Rekkakuskit/Rahtarit

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Muistan kun faija ajo opiskeluaikanaan kesäduunissa rekkaa ja oltiin mutsin kanssa muassa ympäri eurooppaa. Siinä, olikohan Scania, kojelaudassa oli joku tarpeeton vedettävä härpäke, jota mun 5-6 vuotiaan, piti tarpeen tullen aina kiskaista. Kyllä oli tärkeä olo!
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Muistan kun faija ajo opiskeluaikanaan kesäduunissa rekkaa ja oltiin mutsin kanssa muassa ympäri eurooppaa. Siinä, olikohan Scania, kojelaudassa oli joku tarpeeton vedettävä härpäke, jota mun 5-6 vuotiaan, piti tarpeen tullen aina kiskaista. Kyllä oli tärkeä olo!
Minä istuin polleana (en siis pollena, heh) Ajokki-Mersun moottorikopan päällä katsellen pienempiä autoja. Oli myös hieno kokemus ajaa heti kortin saatua 18-vuotiaana omaa täysikokoista Scanian linja-autoa :thumbup:
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18479
Muistan kun faija ajo opiskeluaikanaan kesäduunissa rekkaa ja oltiin mutsin kanssa muassa ympäri eurooppaa.
Itsekkin muistan vielä kohtalaisesti kun Äiti oli rekankyydissä mukana, tosin vuoden 1995 jälkeen ei ole kertaakaan kyydissä istunut kun tuota jälkikasvua rupes lisääntymään. Muistatko mitä faijas ajoi....rahtia, puita?..
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Itsekkin muistan vielä kohtalaisesti kun Äiti oli rekankyydissä mukana, tosin vuoden 1995 jälkeen ei ole kertaakaan kyydissä istunut kun tuota jälkikasvua rupes lisääntymään. Muistatko mitä faijas ajoi....rahtia, puita?..
Ei oo mitään muistikuvaa mitä noilla pidemmillä reissuilla oli kyydissä, mutta täysperävaunu oli siis malli. Ja koppa päällä.

Mutta kuvia muistan missä on ruoppaus yms -koneita kyydissä. Ajeli kai niitäkin ennen opiskeluja ja kesätöinään. Enso-Gutzeitin rakennustyömailla kiersi pitkään.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18479
Mutta kuvia muistan missä on ruoppaus yms -koneita kyydissä. Ajeli kai niitäkin ennen opiskeluja ja kesätöinään. Enso-Gutzeitin rakennustyömailla kiersi pitkään.
Okei, ajokkina varmaan Sisu?...
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Okei, ajokkina varmaan Sisu?...
Joo! Niissä hommissa tosiaan Sisu. Ja muistan kun pikkupoikana silmät kiiluen kuuntelin noiden äijien väittelyä autoista ja sen että Sisu oli jotenkin ainoa, joka kesti noissa hommissa tai jotain. Onko tällasessa perää vai muistelenko väärin? Siis 70-luvun lopulla.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18479
Joo! Niissä hommissa tosiaan Sisu. Ja muistan kun pikkupoikana silmät kiiluen kuuntelin noiden äijien väittelyä autoista ja sen että Sisu oli jotenkin ainoa, joka kesti noissa hommissa tai jotain. Onko tällasessa perää vai muistelenko väärin? Siis 70-luvun lopulla.
Aikoinaan joka pojalla oli Sisu ja oli kuulemma myös ollut kestävä jokaiseen ajoon. Tuossa 90-luvulla Sisun maine rupesi heikkenemään, sen jälkeen niitä oikeastaan vain Soran ja Puunajussa ollut. Kömpelöksi ajettavaksi ovat Sisuja sanoneet.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18479
Eilen kello 23 maissa illalla päättyi vähäksi aikaa keräilyauton ajot, ja uudestaan jatkamaan sitten Helmikuussa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18479
Kortti hyllyllä?
Eikun loppui maidonaju vähäksi aikaa keräilyautolla, koska meidän vanhoilta reiteiltä rupesi uusi yrittäjä ajamaan maitoja ja me saatiin vasta uusi pesti helmikuulle jolloin siirrymme Vieremä/Äänekoski/Sukeva alueelle jatkamaan keräilyä.

Edelleen muilla autoilla ajut jatkuvat, kahdella sora-autolla, siirtoautolla ja turve.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Onkos foorumin rahtarit huomanneet, että nuo keskiakseliperävaunut on koko ajan yleistyneet? Aiemminhan niitä oli lähinnä puoliperävaunuyhdistelmän perässä lusikka-haarukka yhdistelmänä. Silloin voi vaikka Ruotsin kautta Eurooppaan mennessä laittaa Ruotsiin jäävät kamat vasikkaan ja jättää sitten vasikka Skånen laitumelle alaspäin mennessä. Mut nyt näkyy yhä enemmän vasikoita kytkettynä kuorma-auton perään, jolloin silläkin yhdistelmällä voi mennä pohjoismaiden ulkopuolelle (18,75m).

Aiemmin ajattelin, että kuorma-auto-vasikka yhdistelmässä on etuna puoliperävaunurekkaan lähinnä se, että kuorma-autolla voi mennä ahtaampiin paikkoihin, kuin puoliperävaunulla. Varmaan aikalailla tuon takia olenkin huomannut joidenkin kukkia Hollannista kuskaavien firmojen siirtyneen tuohon. Haittana on sitten se katkomisen tarve. Ymmärtääkseni tollanen keskiakselikärry täytyy tukea joka kulmasta autosta irrotettaessa, joka lisännee katkomisaikaa.

