirecting flow inside the front wing.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Oikarinen kertoilee elämästään Ferrari leirissä ja tykkää asua Italiassa...
Oikarinen viihtyy Ferrarilla ja Italiassa

Turun Sanomat 18.3 2011 21:37:45

Ossi Oikarinen ehti tehdä töitä formula 1 -kentällä reilut kymmenen vuotta, kun eräänä päivänä kännykkä värähteli ja yhteyttä otettiin 39-alkuisesta numerosta Italiasta. Puhelu tuli Ferrarilta ja Oikariselta tiedusteltiin, kiinnostaisiko häntä tulla töihin Maranelloon.

Lahtelaislähtöinen huippuinsinööri on nyt kolmatta vuotta Ferrarin miehiä.

Turun Sanomille tarjoutui tilaisuus harvinaiseen haastattelutuokioon Oikarisen kanssa Barcelonan testi-iltana.

Kuinka iso juttu tuo punainen univormu on Oikariselle?

– Kun se työtarjous tuli, olisi siihen ollut vaikea sanoa ei. Olisin varmaan loppuelämäni arvuutellut, mitä jos olisin jättänyt sen tilaisuuden käyttämättä.

– Ferrarissa puhutaan kuitenkin niin suuresta, historiarikkaasta ja legendaarisesta tiimistä. Satavarmasti olisi jäänyt kaivelemaan, jos en silloin olisi lähtenyt. Kyllä sellainen kortti oli ihan pakko päästä katsomaan, Oikarinen punnitsee.

Oikarinen asuu perheineen lähellä tehdasta Maranellon ja Modenan välimaastossa.

– Olen muutenkin aina tykännyt olla Italiassa. Pidän maasta, pidän sen kulttuurista, pidän italialaisista ruuista. On monessakin mielessä kiva asua siellä.

Eri elämäntyyli
ilman reissuja


Ferrarilla Oikarisen työ on pitkälti keskittynyt Maranelloon. Grand Prix -kisoissa insinöörimme ehti käydä ihan riittävästi Arrowsin, Toyotan ja BMW:n aikoinaan, kun datainsinööristä tuli kilpainsinööri ja sitten BMW:n testiryhmän päällikkö.

– Kiertäminen on jäänyt, vaikka kävin kyllä Ferrarillakin vielä kaudella 2009 neljässä kisassa. 130 kisaa on kasassa. Suurin osa reissaamisesta jäi, kun halusin elämäntyyliin vähän muutosta. Varsinkin 2005-06 Toyotalla se kävi todella raskaaksi, kun kaikkien kisojen lisäksi tein vielä kaikki testitkin.

Ferrarilla Oikarisen työ on erilaista, mutta samalla erittäin haastavaa.

– Tietysti työelämässä on aina kiva löytää uusia haasteita. Ehkä tällä hetkellä työnkuva ei ole niin näkyvä, mutta vastuu on kuitenkin kasvanut. Pienempi julkinen kuva ja suurempi vastuu on mielestäni ihan hyvä juttu ja sopii minulle erinomaisesti.

Ferrarilla ei lörpötellä, mitä tehtaalla tapahtuu. Mikä on sitten Oikarisen rooli italialaistiimin kilpaorganisaatiossa?

– Periaatteessa teen samaa työtä kuin BMW:llä. Kaikki talvitestien suunnittelu on suurelta osin minun hommani – tietenkin yhteistyössä kaikkien muiden osastojen kanssa. Kauden aikana on vähemmän testejä ja silloin minulla on enemmän töitä tehtaalla.

– Kerään testien ohjelmarungon, mitä testataan ja milloin testataan mitäkin. Käyn ohjelman tarkkaan läpi ja laadin tietysti varasuunnitelmat, jos vaikka sataa, niin että tärkeimmät asiat saadaan kuitenkin testatuksi.

– Suunnittelen myös, miten renkaita käytetään ja kuinka paljon niitä käytetään, koska meillä on niitä rajoitetut määrät. Oikarinen listaili.

Si, parla
italiano


Oikarinen myöntää, että työskentely Ferrarilla on erilaista kuin hänen aiemmissa työpaikoissaan.

– Jokaiselle tiimillä on aina oma luonteensa. Jokainen on omanlaisensa ja jokaisella on omat työtapansa. Esimerkiksi Ferrarilla käytetään vähemmän englantia kuin muissa huipputiimeissä. Siksi Italian kielen opiskelu onkin ollut minulle osa sitä erilaisuutta.

