Sori nauroin.Siispä kaiken kaikkiaan hyvältä näyttää. Nousu on tosiasia ja voitto viimeistään Singaporessa:thumbup:
Sori nauroin.Siispä kaiken kaikkiaan hyvältä näyttää. Nousu on tosiasia ja voitto viimeistään Singaporessa:thumbup:
Ei mitään, jaetaan ilo yhdessä...ja tuo Singapore ihan vaan henk koh. syistä :thumbup:Sori nauroin.
Densham on eronnut Renaultin palveluksesta ja siirtyy mahdollisesti heti Ferrarin palvelukseen, kun hänen sopimuksensa karenssiaika päättyy. Mahdollisesti Densham pääsee suunnittelemaan jo Ferrarin ensi kauden autoa.Auto Motor und Sport on huhunnut että Renaultin pääsuunnittelija Tim Densham tai Williamsilta kauden päätteeksi lähtevä aerodynamiikkaosaston johtaja John Tomlinson ovat Ferrari tiimin kiikarissa.
Tim Densham on kiistänyt väitteet, joiden mukaan hän olisi siirtynyt Ferrarille ja oli ilmoittanut eronneensa Renaultilta henkilökohtaisten syiden takia. Densham lopettanee Formula ykkösissä kokonaan.Densham on eronnut Renaultin palveluksesta ja siirtyy mahdollisesti heti Ferrarin palvelukseen, kun hänen sopimuksensa karenssiaika päättyy. Mahdollisesti Densham pääsee suunnittelemaan jo Ferrarin ensi kauden autoa.
Déjà-vu?
Aihe F1, 10.7.2011 21:04 Turun Sanomat
Ferrari voitti Silverstonessa. Toukokuun lopussa Barcelonassa Maranellon miehistön tilanne näytti lähes yhtä toivottomalta kuin kaksi vuotta aiemmin, jolloin kausi heitettiin roskiin jo kesällä. Nyt pääjohtaja Luca di Montezemolon mahtikäskyyn voittokantaan palaamisesta vastattiin jopa yllättävän rivakkaasti.
Kun tätä voittoa tarkastelee suomalaisesta näkökulmasta, ei voi välttyä vertaamasta Silverstonea 2011 Spahan 2009. Onko tässä Fernando Alonson taistelemassa voitossa jotain samaa kuin Kimi Räikkösen nappaamassa täysosumassa vajaa kaksi vuotta sitten?
Molemmilla kerroilla voittajan kisainsinöörinä toiminut Andrea Stella sanoo, että niitä voi verrata vain tunne-elämyksenä.
– Kaluston kannalta tilanne on erilainen. 2009 olimme ehdottomasti kilpailukykyssä alempana. Nyt päinvastoin olemme koko ajan parantaneet kilpailukyämme ja olemme paljon lähempänä muita kuin silloin Belgiassa.
Stella sanoo, että Kimin voitto olikin siinä suhteessa ainutlaatuisempi kuin Alonson sunnuntaina hankkima.
GP Weekly -lehteen nykyisin kirjoittava Peter Windsor ei näe näissä kahdessa voitossa mitään samaa.
– Ferrarihan on nyt ollut koko ajan lähempänä ja lähempänä voittoa. Oli vain ajankysymys, koska se tulee. Kaksi vuotta sitten sitä ei enää odotettu, kun satsattiin jo seuraavaan kauteen, Windsor tuumaili.
Italialaisen Corriere dello Sport -lehden Marco Evangelisti neuvoo olemaan tekemästä vielä vertailuja.
– Katsotaan nyt, mitä tapahtuu, jos ja kun palataan taas Valencian sääntötulkintoihin kaasun ja ilmavirtojen käyttämisessä. Jos Ferrari jää taas yhtä paljon jälkeen kuin alkukaudesta, niin kyllähän tässä voitossa silloin on paljon samaa kuin siinä Belgian voitossa silloin aikanaan.
– Tässä vaiheessa on vaikea vielä sanoa, miten hyvä tai huono Ferrarin loppukaudesta tulee. Vuoden 2009 lopputulos oli kuitenkin sellainen, ettei sellaisesta sentään ole vaaraa.
Auto, Motor und Sportin Michael Schmidt sanoo, että samanlaisuutta on ollut vain huonosti sujunut alkukausi.
– Ei tätä Ferraria voi verrata siihen, millä Kimi voitti silloin Spassa. Se auto oli huono ja meni yhä huonommaksi loppukaudesta. Tämä auto voittaa vielä lisää. En missään nimessä usko, että tämä jäisi ainoaksi voitoksi, kuten silloin 2009 tapahtui. Ferrarilla oli alkukaudesta huono aerodynamiikka. Nyt sitä on päivitetty paremmaksi ja neljässä viime kisassa kilpailukyky on hyvä. Ei tämä voitto pelkästään sääntötulkintakiistan avulla tullut, Schmidt sanoo.
TS:n avustaja Luis Vasconcelos vertaa voittoja olosuhteiden ja autojen voimasuhteiden kannalta.
– Onhan niissä samaa, kun katsoo, että Belgiassa oli lauantaina ja sunnuntaina sekä kosteaa että kuivaa, kuten nyt täällä. Parhaalla autolla ei ollut paras viikonloppunsa kummallakaan kerralla, Vasconcelos vertaili.
Maikkarin Erkki Mustakari katselee tuossa vieressä tietokoneeltaan tv-kaistaa. Hänkin nyökkää myöntävästi, kun kysyn, onko näissä kahdessa voitossa jotain yhtäläistä.
– Molemmilla kerroilla Ferrari on tullut kaukaa takaa heikon alkukauden jälkeen. Se on samanlaista.
– Sellainen kutina jäi silloin kaksi vuotta sitten, että kyllä se Kimin voitto vaati vielä enemmän taistelua. Se ei johtunut mistään kärkimiehen ongelmasta. Tuli vain Fisichellan kannalta kiusalliseen aikaan turva-auto vetämään porukan kasaan ja Kimi pääsi iskemään KERS.illä ohitse.
– Nyt Alonso saa kyllä kiittää sitä, että Vettelille tapahtui tuollainen kämmi varikkokäynnillä. Se auttoi Ferrarin ohitse ja karkuun saman tien.
Että näin. Onko Ferrari taas valmis ajamaan jatkuvasti voitosta vai tuliko nyt vain samanlainen tilastokukkanen kuin Räikkösen jäähyväisvoitossa?
Kimin voittoakin edesauttoi uusintalähdön tuoma toinen mahdollisuus ohittaa porukkaa kersillä .Räikkönen voitti ajotaidoilla ajamalla, kun taas Alonson voitto tuli Red Bullin varikkoperseilyistä. Vaikea sano olisiko päässyt karkuun jos Vettel olisi heti päässyt Alonson kantaan.
Porukkaa = 1 auto?Kimin voittoakin edesauttoi uusintalähdön tuoma toinen mahdollisuus ohittaa porukkaa kersillä .
Kah, muistin väärin. No, helpotti se silti sen yhdenkin ohittamista.Porukkaa = 1 auto?
Hei, eikös niin että Alonso veti maagisia kierroksia kun niitä tarvittiin, ei se ollu vaan muiden sähläilyjen tulosta. Yhtä vähän, kuin että Kimiä auttoi silloin kerrsi ja turva-auto. Siis molemmilta 100% suoritus.Räikkönen voitti ajotaidoilla ajamalla, kun taas Alonson voitto tuli Red Bullin varikkoperseilyistä. Vaikea sano olisiko päässyt karkuun jos Vettel olisi heti päässyt Alonson kantaan.
Laitoin jo viikko sitten tuon uutisen tänne. Ferrarilla on tapana ollut jättää työntekijöitä tiimiin, esim Costa/Baldisseri/Dyer/Almondo eivät siirtyneet muualle Ferrarilta vaan heidän toimenkuvat uusittiin. Costa/Dyer siirtyivät ainakin Ferrarin tuotanto/urheiluauto puolelle. Eipä sieltä ole oikein lähtöhuhuja ollut, paitsi toisinaan Dome/Monte huhut.TS
Miten vanhojen työntekijöiden vastuun käy?
Saisiko joku nyt halvalla Ferrarilta tyytymättömiä vanhoja työntekijöitä? Näitähän alkaa nyt olla jo kasapäin. Huipputiimit saisivat tietää mitä Ferrarilla juonitaan ja Lotuksen kaltaiset tiimit saisivat osaajia. Eihän tämä virta voi loputtomasti käydä yhteen suuntaan. Vai voiko?
Mikä lie asiansa varmasti osaavien henkilöiden motivaatio työtänsä kohtaan tällä menettelyllä? Väittäisin että ei varmastikkaan kovin suuri, osaamista on mutta vähän kuin kyniä terottaisi... Ferrari estää tietotaidon siirtyminen muihin talleihin, pari vuotta tuotannon puolelle niin kehitys on kehittynyt niin paljon ettei heillä ole enää "markkina-arvoa" ja tietotaidon siirtymisestä ei ole pelkoakaan.Laitoin jo viikko sitten tuon uutisen tänne. Ferrarilla on tapana ollut jättää työntekijöitä tiimiin, esim Costa/Baldisseri/Dyer/Almondo eivät siirtyneet muualle Ferrarilta vaan heidän toimenkuvat uusittiin. Costa/Dyer siirtyivät ainakin Ferrarin tuotanto/urheiluauto puolelle. Eipä sieltä ole oikein lähtöhuhuja ollut, paitsi toisinaan Dome/Monte huhut.
En tiedä sopimuksien sisältöä, mutta ei kaikki edes halua siirtyä muualle jos saavat mielekästä työtä muualta osa-alueelta. Kannattaa huomioda, että kaikille ei välttämättä F1 ole se ydin juttu, vaan Ferrari. Onhan Andrian Neweykin väläytellyt muuta kuin F1.Mikä lie asiansa varmasti osaavien henkilöiden motivaatio työtänsä kohtaan tällä menettelyllä? Väittäisin että ei varmastikkaan kovin suuri, osaamista on mutta vähän kuin kyniä terottaisi... Ferrari estää tietotaidon siirtyminen muihin talleihin, pari vuotta tuotannon puolelle niin kehitys on kehittynyt niin paljon ettei heillä ole enää "markkina-arvoa" ja tietotaidon siirtymisestä ei ole pelkoakaan.
Osa on siirtynyt muuallekin, joten tuskinpa. Liekö ennemmin kyse siitä, että kärkipään F1-tiimissä jatkaminen vaatii muuttamista Englantiin, mikä voi tuntua ikävältä jos on ehättänyt asettumaan Italiaan.Toki jos sopimus rajoittaa siirtymisen muualle, niin erittäin keljua :/
Liekö EU:ssa mahdollistakaan palkata työntekijää ilman irtisanoutumisoikeutta?Toki jos sopimus rajoittaa siirtymisen muualle, niin erittäin keljua :/