Suomen radat

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4547
Sijainti
Salo
Meinasin kuolla nauruun kun luin tuon appara väitteesi. Jota jaksat toistaa sen tuhannen kertaa ja olet väärässä. Se on kuule FIA Grade luokitus joka määrää mitä kisoja voidaan ajaa radalla ei periaatteessa mikään muu. .
Periaatteessa. Mutta käytäntö on erikseen. Maailma pelaa suhteilla. Onko teillä Apparan puuhamiehillä sellaista verkostoa käytettävissä, että voitte ottaa puhelimen käteen ja jutella niitä näitä esim. SRO:n tai DTM:in pomojen kanssa? Se ei riitä, että on luokiteltu rata jos ei oikeasti tunne ketään jolla on sananvaltaa kun kisakalentereista päätetään.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Itse en itse radasta tiedä muuta kuin että se on mopokisoille liian vaarallinen. Mutta tuo Petrin asenne mättää.
Petrillä tuntuu olevan nyrkit valmiina pystyssä puolustamassa hyökkäystä vastaan, jota ei ole tulossa.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Periaatteessa. Mutta käytäntö on erikseen. Maailma pelaa suhteilla. Onko teillä Apparan puuhamiehillä sellaista verkostoa käytettävissä, että voitte ottaa puhelimen käteen ja jutella niitä näitä esim. SRO:n tai DTM:in pomojen kanssa? Se ei riitä, että on luokiteltu rata jos ei oikeasti tunne ketään jolla on sananvaltaa kun kisakalentereista päätetään.
Kyllähän jotain nimiä tuossa mainittiin joskus mutta en tarkemmin tiedä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Meinasin kuolla nauruun kun luin tuon appara väitteesi. Jota jaksat toistaa sen tuhannen kertaa ja olet väärässä. Se on kuule FIA Grade luokitus joka määrää mitä kisoja voidaan ajaa radalla ei periaatteessa mikään muu. Näin ollen rataa ei tarvitse pidentää se olisi ihan turhaa. Katsoppa tätä listaa ja tutki noiden ratojen pituuksia ja Grade luokituksia:

https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwj_jdOSr67NAhXDQpoKHR46DOgQFggbMAA&url=https://www.fia.com/file/26950/download?token=m-SsZJDC&usg=AFQjCNFpBBwa8DGtPlcRcKckGfUD1LhXKg&cad=rja

Ja huomaa varsinkin noiden grade 2 luokan ratojen pituuksia. Vieläkö jaksat jauhaa tätä samaa paskaa... Ahvenistoa tuossa listassa ei vielä ole koska rata sai luokituksensa kesäkuussa, lista on helmikuulta.

Ja FIA-luokituksen lisäksi myös sarjapromoottoreiden mieltymykset ratkaisevat sen missä ajetaan ja mitä. Ruotsalaisia (lähinnä siis STCC) ei Suomeen kiinnosta tulla ajamaan ainakaan niin pitkään kun radat on nykyisellä tasolla. Kymiring EHKÄ voi tuoda asiaan jotain parannusta. Kv. ratasarjoista lähinnä kyseeseen tulee Formula Fordien NEZ ja tämä Koirasen operoima Putin-Formula. F3 Euroseries on sekin liian iso bisness rantautuakseen nykyisellään Suomeen - sen paremmin Ahvenistolle kuin mihinkään muuallekaan. MotoGP on ainoa merkittävä kv. ratasarja, mikä on osoittanut edes jotain kiinostusta tulla Suomeen ja heillekin tuo Kymiring on se kynnyskysymys.

