Group B Ralliautot ja niiden nopeus

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Tuli mieleeni, että jos ja kun tässä on tarkoitus pitempäänkin pohtia mitä S-ryhmä olisi voinut olla, niin ollaankohan jo tarpeeksi kaukana alkuperäisestä aiheesta ( B-ryhmäläisten nopeus jne.) jotta oman "keskustelun" perustaminen olisi paikallaan? Minun puolestani moderaattorit voivat siirtää nämä viimeisimmät jutut omaksi aiheekseen, miten nyt parhaaksi nähdään.

Terv,

Eavi
Tulipa mieleen että yksi millä noita nopeuksia voisi aika tarkkaan vertailla olis jos pääsis goodwoodin pätkä aikoihin käsiks. Katselin goodwoodin sivuilta viimeisimmän näytöksen tuloksia mutta ei ollut yhtään b ryhmäläistä mukana. Onko kellään tietoa mistä voisi löytyä vanhempia goodwoodin tuloksia? Muistelen lukeneeni jostain että muuan Bosse olis pösön 205:llä ajanut ylämäki pätkälle sellaset pohjat että osa formula ykkösistä oli jääny taakse, aika muistaakseni jotain 50-60 sek. Eikä kannata kommentoida että joku on joskus menny formulalla nopeempaa, eikä vertailla b ryhmä vs. formula, siitä voi perustaa oman toikin jos siltä tuntuu. Mutta b ryhmä vs. wrc tästä olis mahdollinen tehdä koska vetoja vedetään useita ja kuskeja on monta sekä olosuhteet todennäkösesti kaikille samana vuonna ajaneille samat.
Oli ilmeisesti ollut tarkotuksena kyydittää median edustajia mutta aika vedon jälkeen kukaan ei uskaltautunu kyytiin :D viideotakaan ei löydy muuta kuin lähdöstä http://www.youtube.com/watch?v=3TRlvkCiOu4
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tulipa mieleen että yksi millä noita nopeuksia voisi aika tarkkaan vertailla olis jos pääsis goodwoodin pätkä aikoihin käsiks. Katselin goodwoodin sivuilta viimeisimmän näytöksen tuloksia mutta ei ollut yhtään b ryhmäläistä mukana. Onko kellään tietoa mistä voisi löytyä vanhempia goodwoodin tuloksia? Muistelen lukeneeni jostain että muuan Bosse olis pösön 205:llä ajanut ylämäki pätkälle sellaset pohjat että osa formula ykkösistä oli jääny taakse, aika muistaakseni jotain 50-60 sek. Eikä kannata kommentoida että joku on joskus menny formulalla nopeempaa, eikä vertailla b ryhmä vs. formula, siitä voi perustaa oman toikin jos siltä tuntuu. Mutta b ryhmä vs. wrc tästä olis mahdollinen tehdä koska vetoja vedetään useita ja kuskeja on monta sekä olosuhteet todennäkösesti kaikille samana vuonna ajaneille samat.
Oli ilmeisesti ollut tarkotuksena kyydittää median edustajia mutta aika vedon jälkeen kukaan ei uskaltautunu kyytiin :D viideotakaan ei löydy muuta kuin lähdöstä http://www.youtube.com/watch?v=3TRlvkCiOu4
Muistin kaivelleeni tuloksia siihen legendaarisen aiempaan ketjuun: http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=1156479&postcount=788

PDF-linkit ei enää toimi, mutta olettaisin että tuolloin poimin sieltä kaikki mitkä löytyi eli nuo kaksi tässä tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tälläinen konstruktio oli tuo Lancian kuuluisa triflux-moottori, jossa imut keskellä ja pakokanavat nelisylinterisen 16v kannen molemmilla sivuilla. Tälläistä kantta käytettiin jo 60-luvulla BMW.n vapaastihengittävässä formula 2 moottorissa vakiolohkon päällä!!. Olisi aika erikoinen moottori 2002:seen.
Kuva Autosport foorumilta.






trifllux lancia by Kari Naatanen, on Flickr
"This is not the page you're looking for." :(
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Mikä tuon kansirakenteen ja kahden turbon käytännön hyöty on (nelisylinterisessä koneessa)?
En oikein ymmärrä moottoritekniikkaa vielläkään, mutta Delta S4 moottorissahan on turbo ja mekaaninen ahdin? Mekaanisen ahtimen tarkoitus lienee turbo viiveen aiheuttamien ongelmien vähentäminen? Eli mekaaninen ahdin ahtaa alemmilla kierroksilla ja turbo jatkaa siitä mihin mekaaninen jää.
ECV:n moottorissa on taas kaksi turboa. Onko tässä tarkoituksena että kahdella pienemmällä turbolla (pienemmillä paineilla) saadaan enemmin tehoa ja kenties jo alemmilla kierroksilla?
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
214
Muistin kaivelleeni tuloksia siihen legandaarisen aiempaan ketjuun: http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=1156479&postcount=788

PDF-linkit ei enää toimi, mutta olettaisin että tuolloin poimin sieltä kaikki mitkä löytyi eli nuo kaksi tässä tapauksessa.
Tulipahan kyseinen ketjukin osittain luettua...

