Scuderia Ferrari kaudella 2011

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Yleensä kun Ferrarilta huhutaan työntekijää pois, niin se ei tapahdu ihan kädenkäänteessä vaan kyseisen henkilön poistumista odotetaan se kaksi-kolme vuotta kunnes hän vasta lähtee.
Yleensä ihmisen sielunelämä toimii siten, että uhka työpaikan menetyksestä voi lyhytkestoisesti parantaa työsuorituksia, mutta jatkuvasti löysässä hirressä roikkuessa heikentää niitä. Samalla henkilötasolla pitkäjänteisyys ja luovuus kärsii.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Minua kiinnostaisi tietää kuinka paljon hyötyä Alonson tuomasta johtajuudesta on ollut Ferrarille.

Mä ymmärrän ihan hyvin Ferrarin päätöksen vaihtaa Räikkönen Alonsoon Santanderin tuoman rahamassin takia. Mutta Ferrarin argumentaatiota vaihdon syistä en niele ja siksi on ihan mukava tarttua Ferrarin tuomiin perusteisiin kuskivaihdon syistä.
Nimenomaan tästä on henkilökohtaisestikin ollut kyse. Kyse oli business transaktiosta, jonka vaikuttimena oli lähinnä raha mutta varmaan myös henkilökemiat tms. Jos asia olisi perusteltu näin niin olisi se harmittanut mutta henkilökohtaisesti olisin voinut antaa asian olla. Käytännössä kuitenkin median kautta työnnettiin julkisuuteen paskaa, joka ei perusteluina toimenpiteelle kestänyt päivän valoa silloin eikä kestä sitä etenkään nyt kun olemme nähneet kuinka asiat oikeasti ovat.

Nyt ei pysty muuta kuin olemaan vahingoniloinen. Myönnän - typerää mutta minkäs teet.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Eipä sinäänsä yllättävä uutinen, itse olin siinä uskossa että jos joku lähtee ensimmäisenä henkilöstöpuolelta niin se on Costa eikä Tombazis vaikka häneen oli enempi kohdistettu pois lähtemis huhuja, mutta Costa jatkaa sittenkin tiimissä Baldisserin ja Dyerin tapaan mutta ei enää kilpatiimin tehtävissä.

TS:n juttu asiasta:


Tästä viikkoa aikasemmin oli jo puhetta että Aerodynamiikkajohtaja Marco de Luca joutuisi syrjään ja hänen paikan ottaisi kokenut Nicolas Hennel de Beaupreau jolla on kokemusta Renaultilta ja Mclarenilta, mutta tätä ei olla vielä ainakaan vahvistettu Ferrari leirissä.
Eihän siinä mennyt kuin 7 vuotta Ferrarin johdolla ymmärtää, että aina kun auto on enemmän Costan kuin Tombazisin "päävastuulla", niin ei oikein kulje.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Heh, huomasit heti pienen piikin. Et siis suostu vieläkään myöntämään, että Santander pystyy ohjailemaan päätöksiä Ferrarilla. Eivät ne nyt suoranaisesti tallinpyöritykseen osallistu, mutta työtekijät ja kuljettajat saattaa alkaa vaihtumaan aika pikaisesti, kun käsky käy laittaa homma toimimaan nopeasti tai muuten..
No Alonsoa Santander tuskin vaihdatuttaa. :p Ja Massan vaihtoon on perusteet olemassa ilman sponsorin painostustakin (tosin Brasilia on Santanderille tärkeä markkina-alue, joten Santander pikemmin saattaisi haluta pitää Massan). Mutta ei sponsorilla ole valtaa käskeä. Se voi suostutella ja painostaa, muttei käskeä.

Paineet henkilöstövaihdoksiin Ferrarilla tulee ensisijaisesti muualta kuin Espanjasta. Kyllä kotimainen painostus on huomattavasti äänekkäämpää. Syntipukkien etsimistä harrastettiin jo ennen Santanderin tuloa. Enkä usko Santanderilla edes olevan kovin tarkkaa käsitystä F1-henkilöstön pätevyydestä tai toimenkuvista. Joten ei, en usko että Santanderilla on minkäänlaista valtaa teknisen henkilöstön suhteen.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Näillä paniikkinappi B-autolla ei ole taidettu ikinä voittaa mestaruutta. Ihan pelkkää rahan hukkaa ja parempi olisi yrittää keksiä jotain uutta ensikauden autoon.


