Group B Ralliautot ja niiden nopeus

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Juu näin oli. Ja ensimmäiset kuristimet oli pelkästään parannus koska esim. Sierrassa tehot nousi kun kuristimet asennettiin... Ja jos oikein muistan niin ihan ekat kuristimet olivat kooltaan 45mm...
Juwra kertoo tällaista sääntömuutoksesta vuodelle 1990:

Turbo restrictor 40mm turbocharger restrictor is made compulsory, the first concrete step to enforce the nominal 300hp power limit introduced in 1986 in response to fatal accidents
.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
.

Kaikkihan tietävät että Fordilla, Pösöllä ja Lancialla ajettiin todella vakavia kolareita, mutta onko kellään tietoa tapahtuiko tälläistä Audilla?

Vai oliko jo silloin vanhentunut (vaikkakin silti melko kilpailukykyinen) poikkeavan rakenteensa takia turvallisempi?
1983 H.Mikkkola rysäytti audin ulos korsikalla,eikä sen jälkeen osallistunut korsikka ralliin. Ei ole tietoo kuinka paha ulosajo oli.Mutta paha karma oli Mikkolan auton kyljessä oli kilpailija numero4.((seuraavana vuonna samaisella numerolla A.Vatanen putosi rotkoon pösöllä .Auto paloi,mutta kuljettaja pari ehti pelastautua.Samaisella numerolla 85 bettega. 86 Toivonen.
87 numero neljää ei enään käytetty ja tätä "perinnettä"pidettiin vuoteen 95 jolloin "Kiling koling" MCrae ajoi kilpailija nro.4

Audillahan Oli ongelmia jarrujen kanssa korsikalla 1985.Jarru levyt murtui,reijitetyt ja uritetyt levyt eivät audissa kestäneet,kisa päättyi siihen.
Eli huonolla tuurilla mitä korsikalla joka vuosi tuohon aikaan oli,olisi voinut Röhrille käydä huonosti jarru vikasella sport quarolla...mutta onneksi ei näin käynyt:cool:
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Höhö. Siinäpä sitä onkii pendellstockilla selittämistä että miten ääriään myöten hiotut b-ryhmän raketit menee Korsikalla hitaammin kun ihan oikeesti perheautoon pohjautuva etuvetoinen Xsara vapaastiläähättävällä 2-litrasella koneella. Odotan ihan innolla vastinetta.. :D
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Laitetaas vielä yksi vertailu Argentiinan rallista. Pätkää on muutettu ajan myötä, mutta lienee jaksoittain vertailukelpoinen.

 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Höhö. Siinäpä sitä onkii pendellstockilla selittämistä että miten ääriään myöten hiotut b-ryhmän raketit menee Korsikalla hitaammin kun ihan oikeesti perheautoon pohjautuva etuvetoinen Xsara vapaastiläähättävällä 2-litrasella koneella. Odotan ihan innolla vastinetta.. :D
En ole väittänyt B-ryhmän olevan nopeampi jossain sorarännissä tai lumipellolla kuin uudenaikaset rallit-autot. B-ryhmäläiset olivat parhaimmillaan asfaltilla, erityisesti radalla. Helppo päätellä pelkästä tehopainosuhteesta: WRC:n 300hv ja lähes 1,5tonnia vs B-ryhmän hurjimpien evoversioiden lähes 1000hv ja painoa alle 1000kg.

Eihän se F1-autokaan ole nopeampi todennäköisesti edes jossain Saksan puhtaalla asfaltinomaisella pikaerikoiskokeella kuin vapari-ralli-Xsara, mutta nyt kai on kyse Estorilin moottoriradasta, eikö? Ei mistään routapellosta, jossa Valmetilla kynnetään kovinta vauhtia vaan puhtaasta moottoriradasta.. Ja siellä ei perheautotehoisilla ja painoisilla WRC-tonnikeijuilla ole mitään jakoa ei edes 80-luvun F1-autoille, puhumattakaan kisakireistä B-ryhmän tykeistä.

Jännästi täällä ohitettiin tosiasialliset suorituskyky erot (esim. TM:n mittaus, jonka mukaan Pösö 205:kin kiihtyi pelkästään 1986 -mietona versiona kovempaa kuin aikalainen Arrows F1-auto 0-180 km/h) ja mentiin taas jonnekin Ruotsin lumiränniin haaveilemaan miten sillä lussutehoisella WRC:lläkin voi ajaa automaatisin mehunannostelukonein melko kovaa:ahem:
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Nyt muaki rupee jo naurattaan... Lähes 1000 hevosvoimaiset:D

Ja kyllä noi B-ryhmäläiset paino kuljettajat kyydissä sen tuhat kiloo. Ja WRC:eet ei paina kuskit kyydissä tuhattaviittäsataa kiloo, miksi pitää aina liioitella noitten omien mieltymyksien mukaisesti??
 
