Onkos foorumin rahtarit huomanneet, että nuo keskiakseliperävaunut on koko ajan yleistyneet? Aiemminhan niitä oli lähinnä puoliperävaunuyhdistelmän perässä lusikka-haarukka yhdistelmänä. Silloin voi vaikka Ruotsin kautta Eurooppaan mennessä laittaa Ruotsiin jäävät kamat vasikkaan ja jättää sitten vasikka Skånen laitumelle alaspäin mennessä. Mut nyt näkyy yhä enemmän vasikoita kytkettynä kuorma-auton perään, jolloin silläkin yhdistelmällä voi mennä pohjoismaiden ulkopuolelle (18,75m).
Aiemmin ajattelin, että kuorma-auto-vasikka yhdistelmässä on etuna puoliperävaunurekkaan lähinnä se, että kuorma-autolla voi mennä ahtaampiin paikkoihin, kuin puoliperävaunulla. Varmaan aikalailla tuon takia olenkin huomannut joidenkin kukkia Hollannista kuskaavien firmojen siirtyneen tuohon. Haittana on sitten se katkomisen tarve. Ymmärtääkseni tollanen keskiakselikärry täytyy tukea joka kulmasta autosta irrotettaessa, joka lisännee katkomisaikaa.
Nyt huomasin kuitenkin
tuolta, että tuossa vasikkayhdistelmässä on enemmän lavametrejä kuin puoliperävaunussa. Joskin tuo Jylhän kärry taitaa olla 30cm vajaamittainen niin silti erotukseksi tulee 1,65m. Eli se tarkoittaa kolmea eurolavallista tavaraa.
Enpä ole koskaan nähnyt vasikoita Venäjän ajossa. Meillä tahtoo töissä usein jäädä Venäjän lähetys hiukan vajaaksi, kun lavametrit loppuu kesken. Tuo kolme lavaa saattais olla hyvinkin ratkaiseva. Jos nyt menee kahdessa kuukaudessa neljä rekkallista niin saattais riittää kolme. Se on sitten eri asia onko tuossa vasikkayhdistelmässä paljonkin huonompi kantavuus, kuin puoliperässä.
Tällä viikolla meijän pihassa kävi mielenkiintoisen näköinen yhdistelmä Slovakiasta. Veturina oli Ategon kaappikoriauto eli jostain kevytrahtirekasta oli kyse (korotetulla makuuohjaamolla, aika harvinainen sekin Suomessa). Perässä normipituinen kapellivasikka, joka ei ollutkaan keskiakseliperävaunu, sillä siinä oli ainoastaan yksi akseli ihan kärryn takapäässä. Mietin aluksi, että toihan on vähän kätevämpi vasikka, kun ei tartte tukea joka kulmasta vaan yksi iso kaksijalkainen tuki riittää. Mutta sitten älysin, että siihen kärryynhän ei voi laittaa painoa etuosaan paljoa paskaakaan, kun se koko paino on sen julmetun pitkän vetoaisan varassa, koska edessä ei ole akselia ja ainoat renkaat on siellä takakulmissa.
Vetäähän ne Euroopassa paljon noilla Ategoilla puoliperävaunujakin. Tosin vedetäänhän niitä Sprintereillä ja Transiteillakin, mutta niitä ei voi enää rekoiksi kutsua.