90-Luku vs. 2010-Luku

  • Viestiketjun aloittaja mn97
  • Aloituspäivämäärä

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18477
9. Pierluigi Martini ITA Minardi-Ford 1.21,288 + 2,728
12.Michele Alboreto ITA Minardi-Ford 1.21,793 + 3,233
Mielestäni kausi 1994 oli Minardin viimeinen, jolloin tiimi oli vielä kohtalaisen hyvä mutta silloin oli kyllä oikeastaan viimeisen kerran myös kukenut kuljettaja kaksikko heillä. Myöhempinä vuosina oikeastaan Katayama ja Verstappen olivat kokeneempia rattimiehiä Minardin ohjaamossa.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Herään jo. Katsotaan esimerkiksi aika-ajoja.
Katsotaan vain aika-ajoja.

P-L Martini tai Minardi yleensä sijoittui vain kahdesti 10 joukkoon aika-ajoissa vuonna 1994. Alboreto oli parhaimmillaankin vain 12. (eli juuri Monacossa). Yleensä molempien sijoitukset olivat 15. huonommalla puolella. Keskimääräinen sijoitus 16,9.

Barrichello Jordanilla oli vain kolmesti aika-ajojen top10:n ulkopuolella (+Imolassa, jossa ei kolarinsa jälkeen enää ajanut). Kerran jopa paalulla. Irvine jäi kympin ulkopuolelle neljästi ja oli parhaimmillaan neljännessä lähtöruudussa. Keskimääräinen sijoitus 9,7 (mukana myös Irvinen tuuraajat Suzuki ja de Cesaris).
Olen tässä katsellut -94 vuoden kisoja ja ainakin yksi huomiota herättävä seikka ja se on se, että lähes joka kisassa oli lähtökolarihässäkkä. Häkkinenkin menetti pelin muistaakseni Monacossa ja Hockenheimissa jo lähdössä. Ihan selvästi näkee kuinka silloin porukka yritti paljon aggressiivisemmin jo lähdössä paranella sijoituksiaan. Oliskohan se siinä, kun vain 6. parhaalle annettiin pisteitä niin jo lähdössä porukka teki kaikkensa parannellakseen sijoituksiaan.
Kuskit ovat ammattimaisempia ja ovat oppineet, ettei kisaa voiteta ensimmäisessä mutkassa (nykyään myös rangaistaan herkemmin - mutta lepsummin rangaistuksin). Tuolloin ohittaminen oli vielä mahdollista, joten ensimmäinen mutka ei ollut yhtä ratkaisevassa asemassa kuin 2000-luvulla. Maaliin pääsy oli tuolloin paljon suurempi tae pisteistä* kuin nykyisin (kuten Minardin pisteistä voi päätellä), joten liiallinen riski ykkösmutkassa oli huono taktiikka.

*) Joku viitseliäs voisikin tutkia kumpana vuonna useampi maaliinpäässeistä jäi ilman pisteitä, 1994 vai 2010.
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Herään jo. Katsotaan esimerkiksi aika-ajoja.

-94 Monacon aika-ajot
Yksi aika-ajo, melkoinen otos.

Kyllä ne ihan vauhdissa oli. Lehto jäi Benettonilla taakse. JJ 4 sekuntia takana tallikaveriaan. Kuvittele sama ero nykypäivänä.
Jos et muista, niin JJ:n pari niskanikamaa oli leikelty ihan vähän aikaa aiemmin, joten Monacon kaltainen pomppulinna on ollut varmaan yhtä helvettiä. JJ:hän on myös sanonut, että niska oli oikeesti kunnossa vasta '95 Le Mansissa.

Olen tässä katsellut -94 vuoden kisoja ja ainakin yksi huomiota herättävä seikka ja se on se, että lähes joka kisassa oli lähtökolarihässäkkä. Häkkinenkin menetti pelin muistaakseni Monacossa ja Hockenheimissa jo lähdössä. Ihan selvästi näkee kuinka silloin porukka yritti paljon aggressiivisemmin jo lähdössä paranella sijoituksiaan. Oliskohan se siinä, kun vain 6. parhaalle annettiin pisteitä niin jo lähdössä porukka teki kaikkensa parannellakseen sijoituksiaan.
Amatöörien puuhastelua (kuten Webs jo totesikin). Ei voi myöskään sanoa, että mitään varsinaisia ratinkääntäjiä Jumalan armosta ole kaikki olleet, jos kauden aikana käy pyörähtämässä peräti 46 kuljettajaa 28 autossa...
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Katsotaan vain aika-ajoja.

