Scuderia Ferrari kaudella 2011

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
"Ausseissa kaks nopeinta ja Malesiassa toiseksi nopein." no jos ihan tarkkoja ollaan ni olet ? ;)

edit : saatoit toki puhua ihan muistakii, mutta sitten asia onkii jo ihan toinen. Kovasti käsitin vain että ferrarista oli kyse. Eihän tämä nyt niin vakavaa ole. Kerromme asioista vain mielipiteitä ja sit osa kertoo faktoja
No jos sisälukutaitosesti ottais sen edeltävänkin lauseen siihen aivotyöskentelyyn, niin vois vaikka tilanne olla selkeempi.
Siltikään pointti ei ollut se, että mitä jos. Vaan se, että Ferrari on ollut ihan kärkivauhdissa kisamatkalla. Ausseissa kaks nopeinta ja Malesiassa toiseksi nopein.
Paino on tossa sanoilla "ihan kärkivauhdissa". En ole sanonut, että olisi viikonlopun nopein/paras. Kuten sinä asian tuossa edellä tulkitsit. Joten :wink:
Ymmärrän toki, että tuossa yhteydessä nopeimpien kierrosten tilasto ei ollut paras työkalu todisteluun, mutta kun ei muutakaan ollut käsillä.

Tätä varten totesin myös:
Saa silti katsoa vähän laajemmallakin kuvakulmalle eikä heti tarttua taas ekaan pilkkuun....
:wink:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Pitäisi antaa olla, turhaa foorumin täyttöä....mutta...

no kylläpäs sua nyt koville ottaa ku olit väärässä taas :D
Juu vikaa oli mun ulosannissa, myönnän sen ihan rehellisesti. Tekisit sinä samoin.
Tai siis tämänhän selvensin jo tuossa edellä. Et kait huomannut sitäkään...

Asia oli ja on edelleen kovinkin korrekti...

huoh :thumbfh:
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Siis ei ole rakennettu idealisesti . Typerien syiden takia , tfl:ässä siit oli jtn juttua joskus . En muista nyt ulkoa kaikkea jtn en ala liikaa mutuilemaan . Yritän katsoo jos tänään ehtisin ettiä et mitä juttua siit oli .
Niin tämä oli se Willem Toetin (Ferrarin 1990-luvun puolivälissä rakennetun tunnelin suunnittelija) kertomus? Montezemolo tahtoi tuulitunnelirakennuksesta "taideteoksen", ja siksi se on rakenteeltaan hieman epäedullinen tunnelin toiminnan kannalta. Ferrarin tunneli ei muutenkaan ole mikään modernein laitos, mutta nykyisten rajoitusten (FOTA:n resurssirajoitussopimus rajoittaa tunnelissa käytettävän mallin mittakaavaa ja tunnelin nopeutta) kanssa se on riittävä.

Se, että tällä ratkaisulla olisi vaikutusta Ferrarin suunnittelutiimin ongelmiin vuonna 2011, kun tunnelia on jo toista vuosikymmentä käytetty, on melkoisen kaukaa haettua. Tässähän ei ole kyse pelkästään tuulitunnnelista saadusta väärästä datasta, vaan tallin mukaan suorituskyky on ristiriidassa myös CFD-mallinnuksen tulosten kanssa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Edellistä viestiä tarkentaakseni kuva Ferrarin tuulitunnelista:


Asia, jota Toet kritisoi on tunnelia (se iso mokkula maanpinnan tasossa) kiertävä putki, jota pitkin ilmaa kierrätetään. Tunnelin toiminnan kannalta olisi ideaalista, että se olisi joko vaakatasossa tai sitten kiertäisi tunnelin sen yläpuolelta. Montezemolo tahtoi putken 45 asteen kulmaan, joten se myös rakennettiin niin. Toet ei mene yksityiskohtiin siinä, miten tuo epäedullien kulma toimintaan vaikuttaa (ja hyvä niin, en varmaan ymmärtäisi sanaakaan), mutta sanoo sen tuovan omat haasteensa tunnelin käyttöön.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kai toi kulma vaikuttaa siihen miten ja mihin suuntiin ilmapyörteilee noissa mutkissa. Varsinkin vikassa mutkassa ennen testiosaa. Vaikka onhan sielä varmasti iso ropelli just ennen testiosaa ilmaa oikasemassa...
Mutta enpä minäkään noista mitään tiedä, tuli vaan mieleen... :rolleyes:
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jos tunnelia on suuresti päivitetty, niin sittenhän asia voi niin ollakin. Yhtälailla CFD tuloksetkin voi olla kujalla, jos näitä kahta on jossain kohtaa käytetty ristiin (tuloksia siis)...
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Costalla kovat paineet ja Jos nyt tehdyt muutokset eivät tuo tuloksia joita tiimi odottaa, niin edessä on iso kehitystyö...

Costalla pahin päänsärky Ferrarista

Turun Sanomat 14.4 2011 19:04:06

Mihin katosi Ferrarin talvitestien lupaavaa vauhti?

Kauden kahdessa ensimmäisessä kilpailussa tallin kuljettajat eivät ole mahtuneet kärkikolmikkoon. Muuttuuko tilanne Shanghain radalla Kiinan Grand Prix -viikonvaihteessa?

– Me tiedämme, mikä meidän suurin ongelmamme on, mutta sen ratkaiseminen nopeasti on vaikeaa. Kokeilemme Shanghaissa ratkaisuja, joiden toivon parantavan tilannetta, sanoo Ferrari-tallin tekninen johtaja Aldo Costa.

Vielä talvitestien jälkeen Ferrari oli Red Bull -tallin ohella sarjan kakkossuosikki, mutta kaikki muuttui, kun Barcelonassa ajetuissa talven viimeisissä testeissä autoon tulleet uudistukset eivät tuoneetkaan toivottua kehitystä.

Australian ja Malesian kisoissa Ferraria kiusasi ennen muuta vaisu aika-ajovauhti. Kisassa kyyti oli lähempänä kärkitallien vauhtia. Malesiassa Alonso olisi ollut kolmas, jos hän ei olisi kolaroinut kisan lopussa Lewis Hamiltonin autoon.

Kolari juontui Ferrarin rikkoutuneesta takasiivestä. Kun siipeä ei voinut säätää, Alonso ei päässyt yrittämään ohitusta radan parhaassa ohituspaikassa, vaan yritti sitä kolmos- ja nelosmutkien välissä.

– Auton etupään käytöstä on saatava muuttumaan, jotta eteen saadaan lisää pitoa. Se on syy, miksi aika-ajoissa ei ollut riittävästi vauhtia. Kilpailusäädöissä auto on nopea, mutta parempi etupään pito auttaisi sitäkin, Costa sanoo.

Eteenpäin
pikkuaskelin


Kiinan kisaan Ferrariin ei tule isoja muutoksia, mutta Costa toivoo silti auton kehityksen kääntyvän oikeaan suuntaan.

– Jos nyt tehdyt muutokset eivät tuo niitä tuloksia, joita odotamme, edessä on iso kehitystyö.

Kauden ensimmäisissä kisoissa Alonso on ollut neljäs ja kuudes, ja Felipe Massa seitsemäs ja viides. Alonso muistuttaa, että talvitestien jälkeinen käsitys auton kilpailukykyisyydestä oli "median arvio".

– Näimme jo helmikuussa, että Red Bull oli meitä selvästi nopeampi, Alonso sanoo.

Totuus on hieman toinen, sillä vaikka monet uskoivat Red Bullin piilotelleen todellista nopeuttaan talvitesteissä, niin erityisesti pitkissä vedoissa Red Bull ja Ferrari olivat selvästi muita talleja edellä.

Etusiiveke
lähemmäs tietä


Siinä kun talviteissä vaisusti esiintynyt McLaren onnistui viime hetken pakoputkiston uudistuksella ja muilla kehitysaskelilla parantamaan autonsa suorituskykyä, Ferrari epäonnistui omissa uudistuksissaan, ja sillä on nyt sarjan kolmanneksi nopein ajokki. Ferrarilla ihmetellään, miksi tuulitunnelitesteissä nähty positiivinen kehitys ei toistu radalla.

– Sitä on vaikea ymmärtää. Osa autosta ei vaan toimi tyydyttävästi, Costa arvioi ajokin aerodynamiikkaa, jonka ongelmat juontuvat etusiipeen liittyvistä asioista.

Yritääkö Ferrari nyt saada etusiiven Red Bull -ajokin tapaan lähemmäksi maata?

– Se ei ole ollut mahdollista uuden, ankaramman siipien taipumista mittaavan testin takia. Red Bull on kuitenkin siinä onnistunut ja läpäissyt testit. Tutkimme tilannetta huolella ja pyrimme luonnollisesti samaan ratkaisuun, Costa sanoi.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24304
Sijainti
lappeen Ranta
Jeps ja juu. "Tiedämme mikä meidän suurin ongelmamme on...", "Kokeilemme ratkaisuja, joiden toivon parantavan tilannetta...", "Jos nyt tehdyt muutokset eivät tuo niitä tuloksia, joita odotamme, edessä on iso kehitystyö.".

