Ontuva ori
Aihe F1, 26.5.2011 11:28, heikki.kulta
Tämä tarina oli tähdätty Turkin Grand Prix -kisan jälkiblogiksi. Kun Fernando Alonso karautti Italian punaisen ylpeyden kolmanneksi, hyllytin jutun kuin Ferrari Aldo Costan ennen Monacoa.
Alun perin pohdiskelimme porukassa, milloin Ferrarilla kirves heilahtaa. Nyt se on heilahtanut, mutta mikään ei kuitenkaan viittaa siihen, että Costan uhraaminen muuttaisi radikaalisti mitään tässä kaudessa.
Niinpä aihe on yhä akuutti.
Maranellon korskuvan oriin piti tänä vuonna laukata muilta karkuun. Ori on kuitenkin ollut ontuva: Ferrari on saanut vain yhden palkintosijan viidestä kisasta, kun Red Bullilla on jo seitsemän ja McLarenillakin viisi pokaalia.
Edellisen kerran Ferrarilla oli yhä takkuinen alku kaksi vuotta sitten, kun kauden alusta ensimmäiset viisi kisaa menivät alle odotusten, mutta sitten Monacossa Kimi Räikkönen otti kolmospaikan.
Nytkin Monacoon on ladattu isot odotukset Ferrarin vastaiskulle, kun syheröinen katurata ei suosi aerodynaamisesti ylivoimaisia kilpailijoita. Katkuista ilmaa raikastakseen Ferrari muokkasi myös teknistä johtoporrastaan.
Pari vuotta sitten alkukauden lama maksoi päästrategi Luca Baldisserin paikan ja kauden päätteeksi Ferrarin voittotilin jatkumisen pelastanut Räikkönen maksettiin ulos.
Viime vuonna Fernando Alonson mestaruus meni myttyyn Abu Dhabin finaalissa ja silloin taktisesta kömmähdyksestä maksumieheksi joutui päästrategi Chris Dyer.
Entä nyt? Riittääkö teknisen johtajan Aldo Costan hyllyttäminen tässä vaiheessa?
Pääjohtaja Luca di Montezemolon vaatimus kilpailukyvyn välittymisestä heti MM-avauksesta lähtien ei toteutunut. Ferrari on saman verran jäljessä kärkivauhdista kuin viime vuonnakin.
Tallipäällikkö Stefano Domenicali joutuu väkisin tulilinjalle, ellei tilanne ala kohentua. Kuljettajista Italian media oli jo valmis uhraamaan Felipe Massan, mutta kohtuullisen avauskisojen jälkeen ne puheet taukosivat hetkeksi – varsinkin, kun Robert Kubican toipuminen on yhä epävarmaa.
Kun Jean Todt toimi Ferrarin tallipäällikkönä, hän pystyi rauhoittamaan tilanteen, kun toisinaan julkinen kivitys oli rankkaa. Todt toimi tavallaan tiimin suojakilpenä ja kun antoi kritiikin kaikua kuuroille korville, pystyttiin fokus keskittämään omaan kehitystyöhön.
Nyt tunnelmat ovat sellaiset, että Ferrarilla odotetaan hengeä pidätellen Monacoa. Jos Alonso ei pysty täällä tekemään kovaa tulosta, lisää rajuja ratkaisuja voi olla tiedossa.
Kyselin toimittakaverien ennakkoaavistuksia, mitä Ferrarilla voisi tapahtua, jos tulostaso ei tästä nouse. Ihan rajuimman mukaan kukaan ei vielä odottanut toimenpiteitä.
Carlos Miguel, Espanja:
– Fernando tekee töitä kuin hullu, mutta eihän siellä kukaan voi välttyä turhautumiselta, jos ei voita. Ferrarin suurin pulma on mielestäni siinä, että testitoiminta kauden aikana on kielletty. Jos voisi testata, kuten vielä 2008 tapahtui, Ferrarin luovuuskin olisi ihan eri tasolla. Silloin tehtiin koko ajan uutta osaa, joka saatiin saman tien testatuksi radalla. Nyt se on pelkkää arvailua, miten uudet osat voisivat auttaa.
– Ferrari on menettänyt myös asemansa kaikkein rikkaimpana tiiminä. Red Bullilla on nykyisellään enemmän resursseja.
– Jos tulokset eivät ala kohentua, lisää isoja muutoksia voi olla tulossa.
Luis Vasconcelos, Portugali:
– Eihän Ferrari ole enempää kuin 0,8 sekuntia Red Bullia hitaampi. Eivät he ole jääneet lisää. Tilanne vaan näyttää tältä, kun kaksi muuta tiimiä on parantanut vauhtiaan.
– Tietojeni mukaan tärkeä uusi paketti on tiedossa Kanadan kisaan kesäkuun alussa. Jos ovat siellä kilpailukykyisiä, kehitystyötä jatketaan. Jos niin ei ole, he alkavat keskittyä ensi vuoteen.
– Tietysti jos tilanne ei tästä parane, en kyllä usko, että Domenicalin paikka on vaarassa. Itse asiassa iso jyrähdys riippuu ihan siitä, kuinka paljon di Montezemolo haluaa ottaa vaikutusvaltaa tiimissä.
Andrea Cremonesi, Italia:
– Ensinnäkin uskon yhä, että palkintosijoja, jopa jokunen voittokin, kyllä tulee vielä, koska ero kärkeen ei kuitenkaan ole toivottoman iso. No, onhan se iso, mutta olosuhteet auttavat aina. Tulee hetkiä, jolloin Ferrari on oikeaan aikaan oikeassa paikassa.
– Jos kausi menee pahasti pieleen, monet asiat tulevat kyllä muuttumaan. Tekninen puolihan joutui jo liipasimelle. Muutospaineissa täytyy löytää oikeat henkilöt hoitamaan asiat oikein – aerodynamiikkaosastolla jne.
– Realisesti täytyy katsoa ensin, kuka olisi saatavilla markkinoilta. On määriteltävä, onko joku parempi sille paikalle, millä Ferrarilla nyt on joku hommissa.
Mika Salo, Suomi:
– Enpä tiedä – mitä ne oikein voisivat tehdä? Domenicaliko pois? Eihän se hänen vikansa ole, että auto on liian hidas. Kuskeja on turha syyttää. Domenicalia on turha syyttää.
– Tietenkin Domenicaliin media sen syyttävän sormen lopulta kohdistaa, vaikka hänellä ei ole mitään tekemistä auton kanssa. Stefano on aina ollut se kiltti poika Maranellossa ja jos tilanne siihen menee, hän joutuu olemaan se, joka potkaisee sieltä jonkun ulos. Ehkä olisi vaan ihan hyväksi, että Domenicali näyttäisi voimansa.
– Se on selvää, että kuskeja on turha syyttää. Ihan sama kuinka huono kuski siellä on säätämässä niin kauan jos auto vaan kulkee.
Joe Saward, Englanti:
– Jos Ferrarilla ollaan realistisia ja järkeviä, muutoksia tehdään vasta, jos Maranellossa vakuututaan, että heillä on kasassa väärä ryhmä. Olisi tyhmää pitää väärää ryhmää kasassa. Jos kuitenkin ryhmä tuntuu olevan oikea, mitä järkeä olisi vaihtaa sitä?
– Kun puhutaan Ferrarista, ei kuitenkaan koskaan tiedä, mitä tapahtuu. Mielestäni vain Adrian Newey voisi olla varma paikastaan, jos olisi Maranellossa tällä hetkellä.
Ferrari herättää aina tunteita. Voittaako Ferrari vielä tänä vuonna – ja jos ei voita, mitä ’ontuvalle oriille’ silloin tehdään?