tenutappi
Well-known member
5500rpm huippuvääntö karvan alta 600 noitonii...
Nykymoottorissa kun kuitenki puhutaan yli 700nM heti helvetin alhaalta ja nykyahtimilla vetää sit vallan nätisti vielä koko kierrosalueen läpi.
Pendellstock varmaan osaa vielä kertoa senaikasista renkaista eli millä pyörällä Henkka veti Estorilin läpi ja minkälaisella pyörällä ajettiin ton ajan formulalla. Veikkaisin kuitenkin että puhutaan suht kapeasta pyörästä jolloin kaarrepito on huomattavasti huonompi vaikka aerodynamiikka olisikin yhtä tehokasta.
Sen verran jutuissa ollut erään WRC-aikakauden kuskin kanssa että tiedän aerodynamiikan olevan nykyään yhtä tehokasta kun oli b-ryhmän aikaan. Tietotaito kun siitäkin asiasta on hiukan kasvanut ja sama aerodynaaminen tehokkuus saavutetaan huomattavasti pienemmillä korimuutoksilla.
Veikkaisin kuitenkin että 80-luvun puolivälin formula oli aerodynamiikassa sen ajan tehokkaimpia laitteita kun otetaan huomioon suunnittelun lähtökohdat ja painopisteen sijainti.
Nykymoottorissa kun kuitenki puhutaan yli 700nM heti helvetin alhaalta ja nykyahtimilla vetää sit vallan nätisti vielä koko kierrosalueen läpi.
Pendellstock varmaan osaa vielä kertoa senaikasista renkaista eli millä pyörällä Henkka veti Estorilin läpi ja minkälaisella pyörällä ajettiin ton ajan formulalla. Veikkaisin kuitenkin että puhutaan suht kapeasta pyörästä jolloin kaarrepito on huomattavasti huonompi vaikka aerodynamiikka olisikin yhtä tehokasta.
Sen verran jutuissa ollut erään WRC-aikakauden kuskin kanssa että tiedän aerodynamiikan olevan nykyään yhtä tehokasta kun oli b-ryhmän aikaan. Tietotaito kun siitäkin asiasta on hiukan kasvanut ja sama aerodynaaminen tehokkuus saavutetaan huomattavasti pienemmillä korimuutoksilla.
Veikkaisin kuitenkin että 80-luvun puolivälin formula oli aerodynamiikassa sen ajan tehokkaimpia laitteita kun otetaan huomioon suunnittelun lähtökohdat ja painopisteen sijainti.