Kuskit ovat ammattimaisempia ja ovat oppineet, ettei kisaa voiteta ensimmäisessä mutkassa
..vaan ohittamalla varvaaja niin kuin Irvine teki debyyttikisassaan Sennalle. Ei mitään rangaistuksia paitsi se, että Senna veti turpiin kisan jälkeen.
http://www.youtube.com/watch?v=HL79Io4htbw

Samaaten esimerkiksi Schumacher voitti Estorillissa 1993 ainoastaan sen takia, että se veti "siksakkia" Prostin edessä. Nykyään tollainen ajo on kiellettyä. Silloin ei ollut mitään sääntöjä, vaan voittoa haettiin hullun kiilto silmissä keinolla millä hyvänsä. Kilpailu oli paljon kovempaa.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Kyllä se alkaa näyttämään ihan selvältä. Formula 1 on mennyt huonompaan suuntaan, ei voi mitään. Kimi Räikkönen ja Juan Pablo Montoya tekivät aivan oikeat liikkeet ja jättivät uppoavan laivan.
Heh, tästä lähtiki pohja koko höskältä nyt. :D
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Kyllä vuosi 1999 oli mielestäni ehdottomasti eräs huippuvuosia,
ainoina miinuksena Schumin loukkaantuminen loppukaudesta ja Salon ainoan voittomahdollisuuden Ferrarilla tärvääntyminen tallimääräykseen Irvinen hyväksi.
Kilpailu oli kovaa ja tasaista loppuun asti Häkkinen sai puolustettua edelliskautensa mestruuden vain 2:lla pisteellä.
Frentzen onnistui ottamaan Jordanille peräti 2 voittoa ja Herbert Stewartille yhden.
Autojen paremmuutta ei ratkaistu pelkillä diffuusoreilla vaan Mercedes ja Ferrari kehittivät kiivaasti V10:jään, minkä ehtivät. :thumbup:
Moottorimerkkejä oli useita, Ferrarin lisäksi Arrowsilla oli oma mylly:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Formula_1_-kausi_1999
-Parhaat kaudet taitavat tulla n. 10 vuoden välein. :thumbup:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
Herään jo. Katsotaan esimerkiksi aika-ajoja.

-94 Monacon aika-ajot

9. Pierluigi Martini ITA Minardi-Ford 1.21,288 + 2,728
10. Mark Blundell GBR Tyrrell-Yamaha 1.21,614 + 3,054
11. Ukyo Katayama JPN Tyrrell-Yamaha 1.21,731 + 3,171
12.Michele Alboreto ITA Minardi-Ford 1.21,793 + 3,233
13. Érik Comas FRA Larrousse-Ford 1.22,211 + 3,651
14. Andrea de Cesaris ITA Jordan-Hart 1.22,265 + 3,705
15. Rubens Barrichello BRA Jordan-Hart 1.22,359 + 3,799


Kyllä ne ihan vauhdissa oli. Lehto jäi Benettonilla taakse. JJ 4 sekuntia takana tallikaveriaan. Kuvittele sama ero nykypäivänä.

Olen tässä katsellut -94 vuoden kisoja ja ainakin yksi huomiota herättävä seikka ja se on se, että lähes joka kisassa oli lähtökolarihässäkkä. Häkkinenkin menetti pelin muistaakseni Monacossa ja Hockenheimissa jo lähdössä. Ihan selvästi näkee kuinka silloin porukka yritti paljon aggressiivisemmin jo lähdössä paranella sijoituksiaan. Oliskohan se siinä, kun vain 6. parhaalle annettiin pisteitä niin jo lähdössä porukka teki kaikkensa parannellakseen sijoituksiaan.
Tuossakin kisassa de Cesaris ajoi Alboretolta karkuun.

Mielestäni kausi 1994 oli Minardin viimeinen, jolloin tiimi oli vielä kohtalaisen hyvä mutta silloin oli kyllä oikeastaan viimeisen kerran myös kukenut kuljettaja kaksikko heillä. Myöhempinä vuosina oikeastaan Katayama ja Verstappen olivat kokeneempia rattimiehiä Minardin ohjaamossa.
Juu 1995stä eteenpäin erityisesti moottori oli Minardilla jo keskikastiakin selvästi heikompi. Mutta esim. Unkarin aika-ajossa jäi 1 McLarenkin Badoerin (osasi silloin ajaa) Minardin taakse.