Ydinasia lienee toi ensimmäinen lainaus. Ongelma kyllä tiedetään, muttei ratkaisua siihen. Kaksi muuta lainausta sitten oikeastaan vaan alleviivaa tuota eli kokeillaan ensin pikku jippoa ja toivotaan, että se toimii. Ja jos ei toimi, edessä on ison jipon keksiminen.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Niin tämä oli se Willem Toetin (Ferrarin 1990-luvun puolivälissä rakennetun tunnelin suunnittelija) kertomus? Montezemolo tahtoi tuulitunnelirakennuksesta "taideteoksen", ja siksi se on rakenteeltaan hieman epäedullinen tunnelin toiminnan kannalta. Ferrarin tunneli ei muutenkaan ole mikään modernein laitos, mutta nykyisten rajoitusten (FOTA:n resurssirajoitussopimus rajoittaa tunnelissa käytettävän mallin mittakaavaa ja tunnelin nopeutta) kanssa se on riittävä.

Se, että tällä ratkaisulla olisi vaikutusta Ferrarin suunnittelutiimin ongelmiin vuonna 2011, kun tunnelia on jo toista vuosikymmentä käytetty, on melkoisen kaukaa haettua. Tässähän ei ole kyse pelkästään tuulitunnnelista saadusta väärästä datasta, vaan tallin mukaan suorituskyky on ristiriidassa myös CFD-mallinnuksen tulosten kanssa.
Ihan vaan spekuloin , kun ferkulla on valiteltu ettei ajosta saatu data vastaa tuulitunnelissa saatua , että voisiko tuo vaikttaa . Tottakai tiedän mitä ferrari on saavuttanut ja muistinkin hyvin että on wanhahko tunneli . Niinkuin sanoin ihan spekuloin vaan ja mietin tälläistäkin mahdollistuutta vaikka tyhmältä se omastakin mielestä vaikutti =)
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Minua vähän huvittaa tämä Ferrarikeskustelu etenkin tallin puolelta. Onko se nyt maailman ensimmäinen kerta, kun Ferrari ei olekaan kaikista nopein auto?

Onko tämä todella ministeritason kriisi ja poliittinen paniikkikysymys, kun auton suunnittelussa ei ole tällä kertaa onnistuttukaan niin hyvin. Kreikka on jo valmiina hyökkäykseen, koska F150 Italia on niin surkea. Autohan on oikea maanpetos ja syössee Italian suoraan finanssiahdinkoon.

Ihmeellistä syiden etsiskelyä tuulitunneleista ja cfd:stä, vaikka totuus voi olla yksinkertaisesti, että auto nyt ei vaan ole niin hyvä kuin RB tai Mac, eikä välttämättä tule olemaankaan edes "plan-b:n" tai jonkun muun seliselin toteuttamisen jälkeen. Ehkä Briatore oli kerrankin oikeassa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Onko tämä todella ministeritason kriisi ja poliittinen paniikkikysymys, kun auton suunnittelussa ei ole tällä kertaa onnistuttukaan niin hyvin. Kreikka on jo valmiina hyökkäykseen, koska F150 Italia on niin surkea. Autohan on oikea maanpetos ja syössee Italian suoraan finanssiahdinkoon.
Niin olihan Monte menneellä viikolla oli jo perustamassa Italiaan kriisihallitusta jossa Alonso pääministerinä. :D

Ehkä Italia tarvitsee Santanderin rahat kattaakseen Italian valtiotalouden budjettialijäämän, en tiedä.. :D
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ihmeellistä syiden etsiskelyä tuulitunneleista ja cfd:stä, vaikka totuus voi olla yksinkertaisesti, että auto nyt ei vaan ole niin hyvä kuin RB tai Mac, eikä välttämättä tule olemaankaan edes "plan-b:n" tai jonkun muun seliselin toteuttamisen jälkeen. Ehkä Briatore oli kerrankin oikeassa.
Kyllähän sen näki jo julkistusvaiheen kuvista, ettei tuolla autolla sarjaa hallita.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Entäs jos se onkin niin, että Massa on entistä hitaampi eikä Alonsokaan ole niin kummoinen kun on oletettu. Vettel tai Hamilton veisikin tuon Ferkun eturiviin sitä hetken säädettyään.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
ferkun aero onkelmat
Ei tuohon juttuun, mutta Ferrarin aeropomo on Nicolas Hennel de Beaupreau joka palasi tiimiin marraskuussa 2009, aiemmin kyseinen mies oli viettänyt Maranellossa aikaa vuosina 2000-2002. Sen jälkeen aeromiehenä oli Rellulla 2003-2006 (tosin Toso oli aeropomo), Mclarenilla 2007-2008, Toyotalla 2009 alkuvuodesta syksyn alkuun asti.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös