Takasiiven säädön vaikutuksista on nähty vasta yksi kisa. Joten koitetaan pysyä housuissa. FIAhan on sanonut, että Kiinan jälkeen katsotaan tilannetta, kun on kokeiltu tämä yhdessä kohtaa rataa olevat siipipaikat.
Mutta mun mielestä ekan kisan jälkeen tärkein havainto oli, että kuinka lähellä autot pystyivät ajamaan toisiaan muutenkin! Nyt ollaan siinä tilanteessa missä piti olla 2009 ennen kuin pässit menivät sallimaan tupladiffut. Selkeästi vaikuttaa siltä, että pikkudiffujen ansiosta autot selviävät mutkistakin paljon toisiaan lähempänä. Eivät toki nopeissa mutkissa niin hyvin kuin hitaista, mutta kuitenkin.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2011/03/1304545/berger-lyttaa-uuden-siipisaannon
Itsekin pelkäsin uuden siiven johtavan siihen, että perässätuleva pääsee suoralla heittämällä ohi. Minustakin jarrutuksessa pitäisi katsoa, kuka on kuka, eikä ratkaista paremmuutta autojen suoranopeuksilla.
Ekan kisan perusteella kukaan ei tullut heittämällä ohi ja jarrutustaisteluun siipi ei vaikuta mitenkään. Nyt vain annetaan parempi mahdollisuus siihen jarrutustaisteluun. Peesaaminen on kuitenkin vaikeaa ja sitten on vielä radan likainen puoli, joten sikäli säädettävä siipi, vaikka keinotekoinen onkin, on ihan hyvä yritys.
DRS ei sinällään poista jarrutusaspektia, koska sen käyttö on rajallista. Se toimii kuin peesaus ennen vanhaan, eli antaa takanatulevalle pienen edun, jolla tulla rinnalle kilpajarruttamaan. Aikaisemmin ongelma on ollut se, ettei siihen rinnalle ole oikein päässyt.
Nimen omaan juuri näin!
Saisivat antaa käyttää sitä siipivempelettä useammassakin paikassa, oikeastaan joka ainoalla radalta löytyvässä ohitukseen soveltuvalla suoralla.
Itsekin pyörittelin tuota useampaa siiven käyttöpaikkaa ekaa kisaa katsellessa. Tosin Melbournessa sitä ei kyllä enempää kaivattukaan. Ja useamman siipipaikan riskinä on, että keinotekoisesta keinosta lisätä ohituksia tulee todellakin KEINOTEKOINEN. Toinen käytännön hankaluus on sen määrätyn eron mittaaminen. Useammalla siipipaikalla pitäisi olla useampi mittapiste. Toki radoilla on kolme sektoria mittapisteineen jo valmiiksi, jos niitä haluttaisiin hyödyntää.
Maleasiassa siipipaikka on siis lähtösuoralla. Joten sielä nähdään hyvin, että saadaanko sitä edeltävällä takasuoralla ohituksia ilman siipeäkin. Näin kokeiluvaiheessa ERITTÄIN hyvä juttu näin.
En tiedä missä siiven aktivointi tapahtuu Malesiassa, mutta jos se on samalla mallilla kuin Melbournessa eli tokavikassa mutkassa jo ennen takasuoraa, niin se ei estä yrittämästä ohi jo takasuoralla.
Yksi porsaanreikähän muuten löyty systeemistä jo Melbournessa. Kun takaa tuleva sai siipensä aktiiviseksi, sitä sai käyttää vaikka edellä oleva olisi mennyt varikolle juuri ennen pääsuoraa. Eli sai vetää yksin siipi levällään pääsuoran läpi.
Jos Malesiassa siiven aktivointi tapahtuu jo ennen takasuoraa ja sitten ohitus tapahtuukin takasuoralla ennen pääsuoraa, niin silloin ohittanut voi painaa vielä karkuun pääsuoralla avaamalla siiven.... (eli kenties siiven aktivointi onkin vasta neulansilmässä...?)