Kisarapo, Hyvinkää II 2011
Ennakko:
51 sekan alitusta lähdetään hakemaan. Muu ei kelpaa jos olosuhteet sen sallivat.
Tuollaiset teesit löin tauluun ja tosissaan lähdettiin hakemaan reilua ajanparannusta aiemmasta omasta kierrosennätyksestä (52.16s).
Hyvinkää I:n jälkeen oli niin epäuskoinen fiilis, että pakko oli koittaa hakea ajolinjoihin ja jarrutuksiin uusia vaikutteita. oma ajo oli silloin niin ala-arvoista.
Harkat: #36
Harkoissa rata alkoi olla jo täysin kuiva. Olosuhteet sallivat näin oman enkan jahtaamisen. En lähtenyt ajamaan raivolla vaan pyrin ajamaan ajatuksella jokaisen mutkan radasta. Jarrutin hyvin aikaisessa vaiheessa ja kokeilin erilaista ajolinjaa kiristyviin mutkiin.
Kun palasin varikolle ja tuloslistoissa komeili kierrosaika 50,09s, olin aivan puulla päähän lyöty. Ajoin mielestäni rauhallisesti koska halusin säästää voimia aika-ajoon. Silti oma kierrosenkka parani yli 2:ahdella sekunnilla. Ja tietty se tavoite, 51s alitus, tuli samalla saavutettua. Painon pudotus ja ajolinjojen uudelleen miettiminen toi näköjään paremman tuloksen kuin osasin kuvitellakaan.
Aika-ajot: #36
Cmoneyn kanssa vaihdettiin pari sanaa harkkojen jälkeen ja aloinkin jo tavoitella 50s alitusta kun oli jo harkoissa kerran noin lähellä.
Aika-ajoissa ajo tuntui hieman yritteliäämmältä, mutta jotenkin jäi sellainen vaikutelma, ettei täysin onnistuneita kierroksia tullut. Silti 50s alitus oli tosiasia: 49,98s. Kuitenkin, kun ajoin WoPen ja 4stroken peesissä eivätkä he ihan painuneet maisemaan, tuli tunne, että vauhti oli ihan hyvää. Ensimmäistä kertaa ulkoradoilla johonkin muuhun kuin jämäfinaaliin \o/
B-finaali: #26
Auton vaihtoa vähän etukäteen pelkäsin, koska #36 tuntui niin hyvältä omaan käteen aiemmissa sessioissa. Ja niinhän siinä sitten kävikin, että #26 osoittautui hyvin kulmikkaaksi ajaa. Jo lämppärillä jarrut purivat niin kovaa että auto meinasi lähteä lapasesta mutkassa 2. Jotenkin meni uskallus vetää jarrutukset aivan viime tippaan ja turha varovaisuus kostautui kisassa.
Startissa Jacques tuli lentämällä ohi #36:lla ja osoitti ko. auton potentiaalin. Aivan käsittämättömän iso ero paikaltaan lähdettäessä verrattuna #26:een.
Startissa menetin 1-2 sijaa ja alkukierroksilla ajoin Totken peesissä, FW08 takana lähituntumassa. Sitten FW08 hukkui "taustapeilista" ja heti perään Jacques spinnasi, jouduin väistämään ja Totke karkasi. Jacquesin vauhtiin ei ollut mitään sanaa ja menetinkin sijan takaisin vain 4:n mutkan jälkeen. Jacques ajoi rajusti ja veti parikin kertaa kanttarin yli nurmikolle, mutta silti en pystynyt saavuttamaan.
Erot alkoivat hiljalleen kasvaa ja aloin tavoitella vain kohtuullista kierrosaikaa. Muutama kierros ennen ruutulippua toiseksi viimeisessä mutkassa terävät jarrut tekivät tehtävänsä ja auto spinnasi poikittain kanttarin päälle. Ei muuta kuin autosta pois ja työntämään. Maaliin tulin viimeisenä, sijoitus toiseksi viimeinen B-finaalissa koska FW08 keskeytti.
Lopputunnelmat:
Ajanparannus 2,2 sekunnilla aiempaan omaan kierrosennätykseen ylitti odotukseni reilusti. Tosin, auto #36 oli niin helppo ajaa, että jollakin toisella autolla en välttämättä olisi alittanut 50s rajaa. B-finaali meni enemmänkin yksinajeluksi, tuntui kuin olisi ajanut Hyvinkää I:n D-finaalissa: muut karkaa ja itse koitan vaan selviytyä. Mutta nyt kuitenkin yhtä finaalia ylempänä, joten jotain kehitystä on tapahtunut.
Kiitokset järjestäjille, Haapiksen henkilökunnalle ja kanssakisaajille.
Onnittelut kärkikolmikolle Cmoney, Nasty Boy ja WoPe sekä muille onnistujille.
Plussat:
+oman kierrosaikatason paraneminen
+keli
+FW08:n kilpailukyky
Miinukset:
-olisin halunnut #36:n B-finaaliin
Tästä on hyvä jatkaa...