Joskus 80-luvulla suomalaiset koppiautokuskit kävivät Tanskassa asti ajamassa kilpaa, ja tanskalaiset täällä. Ahvenistollakin ajettiin ihan mielenkiintoisia kapinoita Blaupunkt Nordic Super Saloon Cupissa. Nyt vaan on toiset ajat. Edes ruotsalaisia ei suuremmin kiinnostanut tämä NEZ GT, puhumattakaan että Tanskasta tai Norjasta olisi joku viitsinyt tulla Suomeen ajamaan.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ruotsalaisia (lähinnä siis STCC) ei Suomeen kiinnosta tulla ajamaan ainakaan niin pitkään kun radat on nykyisellä tasolla.
Eipä ne STCC-radatkaan kummoisia ole, mutta ei sillä ole mitään merkitystä. Tuskin STCC tänne tulisi vaikka Suomi olisi täynnä Tilkedromeja. Ruotsinmestaruuspisteistä Suomessa kuitenkin ajetaan tänä vuonna V8 Thunder Cars -luokassa Ahvenistolla.
Kv. ratasarjoista lähinnä kyseeseen tulee Formula Fordien NEZ ja tämä Koirasen operoima Putin-Formula.
Fordeilla ei ole NEZ-sarjaa. Suomessa ajetaan tänä vuonna NEZ-pisteistä Legendseillä, Formula nelosilla ja entisillä Formula Renault 1.6:lla eli nykyisillä Formula STCC:llä. Kaikki kolme NEZ-sarjaa ovat mukana Rata-SM-kisoissa Ahvenistolla ja F-STCC myös kultapossukerhon kisoissa Alastarolla. Aluesarjat (kuten NEZ) eivät muuten ole kansainvälisiä sarjoja siten kuin FIA sen tarkoittaa, joten käsittääkseni niitä voidaan ajaa myös radoilla, joilla ei ole kv. radantarkastusta.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Destian työmaapäällikkö Anssi Itäpaasi sanoi:
Tiettävästi missään muualla maailmassa moottoriradan vieressä ei ole puistoa, saati luonnontilassa olevaa metsää.
Aha. Onkohan jutun muu sisältö yhtä vahvaa faktaa?
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Eipä ne STCC-radatkaan kummoisia ole, mutta ei sillä ole mitään merkitystä. Tuskin STCC tänne tulisi vaikka Suomi olisi täynnä Tilkedromeja. Ruotsinmestaruuspisteistä Suomessa kuitenkin ajetaan tänä vuonna V8 Thunder Cars -luokassa Ahvenistolla.

Fordeilla ei ole NEZ-sarjaa. Suomessa ajetaan tänä vuonna NEZ-pisteistä Legendseillä, Formula nelosilla ja entisillä Formula Renault 1.6:lla eli nykyisillä Formula STCC:llä. Kaikki kolme NEZ-sarjaa ovat mukana Rata-SM-kisoissa Ahvenistolla ja F-STCC myös kultapossukerhon kisoissa Alastarolla. Aluesarjat (kuten NEZ) eivät muuten ole kansainvälisiä sarjoja siten kuin FIA sen tarkoittaa, joten käsittääkseni niitä voidaan ajaa myös radoilla, joilla ei ole kv. radantarkastusta.
Luulisi tolla kattauksella jo jonkun don vitonkin löytyvän syyskuussa Ahveniston rinteiltä...
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4547
Sijainti
Salo
Eipä ne STCC-radatkaan kummoisia ole, mutta ei sillä ole mitään merkitystä. Tuskin STCC tänne tulisi vaikka Suomi olisi täynnä Tilkedromeja. Ruotsinmestaruuspisteistä Suomessa kuitenkin ajetaan tänä vuonna V8 Thunder Cars -luokassa Ahvenistolla.
Ruotsalaisten haluttomuus ajaa tällä suunnalla lienee monen tekijän summa. Varmasti osa siitä on tietynlaista ruotsalaista ylimielisyyttä. Ajetaanhan STCC:tä Solvallassakin ja siellä ajamiseen syyt ovat ihan muualla kuin radassa. Solvallan ratahan on tehty raviradan päälle ja asfaltti tehdään ja puretaan joka vuosi uudestaan. Syy siellä ajamiseen lienee siinä, että logistiikka on helppo järjestää ja catering sekä WC-tilat ovat Pohjoismaiden suurimmassa hevosurheilukeskuksessa enempi kuin kohdallaan (vähän kuin ns. rovaalit P-Amerikassa). "Oikean" katuradan vaatimukset Tukholmassa vaatisivat niin paljon enemmän panostusta.

