Halleluja! Lucahan puhuu järkeviä. Kustannuksista huolehtiminen ei tainnut kuulua sanavarastoon vielä Schumacherin aikakaudella, mutta olen ihan samaa mieltä että kauden aikana voisi jokunen yhteistesti olla. Vaikkapa ihan kisaviikonlopun yhteydessä.
Onhan se Monte oikeassa, mutta kylläkin vain hakemassa syitä omaan ahdinkoonsa - ja oman tallinsa ulkopuolelta. Säännöt on kaikille samat ja Ferrari itse on ollut niitä laatimassa. Jos Ferkulla olisi nyt hyvä moottori tai aerodynamiikka niin nuo hyväkkäät heristäisivät sormeaan ja sanoisivat sääntöjen olevan samat kaikille. Ferrari itse sai kireämpiä suitseja Fiatilta, seisotti tehdastaan ja tarvitsi mm Santanderin rahoja ahdinkoonsa.
Tottakai kaikki tallit kaipaisisivat testimahdollisuuksia, ja etenkin Ferrari - koska ei kykene kehittämään omia ratkaisujaan vaan joutuu sisäänajamaan kerta toisensa jälkeen muiden innovaatioita. Kun viimeksi aloitti oman autonsa kehitysprosessin ennen muita, niin mihin Ferrari sen käytti? Heti kuitenkin nähtyään muiden autot alkoi Ferrarilla auton modifiointi muiden ideoilla.
Vielä hetki sitten,kun renkaat eivät lämmenneet ja tulokset ailahteli - olikin vika kommunikaatiossa, team-hengessä ja motivaatiossa. Ratkaisu oli heittää yksi sarjan nopeimmista kuskeista ulos ja kalliisti - ottaa toki nopea kuski myös tilalle mutta samalla palata yhden miehen narsismiin mitä kuskeihin tulee. Uhrata toinen kuski lakeijaksi ja hehkuttaa maat ja taivaat ennen kuin mitään on saavutettukaan. Ei kuulosta kommunikaation parantamiselta, team-hengen kasvatukselta ja motivaativoinnilta. Saati innovaatio-herkkyydeltä.
Schumin aikana niin resursseja kuin aikaakin paloi ja kaikki testattiin viimeisenpäälle kuntoon - renkaatkin. Se rahan poltto loppui jo Agnellienkin toimesta saati yleisen talouden. Nyt kun muut satsaavat lahjakkuuksiin, me-henkeen ja henkilökuntaan itkee Ferrari vanhojen päivien perään.
Ferrarilla - jos vain italoblokeiltaan ja manjaanaltaan irti pääsisi - voisi olla tallipäällikkönä Todt, kuskeina Alonso ja Kimi, lähes Neweyn veroinen suunnitteluteam, laaja sponsorituki ja paaaaljon nuorekkaampi dynaamisempi imago kuin mitä nyt on. Sillä voisi jo haastaa.