Katetut formulat - Pelkkää turvallisuushömppää vaiko tulevaisuutta?

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
So what? Vaara on suurempi kuin ykkösissä, mutta markkina-arvo alhaisempi. Haluat jostain kumman syystä turvallisuuden lisääntyessä vähentää kuljettajien palkkoja. Miten vähennät nollasta, kun osa jo nyt maksaa paikastaan? Nämä kaksi asiaa ovat täysin toisistaan riippumattomia ja viikonlopun tapahtumien jälkeen osoittaa lähinnä vain huonoa makua.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Tästä saattaa tulla mielenkiintoista, vaikka olen Websin linjoilla. Palkat luultavasti pysyisivät suurina vaikka turva-alueet olisivat 200 metriä leveitä. Ja onhan F1 melko turvallinenkin laji nykyään.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
So what? Vaara on suurempi kuin ykkösissä, mutta markkina-arvo alhaisempi. Haluat jostain kumman syystä turvallisuuden lisääntyessä vähentää kuljettajien palkkoja. Miten vähennät nollasta, kun osa jo nyt maksaa paikastaan? Nämä kaksi asiaa ovat täysin toisistaan riippumattomia ja viikonlopun tapahtumien jälkeen osoittaa lähinnä vain huonoa makua.
Viestini oli pahaa makua osoittava ja pyydän anteeksi. Kuonusta tulee ongelmaa siinä, että miten se saadaan hajoamaan? Jos pystyvät tekemään kuomun mistä ei irtoa teräviä kappaleita, niin go for it.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Kyllä tässä tarvitaan yksi vakava onnettomuus, ennen kun näitä kupuja aletaan harkitsemaan. Viime vuonna Abu Dhabissa Schumin pää oli lähellä joutua Force Indian renkaan ruhjoamaksi, ja jos olisi jyrännyt Schumin pään yli, joka olisi koitunut Schumin kuolemaksi, niin olisi kaikilla eri ääni kellossa kupujen suhteen.

Toisaalta ymmärrän sen, että kaikki heijastukset saattavat haitata näkyvyyttä esim. Singaporen valoissa, ja tulipalo häkämyrkytykset ym...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kyllä tässä tarvitaan yksi vakava onnettomuus, ennen kun näitä kupuja aletaan harkitsemaan. Viime vuonna Abu Dhabissa Schumin pää oli lähellä joutua Force Indian renkaan ruhjoamaksi, ja jos olisi jyrännyt Schumin pään yli, joka olisi koitunut Schumin kuolemaksi, niin olisi kaikilla eri ääni kellossa kupujen suhteen.

Toisaalta ymmärrän sen, että kaikki heijastukset saattavat haitata näkyvyyttä esim. Singaporen valoissa, ja tulipalo häkämyrkytykset ym...
Joo se mieli muuttuu kummasti kun joku kuolee, vaikka riskit on ollut tiedossa jo aikasemmin.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Mikäs siinä. Eivät ne hirveän näköisiä olisi, junnuna piirtelin futuristisia formuloita missä oli kaiken maailman härpäkkeitä ja kuomut. Tulisikohan niihin samanlainen sävytys kuin kuljettajien visiireihin?

Entä sateella? Miten hoidetaan huurtuminen ja veden poisto 'tuulilasilta'?
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Mikäs siinä. Eivät ne hirveän näköisiä olisi, junnuna piirtelin futuristisia formuloita missä oli kaiken maailman härpäkkeitä ja kuomut. Tulisikohan niihin samanlainen sävytys kuin kuljettajien visiireihin?

Entä sateella? Miten hoidetaan huurtuminen ja veden poisto 'tuulilasilta'?
Ja miten Massalle järjestetään valkoinen kuomu?
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Sivistynyt veikkaukseni kuomuformuloista on sellainen, että ennenpitkää moinen muutos tullaan näkemään. Alkuun kuomuja kauhistellaan ja päivitellään, että voi voi nyt sentään. Forumilla vähintäänkin kymmenet vanhan kaartin jäärät uhoavat lopettavansa lajin seuraamisen ja silti seuraavat joka kisan.

Muutama vuosi(kymmen?) vierähtää ja ajatus Formulasta ilman kuomua tuntuu yhtä absuridilta kuin nyt ajatus F1-kisan ajamisesta ilman kypärää ja turvavöitä.
 
Viimeksi muokattu:

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Nykyään trendinä tuntuu olevan nämä erittäin korkeat keulat(esim mercedes). Sopivassa kulmassa tuleva osuma ohjaamon kohdalle tekisi melko hirveää jälkeä. Tuskin näissä nopeuksisa liikkuva vehkeitä saadaa koskaan turvallisiksi, mutta aina voidaan yrittää.

Itse olen monesti miettinyt autojen pohjia. Toki sellainen tilanne on harvinainen jossa isku tulisi suoraan altapäin, mutta seuraukset olisivat varmasti melko katastrofaaliset. Pohjalevy tuskin on kujettajan kohdalta muutamaa senttiä paksumpi, joten on aivan sama mistä materiaalista sen tekisi, se ei kovaa iskua kestäisi.
 

European_Minardi

Well-known member
Liittynyt
30.8.2011
Viestit
214
Huhhuh, en olis ikänä uskonu että tulee näin paljon viestejä tänne! :OO

Omakohtanen näkemys tosta kuomusta on että perjaatteessa ei kamalampi idea, mutta käytännössä... Mene ja tiedä. Itellä ainakin heti tulee mieleen kysymyksiä, että miten suunnittelu tulisi muuttumaan? Ehkä pieni pelko standardisoitumisestakin olisi olemassa. Jos muuttavat sääntöjä niin, että safeshellit tulisi, niin innolla ottasin sen vastaan, mutta ihan hyvä näinkin!
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kyllä tässä tarvitaan yksi vakava onnettomuus, ennen kun näitä kupuja aletaan harkitsemaan. Viime vuonna Abu Dhabissa Schumin pää oli lähellä joutua Force Indian renkaan ruhjoamaksi, ja jos olisi jyrännyt Schumin pään yli, joka olisi koitunut Schumin kuolemaksi, niin olisi kaikilla eri ääni kellossa kupujen suhteen.
Olihan tuossa riskinsä (onko ykkösissä ainuttakaan kolaria tai törmäystä missä ei olisi riskejä?), mutta osoittihan jälleen sen, että kuljettaja kera kalleimpansa on nykyään erittäin hyvin suojassa tuon kaltaisissakin, itseasiassa todella harvinaisissa kolareissa. Lisäsuojaustahan kuljettajille tuli viimeksi kaudelle 2008, kiitos Coulthardin ja Wurzin ´07 Melbournen törmäyksen.

Ennen oli toisin. Vielä 90-luvun alussa olkapäät näkyvät monesta autosta ja esim. Martin Brundle sai ´94 Brasilian joukkokolarissa (Bernard-Brundle-Verstappen-Irvine) Benettonin oikeasta takarenkaasta kovan iskun päähänsä selviytyen kuitenkin tapauksesta pelkällä päänsäryllä.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Tosiaan eihän tämä ole mistään muusta kyse, kuin siitä, että jengi on tottunut formuloihin ilman "kupua". Samoja nopeuksia ne protot kulkee ja hyvin toimii katettu ohjaamo. Muutoksen vastustusta vain IMO. Ihan yhdentekevää lajin hienouden kannalta, ei vaikuta siihen mitenkään.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Sitten kun fia on tutkinut asian ja päättävät että se on kaikenkaikkiaan turvallisempi ja parempi ratkaisu niin olen sen kannalla.

Itselle sillä ei niin väliä ole, mutta en usko että asia on niin mustavalkoinen kuin monessa paikkaa halutaan ymmärtää.

http://www.youtube.com/watch?v=pv6wXh7vYHk

Esim. tuossa tilanteessa jo ennen Petrovin kolaria on lähellä ettei joku isompi osa lennä päin kuskia. (Olisiko ollut osa Sutilin vannetta ?)

Joka tapauksessa molemmissa ratkaisuissa on omat vaaransa, tietysti monet riskit tulevat asian yhteenlasketusta vaikutuksesta, esim. nykyiset korkeat keulat ovat vaarallisia onnettomuuksien sattuessa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Sitten kun fia on tutkinut asian ja päättävät että se on kaikenkaikkiaan turvallisempi ja parempi ratkaisu niin olen sen kannalla.

Itselle sillä ei niin väliä ole, mutta en usko että asia on niin mustavalkoinen kuin monessa paikkaa halutaan ymmärtää.

http://www.youtube.com/watch?v=pv6wXh7vYHk

Esim. tuossa tilanteessa jo ennen Petrovin kolaria on lähellä ettei joku isompi osa lennä päin kuskia. (Olisiko ollut osa Sutilin vannetta ?)

Joka tapauksessa molemmissa ratkaisuissa on omat vaaransa, tietysti monet riskit tulevat asian yhteenlasketusta vaikutuksesta, esim. nykyiset korkeat keulat ovat vaarallisia onnettomuuksien sattuessa.
Jeps. Sitten on vielä nämä tilanteet joissa mitkään vaijerit eivät auta yhtään mitään.

http://www.youtube.com/watch?v=OgKDLDOsHgI
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Miten avopyöräisyys liittyy ohjaamon kattamiseen?
Unohda. Pullon henki oli vahvasti läsnä kyseisessä kommentissa.

Puristi minussa sanoo kuomuille ei, mutta järjen ääni toteaa että ehkä niissä olisi sittenkin ideaa. Kaikki hyvät ja huonot puolet mitä mulle tulee mieleen onkin tässä toikissa jo mainittu. Silk Cut Jaguarin linkittämästä videosta ainakin tulee hyvin esille kuomun vahvuudet. Toisaalta sitten taas nuo tulipalot ja nurin menneet autot voivat aiheuttaa aika hankalia tilanteita. Noh, kun ei tarvitse itse olla näistä asioista päättämässä niin voi vaan huudella takarivistä.
 
Ylös