MP4-18
Well-known member
- Liittynyt
- 20.7.2008
- Viestit
- 144
Olkaamme silti kiitollisia, ettei Kimiä ja Ricciardoa rangaistu vaikka joutuivatkin päälleajon kohteeksi. Ennen siitäkin saattoi saada rangaistuksen.
Olinkin jo unohtanut kuinka törkeä toi rangaistus oli. Kun ottaa vielä huomioon, että Hamilton sai Fujissa '08 samanlaisesta tilanteesta läpiajorankun, tosin osat olivat toisin päin.Olkaamme silti kiitollisia, ettei Kimiä ja Ricciardoa rangaistu vaikka joutuivatkin päälleajon kohteeksi. Ennen siitäkin saattoi saada rangaistuksen.
No niinhän minä kirjoitin. Erona kuitenkin oli se, että Perez Alonson ohittaessaan ajoi sen shikaanin kautta Alonson oikaistessa. Mutta kuten toisaalla olen todennut, mielestäni Alonsoa ei olisi pitänyt tiputtaa Perezin taakse.Joo paitsi, että Alonso sai siitä jostain syystä rangaistuksen.Eli meni sit kuitenki ohi.
En minä maradonan kanssa samaa mieltä siitä "kilpailutilanteesta" olekaan. Sanktioita olisi voinut tulla jo siitä edellisestä tilanteesta, jossa Perez pakotti Kimin ajamaan mutkan suoraksi, kun ei itsekään pystynyt ajamaan shikaanin kautta. Toinen samanlainen olisi ollut tulossa, ellei olisi tullut törmäystä.Maradona väitti sitä (Räikköskolaria) kilpailutilanteeksi. Itsekin juuri mainitsit (boldasin varmuuden vuoksi), että läpi ois menny että pölähtäny, nii ei se mikää kilpailutilanne ole. Se on päätön typeryys, josta pitäis rangaista. Kilpailutilanne-kolari on mun käsityksen mukaan jotain ihan muuta. Ennenkuin kerkeät nussiin sitä pilkkua taas, niin kyllä, tiedän, että jokainen kolari on teoriassa kilpailutilanne-kolari. Kaiken saa tulkittua sellaisiksi, jos on vahva tahto.
Grosjean ohitti (=hyötyi) menemällä radalta kokonaan ulos, eli kaikki 4 rengasta oli radan määrittävien valkoisten viivojen ulkopuolella.Voisiko joku ystavällinen selittää tuon Grosjeanin eilisen rangaistuksen? Kun tälläinen tyhmä maalliikko ei ymmärrä. Grosjean siis väisti Massaa radan ulkopuolelle ja sai rangaistuksen. Webber teki samat kymmenisen kierrosta myöhemmin ja ei tullut rangaistusta. Eikö noista tilanteista olisi sääntöjen mukaan kuulunut rangaistukset Massalle ja Hamiltonille? Onko säännöt jossain vaiheessa muuttuneet, niin että radalta saa työntää ulos ja ulos työnnetty saa rangaistuksen?:thumbfh:
No jaa. Kolarihan siitä olisi tullut jos Romain olisi kääntänyt enemmän vasemmalle.Massaa ei voida rankaista (kuten ei Kimiäkään) koska jätti mutkaan mennessä tilaa Grosjeanille riittävästi.
Sanoin että mutkaan mennessä. Tuossa kohtaahan Vettel veti jarrut kiinni ja kaarsi sisäpuolelle Kimin perään.No jaa. Kolarihan siitä olisi tullut jos Romain olisi kääntänyt enemmän vasemmalle.
Jep, silloin Massa olisi varmaan saanu penaltin, kuten muistaakseni Pastor vuosi sitten 3. vikassa mutkassa oltuaan vähän jonkun takana (Perez?), sisäpuolella. Tosin ei ois auttanu Romainia eilen, vaihtoehdot väistää kontakti ja ottaa penaltti tai pysyä radalla ja ottaa osuma.No jaa. Kolarihan siitä olisi tullut jos Romain olisi kääntänyt enemmän vasemmalle.
