Auto-thread (vapaan tuuninkitopikki)

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Paljonko tota virtsaa menee suhteessa ajokilometreihin? Alle 1 ltr/1000 km?
Mahtuuko sinne säiliöön 3 vai 10 litraa, vai jotain muuta?
Paljonko Adblue pullo maksaa?
En tarkemmin noista tiedä, mutta jonkinmoinen öljyjen ja litkujen tarkistus/lisäys oli metsähakkuukoneeseen.
Moottoriöljyt +jäähdytys, hydrauliöljyt, terälle voiteluöljyt, polttoöljyt + tuo urea, väriaineet erihakkuupuiden merkitsemiseksi, kantokäsittelyaineet...:frank:
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Melkoisia juksuttajia ne on kaikki.

Mersu jäi kiinni toisesta huijauksesta – 50 % kalliimpi polttoainelasku kuin väitettiin

Päästöhuijauksen vanavedessä Mercedes-Benz on jäänyt kiinni polttoaineenkulutuksensa vähättelystä, kertoo Automotive News Europe.

Brysselissä toimiva Transport & Environment -järjestö on listannut Mercedes-Benzin pahimmaksi huijariksi ilmoitetulla polttoaineenkulutuksella. Daimler-konsernin Mercedes-Benzin automallit käyttävät normaaliajossa 48 prosenttia enemmän polttoainetta kuin mitä ilmoitetaan kulutukseksi. Kulutus ylittää ilmoitetun jopa yli 50 prosentilla uusissa A-, C- ja E-luokan malleissa.

BMW:n 5-sarja ja Peugeot 308 kuluttavat myös hieman vajaat 50 prosenttia enemmän polttoainetta kuin mitä valmistajat ilmoittavat.

Kaikilla valmistajilla todellinen kulutus on keskimäärin 40 prosenttia enemmän kuin ilmoitettu, kun vielä vuonna 2001 vähättelyä oli keskimäärin vain kahdeksan prosenttia.

Valmistajan ilmoituksen ja todellisuuden välinen ero tarkoittaa keskivertoajajalla noin 450 euron lisälaskua vuodessa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tämä

Siis sehän on selvä että autonvalmistajat ovat jo vuosia "optimoineet" autonsa näitä testejä varten ja että testeillä ei ole mitään tekemistä reaalimaailman kanssa. En ymmärrä että miten se tulee yllätyksenä kenellekkään. Niinhän se menee kaikessa muussakin. Viranomaisilta tulee testi/vaatimus ja valmistjat miettivät miten sen voi kiertää ja silti täyttää kuluttajien vaatimukset.
Niin ja tämä.

Niin, se vakioitu testisykli ei edes pyri kuvaamaan kulutusta keskinkertaisissa olosuhteissa, keskinkertaisella ajotavalla jne. Eikä sitä pidä tulkita sellaiseksi.

Se on menetelmä, jolla ajoneuvojen kulutusominaisuudet saadaan vertailukelpoisena selville laboratorio-olosuhteissa vakioidulla testimenettelyllä. Sen tarkoitus ei ole kuvata kuluttajalle tarkasti kuinka paljon auto vie juuri kyseisen kuluttajan käskyttämänä.

Testitilanteessa esim. kytketään kaikki sellaiset auton sähkölaitteet pois toiminnasta, jotka eivät ole pakollisia auton liikuttamiseksi. Päälle jätetään vain moottorinohjauksen tietokone, sytystysjärjestelmä ja mahdollinen sähköinen polttoainepumppu. Ei muuta. Energiaa syövä laturi ei siis välttämättä pyörähdä kertaakaan lyhyen testisyklin aikana. Autossa kuormana on pelkkä kuljettaja. Ei mitään muuta, ei edes rekisteriotetta jne, jne...

Turun yliopiston tekemien selvitysten perusteella auton normaalikäyttö kesäpäivänä sähkölaitteiden osalta lisää kulutusta n. 0,5 litraa/100km EU-testisyklin menetelmään verrattuna. Ilman että esim. ilmastointi tai radio on vielä edes päällä. Ajovalot, ilmanvaihdon puhallin jne. normijutut vain.