Ihanan punainen se kuitenkin on, näyttää myös toimivalta :D
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Eihän siinä mennyt kuin 7 vuotta Ferrarin johdolla ymmärtää, että aina kun auto on enemmän Costan kuin Tombazisin "päävastuulla", niin ei oikein kulje.
Ts:n jutussa mainitaankin että Costaa oli tiettävästi syytelty hajamielisyydestä ja liian varovaisista sääntötulkinnoista autosuunnittelussa. Täten Käytännössä Fry nostettiin melkein samaan asemaan, missä Ross Brawn toimi Ferrarilla.

Tänään Gerhard Bergerin nimi nousi esiin Tomorrownewsf1.com Ferrari huhuissa, että hän korvaisi Domenicalin tallipäällikön tehtävissä (jutun mukaan kuulemma oli Montezemolon kanssa käynyt jotain keskustelua). Berger itse hieman myöhemmin kiisti ettei ole palaamassa F1:siin tallipäälliköksi.

Derapeta sivuston mukaan Montezemololla on ässä hihassa ja hän saattaisi tuoda takaisin Rory Byrnen. (Byrne huhut ovat olleet liikkeellä viime aikoina)
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Tänään Gerhard Bergerin nimi nousi esiin Tomorrownewsf1.com Ferrari huhuissa, että hän korvaisi Domenicalin tallipäällikön tehtävissä (jutun mukaan kuulemma oli Montezemolon kanssa käynyt jotain keskustelua). Berger itse hieman myöhemmin kiisti ettei ole palaamassa F1:siin tallipäälliköksi.
Bergerin siirtyminen Ferrarille kuulostaa minusta lähes mahdottomalta koska hänellä on erittäin vahva Red Bull side, koko F1-uransa mittainen.
Toki löyytyhän häneltä myös Ferrari kytkös uraltaa kahteen eri otteeseen.

Luulen että Dominecalin korvaa on Briatore, Alonso haluaa Briatoren ja tällöin myös Santander tukee tätä vaihtoehtoa tai jopa suorastaan vaatii vaihtoa kulisseissa. Mikäli menestyksen putki jatkuu yhtä surkeana(surkealle kaudelle ei näytä tulevan loppua) niin ensikaudella kippari ruorissa on vaihdettu veikkaan mä.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Bergerin siirtyminen Ferrarille kuulostaa minusta lähes mahdottomalta koska hänellä on erittäin vahva Red Bull side, koko F1-uransa mittainen.

Luulen että Dominecalin korvaa on Briatore, Alonso haluaa Briatoren ja tällöin myös Santander tukee tätä vaihtoehtoa tai jopa suorastaan vaatii vaihtoa kulisseissa. Mikäli menestyksen putki jatkuu yhtä surkeana(surkealle kaudelle ei näytä tulevan loppua) niin ensikaudella kippari ruorissa on vaihdettu veikkaan mä.
En itsekkään usko Bergerin tuloon, sillä olen ollut koko ajan sitä mieltä että Briatore tulee olemaan Domenicalin korvaaja vaikka ei mies sitä suoranaisesti ole myöntänytkään. Sellainen tuntuma myös on ollut koko ajan että Briatore tulee jo ensi kaudeksi, jos juttuihin/huhuihin on uskominen. (Mutta kummiskin joka lähteessä hänen paluuta ollaan veikattu joko ensi kaudeksi tai 2013)
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Myös Alonson vastikään allekirjoitettama pitkä soppari puoltaa sitä että jossain vaihetta häneen Ferrari uraa Briatore nähdään puikoissa, valitettavasti...

Tätä kaksikkoa kun miettiin niin keinoja kaihtamatta pyrkivät mestaruuteen ja maineeseen. Briatoren record kun ei ole kovin kunniakas ole vaikka menestystä onkin tullut (Shumin vilppiepäilyt, Alonson suosiminen Renaultilla, Piquen kolaroinnit, mafia epäilyt ym..)
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Myös Alonson vastikään allekirjoitettama pitkä soppari puoltaa sitä että jossain vaihetta häneen Ferrari uraa Briatore nähdään puikoissa, valitettavasti...