– Ei siinä mitään, kun pääsee tähän hommaan sisään. On vain vähän erilaiset toimintatavat ja niihin totutellaan. Joka tiimissä on sama juttu, eikä siinä ole mitään ihmeellistä.

Italia on jo tarttunut Oikarisen puheeseen kohtuullisesti.

– Välttävästi pärjään italialla mekaanikkojen kanssa, mutta en lähtisi kehumaan kielitaidollani. Insinöörien kesken työkielenä on englanti.

Ferrari hankki huipputason britti-insinöörejä vahvistukseksi. Pat Fry on isossa ruudussa päästrategina ja Neil Martin on kisoissa kotiryhmän vetäjänä tehtaalla.

Entä kuuluuko myös Oikarinen tuohon kisatiimiä merkittävästi omalla tiedonvälityksellään auttavaan kotiryhmään?

– Katsotaan nyt, miten homma menee. On minulla kisojen aikana tekemistä. Näkee sitten, miten roolit menevät. On siellä eri ihmisiä töissä. On vähän auki, miten minun roolini siinä asettuu, Oikarinen selvitti.

Renkaista ylitöitä
taktiikkaosastolle


Pirellin renkaisiin siirtyminen kutkuttaa F1-jännäreitä aivan erityisesti, kun tiedossa on, että kumi kuluu sukkelaan ja varikkopysähdyksissä on – ainakin alkuun – luvassa varsinaista karusellia.

– Onhan se haasteellisempaa ja varmasti taktiikkaosastolle tulee mielenkiintoista työtä. Paljon on kokeiltu, paljon on simuloitu, mutta ei niiden perusteella vielä saa täyttä kuvaa. Odotetaan nyt avauskisaa ja katsotaan sitten.

– Enää ei pitäisi tulla niin hirveästi jonossa ajamista, eikä yhden pysähdyksen taktiikkaa enää nähdä. Toivottavasti näin myös katsojille tarjoutuu entistä värikkäämpi ja kiinnostavampi kausi, Oikarinen pohtii.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Webber ei kenties lopettaisikaan uraansa Red Bullilla, sillä mies vihjaili tavoitteistaan Herald Sun-lehdelle seuraavanlaisesti:
Webber Alonson tallikaverina olisi kyllä mielenkiintoinen tilanne. Haluaisin nähdä kyllä. Webber on kuitenkin sen verran kovapäinen että tuskin taipuisi suosiolla lähtökohtaisesti kakkoskuskiksi, ja on kuskina about yhtä hyvä kuin Alonsokin. Tästä tod. näk. seuraisi Alonson ns. henkinen luhistuminen koska on tottunut siihen että tallin sisältä ei uhkaa tule. 2007 tuli ja seuraukset nähtiin, tallipäällikön kiristämistä yms.
 

nevermind

Well-known member
Liittynyt
13.12.2006
Viestit
87
Webber Alonson tallikaverina olisi kyllä mielenkiintoinen tilanne. Haluaisin nähdä kyllä. Webber on kuitenkin sen verran kovapäinen että tuskin taipuisi suosiolla lähtökohtaisesti kakkoskuskiksi, ja on kuskina about yhtä hyvä kuin Alonsokin. Tästä tod. näk. seuraisi Alonson ns. henkinen luhistuminen koska on tottunut siihen että tallin sisältä ei uhkaa tule. 2007 tuli ja seuraukset nähtiin, tallipäällikön kiristämistä yms.
Tämä selvä, Alonso on siis yhtä hyvä kuski kuin Webber, pari maailmanmestaruutta ei oo riittäny todistamaan muuta :wink:
 

nevermind

Well-known member
Liittynyt
13.12.2006
Viestit
87
Pitäiskö Calvinin teksti ymmärtää jotenkin muuten?
About ei tarkoita tuossa juuri mitään muutakuin suunnilleen tms :rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No selvähän tuo on, koska Webber oli Vettelin tasoa, niin pakkohan sen on olla Alonsonkin tasoa, tai muuten pitäisi tunnustaa, että Alonso on parempi kuski kuin Vettel.
 

nevermind

Well-known member
Liittynyt
13.12.2006
Viestit
87
Aika epäonninen kausi vettelillä ja silti mestari.
vai oliko ihan sarkasmia :alppu:
 
Viimeksi muokattu:

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Aika epäonninen kausi vettelillä ja silti mestari.
vai oliko ihan sarkasmia :alppu:
No sittenhän se tarkoittaa että Vettel on paljon parempi kuin Alonso ja koska Webber ja Vettel olivat melko tasoissa olisi Webberkin Alonsoa parempi. :D

Kyllähän näitä saa käännettyä ihan miten päin vain.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Näin se menee. Vaikeahan eri autoilla ajavia kuskeja on lähtee vertaileen tasavertasesti.