Muutoin on 2010-luvullakin ollut paljon hyviä kisoja, vaikka autot olivat kyllä yleensä paremman näköisiä 90-luvulla. Mukava odotella nyt Espanjankin kisaa seuraavaksi, voimasuhteet melko hämärän peitossa. Nämä kaikki eivät podiumsuosikkeja ole, mutta siellä on mukavat 18 kilpailukykyistä autoa, ja pääsisikö Caterhamillakin siihen sekunnin sisään jo(i)stakin...
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Jos tää toteutuu niin mä lopetan sarjan seuraamisen kokonaan:

http://www.institutequarterly.com/06-Video.html

Radat on se yksi parhaimmista syistä miksi kisat saattaa olla tylsiä. Kun joka puolella on asfalttia puolen kilometrin verran. Ennen sentään kuljettajaa rangaistiin jos joutu hiekalle. Sieltä ei päässy pois. Mut nyt sä voit vaan ajaa siltä pois.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
- Liian luotettavat autot (kiitos sääntömuutosten)
- Kokoasfaltoidut turva-alueet
- Tuomariston aktivoituminen radalla tapahtuvista pienistäkin osumista / kohtuuttomat rangaistukset kilpatilanteissa tapahtuneista törmäilyistä
- Aika-ajon keinotekoinen paloittelu kolmeen osaan
- Mahdottomuus ajaa kilpailu läpi yhdellä rengassarjalla

Nuo ovat ne asiat jotka nyky-ykkösissä eniten harmittavat.
Sähän sen tiivistit oikein hyvin.
 

European_Minardi

Well-known member
Liittynyt
30.8.2011
Viestit
214
Kyllä 90-luvulla oli vielä laivat puuta ja formulat rautaa! Nykyformuloissa on monenmonta asiaa jotka nyppii mua aivan tajuttomasti!

- Missä on tekniset murheet nykyään? Ainoo keskeytyksen syy on nykyään joko vaihdelaatikon hajoominen tai hydrauliikka. Ennen moottoreita meni ku viljaa hallassa.

- Formulan pitäs näyttää jälleen formulalta, eikä miltään lumiauran ja nurmikonleikkurin risteytykseltä. Leveet ja matalat takasiivet back. Etusiipi vois pysyä tollasena, kun siihen on jo tottunu. Mutta toi kyömynokkasuus pois ykkösistä, nyt heti!!!! Alkasivat kopiomaan McLarenia, niin autot olis astetta paremman näkösempiä taas.

- Onko sen KERS:in pakko olla olemassa? Turha rahareikä, antasivat vaikak Kreikalle ne rahat :D.

- DRS:n käyttöö pitäs rajottaa. Radasta riippuen maksimi käyttökertaa ja DRS-alueen aikarajaa pitäs rukata. Esim Monacossa vois käyttää joka kerta kun on mahdollista, ja sekunnin sisään. Mutta esim Monzassa kuski vois käyttää max. 10 kertaa DRS ja aikaraja olis 0,7s.

- Saan tästä varmaan huudot niskaan, mutta A1-ring takasin!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Radat on se yksi parhaimmista syistä miksi kisat saattaa olla tylsiä.
Näin tietysti oli 90-luvullakin. Jaramasta sentään päästiin eroon jo 80-luvun alussa, mutta muutto Catalunyaan ei kovin paljon auttanut. Imolasta kärsittiin koko vuosikymmen ja vielä 2000-luvullakin. Kalenterissa piipahtaneista radoista Buenos Aires, Aida ja uusittu Kyalami olivat liian syheröisiä ykkösille.

Uusien ratojen suunnittelussa ohittaminen on pyritty ottamaan huomioon. Katuradoilla ja niitä muistuttavalla Adu Dhabilla tämä ei ole auttanut, mutta muilla Tilken radoilla pääsee ohi. Kokonaisuudessaan radat ovat menneet kilpailua parantavaan suuntaan.

Tylsiähän kisoista silti tulee, jos tasoerot ovat suuria. Nyt on kuitenkin ollut tasaväkisin, yllätyksellisin ja tapahtumarikkain kaudenalku sitten vuoden 1982. Tällä hetkellä kisojen tylsyys ei näytä olevan kummoinenkaan uhkakuva.
 
Ylös