Ei kaikista tutkinnoista jaettu rangaistuksia.Olipa raivostuttava kisa paikoitellen. Tai okei, vain niinä muutamina sekunteina, jolloin ruutuun rävähti se autot nro se ja se tutkinnan alaisina... Joka ikinen kolari pitää tulkita jomman kumman virheeksi ja sitä myöten rangaistavaksi.
Ongelma on siinä, että Hamilton tunkee itsensä sellaisiin paikkoihin joissa kolaririski on huomattavan korkea. Esim. Kimi oli mestari tekemään juuri päinvastoin, eli haki ohitukset mahdollisimman riskittömästi, ja oli silti hyvä ohittelija. ... ... ... kuinka monta kertaa F1-urallaan Kimi kolaroi ohitustilanteessa, oli sitten ohittajana tai puolustajana. Niitä kertoja on vähemmän kuin Hamiltonilla kahdessa viime kisassa ...
Niin, nuo formulakuskien piirteet. Jos lähdetään siitä, että Calvinin viestin tiedot pitää paikkansa ja jonkin verran kärjistetään niin:...yleensä kolarit johtuvat virheistä tai ylimielisyydestä, joka ei mun mielestä ole mikään huono piirre formulakuskissa.
Mutta pitääkö niitä tutkiakaan? Filosofian pitäisi minusta olla se, että ohituksen yrittämiseen tulee kannustaa, vaikka siihen liittyisi riski. Rangaistus pitää langettaa ainoastaan ilmiselvästä typeryydestä.Ei kaikista tutkinnoista jaettu rangaistuksia.
Eilen ei ainakaan pahemmin taidettu rangaistuksia jaella. edit. Paitsi että jaettiin, mutta ei ehkä sitten silleen kamalasti kuitenkaan.Mutta pitääkö niitä tutkiakaan? Filosofian pitäisi minusta olla se, että ohituksen yrittämiseen tulee kannustaa, vaikka siihen liittyisi riski. Rangaistus pitää langettaa ainoastaan ilmiselvästä typeryydestä.
Nykyään rangaistuksia jaetaan tilanteista, jotka ovat tulkinnanvaraisia. Tällainen linja on erittäin huono kuljettajien oikeusturvankin kannalta, koska riippuu tuomaristosta, milloin rangaistus tulee ja milloin ei.
Olen spekuloinut, että Buttonin voitto toi niin hyvää julkisuutta Ykkösille, ettei toiseen rangaistukseen ollut enää pokkaa (en saanut selville josko kisan aikana Buttonin Alonso-kolari olisi loppuunkäsitelty).Ei kaikista tutkinnoista jaettu rangaistuksia.
Se, että kahden auton välistä tapahtumaa tutkitaan ei automaattisesti tarkoita sitä, että juuri ohittajan tekosia syynätään. Kyse voi olla myös siitä olisiko syytä rangaista blokkaamisesta. Oikeusturvan kannalta on tärkeää, että tutkitaan eikä ohiteta tapauksia pelkällä olankohautuksella.Mutta pitääkö niitä tutkiakaan? Filosofian pitäisi minusta olla se, että ohituksen yrittämiseen tulee kannustaa, vaikka siihen liittyisi riski. Rangaistus pitää langettaa ainoastaan ilmiselvästä typeryydestä.
Todtin aikakaudella tuomarilinjaa on nimenomaan pyritty yhtenäistämään. Se tarkoittaa sitä, että on useammin tarvetta tutkia onko jokin tapaus nyt sellainen joka on aikaisemminkin ollut rangaistava. Tutkimuksissa sitten voidaan myös todeta, että ei ollut.Nykyään rangaistuksia jaetaan tilanteista, jotka ovat tulkinnanvaraisia. Tällainen linja on erittäin huono kuljettajien oikeusturvankin kannalta, koska riippuu tuomaristosta, milloin rangaistus tulee ja milloin ei.
Button/Hamilton ja Button/Alonso-tilanteista tuli molemmista ilmoitus että tilanteet tutkitaan kisan jälkeen, ja niistä ei mitään tullut kellekään. Kisan aikana tullut rankku Buttonille tuli ylinopeudesta turva-auton takana, jonka näkee suoraan datasta.(en saanut selville josko kisan aikana Buttonin Alonso-kolari olisi loppuunkäsitelty).
En pitänyt Hamiltonin rangaistusta Loews-tilanteessa aiheellisena siksi, että se perustui enemmän ihmiseen, muiden ihmisten mahdolliseen reaktioon ja muiden rangaistujen tilanteiden samankaltaisuuteen. Vielä järjettömämpänä pidän Buttonin varikon läpiajorangaistusta.
Näittekö minkä kaveri iskee, näittekö...''No tulihan tuossa yritettyä pientä kikkaa''
Aivan, ja Button/Hamilton-tilanteessa mahdollinen rangaistus olisi tullut juuri Buttonille blokkaamisesta, eikä Hamiltonille törmäilystä. Tuomarit kuitenkin uskoivat Buttonia että tämä ei nähnyt Hamiltonia tilanteessa.Se, että kahden auton välistä tapahtumaa tutkitaan ei automaattisesti tarkoita sitä, että juuri ohittajan tekosia syynätään. Kyse voi olla myös siitä olisiko syytä rangaista blokkaamisesta. Oikeusturvan kannalta on tärkeää, että tutkitaan eikä ohiteta tapauksia pelkällä olankohautuksella.
Molemmat Buttonin tutkimukset (Hamilton ja Alonso) suoritettiin kisan jälkeen.Olen spekuloinut, että Buttonin voitto toi niin hyvää julkisuutta Ykkösille, ettei toiseen rangaistukseen ollut enää pokkaa (en saanut selville josko kisan aikana Buttonin Alonso-kolari olisi loppuunkäsitelty).
Tahallisuus ei olekaan ainut rangaistavuuden syy.En myöskään tarkoittanut että rangaistuksia oltaisiin kaikista tilanteista jaettu, (kieleni :thumbdown) vaan sitä, että melkolailla inhimilliset virheet luetaan rangaistaviksi teoiksi.
Eikö ylinopeus nyt ole aika selvä tapaus?Vielä järjettömämpänä pidän Buttonin varikon läpiajorangaistusta.
Kenen kylkeen Hamilton veti kolmion takaa sataaviittäkymppiä?Täytyykin muistaa tämä jos joskus vedän kolmion takaa sataaviittäkymppiä jonkun kylkeen.
Tuossa on ollut viime ajat mielestäni ihan selkeä linja, että jos on päätetty "tutkia kisan jälkeen", ei rikettä nähdä drive thrun tai aikarangaistuksen arvoisena.Olen spekuloinut, että Buttonin voitto toi niin hyvää julkisuutta Ykkösille, ettei toiseen rangaistukseen ollut enää pokkaa (en saanut selville josko kisan aikana Buttonin Alonso-kolari olisi loppuunkäsitelty).
Rinnastat siis autokilpailujen kolarit siviililiikenteeseen?Lue tarkemmin. Väitettiin, että kolariin tarvitaan AINA kaksi syyllistä. Eli jos vedän kolmion takaa jonkun kylkeen ylinopeutta niin ilmeisesti ei ole kokonaan minun syyni? Huoh.
Mistä sen tietää? Eihän vielä tuolloin katsojille kerrottu milloin ja mitä tutkittiin.Jokunen vuosi mentiin niin, että kolaritilanteita ei yleisesti tutkittu kisan aikana ollenkaan. Tämä oli sen Montoyan ja Barrichellon Indy-kolarin jälkeen, josta JPM sai rangaistuksen ja se tuhosi käytännössä MM-haaveet silloin.