Tätä kaksikkoa kun miettiin niin keinoja kaihtamatta pyrkivät mestaruuteen ja maineeseen. Briatoren record kun ei ole kovin kunniakas ole vaikka menestystä onkin tullut (Shumin vilppiepäilyt, Alonson suosiminen Renaultilla, Piquen kolaroinnit, mafia epäilyt ym..)
Briatoren menneisyys ja keinot tiedetään, mutta itse varmaan olen lähes ainoita jotka puoltavat Briatoren tuloa Ferrarille. (viimeisestä 15 vuodesta ainostaan kolme vuotta, nykyisen vuoden lisäksi on mennyt silleen että suosikkitiimini tallipäällikkö ei olisi ollut Briatore.)
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Bergerin siirtyminen Ferrarille kuulostaa minusta lähes mahdottomalta koska hänellä on erittäin vahva Red Bull side, koko F1-uransa mittainen.
Berger aloitti ykkösissä 1984 ja RedBull tuli markkinoille 1987, onko ristiriitaa?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Berger aloitti ykkösissä 1984 ja RedBull tuli markkinoille 1987, onko ristiriitaa?
Vähän. Oikeasti se side on Helmut Markoon, joka taas oli Mateschitzin kaveri jo ennen Red Bullin lanseeraamista.

Jaa niin. Ferrarin nettisivulla on (italiaksi) regaoitu noihin uutisiin, joiden mukaan Botin olisi kritisoinut tallin meininkiä. Tallin mukaan kyseessä on Diario AS:n toimittajan oma keksintö, mikä kuulostaa melko uskottavalta ottaen huomioon, että AS:n F1-jutut perustuvat useimmiten mielikuvitukseen.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Heikki Kullan kolumni, kertoo hieman Ferrarin tilanteesta + kysyi toimittajakavereiltaan mitä Ferrarilla voisi tapahtua, jos tulostaso ei tästä nouse...
Ontuva ori

Aihe F1, 26.5.2011 11:28, heikki.kulta

Tämä tarina oli tähdätty Turkin Grand Prix -kisan jälkiblogiksi. Kun Fernando Alonso karautti Italian punaisen ylpeyden kolmanneksi, hyllytin jutun kuin Ferrari Aldo Costan ennen Monacoa.

Alun perin pohdiskelimme porukassa, milloin Ferrarilla kirves heilahtaa. Nyt se on heilahtanut, mutta mikään ei kuitenkaan viittaa siihen, että Costan uhraaminen muuttaisi radikaalisti mitään tässä kaudessa.

Niinpä aihe on yhä akuutti.

Maranellon korskuvan oriin piti tänä vuonna laukata muilta karkuun. Ori on kuitenkin ollut ontuva: Ferrari on saanut vain yhden palkintosijan viidestä kisasta, kun Red Bullilla on jo seitsemän ja McLarenillakin viisi pokaalia.
Edellisen kerran Ferrarilla oli yhä takkuinen alku kaksi vuotta sitten, kun kauden alusta ensimmäiset viisi kisaa menivät alle odotusten, mutta sitten Monacossa Kimi Räikkönen otti kolmospaikan.

Nytkin Monacoon on ladattu isot odotukset Ferrarin vastaiskulle, kun syheröinen katurata ei suosi aerodynaamisesti ylivoimaisia kilpailijoita. Katkuista ilmaa raikastakseen Ferrari muokkasi myös teknistä johtoporrastaan.

Pari vuotta sitten alkukauden lama maksoi päästrategi Luca Baldisserin paikan ja kauden päätteeksi Ferrarin voittotilin jatkumisen pelastanut Räikkönen maksettiin ulos.

Viime vuonna Fernando Alonson mestaruus meni myttyyn Abu Dhabin finaalissa ja silloin taktisesta kömmähdyksestä maksumieheksi joutui päästrategi Chris Dyer.

Entä nyt? Riittääkö teknisen johtajan Aldo Costan hyllyttäminen tässä vaiheessa?