Itse testisyklissäkin olisi "vähän" viilaamista, jotta se vastaisi edes lähelle oikeata käytännön tilannetta, esim. maantieajokulutusta määritettäessä testissä ajetaan alle seisemääkymppiä 24 kertaa pidempi aika kuin moottoritievauhtia (120 kmh). Motaria mennään huikeat 10 sekuntia.
Satastakin ajetaan vain 1/8 aika siitä ajasta, mitä auto liikkuu 70 km/h tai alle. Liekö siis mikään ihme, että esim. mantiekulutus saadaan matalaksi testissä - maantieajosta kun ylivoimaisesti suurin osa tapahtuu mahdollisimman matalan kulutuksen nopeuksilla. Ei kukaan käytännössä aja alle 70 km/h maantieksi käsitettävässä ympäristössä pitkiä matkoja.

Tietysti testiä voisi / olisi hyvä viedä enemmän kohti kuluttajan kokemaa todellisuutta, nyt se ei ole sitä ollut, eikä ole edes pyrkinyt siihen.
Moni kuluttaja on toki näin virheellisesti olettanut.
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Eikä tässä vielä kaikki
Taloussanomat sanoi:
Vuoto Volkswagenista: "Tulossa on vielä takaiskuja"
© Ralph Orlowski / Reuters
Vuoto Volkswagenista: "Tulossa on vielä takaiskuja"
Matthias Müller
Volkswagenin toimitusjohtaja on puhunut yhtiön johdolle suljettujen ovien takana. Otteita puheesta on vuodettu muun muassa Reutersille ja Wall Street Journalille.
29.9.2015 17:29Taloussanomat–ReutersKommentteja 14 kpl


Volkswagenilla on edessään paljon kovaa työtä ja pitkä tie ulos skandaalista. Näin totesi autokonsernin toimitusjohtaja Matthias Müller tänään noin tuhannelle yhtiön johtajalle suljettujen ovien takana.

Tilaisuutta varten Müllerille laadittu puhe on vuodettu uutistoimisto Reutersille ja osia siitä Wall Street Journalille.


– Voimme edetä ainoastaan askel kerrallaan ja tulossa on vielä takaiskuja, puheessa sanotaan. Hänen mukaansa mikään ei voi oikeuttaa petosta ja manipulaatiota.

Julkisesti toimitusjohtaja kertoi, että yhtiöllä on suunnitelma viallisten autojen korjaamiseksi. Autojen omistajiin otetaan yhteyttä "muutamien päivien" kuluessa.

Volkswagen on myöntänyt asentaneensa dieselautoihinsa ohjelmiston, joka huijaa päästömittauksia. Tänään kerrottiin, että Suomessa huijaus koskee 26 215 Volkswagen-merkkistä autoa. Lisäksi huijaus koskee ainakin Seateja, Skodia, Audeja ja Volkswagen-hyötyajoneuvoja, joiden Suomen lukumääristä ei ole vielä tietoa.

Volkswagenin huijaus on mitä todennäköisimmin yhtiön suurin kriisi sen 78-vuotisessa historiassa. Noin puolentoista viikon aikana sijoittajat ovat alkaneet karttaa yhtiötä, sen johto on myllerryksessä ja osake on halventunut jyrkästi.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
USA:lla on lehtitietojen mukaan mahdollisuus sakottaa savuttavaa Volkswagen Groupia jopa 16 miljardilla eurolla.

Muutetaanpa tuo 16 miljardin lasku vähän kansantajuisempaan muotoon:

Ajatellaan, että Volkkarin talousjohtaja huolehtii rangaistusmaksusta henkilökohtaisesti viemällä rahat itse pankkiin.
Työvälineeksi (sileiden setelien lisäksi) valikoituu Bauhausin tukevat kottikärryt. Niihin sopii kerrallaan mukavat miljoona euroa.
Talousjohtaja toimittaa Folkkarin kassasta kottareilla millin rahaa pankkiin tasan tunnin välein, pankin aukioloaikoina, 8 kertaa päivässä. Joka pankkipäivä, viikosta toiseen. Kahdeksan kuormaa päivässä.

Tehtävän suorittaminen alkaa nyt.

Rikemaksu on hoidettu about juhannuksena 2023, eli vajaan 8 vuoden kuluttua.
Tulipahan maksettua. Miljoona tunnissa.

Monta hillopurkkia, sanois Nalle the poop.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Hahahahah...läpi meni volkkari. Ei ollut päästöissä vikaa. Rengaista pölisivät aiheesta...MUT LÄPI MÄNT...pahin oliskin ollut köyhälle eli ensin kesärenkaiden osto ja sitten talvirengaiden.

Mahdoton yhtälö ois olullullannullanullat.:thumbup:
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Vaihdoin Octavia RS turbon Suzuki SX4:eloseen. Mitäköhän kun kaduttaa melkein? Saahan sen vaihdettua taas sitten kuitenkin.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Mikäs ensi syksynä eteen? :thumbfh:
Ensi keväällä voi ostaa uudet (kesä)renkaat...tai saas nähdä meneekö rengaspari kerrallaan.

Uudet talvirengaat on varmaan ostettava koko satsi (pitää nyt vielä tarkastella renkaita) eli kylhän jos tuosta ynnää, niin olisi tullut maksamaan näillä tuloilla ihan liikaa.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Onhan noilla varmaan hieman toisistaan poikkeavat tapahtumakulttuurit heti kohta sen jälkeen,
kun matkaaja on muuttanut kulkuneuvoon sijoitetun kaasupedaalin korkeusasemaa.
Kyllä, mutta lumen tultua tilanne voi olla Suzukin eduksi.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Ensi keväällä voi ostaa uudet (kesä)renkaat...tai saas nähdä meneekö rengaspari kerrallaan.

Uudet talvirengaat on varmaan ostettava koko satsi (pitää nyt vielä tarkastella renkaita) eli kylhän jos tuosta ynnää, niin olisi tullut maksamaan näillä tuloilla ihan liikaa.
Tossa yks työkaveri ajelee pitkää työmatkaa autons' alla halvat kitkarenkaat ympärs' vuoden. Et oo harkinnu?
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Tossa yks työkaveri ajelee pitkää työmatkaa autons' alla halvat kitkarenkaat ympärs' vuoden. Et oo harkinnu?
Minä en ole kokeillut, enkä voisi suositella. Voisi kuvitella ettei niillä ole kiva ajella kesäkelillä, ja talvella kesäajon kuluttamina, yhtä kamalat yhtä lailla. Vähän ajavan voisi ajatella tekevän noin, mutta pitkää työmatkaa ajavan luulisi ajattelevan turvallisuutta ja ajomukavuutta.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Minä en ole kokeillut, enkä voisi suositella. Voisi kuvitella ettei niillä ole kiva ajella kesäkelillä, ja talvella kesäajon kuluttamina, yhtä kamalat yhtä lailla. Vähän ajavan voisi ajatella tekevän noin, mutta pitkää työmatkaa ajavan luulisi ajattelevan turvallisuutta ja ajomukavuutta.
No se just osti tonnilla pikkudiisselin, että ajomukavuus ei ehkä ole ensisijainen tavoite :D
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Tossa yks työkaveri ajelee pitkää työmatkaa autons' alla halvat kitkarenkaat ympärs' vuoden. Et oo harkinnu?
Luultavasti ihan hyvä ratkaisu, kunhan ottaa vähän sateella ja talvella pois vauhdista. Itse ajelin viime kesänä pätkän autolla, jossa oli talvirenkaat alla, enkä tajunnut koko hommaa ennen kuin vasta jälkikäteen huomasin. En toki ollut ajanut autoa kesärenkailla, joten verrokkipohjaa ei ollut, mutta kyllä siinä tiellä pysyttiin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kävin rengasta paikkaamassa taannoin niin oli paikkaaja jo heti uusia renkaita myymässä. Jos olisi ollut liisari niin oli kuulemma laittanut tarjousta pöytään. Ei ne ihan vaihtokunnossa taida vielä olla, mutta toisinaan on ollut aika sporttisesti ajettua. Eikä noi kehäkolmosen liittymien kaarteetkaan ihan vähän kuluta. No jospa sitä ens kesänä katsoisi. Kilsoja kesärenkailla on varmaan 25000. En oo noista continentaleista oikein tykännyt. Kauhean äänekkäät ovat kun talvirenkaatkin on hiljasemmat.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Kilsoja ei hirveästi tule, joten pitääpä miettiä.

Mitenköhän noilla pärjäisi näillä pikkuteillä, jotka on siis usein jäisiä. (vrt. päätie ja kantatiet yms. joita suolataan...)
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Kilsoja ei hirveästi tule, joten pitääpä miettiä.

Mitenköhän noilla pärjäisi näillä pikkuteillä, jotka on siis usein jäisiä. (vrt. päätie ja kantatiet yms. joita suolataan...)
Pikkuteillä tuo työkaveri just ajelee ja kehui ettei viime talvenakaan montaa kertaa nastarenkaita kaivannut. Eli hänellä renkaat ei kesällä niin paljoa kenties kulu, kun ei satasta juuri ajele.
 
Ylös