Costalla pahin päänsärky Ferrarista
Turun Sanomat 14.4 2011 19:04:06
Mihin katosi Ferrarin talvitestien lupaavaa vauhti?
Kauden kahdessa ensimmäisessä kilpailussa tallin kuljettajat eivät ole mahtuneet kärkikolmikkoon. Muuttuuko tilanne Shanghain radalla Kiinan Grand Prix -viikonvaihteessa?
– Me tiedämme, mikä meidän suurin ongelmamme on, mutta sen ratkaiseminen nopeasti on vaikeaa. Kokeilemme Shanghaissa ratkaisuja, joiden toivon parantavan tilannetta, sanoo Ferrari-tallin tekninen johtaja Aldo Costa.
Vielä talvitestien jälkeen Ferrari oli Red Bull -tallin ohella sarjan kakkossuosikki, mutta kaikki muuttui, kun Barcelonassa ajetuissa talven viimeisissä testeissä autoon tulleet uudistukset eivät tuoneetkaan toivottua kehitystä.
Australian ja Malesian kisoissa Ferraria kiusasi ennen muuta vaisu aika-ajovauhti. Kisassa kyyti oli lähempänä kärkitallien vauhtia. Malesiassa Alonso olisi ollut kolmas, jos hän ei olisi kolaroinut kisan lopussa Lewis Hamiltonin autoon.
Kolari juontui Ferrarin rikkoutuneesta takasiivestä. Kun siipeä ei voinut säätää, Alonso ei päässyt yrittämään ohitusta radan parhaassa ohituspaikassa, vaan yritti sitä kolmos- ja nelosmutkien välissä.
– Auton etupään käytöstä on saatava muuttumaan, jotta eteen saadaan lisää pitoa. Se on syy, miksi aika-ajoissa ei ollut riittävästi vauhtia. Kilpailusäädöissä auto on nopea, mutta parempi etupään pito auttaisi sitäkin, Costa sanoo.
Eteenpäin
pikkuaskelin
Kiinan kisaan Ferrariin ei tule isoja muutoksia, mutta Costa toivoo silti auton kehityksen kääntyvän oikeaan suuntaan.
– Jos nyt tehdyt muutokset eivät tuo niitä tuloksia, joita odotamme, edessä on iso kehitystyö.
Kauden ensimmäisissä kisoissa Alonso on ollut neljäs ja kuudes, ja Felipe Massa seitsemäs ja viides. Alonso muistuttaa, että talvitestien jälkeinen käsitys auton kilpailukykyisyydestä oli "median arvio".
– Näimme jo helmikuussa, että Red Bull oli meitä selvästi nopeampi, Alonso sanoo.
Totuus on hieman toinen, sillä vaikka monet uskoivat Red Bullin piilotelleen todellista nopeuttaan talvitesteissä, niin erityisesti pitkissä vedoissa Red Bull ja Ferrari olivat selvästi muita talleja edellä.
Etusiiveke
lähemmäs tietä
Siinä kun talviteissä vaisusti esiintynyt McLaren onnistui viime hetken pakoputkiston uudistuksella ja muilla kehitysaskelilla parantamaan autonsa suorituskykyä, Ferrari epäonnistui omissa uudistuksissaan, ja sillä on nyt sarjan kolmanneksi nopein ajokki. Ferrarilla ihmetellään, miksi tuulitunnelitesteissä nähty positiivinen kehitys ei toistu radalla.
– Sitä on vaikea ymmärtää. Osa autosta ei vaan toimi tyydyttävästi, Costa arvioi ajokin aerodynamiikkaa, jonka ongelmat juontuvat etusiipeen liittyvistä asioista.
Yritääkö Ferrari nyt saada etusiiven Red Bull -ajokin tapaan lähemmäksi maata?
– Se ei ole ollut mahdollista uuden, ankaramman siipien taipumista mittaavan testin takia. Red Bull on kuitenkin siinä onnistunut ja läpäissyt testit. Tutkimme tilannetta huolella ja pyrimme luonnollisesti samaan ratkaisuun, Costa sanoi.