Ferrari tuntee renkaat parhaiten
Turun Sanomat 13.3 2011 17:33:38
Ferrari on ahkeroinut pudottaakseen Red Bullin ja Sebastian Vettelin valtaistuimelta. Fernando Alonso vakuutti Barcelonan testien jälkeen, että Australian avauskisassa taktiikka on ratkaisevassa asemassa.
– Melbournen rata on poikkeuksellinen, eikä paljasta vielä autojen voimasuhteita. Kun Pirellin myötä rengastilanne on muuttunut, taktiset kuviot korostuvat. Jos ajaa hiljempää, säästää renkaita ja saattaa selvitä yhtä varikkokäyntiä kilpailijoita vähemmällä.
– Me ajoimme talvella eniten kilometrejä testeissä ja se merkitsee, että me tunnemme renkaat kaikkein parhaiten.
Alonso myöntää, että edes taktiikalla ei kompensoida autojen nopeuseroja.
– Loppupeleissä nopein auto kuitenkin voittaa aina. Ehkä 2-3 kisassa voitto ratkeaa taktiikalla, mutta muuten nopein auto on aina lopulta ensimmäisenä maalissa.
Ferrari olisi ollut valmis avauskisaan ilman kahden viikon ylimääräistä aikalisääkin.
– Nyt pystyimme toki kokeilemaan paremmin uutta aeropakettiamme. Uskon, että tilanne on viime vuodesta pysynyt pitkälti samana. Siellä on neljä huipputallia – me, Red Bull, McLaren ja Mercedes – sekä Williams ja Renault hyvin lähellä. 3-4 kisan jälkeen kärki tiivistyy ja toivottavasti me olemme silloin yhä siinä mukana.
Taipuvan takasiiven myötä ohitusten odotetaan lisääntyvän. Alonso ei kuitenkaan ole kovin toiveikas.
– Siipeä voi käyttää kisassa vain puoln pääsuoran verran. Se merkitsee, että ohittaminen on yhä hyvin vaikeaa. Jos siipeä voisi käyttää koko kierroksen ajan, ohittaminen kävisi taas liian helpoksi.
Massan oma
ongelma ohi
Felipe Massa luottaa, että rengaspuolen muuttuminen tuo hänet takaisin kärkikuvioihin.
– Ainakaan kauteni ei voi olla niin negatiivinen kuin 2010. Eräiden teknisten asioiden vuoksi se oli jättipettymys. Näiden talvitestien jälkeen katson, että ne ongelmat on nyt ratkaistu.
– Kaikki näkivät, etten päässyt viime vuoden renkailla aika-ajossa mihinkään. Kun jää neljänteen lähtöriviin, ei kisassa voi tehdä enää suuria. Tänä vuonna sillä rintamalla on tyystin toinen juttu. Tietysti varikkokäyntejä tulee paljon, mutta nyt se on yhteinen pulma kaikille kuljettajille toisin kuin viime vuonna, kun minulla oli rengaspuolella ihan oma ongelmani.
– Uskon, että uusi automme on kova tekijä. Uusi auto sopii hyvin ajotyyliini. Luotan itseeni ja kykyihini, Massa latautui.