F3 Euroseries on sekin liian iso bisness rantautuakseen nykyisellään Suomeen - sen paremmin Ahvenistolle kuin mihinkään muuallekaan.
Kun yhteistyökumppaneita ovat WTCC, Blancpain ja DTM, hyppäys klubisarjan kaveriksi olisi vähän kuin NHL:stä kakkosdivariin.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Luulisi tolla kattauksella jo jonkun don vitonkin löytyvän syyskuussa Ahveniston rinteiltä...
Tuskin löytyy.... Grand Race on ollut harkinnassa, mutta saa nyt nähdä. Riippuu pitkälti kelistä ja siitä miten paljon muutoin tulee noita rataskaboja kierrettyä. Kemoran fasiliteetit miellyttää paljon enemmän (vaikka matka-aika sinne onkin karvan yli 3h per siivu). Botniaringin vika on siinä, ettei drive-in katsomosta ole pääsyä varikolle ja varikkoravintolaan. Motoparkissa ei ole tullut käytyä ihan hetkeen. Varmaan pian 15 vuotta edellisestä visiitistä. Ratana sinällään ilman muuta TOP-3:ssa kunhan vain olisi lähempänä ja saisivat ne turva-alueet kuntoon (ettei enää kävis sellaista turmaa kuin Vanhaselle!).
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ruotsalaisten haluttomuus ajaa tällä suunnalla lienee monen tekijän summa. Varmasti osa siitä on tietynlaista ruotsalaista ylimielisyyttä. Ajetaanhan STCC:tä Solvallassakin ja siellä ajamiseen syyt ovat ihan muualla kuin radassa. Solvallan ratahan on tehty raviradan päälle ja asfaltti tehdään ja puretaan joka vuosi uudestaan. Syy siellä ajamiseen lienee siinä, että logistiikka on helppo järjestää ja catering sekä WC-tilat ovat Pohjoismaiden suurimmassa hevosurheilukeskuksessa enempi kuin kohdallaan (vähän kuin ns. rovaalit P-Amerikassa). "Oikean" katuradan vaatimukset Tukholmassa vaatisivat niin paljon enemmän panostusta.
Sitä Ruotsalaista übermensch-mentaliteettia on ollut nähtävissä jo vuosikymmenet. Sarlini Kalle joskus tarinoi, että jo aikanaan kun ajoivat A-ryhmän PM-sarjaa, hurrit veti kotiinpäin minkä ehtivät eikä heitä silloinkaan suuremmin kiinnostanut tulla Suomeen ajamaan.

Ja esim. Super Saloonien '88 PM houkutteli Suomeen vain Ingvar Sandin (voitti koko sarjan), Christer Adellin. Muut ruotsalaiset loistivat poissaolollaan sekä Ahveniston että Kemoran skaboista. Jyllandsringenilla heitä kyllä löysi tiensä vaikka eivät suoranaisesti enää mestaruudesta ajaneetkaan. Suomalisista Jyllantiin vaivautuivat Pakari, Wiik ja Vesenterä. Jos Snabbi olis ajanut myös Jyllannissa, olisi helposti kuitannut koko sarjan mestaruuden.

A-ryhmän PM ajettiin kolmesta poikki - Ahvenisto, Mantorp ja Jyllandsringen. Kaikkiin kolmeen kisaan starttasivat vain Peggen Andersson, Heikki Välimäki ja Ernst Schröder. Muutoin pisteille ajaneet ajoivat lähinnä kotikisoissaaan.

Ja mitä Solvallaan tulee, niin tottahan toki siellä on fasiliteetit maailmanluokkaa. Suomessakin voisi edes yhden SM-skaban viedä vastaavalle areenalle.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4547
Sijainti
Salo
Ja mitä Solvallaan tulee, niin tottahan toki siellä on fasiliteetit maailmanluokkaa. Suomessakin voisi edes yhden SM-skaban viedä vastaavalle areenalle.
Niinpä, onhan meilläkin katetuilla katsomoilla ja lasitetulla mediakeskuksilla varustettuja raviratoja. Ongelma vaan olisi, miten sijoitettu raha saataisiin takaisin jos Lemminkäinen asfaltoisi Vermon yhtä viikonloppua varten.