Viimeksi muokattu:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
En ole väittänyt B-ryhmän olevan nopeampi jossain sorarännissä tai lumipellolla kuin uudenaikaset rallit-autot. B-ryhmäläiset olivat parhaimmillaan asfaltilla, erityisesti radalla. Helppo päätellä pelkästä tehopainosuhteesta: WRC:n 300hv ja lähes 1,5tonnia vs B-ryhmän hurjimpien evoversioiden lähes 1000hv ja painoa alle 1000kg.
Ruah. Korsikan lumipelloillapa hyvinkin. :D On se hauska setä, ei maha mittään.. :D

Btw. Vapari-lussu-Xsarassa ei ollu kolmeekaan sataa hevosta ja vääntöö vielä vähemmän. Painoo ei toki ollu kun 900 tjsp. Miten niinkin ylivertainen teho-painosuhde kuin b-ryhmän evoluutioversioiden järistyttävät tehot yhdistettynä äärimmäiseen keveyteen ylipäätään pystyy häviämään assulla kaksvetoselle? :D
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Ja jos jossain tiet ovat vuosienkin jälkeen vertailukelpoisessa kunnossa niin juuri Korsikalla. Assua(ei kulu) ja vuoristossa(ei voi oikoa)...
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Jep, jep, eiköhän pendellstock tuolla viimeisellä viestillään pistänyt jo viimeisiä nauloja omaan "asiantuntija" arkkuunsa. Ja hei, DON'T FEED THE TROLL. Kun on kuitenkin kyse ihan mielenkiintoisesta topicista. Suosittelen menemään kyseisen käyttäjän sivustolle ja -> ignore user, kuten itse tein.
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
214
Jännästi täällä ohitettiin tosiasialliset suorituskyky erot (esim. TM:n mittaus, jonka mukaan Pösö 205:kin kiihtyi pelkästään 1986 -mietona versiona kovempaa kuin aikalainen Arrows F1-auto 0-180 km/h) ja mentiin taas jonnekin Ruotsin lumiränniin haaveilemaan miten sillä lussutehoisella WRC:lläkin voi ajaa automaatisin mehunannostelukonein melko kovaa:ahem:
205 Pösö "mietona" versiona= Niittymäen RC laite jota ralliversiosta kevennetty + kaikki moottorin tarjoamat 535hv käytössä:eek:

MM rallin voittaja-auton (Salonen jyskälä -85) luvut huomattavasti vaatimattomammat;)

Toi Alamäen S4 oli sama yksilö joka oli Alenin käytössä RAC-86 eli aikalailla "viimeisiä hurjimpia evoluutioversioita" tosin sekin kevennettynä ja tehostettuna... jutun mukaan tehoa hieman yli 520hv :p
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
205 Pösö "mietona" versiona= Niittymäen RC laite jota ralliversiosta kevennetty + kaikki moottorin tarjoamat 535hv käytössä:eek:

MM rallin voittaja-auton (Salonen jyskälä -85) luvut huomattavasti vaatimattomammat;)

Toi Alamäen S4 oli sama yksilö joka oli Alenin käytössä RAC-86 eli aikalailla "viimeisiä hurjimpia evoluutioversioita" tosin sekin kevennettynä ja tehostettuna... jutun mukaan tehoa hieman yli 520hv :p
Audin S1 Pikes Peak versiossa karvan alta 600 kaakkia, ei vielä ihan päästä siihen lähes 1000 hevosvoimaan:thumbup:
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Suosittelen menemään kyseisen käyttäjän sivustolle ja -> ignore user, kuten itse tein.
He he, enpä tiennyt moisen ominaisuuden olemassaolosta :thumbup: Kävin itsekin editoimassa. Ehkä pitää Nicole ja Mikael vielä lisätä listalle :ahem:
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Pienellä varauksella suhtaudun tuohon 600 hv lukemaan Audissa. 2-moottorinen Golf tuottaa videolla saman verran tehoa eikä silllä ollut mitään jakoa Pösölle tai Audille.

e: Sen verran sain selville että videolla Quattron tehoksi ilmoitetaan 800 hevosvoimaa.. "Viralliset" luvut ovat tässäkin alakanttiin?
 
Viimeksi muokattu:

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Pienellä varauksella suhtaudun tuohon 600 hv lukemaan Audissa. 2-moottorinen Golf tuottaa videolla saman verran tehoa eikä silllä ollut mitään jakoa Pösölle tai Audille.

e: Sen verran sain selville että videolla Quattron tehoksi ilmoitetaan 800 hevosvoimaa.. "Viralliset" luvut ovat tässäkin alakanttiin?

Penkitys paperia ei löydy joten varmaksi en voi sanoa. Mulla on noita B-ryhmän dokumentti videoita ja niissä taidettiin usemmassakin sanoa Audin tehoiksi lähes 600.
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
214
Pienellä varauksella suhtaudun tuohon 600 hv lukemaan Audissa. 2-moottorinen Golf tuottaa videolla saman verran tehoa eikä silllä ollut mitään jakoa Pösölle tai Audille.

e: Sen verran sain selville että videolla Quattron tehoksi ilmoitetaan 800 hevosvoimaa.. "Viralliset" luvut ovat tässäkin alakanttiin?
Hyvin mahdollista, pitää muistaa että käytännössä samasta moottorista otettiin ratakäytössä 922hv.
Rallivireisestä S1 Audista on mitattu -85 vuoden lopulla ahtopaineen ylärajalla noin 700hv:n hetkellinen teho (lähteenä joku rallikirja joka oli joskus lainassa kirjastosta:D.
Dokumenttia tästä ei ole joten 50/50 pitääkö paikkaansa:p
 
Ylös