Pääjohtaja Luca di Montezemolon vaatimus kilpailukyvyn välittymisestä heti MM-avauksesta lähtien ei toteutunut. Ferrari on saman verran jäljessä kärkivauhdista kuin viime vuonnakin.

Tallipäällikkö Stefano Domenicali joutuu väkisin tulilinjalle, ellei tilanne ala kohentua. Kuljettajista Italian media oli jo valmis uhraamaan Felipe Massan, mutta kohtuullisen avauskisojen jälkeen ne puheet taukosivat hetkeksi – varsinkin, kun Robert Kubican toipuminen on yhä epävarmaa.
Kun Jean Todt toimi Ferrarin tallipäällikkönä, hän pystyi rauhoittamaan tilanteen, kun toisinaan julkinen kivitys oli rankkaa. Todt toimi tavallaan tiimin suojakilpenä ja kun antoi kritiikin kaikua kuuroille korville, pystyttiin fokus keskittämään omaan kehitystyöhön.

Nyt tunnelmat ovat sellaiset, että Ferrarilla odotetaan hengeä pidätellen Monacoa. Jos Alonso ei pysty täällä tekemään kovaa tulosta, lisää rajuja ratkaisuja voi olla tiedossa.

Kyselin toimittakaverien ennakkoaavistuksia, mitä Ferrarilla voisi tapahtua, jos tulostaso ei tästä nouse. Ihan rajuimman mukaan kukaan ei vielä odottanut toimenpiteitä.

Carlos Miguel, Espanja:

– Fernando tekee töitä kuin hullu, mutta eihän siellä kukaan voi välttyä turhautumiselta, jos ei voita. Ferrarin suurin pulma on mielestäni siinä, että testitoiminta kauden aikana on kielletty. Jos voisi testata, kuten vielä 2008 tapahtui, Ferrarin luovuuskin olisi ihan eri tasolla. Silloin tehtiin koko ajan uutta osaa, joka saatiin saman tien testatuksi radalla. Nyt se on pelkkää arvailua, miten uudet osat voisivat auttaa.

– Ferrari on menettänyt myös asemansa kaikkein rikkaimpana tiiminä. Red Bullilla on nykyisellään enemmän resursseja.

– Jos tulokset eivät ala kohentua, lisää isoja muutoksia voi olla tulossa.

Luis Vasconcelos, Portugali:

– Eihän Ferrari ole enempää kuin 0,8 sekuntia Red Bullia hitaampi. Eivät he ole jääneet lisää. Tilanne vaan näyttää tältä, kun kaksi muuta tiimiä on parantanut vauhtiaan.

– Tietojeni mukaan tärkeä uusi paketti on tiedossa Kanadan kisaan kesäkuun alussa. Jos ovat siellä kilpailukykyisiä, kehitystyötä jatketaan. Jos niin ei ole, he alkavat keskittyä ensi vuoteen.

– Tietysti jos tilanne ei tästä parane, en kyllä usko, että Domenicalin paikka on vaarassa. Itse asiassa iso jyrähdys riippuu ihan siitä, kuinka paljon di Montezemolo haluaa ottaa vaikutusvaltaa tiimissä.

Andrea Cremonesi, Italia:

– Ensinnäkin uskon yhä, että palkintosijoja, jopa jokunen voittokin, kyllä tulee vielä, koska ero kärkeen ei kuitenkaan ole toivottoman iso. No, onhan se iso, mutta olosuhteet auttavat aina. Tulee hetkiä, jolloin Ferrari on oikeaan aikaan oikeassa paikassa.

– Jos kausi menee pahasti pieleen, monet asiat tulevat kyllä muuttumaan. Tekninen puolihan joutui jo liipasimelle. Muutospaineissa täytyy löytää oikeat henkilöt hoitamaan asiat oikein – aerodynamiikkaosastolla jne.

– Realisesti täytyy katsoa ensin, kuka olisi saatavilla markkinoilta. On määriteltävä, onko joku parempi sille paikalle, millä Ferrarilla nyt on joku hommissa.

Mika Salo, Suomi:

– Enpä tiedä – mitä ne oikein voisivat tehdä? Domenicaliko pois? Eihän se hänen vikansa ole, että auto on liian hidas. Kuskeja on turha syyttää. Domenicalia on turha syyttää.

– Tietenkin Domenicaliin media sen syyttävän sormen lopulta kohdistaa, vaikka hänellä ei ole mitään tekemistä auton kanssa. Stefano on aina ollut se kiltti poika Maranellossa ja jos tilanne siihen menee, hän joutuu olemaan se, joka potkaisee sieltä jonkun ulos. Ehkä olisi vaan ihan hyväksi, että Domenicali näyttäisi voimansa.

– Se on selvää, että kuskeja on turha syyttää. Ihan sama kuinka huono kuski siellä on säätämässä niin kauan jos auto vaan kulkee.

Joe Saward, Englanti:

– Jos Ferrarilla ollaan realistisia ja järkeviä, muutoksia tehdään vasta, jos Maranellossa vakuututaan, että heillä on kasassa väärä ryhmä. Olisi tyhmää pitää väärää ryhmää kasassa. Jos kuitenkin ryhmä tuntuu olevan oikea, mitä järkeä olisi vaihtaa sitä?

– Kun puhutaan Ferrarista, ei kuitenkaan koskaan tiedä, mitä tapahtuu. Mielestäni vain Adrian Newey voisi olla varma paikastaan, jos olisi Maranellossa tällä hetkellä.

Ferrari herättää aina tunteita. Voittaako Ferrari vielä tänä vuonna – ja jos ei voita, mitä ’ontuvalle oriille’ silloin tehdään?
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Mitäs siitä kopioimisesta puhuttiinkaan? :)
Ferrarilta Aldo Costa sanoi Turkin gp:n aikoihin että aikovat jotain kopioida Red Bullilta, mutta nyt en muista tarkalleen mitä. Taisivat puhua silloin siitä etusiivestä.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Mitäs siitä kopioimisesta puhuttiinkaan? :)
Sen verran olen minäkin fysiikkaa lukenut, että väittäisin tuon RB:n ratkaisun tuovan paremman down force effectin. Lähinnä perustuen tuohon putken kulmaan. Ferrarilla putki on hieman kuin suihkumoottorin turbiini eli suoraan taaksepäin kun taas RB:llä ilma ohjataan takasiiven alaosaan jyrkemmässä kulmassa painamaan perää kohti maanpintaa. Tämä toki edellyttää että ilmaa tulee koko putken täydeltä kovalla paineella mutta tämä tuskin on F1-autossa ongelma. No, onhan se putki Ferraillakin hieman alaspäin mutta tältä se äkkiseltään näyttää maallikon silmin. Toki paljon riippuu kokonaisratkaisusta, mutta kaippa se kopioiminenkin vaatii hieman älykkyyttä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Keskipakarista tuleva ilma on kulkenut jäähdyttimien läpi ja on siten kait menettänyt osan energiastaan jo. Toki se myös lämpiää matkalla ja taas laajenee samalla....
No eni vei, juttujen mukaan RB:n ratkaisussa ideana juuri on syöttää kaikki ponttoonien poistoilma pelkästään keskeltä ja takasiiven alaosan päälle... Tämä kaikki tietenkin aeron parantamiseksi..

Viime kaudellahan RB:n putkikin tais olla suoraa taaksepäin, joten ehkä Ferrari on vielä vähän perässä tässä kopioimisessaan... :)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
No, onhan se putki Ferraillakin hieman alaspäin mutta tältä se äkkiseltään näyttää maallikon silmin. Toki paljon riippuu kokonaisratkaisusta, mutta kaippa se kopioiminenkin vaatii hieman älykkyyttä.
Ferrarilla putki on vaan tuollainen sulava monokokin jatke. Redbullilla toi tuubi näittäis olevan aikamoisessa kulmassa ilmavirtaan nähden lailla ilmanohjaimen, ja toisinkuin Ferrarilla se levenee loppua kohden. Näyttää aika härskiltä, mutta ehkä sillä haetaan jotain efektiä mitä ei sulavia linjoja hakeva silmä äkkiseltään ymmärrä.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Jenson Button on kertonut tänään yllättäen että hän on jättänyt oven auki mahdollista Ferrari siirroa varten joilloin hän korvaisi Felipe Massan. Button on kuitenkin maininnut aiemmin nauttivansa olostaan Mclarenilla, mutta koskaan ei tiedä mitä huomenna voi tapahtua/käydä.
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
Domenicali kertoili tänään ylimääräisessä lehdistötilaisuudessa muun muassa miten kauan kestää, että Pat Fry pääsee kunnolla sisään uuteen virkaansa ja ynnä muuta...
Domenicali lopetti pehmoilun

Turun Sanomat 27.5 2011 20:08:17

Ferrarin tallipäällikkö Stefano Domenicali pyrkii eroon pehmopomon maineestaan. Perjantaina Monte Carlon Grand Prix -varikolla järjestetyssä ylimääräisessä lehdistötilaisuudessa Domenicali esiintyi italialaismedian mukaan poikkeuksellisen karkeasanaisena.

Tekninen johtaja Aldo Costa epäonnistui ilmeisesti pahasti, vaikka Domenicali vältti kuitenkin tuomitsemasta autoprojektista vastannutta insinööriä julkisesti.

– Kun luottamus struktuurin sisällä häilyy, on tehtävä muutoksia, jotta rakenteet vahvistuvat. Kun tekee monta vuotta yhdessä töitä, kasvaa yhteen. Päätös oli tiimin kannalta hankala, mutta se oli tehtävä, sillä haluamme järjestää tiimimme niin, että tulevaisuudessa se on taas yhtä vahva kuin menestysvuosinamme.

Costan hyllytystä pidetään Ferrarin rajuimpana liikkeenä organisaation parsimisessa sitten tallipäällikkö Cesare Fiorion potkujen 20 vuotta sitten.

Ferrari julkisti Fernando Alonson jatkosopimuksen vuoden 2016 loppuun asti juuri ennen Espanjan kisaa. Kun Alonso jäi kotikilpailussaan kierroksella kärjelle, Costan pää putosi kaksi päivää myöhemmin.

Domenicalilta kysyttiin, tiesikö Alonso muutoksista sopimusta hieroessaan.

– Tietysti puhumme läheisesti kuljettajien kanssa, mutta loppupeleissä päätöksen teen minä, ei kukaan muu, tallipäällikkö vakuutti.

Pääsuunnittelija Nikolas Tombazis saa nyt vapaat kädet, kun hänen aerodynaaminen osaamisensa pääsee valloilleen ilman, että liian konservatiiviseksi väitetty Costa olisi häntä kahlitsemassa.

Domenicali sanoi, että jokainen Ferrarilla on kuin koeajalla – hänestä itsestään alkaen. Tombaziksen vaihtoehdot ovat nyt rakentaa voittoisa Ferrari vuodelle 2012 – tai seurata Costaa kilometritehtaalle.

Frylle varikon
kuumin palli


Pat Fry nousi käytännössä Ross Brawnin vuoden 2006 lopussa vapauttamalle paikalle auto- ja taktiikkapuolen vastuujohtajana. Tombazis toimii hänen alaisuudessaan ja myös Fryn panos autosuunnittelussa on oleellinen.

Fry ei ole toiminut aiemmin teknisenä johtajana ja nyt hän istuu koko F1-varikon kuumimmalle tuolille. Miten kauan kestää, että britti-insinööri pääsee kunnolla sisään uuteen virkaansa?

– Pat ei ole niin tunteikas kuin me italialaiset. Käsittääkseni hän on hyvin viileä, mikä on terveellistä. Hänellä on oikea lähestymistapa ja mentaliteetti sekä paljon kokemusta tärkeiden F1-ihmisten kanssa työskentelystä. Kaikki Maranellossa uusiin tehtäviin siirtyneet paiskivat saman tien kovasti töitä. On hyvä saada uutta virtaa projekteihin.

Ferrarin ei uskota tällä kaudella nousevan yhtä vahvasti kuin vuosi sitten jälkimmäisellä puoliskolla. Uudelle organisaatiolle voi piakkoin tulla työrauha keskittyä jo ensi vuoden autoprojektiin. Domenicalin mukaan 2-3 seuraavan kisan – Monaco, Kanada ja Valencia – perusteella päätetään pääsatsauksen suunnasta.

2009 Ferrari päätti heinäkuussa lopettaa silloisen autonsa kehitystyön ja keskittyä 2010-suunnitteluun.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös