Suomen radat

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Joka käytännössä tarkoittaa, että radalla voidaan ajaa minkä tahansa luokan kilpailut poisluettuna Formula 1.
Joka taas käytännössä aika kaukaisesti teoriassa...

Kymiring mennee varmaan Grade 2:ksi. Vuoden 2013 listassa ei tosiaan näytä olevan kuin ainoastaan Suomesta Kouvolan rallicross-rata ja se on Grade 6.

Grade 4 ratoja on ennestään (2013):

Falkenberg SWE
Knutstorp SWE
Mondello park IRL
Shanghai tianma CHN
Goodwood GBR
https://dl.dropboxusercontent.com/u/13766493/shared/2259-circuitos_licenciados_fia_2013.pdf
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Joka taas käytännössä aika kaukaisesti teoriassa...

Kymiring mennee varmaan Grade 2:ksi. Vuoden 2013 listassa ei tosiaan näytä olevan kuin ainoastaan Suomesta Kouvolan rallicross-rata ja se on Grade 6.

Grade 4 ratoja on ennestään (2013):


https://dl.dropboxusercontent.com/u/13766493/shared/2259-circuitos_licenciados_fia_2013.pdf
Kymiringin toteutuminen nyt on valovuosien päässä. Grade 3:sta Ahvenistolle haetaan tulevaisuudessa kun saavat rakentaa uudet varikkorakennukset.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Blancpain Endurance Seriesin 60 auton gridin haluaisin nähdä Apparalla.

Varikon saisi laajentaa Prisman parkkikselle asti :rolleyes:


Kisan toteutuessa lupaan olla katsomossa paikan päällä.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Suomen ratojen ongelma on noi vaatimattomat varikkorakennukset.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
369
Sijainti
Vantaa
Ahveniston moottorirata sai 15.5.2015 ensimmäisenä ratana suomessa Fia Grade 4 luokituksen. Joka käytännössä tarkoittaa, että radalla voidaan ajaa minkä tahansa luokan kilpailut poisluettuna Formula 1.
Ei se kyllä noinkaan taida olla, elleivät FIAn luokitusjärjestelmä ole muuttunut.

1 kaikki
2 kaikki paitsi f1
3 formulat max 2.5 l, cn-luokan protot max 2.5 l, gt1, 2 ja 3
4 formulat max 1.6 l, cn max 1.6 l ja touring carsit (s2000 yms.)

Edit: toki kansallisesti saat (teoriassa siis) järjestää f1-kisan vaikka rallicross radalla, mutta fian sarjoihin pätee nuo ylläolevat
 
Viimeksi muokattu:

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Ei se kyllä noinkaan taida olla, elleivät FIAn luokitusjärjestelmä ole muuttunut.

1 kaikki
2 kaikki paitsi f1
3 formulat max 2.5 l, cn-luokan protot max 2.5 l, gt1, 2 ja 3
4 formulat max 1.6 l, cn max 1.6 l ja touring carsit (s2000 yms.)

Edit: toki kansallisesti saat (teoriassa siis) järjestää f1-kisan vaikka rallicross radalla, mutta fian sarjoihin pätee nuo ylläolevat
Niin mulle on sanottu. Toki en usko, että mitään isompaa tapahtumaa tulee Ahvenistolle ennen kuin siellä on uusi varikkorakennus. Joka tahtois tarkoittaa juuri tuota Grade 3 tasoa.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ei se kyllä noinkaan taida olla, elleivät FIAn luokitusjärjestelmä ole muuttunut.

1 kaikki
2 kaikki paitsi f1
3 formulat max 2.5 l, cn-luokan protot max 2.5 l, gt1, 2 ja 3
4 formulat max 1.6 l, cn max 1.6 l ja touring carsit (s2000 yms.)

Edit: toki kansallisesti saat (teoriassa siis) järjestää f1-kisan vaikka rallicross radalla, mutta fian sarjoihin pätee nuo ylläolevat
Suurinpiirtein näin, eli eivät ole muuttuneet radikaalisti. Säännöt voi lukea FIA:n sivulta, niin ei tarvitse kuulopuheiden perusteella trollata netissä. Mä tulkitsisin niin, että täällä mainittu DTM vaatii vähintään Grade 2:n.

Kaikki säännöissä mainitut iskutilavuudet ovat ns. korjattuja, eli todelliset kuutiot kerrotaan seuraavilla kertoimilla: ahdettu diesel 1,5 ja ahdettu bensiinimoottori 1,7. Näillä kaavoilla Ahvenistolla vieraillut F4 oli 1400x1,7=2380cc, eli vaatisi Grade 3 radan. Mutta näin siis vain kansainvälisessä kilpailussa. SMP F4 on virallisesti aluesarja (NEZ), joten ilmeisesti kansainvälisiä radantarkistuksia ei väedes tarvittaisi...


Appendix O - Procedures for the Recognition of Motor Racing Circuits - published on: 24.12.2014
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Blancpain Endurance Seriesin 60 auton gridin haluaisin nähdä Apparalla.
FIA:n paperin perusteella radan maksimikapasiteetti okolmen tunnin kisassa GT-autoilla olisi:
N = 0,36*L*W*T*G = 0,36*11*9*1,25*1 = 44,55 -> 45 autoa.
(L, W, T ja G ovat taulukoituja arvoja radan pituudelle, leveydelle, kisan pituudelle ja autojen tyypille).

Eli mitään 60 auton BES-kisoja ei Ahvenistolla voisi järjestää, vaikka radan luokitus nousisikin nelosesta kolmoseen.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4460
Sijainti
Salo
Kisan toteutuessa lupaan olla katsomossa paikan päällä.
Blancpain ei toteudu, se on selvää kun miettii osallistujamääriä. Mutta olkoon WTCC tai DTM tai vastaava, niin olen minäkin paikan päällä. Mutten pelaa sen sitten kun kortin varaan. Esimerkiksi. Saksa tai UK ovat sen verran lähellä, ettei tarvitse odotella. Tietenkin on aina niitä vinkujia että "ei oo budjettia lähteä" mutta se on ihan omista valinnoista kiinni eikä kenenkään muun vika.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuo Blancpain -heitto oli lähinnä huumoria. Eihän nuo tahdo mahtua Monzankaan kokoiselle radalle ongelmitta.

Mutta hienoa jos Ahvenistolle viimein saadaan kehitystäkin aikaan. Suuremman profiilin kisat tuon kaltaisilla radoilla herättänevät laajemmaltikin kiinnostusta.


WTCC olisi oikeasti ihan mahdollisuuksien rajoissa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Suurisuon rataoikaisu. Valmistui muistaakseni vuonna 2010. Tuota uudelleenkiskotuksen kallista ratkaisua ei tosiaankaan tarvita, sillä heti Kuuksontien alikulkutunnelin länsipuolella on Niinimäen neliraiteinen kohtauspaikka. Tietääkseni rata-aluetta palvelevaa seisaketta on suunniteltu tämän kohtauspaikan yhteyteen. Eikä olemassa oleva Kausalan seisakekaan ole niin kaukana (7 kilometriä) etteikö sieltä saisi järjestettyä nopeaa bussikuljetusta rata-alueelle.
Jos radalle halutaan oma seisake, niin sen on kyllä sitten oltava kohtuullisen kävelymatkan päässä radasta. Mikään jatkokuljetus ei tule kyseeseen, koska eihän se sitten enää mikään "radan seisake" ole. Samalla vaivalla sitten kuljettaa vaikka Korian tai Kouvolan asemalta.

Tuo Niinimäki nyt vielä on riittävän lähellä, kyllä sieltä radalle kävelee.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Blancpain ei toteudu, se on selvää kun miettii osallistujamääriä. Mutta olkoon WTCC tai DTM tai vastaava, niin olen minäkin paikan päällä. Mutten pelaa sen sitten kun kortin varaan. Esimerkiksi. Saksa tai UK ovat sen verran lähellä, ettei tarvitse odotella. Tietenkin on aina niitä vinkujia että "ei oo budjettia lähteä" mutta se on ihan omista valinnoista kiinni eikä kenenkään muun vika.
Taitaa viikonlopun aikana ulkomailla säästää lentolipun hinnan. Tämän verran offtopicia tähän.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4460
Sijainti
Salo
Taitaa viikonlopun aikana ulkomailla säästää lentolipun hinnan. Tämän verran offtopicia tähän.
Niin, EU:ssa Suomea kalliimpia maita on ainoastaan Tanska ja Britannia (varauksin). Mutta jo Suomea ja Saksaa kun vertaa siinä miltä viidenkympin ruokakassi näyttää, niin ero on jo järkyttävä.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Ja hinnan lisäksi vielä se kotimaan moottoriurheilutapahtumista tullut fiilis että yleisö lähinnä häiritsee kisajärjestäjien toimintaa joten ihan sama mihin se sijoitetaan ja onko näköesteitä.

Kyllähän sitä silti yrittäisin paikanpäälle jos jotain mielenkiintoista kalustoa olisi liikkeellä. Ahvenisto tietty ajajalle yksi parhaista mutta aika mikkihiirihän se on.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4460
Sijainti
Salo
Ja hinnan lisäksi vielä se kotimaan moottoriurheilutapahtumista tullut fiilis että yleisö lähinnä häiritsee kisajärjestäjien toimintaa joten ihan sama mihin se sijoitetaan ja onko näköesteitä.
Lienee seuraus siitä, että lystin maksavat kuskit. Vaikka onhan se kornia, kun maailmalla pääsee kosketusetäisyydelle LMP1-autoista, täällä jotain merkkiluokka-autoja piilotellaan viimeiseen asti umpiteltoissa.

Sitten tietenkin ne puhelinkopin kokoiset anniskelualueet. Tosin tämä on laajempi ilmiö, meillä kun on vain ongelmakäyttö ja absolutismi mahdollisia.
 
Ylös