Nyt huomasin kuitenkin tuolta, että tuossa vasikkayhdistelmässä on enemmän lavametrejä kuin puoliperävaunussa. Joskin tuo Jylhän kärry taitaa olla 30cm vajaamittainen niin silti erotukseksi tulee 1,65m. Eli se tarkoittaa kolmea eurolavallista tavaraa.

Enpä ole koskaan nähnyt vasikoita Venäjän ajossa. Meillä tahtoo töissä usein jäädä Venäjän lähetys hiukan vajaaksi, kun lavametrit loppuu kesken. Tuo kolme lavaa saattais olla hyvinkin ratkaiseva. Jos nyt menee kahdessa kuukaudessa neljä rekkallista niin saattais riittää kolme. Se on sitten eri asia onko tuossa vasikkayhdistelmässä paljonkin huonompi kantavuus, kuin puoliperässä.

Tällä viikolla meijän pihassa kävi mielenkiintoisen näköinen yhdistelmä Slovakiasta. Veturina oli Ategon kaappikoriauto eli jostain kevytrahtirekasta oli kyse (korotetulla makuuohjaamolla, aika harvinainen sekin Suomessa). Perässä normipituinen kapellivasikka, joka ei ollutkaan keskiakseliperävaunu, sillä siinä oli ainoastaan yksi akseli ihan kärryn takapäässä. Mietin aluksi, että toihan on vähän kätevämpi vasikka, kun ei tartte tukea joka kulmasta vaan yksi iso kaksijalkainen tuki riittää. Mutta sitten älysin, että siihen kärryynhän ei voi laittaa painoa etuosaan paljoa paskaakaan, kun se koko paino on sen julmetun pitkän vetoaisan varassa, koska edessä ei ole akselia ja ainoat renkaat on siellä takakulmissa.

Vetäähän ne Euroopassa paljon noilla Ategoilla puoliperävaunujakin. Tosin vedetäänhän niitä Sprintereillä ja Transiteillakin, mutta niitä ei voi enää rekoiksi kutsua.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Aika erikoisen yhdistelmän näin itsekin tässä päivänä muutamana. Kuvassa on siis vetoauton takapyöräpari äärimmäisenä oikialla. Jännän oloinen tuo peräkärryjen akselisysteemi. kurski, tai joku muu asiasta tietävä voisi kertoa enemmän tuosta. En itse tiedä edes nimeä moiselle ratkaisulle.

Näytä liitetiedosto 16418
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Aika erikoisen yhdistelmän näin itsekin tässä päivänä muutamana. Kuvassa on siis vetoauton takapyöräpari äärimmäisenä oikialla. Jännän oloinen tuo peräkärryjen akselisysteemi. kurski, tai joku muu asiasta tietävä voisi kertoa enemmän tuosta. En itse tiedä edes nimeä moiselle ratkaisulle.
Se on b-juna (hiukan hintahtava nimi). Puoliperävaunuyhdistelmä jatketulla puoliperävaunulla, josta Wikipedia kertoo:

Puoliperävaunuyhdistelmän ensimmäisen puoliperävaunun päälle on mahdollista kytkeä toinen puoliperävaunu. Tällöin ensimmäiseen puoliperävaunuun pitää olla asennettuna vetopöytä. Tällaista vetopöydällistä puoliperävaunua kutsutaan linkkivaunuksi. Linkkivaunu voi olla varustettu siirrettävillä akseleilla, jolloin vetopöytä ja akselit saadaan siirrettyä kuormatilan alle laituriin peruuttamista ja ahtaissa paikoissa ajamista varten, kun ajetaan ilman toista puoliperävaunua. Tai sitten linkkivaunun korirakenne liukuu taakseppäin, taka-akseleiden päälle. Tämä yhdistelmä on Suomessa hyvin tuore tuttavuus. Yhdistelmää kutsutaan Suomessa nimellä B-juna. Tätä yhdistelmää koskevat samat rajoitukset kuin muitakin moduuliyhdistelmiä.
Tuossa on tietääkseni enemmän lavametrejä, kuin maksimimittaisessa täysperävaunuyhdistelmässä. Haittana on, että tuosta keskimmäisestä kuormatilasta on vaikea saada tavaraa pois takapään kautta lastauslaiturissa. Tarvitaan käytännössä kylkipurku. Lyhyempiä merikontteja tohon taitaa mahtua kaksi ja lasikonttien ja tukkien kuljetuksessa olen noita myös nähnyt.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18479
Onkos foorumin rahtarit huomanneet, että nuo keskiakseliperävaunut on koko ajan yleistyneet?
Ei niitä kyllä hirveemmin täällä päin ole, ihan samanlaista kalustoa muillakin on kuin meilläkin.
Jännän oloinen tuo peräkärryjen akselisysteemi. kurski, tai joku muu asiasta tietävä voisi kertoa enemmän tuosta. En itse tiedä edes nimeä moiselle ratkaisulle.

Näytä liitetiedosto 16418
En tiedä nimeä varmaksi mutta vissiin b-juna.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Mutta tuommoista yhdistelmää en muista ikinä nähneeni. Varmaan ihan sallittu Suomessakin.

 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18479
Mutta tuommoista yhdistelmää en muista ikinä nähneeni. Varmaan ihan sallittu Suomessakin.

Toi sinun kuvan rekka menisi ihan nosturiautosta, jos ei olis takana olevaa kärriä perässä.
 
Ylös