Miksi Grossu sai rankun kun väisti Massaa radan ulkopuolelle ja taas rankun kun Button ei väistänyt ulos Ei noissa rankuissa ole mitään johdonmukaisuutta.Grosjeanin Massa penalti tuntui rankalta, mutta kyllä se ilmeisesti niin kovaa meni mutkaan ettei tiukemmin olisi pystynyt kääntämään. Jos olisi jarruttanut riittävän ajoissa, Massalla ei olisi ollut mitään ongelmaa pitää takanaan. Komea ohitus ja tuntui hölmöltä penaltilta, mutta kyllä kai sille perusteet on sääntöjen mukaan tulkitsemalla oli olemassa.
Buttonin tilanteesta penalti olikin sitten täysin oikeutettu. Aivan typerää 'silmät kiinni' ajelua ranskikselta taas kerran ja sen olisi voinut tuomita saman tien.
No eikös tuon pitäisi olla varsin itsestäänselvää, että minkä takia Grossu tuon rankun sai. Koska Grosjean. :doubtful:Miksi Grossu sai rankun kun väisti Massaa radan ulkopuolelle ja taas rankun kun Button ei väistänyt ulos Ei noissa rankuissa ole mitään johdonmukaisuutta.
Button ja Grossu tilanne oli suoran päässä jarrutuksessa. Ei jarrutuksessa voi kääntää hiekalle, muuten auto lähtee lapasesta. Massa ja Grosjean tilanne näyttää TV:stä sille, että Massa pakotti Grosjeanin ajamaan radan ulkopuolelta. Tuomaristolla kuitenkin on data olemassa mitä Grosjean silloin teki, joka saattaa antaa toisenlaisen kuvan, mitä me nähtiin TV:stä.Miksi Grossu sai rankun kun väisti Massaa radan ulkopuolelle ja taas rankun kun Button ei väistänyt ulos Ei noissa rankuissa ole mitään johdonmukaisuutta.
Eli Grosjean teki väärin kun yritti ohitusta ja hänen ei olisi pitänyt jättää tilaa Massalla, vaan antaa Massan ajaa päälle? Ja ketähän siitä kolarista taas olisi syytetty? Voisitko vielä ystävällisesti lainata sen sääntökohdan jossa sanotaan, että tilaa pitää jättää vain mutkaan sisään mentäessä, mutta ei enää ulos tultaessa.Grosjean ohitti (=hyötyi) menemällä radalta kokonaan ulos, eli kaikki 4 rengasta oli radan määrittävien valkoisten viivojen ulkopuolella.
(huom! kanttarit eivät ole radalla vaan sen ulkopuolella)
Esim. Vettel sai samanlaisesta ohituksesta (J. Button viime vuonna Saksassa, hairpinnin ulostulossa) rangaistuksen myös.
Ulos saa toki ajautua, mutta kysehän on näissä tapauksissa siitä että hyötyykö kuski radan ulkopuolella käymisestä vai ei.
Massaa ei voida rankaista (kuten ei Kimiäkään) koska jätti mutkaan mennessä tilaa Grosjeanille riittävästi.
Edelläoleva saa ajaa valitsemaansa ajolinjaa. Ei tarvi alkaa päästämään ketään ohi. Haulla löytää nämä samat jankkaukset. Se on joko ohittaja tai ohitettava, joka ottaa mutkaan sisälinjan ja edelle päästessään / edellä ollessaan sit luonnollisesti blokkaa toisen. Jos ei sais "kiilata", nii edelläoleva vois aina ottaa nopeimman linjan, ku ohittajalla ei olis mahdollisuutta ohittaa, ku ei saa "kiilata". Pitäis vain nätisti ja tarpeeksi hiljaa ajaa, jotta ei varmasti mene toisen tielle. Ihan ennenkuulumatontahan se ois.. hyi, estelyä.Eli Grosjean teki väärin kun yritti ohitusta ja hänen ei olisi pitänyt jättää tilaa Massalla, vaan antaa Massan ajaa päälle? Ja ketähän siitä kolarista taas olisi syytetty? Voisitko vielä ystävällisesti lainata sen sääntökohdan jossa sanotaan, että tilaa pitää jättää vain mutkaan sisään mentäessä, mutta ei enää ulos tultaessa.
Sääntöjen tulkinta ja logiikka on taas sillä tasolla, että oikein päähän sattuu...:wall:
Hei, nyt pitää saada tolkku tähän hommaan. Ei nuo sinunkaan oletukset oikeudenmukaisia ole.Eli Grosjean teki väärin kun yritti ohitusta ja hänen ei olisi pitänyt jättää tilaa Massalla, vaan antaa Massan ajaa päälle? Ja ketähän siitä kolarista taas olisi syytetty? Voisitko vielä ystävällisesti lainata sen sääntökohdan jossa sanotaan, että tilaa pitää jättää vain mutkaan sisään mentäessä, mutta ei enää ulos tultaessa.
Sääntöjen tulkinta ja logiikka on taas sillä tasolla, että oikein päähän sattuu...:wall:
Kuten videosta näkyyy, väistää Grosjean Massan etusiipeä, joka olisi jäänyt Grosjeanin takapyörän alle hänen ajaessaan haluamaansa linjaa.Hei, nyt pitää saada tolkku tähän hommaan. Ei nuo sinunkaan oletukset oikeudenmukaisia ole.
Grosjean ei väistänyt ketään, piste. Grosjean ohitti Massan olkukautta, ja tottakai Massa käyttää kaiken sen tilan minkä Grosjean jätti, eli liikaa.
Ei me pystytä väittämään, että jos Grosjean olisi ajanut hieman hiljempaa pysyäkseen radalla (kuten olisi kuulunut), etteikö Massa olisi kyennyt jättämään tilaa. Nyt kun ei tarvinut jättää, niin tottakai Massa maksimoi oman nopeutensa käyttämällä kaiken käytettävissä olevan tilan.
Grosjean siis ajoi ulos radalta, ja hyötyi siitä koska pystyi säilyttämään korkeamman nopeuden kaarteessa tehden samalla ohituksen.
Jos siis Romain olisi pysynyt radalla, hänen olisi pitänyt ajaa hieman hiljempaa. Ja kun Massa olisi kyennyt jättämään riittävän tilan Romainille (jota ei tietenkään nyt TV kuvista näe kun ei tarvinut jättää tilaa) olisivat he todennäköisesti tulleet rinnakkain ulos mutkasta. Tällöin ohitustilanne olisi jatkunut seuraavaan mutkaan. Tätä oikeudenmukaista mahdollisuutta Romain ei Massalle antanut oikomisen takia, joten rangaistus oli oikeutettu.
Muissa tilanteissa, joissa kuski kävi radan ulkopuolella kuten Webber EI ollut kyse ohittamisesta vaan joko sijoituksen säilyttämisestä tai menettämisestä.
Vielä kerran: Massa ei pakottanut Romainia ulos radalta kuten tuntuu moni väittävän.
Massa oli edellä mutkaan mennessä (näin ollen sai päättää ajolinjansa) ja jätti Grosjeanille tilaa.Eli Grosjean teki väärin kun yritti ohitusta ja hänen ei olisi pitänyt jättää tilaa Massalla, vaan antaa Massan ajaa päälle? Ja ketähän siitä kolarista taas olisi syytetty? Voisitko vielä ystävällisesti lainata sen sääntökohdan jossa sanotaan, että tilaa pitää jättää vain mutkaan sisään mentäessä, mutta ei enää ulos tultaessa.
Sääntöjen tulkinta ja logiikka on taas sillä tasolla, että oikein päähän sattuu...:wall:
Kuten videosta näkyyy, väistää Grosjean Massan etusiipeä, joka olisi jäänyt Grosjeanin takapyörän alle hänen ajaessaan haluamaansa linjaa.
http://www.youtube.com/watch?v=A6GLT5VdWH8
Vettel needed the podium and Grosjean was the victim.