Suomen ja Ruotsin välillä kun tässä on eroa. Suomi on niin älyttömän F1/WRC-keskeinen, että Vermon asfaltointi olisi taloudellinen riski. En ole meedio, mutta voisin väittää että ne parikymmentä tuhatta jotka Solvallan skaboja käyvät katsomassa, tietävät tasan tarkkaan kuka on Vettel ja kekä on Ogier. Mutta sillä ei ole merkitystä, koska voi viettää viikonloppua syyskuun viimeisillä kesäkeleillä, ottaa pari mellanöliä ja tavata tuttuja. Samalla kun katsoo kilvanajoa silueteilla. Ja voi vähän jopa paukutella henkseleitä, kun se kisan voittanut siluetti oli saman näköinen kuin oma peltiversio tallissa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Niinpä, onhan meilläkin katetuilla katsomoilla ja lasitetulla mediakeskuksilla varustettuja raviratoja. Ongelma vaan olisi, miten sijoitettu raha saataisiin takaisin jos Lemminkäinen asfaltoisi Vermon yhtä viikonloppua varten.

Suomen ja Ruotsin välillä kun tässä on eroa. Suomi on niin älyttömän F1/WRC-keskeinen, että Vermon asfaltointi olisi taloudellinen riski. En ole meedio, mutta voisin väittää että ne parikymmentä tuhatta jotka Solvallan skaboja käyvät katsomassa, tietävät tasan tarkkaan kuka on Vettel ja kekä on Ogier. Mutta sillä ei ole merkitystä, koska voi viettää viikonloppua syyskuun viimeisillä kesäkeleillä, ottaa pari mellanöliä ja tavata tuttuja. Samalla kun katsoo kilvanajoa silueteilla. Ja voi vähän jopa paukutella henkseleitä, kun se kisan voittanut siluetti oli saman näköinen kuin oma peltiversio tallissa.
Harvinaisen totta. Jotta keskiverto Pertti Peräkartio vaivautuisi paikalle niin siellä gridissä pitäisi olla _vähintään_ Valtteri Bottas, Juha Kankkunen, Markku Alen, Mika Salo, Mika Häkkinen ja Kimi Räikkönen. Yksin Vilander ja Palttalalakaan tuskin vetäisivät suurta yleisöä paikalle.

Vaasassa ajettiin takavuosina RC/SS-autojen maarataa ihan kohtuu nimekkäällä osanottaja kaartilla - vaikka kisa ei kuulunutkaan mihinkään SM-sarjaan. Sitä en tiedä millainen yleisömenestys kisa mahtoi olla.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Yksin Vilander ja Palttalalakaan tuskin vetäisivät suurta yleisöä paikalle.
No eivät todellakaan vetäisi. Sääli, mutta median informaation mukaan suuresta massasta Palttalaa ei tunne juuri kukaan ja Vilanderin osa tunnistaa F1 lähetyksistä maikkarintoimittajaksi. Eihän media kirjoita Suomessa näiden valtavista urheilumeriiteistä joten ei niistä monikaan tedä.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
No eivät todellakaan vetäisi. Sääli, mutta median informaation mukaan suuresta massasta Palttalaa ei tunne juuri kukaan ja Vilanderin osa tunnistaa F1 lähetyksistä maikkarintoimittajaksi. Eihän media kirjoita Suomessa näiden valtavista urheilumeriiteistä joten ei niistä monikaan tedä.
No, suomalainen media kirjoittaa noista varmaan silloin, kun noille sattuu joku paha onnettomuus.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4547
Sijainti
Salo
No, suomalainen media kirjoittaa noista varmaan silloin, kun noille sattuu joku paha onnettomuus.
Jos Palttala kolaroisi pahasti vaikkapa Pedro Lamyn kanssa, otsikointi olisi suurin piirtein tätä:

Suomalainen ralliautoilija sairaalaan! Katso kuvat kolarista entisen F1-TÄHDEN kanssa!!!
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Ahvenisto Race Circuit

Ahvenistolla luulisi olevan mahdollista tehdä muutoksia ainakin pääsuoran jälkeisen kaarteen sekä mahdollisesti varikkomäen turva -alueisiin. Sen verran, että ulosajavat autot eivät kimpoilisi rengasvalleista takaisin ajolinjalle. Nykyinen rataisäntä on aiemmin työskennellyt Silverstonessa ja tulee kaiketi hyvin toimeen Mika Salon kanssa. Varikkorakennusta suunnittelivat muutama vuosi sitten.
 
Ylös