Ei voi muuta sanoa kuin -HUOH-...:wall::yuck:

EDIT: Ketju kahlattu kokonaan läpi ja sai kyllä ainakin "vuoden parhaat naurut" joutu oikein ottaan muutamat oluet kyytipojaksi..
 
Viimeksi muokattu:

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Mikä tuon kansirakenteen ja kahden turbon käytännön hyöty on (nelisylinterisessä koneessa)?
En oikein ymmärrä moottoritekniikkaa vielläkään, mutta Delta S4 moottorissahan on turbo ja mekaaninen ahdin? Mekaanisen ahtimen tarkoitus lienee turbo viiveen aiheuttamien ongelmien vähentäminen? Eli mekaaninen ahdin ahtaa alemmilla kierroksilla ja turbo jatkaa siitä mihin mekaaninen jää.
ECV:n moottorissa on taas kaksi turboa. Onko tässä tarkoituksena että kahdella pienemmällä turbolla (pienemmillä paineilla) saadaan enemmin tehoa ja kenties jo alemmilla kierroksilla?
S4:ssa idea aika lailla kuten esitit.

Ja ECV:n tapauksessa myös;
kahdella pienemmällä ahtimella saadaan reagointi alemmas.
Erona perinteiseen tuplaturbohässäkkään ("tosi yleinen" sekin 4-pyttyisessä...) on se että ECV:n koneessa on myös kaksi pakosarjaa, kannen eri puolilla, ja ruoan syöttö tapahtuu ylhäältä nokkien välistä ristikkäin sijaitseviin imuventtiileihin. Tällä rakenteella pako- ja imukanavat ovat kapeammat; virtausnopeudet kovemmat ja mm. ahtimien reagointi ja sylinterien täytös, ainakin teoriassa, on näin parempi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Muistelin, että oon joskus nähnyt jollain videolla '86 Montessa punaisen S4:sen. Löysin siitä tietoa, eli kyseessä on ns. siviiliautosta tehty "N- ryhmäläinen" :)

Pari linkkiä:

http://www.finecars.cc/en/detail/car/48341/index.html?no_cache=1

http://www.fororallies.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=4464

Mielenkiintoista.
Auto tosiaan näyttää siviiliversiosta tehdylle; esim. takakate on vakio, ei kilpamalli.
Ignacio Sunsundegui Espanjasta. Kuoli -97 kesken rallin sydänkohtaukseen ollessaan kartturoimassa mk1 Escortissa Costa-Rica -rallissa
Ajoi ilmeisesti -85-87 aavikkoralleja entisellä tehdas-Audi A2:lla myös.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Muistelin, että oon joskus nähnyt jollain videolla '86 Montessa punaisen S4:sen. Löysin siitä tietoa, eli kyseessä on ns. siviiliautosta tehty "N- ryhmäläinen" :)

Pari linkkiä:

http://www.finecars.cc/en/detail/car/48341/index.html?no_cache=1

http://www.fororallies.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=4464

Mielenkiintoista.
Olen kyllä joskus nähnyt tuon auton studiossa otetut kuvat ja hämmästellyt moista, mutta tätä kisakuvaa en muista:
:eek:
-Mahtaakohan 205-Pösön katu-B-ryhmäläisestä löytyä vastaavaa kisaviritelmää?
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Yksityistallin pösöjä näytti olevan ainakin Monten 86 lähtölistalla aika reilusti.
Samoin -85 ja -86 Tour de Corset. Hyvin todennäköistä, että suurin osa noista on katuautoista rakennettuja "ei evoluutiomalleja". Ensimmäisen evoluution mallit on helppo erottaa katuautosta luukulla varustetusta pleksi-ikkunasta.

Sport quattron katumallilla ei tainnut ajaa kukaan rallia?
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Totipin ja Jolly Clubin yhteistyö näköjään alkaa Fiat 131 ajalta, Lancia 037 ja Delta S4 kautta a-ryhmän Deltaan:

 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Harri ajoi Tre Gazzelle tiimissä vissiin vaan tuon Vinho Madeira rallin (?) ja siinnäkin keskeytti vaihdelaatikkovikaan.
Olisi kiva tietää miten Harrin ek-ajat vertautuu muihin. Kykenikö haastamaan kärkeä.
 
Ylös