Mutta vois toki nevermindikin perustella oman kantansa muutenkin kuin toteamalla että "onko näin?" tms... ;)

Olisiko tilanne toinen jos Webber oliskin nyt mestari? Voittanut sen vieläpä ns. "kakkoskuskina". Sillonhan se olis jopa parempi kuin Alonso?

Siinä komppaan kyllä Calvinia, että olisi kiva nähdä Webber Alonson parina. Alonsolla toki olisi Ferrarilla kahden vuoden etumatka, mutta Webberin onnistuessa en kans usko, että se taipuisi orjakuskiksi. Alonson näytöt vahvaa tallikaveria vastaan ei tosiaan ole kovin kummoset!
 

nevermind

Well-known member
Liittynyt
13.12.2006
Viestit
87
Ymmärtääkseni kantani tuli jo selväks, eli näytöt puhukoot puolestaan:jaska:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siinä komppaan kyllä Calvinia, että olisi kiva nähdä Webber Alonson parina. Alonsolla toki olisi Ferrarilla kahden vuoden etumatka, mutta Webberin onnistuessa en kans usko, että se taipuisi orjakuskiksi.
Jos ja kun nyt näyttää siltä, että Ferrari pelaa yhden kärjen taktiikalla, niin en näe oikein mitään järkeä palkata Alonson rinnalle kuljettajaa, joka ei lähtökohtaisesti (=sopimuksessaan) lupautuisi kakkoskuskiksi. Mutta Ferrari nyt ei aina ole kunnostautunut niiden järkevimpien päätösten tekijänä.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Jos ja kun nyt näyttää siltä, että Ferrari pelaa yhden kärjen taktiikalla, niin en näe oikein mitään järkeä palkata Alonson rinnalle kuljettajaa, joka ei lähtökohtaisesti (=sopimuksessaan) lupautuisi kakkoskuskiksi. Mutta Ferrari nyt ei aina ole kunnostautunut niiden järkevimpien päätösten tekijänä.
Täysin samaa mieltä.

Ferrari on kuulemma suurempi kuin yksikään sen kuljettajista. Sinänsä järkevää vaikka en tallimääräyksiä hyväksykkään. Olisi vain niiiiiiiiiiiiiiin hienoa nähdä Massan nostavan tasoaan ja laittavan Alonson lujille taistelussa 1. kuskin paikasta, jotta näkisimme käytännössä onko joku kuljettaja sponsoreineen sittenkin suurempi kuin Ferrari. Massa ainakin tuntuu olevan positiivisella fiiliksellä liikkeellä ja sehän on noille latinopojille jo puoli voittoa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olisi vain niiiiiiiiiiiiiiin hienoa nähdä Massan nostavan tasoaan ja laittavan Alonson lujille taistelussa 1. kuskin paikasta, jotta näkisimme käytännössä onko joku kuljettaja sponsoreineen sittenkin suurempi kuin Ferrari.
Eihän tuo nyt mitään ratkaisisi. Koska Ferrari on suurempi kuin kuljettajansa, Ferrari määrää kuka on ykköskuski eikä näiden kisasuoritukset. Näinhän se meni Schuminkin aikana.

1 § Alonso on Ferrarikuskeista se parempi, ja siten ykköskuski.

2 § Mikäli joku muu kuski olisi Alonsoa nopeampi, sovelletaan pykälää 1.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ferrarilla molempia siiven kannattamia mukana Australiassa.
Kuva toimii myös hyvänä vertailuna mallien välillä.

Alempana siis tämä uusi syvemmillä kannattimilla oleva malli.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Scuderia Ferrari tiimi on palkannut Italian ilmavoimien taitolentoryhmän Frecce Tricolorin entisen komentajan Massimo Tammaron riveihinsä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös