Scuderia Ferrari kaudella 2011

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Benetton, Ferrari, BrawnGP? Mitä ei lasketa?
Unohdin että Brawn oli Benettonilla. Olin nyt tulossa korjaamaan. Tämä tietysti tarkoittaa myös sitä, että Rory Byrnellä on mestaruuksia sekä Benettonilla että Ferrarilla.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Gordon Murray ei koko F1-uransa aikana ollut kuin Brabhamin ja McLarenin palkkalistoilla ollen mukana kahdeksassa MM-tittelissä (2xPiquet, Prost, 3xSenna, 2xHäkkinen). Tosin ei Gordon tainnut McLarenin teknisenä johtajana loppuvuosina niin hirvittävästi käytännön suunnitteluun osallistua (toisin kuin Newey Red Bullilla). Sennan ja Prostin aikana luultavasti vielä osallistui.
Gordon Murray lopetti ykkösissä 90-luvun alussa ja siirtyi McLarenin katuautopuolelle suunnittelemeen aluksi McLaren F1:n ja Mercedes SLR:n. Häkkisen autoja hän ei ollut enää suunnittelemassa. 2007 hän perusti oman puljunsa.

Brawn - jos lasketaan samaan kategoriaan noiden suunnittelijoiden kanssa - on tietysti jo saavuttanut mestaruuden kahdella merkillä ja voi sen tehdä Mercedeksellä (joka käytännössä tosin on pitkälti sama organisaatio kuin Brawn GP).
Ei lasketa. Se oli Byrne kukan ne mestaruusautot suunnitteli eikä Brawn. Vaikka Brawnilla ja Neweyllä on ollut sama tai samankaltainen titteli niin Newey on osallistunut auton suunnitteluun, Brawn ei.

John Barnard palautti McLarenin huipulle MP4:llään tuoden kolme mestaruutta, mutta ei onnistunut toistamaan tätä Ferrarilla. Barnard kyllä käväisi lyhyesti myös Benettonilla, mutta sukset menivät ristiin Briatoren kanssa ennen suurta menestystä.
Toisin sanoen ei oikeastaan ole yhtä menestyneitä suunnittelijoita kuin Adrian Newey.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toisin sanoen ei oikeastaan ole yhtä menestyneitä suunnittelijoita kuin Adrian Newey.
Mestaruuksien määrällä mitattuna eipä taida olla. Mutta sitähän ei varsinaisesti kysytty.
oldez aiemmin sanoi:
Sinänsä hauska vaan että Newey on yksi niistä harvoista tyypeistä, jotka on pystynyt suunnittelemaan mestaruuksia voittaneita autoja useassa eri organisaatiossa.
Barnardin otin mukaan siksi, että hänet lasketaan yhdeksi F1:n harvoista "suunnittelijavelhosta".
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Mestaruuksien määrällä mitattuna eipä taida olla. Mutta sitähän ei varsinaisesti kysytty.
Siis meinasin jo että on ylipäätänsä poikkeus että on pystynyt useassa tallissa suunnittelemaan ei ainoastaan voittaja-autoja vaan mestaruusautoja kolmella vuosikymmenellä. Kysyttiinkö tässä muka jotain?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siis meinasin jo että on ylipäätänsä poikkeus että on pystynyt useassa tallissa suunnittelemaan ei ainoastaan voittaja-autoja vaan mestaruusautoja kolmella vuosikymmenellä. Kysyttiinkö tässä muka jotain?
Ei kysytty, mutta heitettiin ikään kuin täkynä tuo useammassa organisaatiossa mestaruuden voittaminen. Minkä ehdon Murray ja Byrne täyttää (en lähtenyt tutkimaan asiaa 80-lukua kauempaa).

Neweyn ura on sikäli poikkeuksellinen, että yleneminen organisaatiossa ei ole saanut miestä pois suunnittelupöydän äärestä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Mihis tämä käsitys perustuu?
Mä oon käsittänyt niin että viimeisin Brawn suunnittelema auto oli 1996 Benetton (yhdessä Byrnen kanssa). Sittemmin mies on siirtynyt ylempiin tehtäviin. Ainakin pääsuunnitteluvastuu Ferrarilla oli Byrnellä. Tietysti on paha sanoa että kuinka paljon joku on osallistunut siihen suunnitteluun kun ei ole ollut itse paikalla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mä oon käsittänyt niin että viimeisin Brawn suunnittelema auto oli 1996 Benetton (yhdessä Byrnen kanssa). Sittemmin mies on siirtynyt ylempiin tehtäviin. Ainakin pääsuunnitteluvastuu Ferrarilla oli Byrnellä. Tietysti on paha sanoa että kuinka paljon joku on osallistunut siihen suunnitteluun kun ei ole ollut itse paikalla.
Olen elellyt siinä luulossa, että Brawn on kyllä vaikuttanut suunnitteluun vielä Ferrarilla ja etenkin Hondalla/Brawnilla vähän pakkoraossakin. Tallin henkilökuntahan supistettiin melko lailla minimiin Hondan lähtiessä ja pääsuunnittelija karkasi samassa rytäkässä. Samoin Brawn oli FOTA:n teknisistä sääntöasioista vastaavan Technical Working Groupin johdossa vielä 2009, mikä tuskin olisi puhtaasti organisaattorin rooliin keskittyvän henkilön pieti. Toki Neweyn panos on kaikesta päätellen huomattavasti käytännönläheisempi (Horner muotoili asian niin, että Newey pitää ideoillaan 75 rivisuunnittelijaa kiireisinä).
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Olen elellyt siinä luulossa, että Brawn on kyllä vaikuttanut suunnitteluun vielä Ferrarilla ja etenkin Hondalla/Brawnilla vähän pakkoraossakin. Tallin henkilökuntahan supistettiin melko lailla minimiin Hondan lähtiessä ja pääsuunnittelija karkasi samassa rytäkässä.
Brawnin autoa työsti todennäköisesti isompi porukka kuin mitään autoa fykkösten historiassa. Töitä paiskittiin paitsi Hondalla/Brawnilla Englannissa, myös entisellä Super Agurilla Englannissa ja Domella Japanissa. Kaikkien aikojen kallein F1-auto oli lähes valmis (sikäli kuin kilpa-auto koskaan on) kun Honda päätti vetäytyä ja Brawn osti tallin itselleen. Hlö.kunnan ja rahan vähyys vaikutti vain kauden aikaiseen kehitystyöhön – ja sitähän tehtiin hyvin vähän – sekä seuraavan vuoden autoon, eli ensimmäiseen Mersuun. Eli jos Brawnin oli pakon edessä osallistuttava suunnitteluun, se oli Brawnilla/Mercedesillä, ei Hondalla/Brawnilla.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Täällähän on menollaan täysin odotettu reaktio siihen, että Alonso on oikeassa.
No joo, täytyyhän se myöntää että kerrankin Alonso puhui asiaa. Newey on yliarvostettu, räikeästi suorastaan. Mutta Alluhan puhuukin yleensä vain itsestään - ja siis paskaa. :D
 

Ronzo

Sir
Liittynyt
3.8.2007
Viestit
247
Ferrari-pomo tylyttää: Vettel ei ole johtaja

F1 olisi niin paljon parempi jos tuo vanha hölmö osaisi joskus pitää turpansa kiinni. Tuon kaiken voi tiivistää lauseeseen: Ferrari - takana loistava tulevaisuus. :yuck:
Domen johdolla Ferkku on ottanut yhden mestaruuden vajaassa neljässä vuodessa ja sekin tuli ensimmäisenä vuonna. Vettel ei ehkä ole vielä tallin sisällä mikään kvningas, mutta ei Domekaan kyllä kummoinen johtaja ole kun antaa epsanjalaisten juoksuttaa itseään narun päässä. El Banco määrää punaisessa tiimissä ja Dome vain vikisee vaikka marssijärjestyksen pitäisi olla toisin päin.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Jaha, se on minulla ja Salolla vuosi matkaa vanhuuteen. No, onhan päälle nelikymppiset tietysti jo aika seniilejä.
Welcome to the club!! ;)

Kato joo, sekoilin noiden makaroonien nimissä. Minun moka. Yhtä kaikki, en voi mitenkään ymmärtää tuota johtajuus-paskaa, jota tuolla Ferrarilla toitotetaan vuodesta toiseen. Ei kerro kovin hyvää koko tiimistä. Totta kai, eri ihmiset ottaa samassa tehtävässä erilaista roolia, mutta se ei välttämättä kerro tuloksista yhtään mitään. Onhan se Ferrarillakin nähty jo.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13751
Onkohan maikkari kuinka hyvin kääntänyt jutun... Mutta aika pikkujuttu josta Dome höpisee. Vettel voittaa paljon ja sillä on merkitystä...
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Vettel voittaa ja se on se mikä ratkaisee..

Jos Ferkulla menis samalla tavalla niin ainut mikä merkkais makroonien mielestä on se että auto voitaa johtajuudesta viis. Rivienvälistä voi melkein lukea turhautumisen ja voisi kuvitella että ovat Sebiä kosiskelleet mutta Seb on antanut rukkaset noille.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vettel voittaa ja se on se mikä ratkaisee..

Jos Ferkulla menis samalla tavalla niin ainut mikä merkkais makroonien mielestä on se että auto voitaa johtajuudesta viis.
Kyllä siellä ainakin Schumacherin menestyksen aikana henkilöpalvonta toimi varsin mallikkaasti.

Vaikka perinteisesti sanotaankin, että Italiassa Ferrari on tärkeämpi kuin sen kuskit, niin se ei tarkoita, etteivät kuskit olisi tärkeitä. Ferrarilla voittava kuski kyllä saa Italiassa ihan riittävästi suitsutusta.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Sinänsä hauska kommentti Domenicalilta, koska minun mielestäni juuri Mercedes ja Ferrari ovat tämän hetken pahimmat alisuoriutujat.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Tallipäälikön kuuluisi johtaa tallia ei kuljettajan. Vettel on hoitanut työnsä loistavasti ja sen näkee mm-pistetilanteesta... Samaa ei voi monesta muusta sanoa. Ikäviä ihmisiä tollaset jotka eivät hoida hommiaan vaan koittavat laittaa ne muiden harteille
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös