Ohittaminen - kolarit, ajolinjat, kenen vika yms.

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Sokea mummonkin hautansa pohjalta näki, että todellinen syyllinen Hamiltonin ja Moldanon kolariin oli Hamilton. Hän ei jättänyt sääntöjen vaatimaa tilaa rinnnalla olevalle autolle, vaan pakotti tämän ulos radalta, jonka seurauksena kolisi. Tämä siis FIA:n klovnien (tuomarien) tulkinnoista riippumatta.
Hami teki niin, koska tiesi että mutkan ulostulossa sisäpuolella oleva saa painaa toisen ulos. Niin tehdään melko yleisesti.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Hami teki niin, koska tiesi että mutkan ulostulossa sisäpuolella oleva saa painaa toisen ulos. Niin tehdään melko yleisesti.
Voisivat alkaa puuttumaan tuohon asiaan. Likaista peliä.

Hamilton sai sen mitä ansaitsi.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Pitää ymmärtää ettei jokaiseen mutkaan vaan mahdu kahta autoa, vaikkakin teoriassa se olisi neliömetrien puolesta mahdollista. Mutkaan tullaan niin kovaa kuin tilanne antaa sen myöten ja pito on vain kapealla alueella. Muualla radalla on roskaa ja kumirouhetta. Kuskit tietävät nämä mutkat ja niissä toisen kuljettajan (takana tulevan) on höllättävä tai muuten kolahtaa. Jos on jo ajautunut radan ulkopuolelle ei voi missään tapauksessa taistella enää toista kuljettajaa vastaan. Renkaat ovat likaiset ja toinen kuljettaja on ajolinjalla. Siinä vaan pitää suosiolla luovuttaa, odottaa että renkaat puhdistuvat ja yrittää uudelleen.

Ei siinä voi olettaa että toinen kuljettaja jättää tilaa, koska se tarkottaisi käytännössä pysähtymistä kesken shikaanin ja kääntämistä likaiselle linjalle jättäen puhtaan linjan toiselle kuskille. Ei tuossa kohdassa kovin montaa ulkopuolelta tapahtunutta ohitusta nähty. Niissäkin tapauksissa takana tuleva oli selkeästi edempänä. Ei ole sattumaa että noita kolareita tapahtuu useammin Hamiltonille, Maldonadolle, Grosjeanille ja Massalle. Eikä ole sattumaa että Kimi ja Alonso ovat ajaneet kaikki kierrokset tällä kaudella. Tietysti jokaisen taistelun voi viedä loppuun asti, mutta useimmiten tulos on nähdyn kaltainen.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Hami teki niin, koska tiesi että mutkan ulostulossa sisäpuolella oleva saa painaa toisen ulos. Niin tehdään melko yleisesti.
Pahoittelen jos kirjoitusasuni on hieman epäselvää, mutta juuri tuota käytäntöä kirjoutuksessani kritisoinkin. Se kun on täysin ristiriidassa kirjoitettujen sääntöjen kanssa. FIA vaan tuntuu suosivan showpainimaista likaista peliä, rehdin urheilun sijaan.

Melko erikoista sikälikin, että säännön tiukempi tulkinta parantaisi osaltaan niin turvallisutta kuin lajin näyttävyyttäkin. Näyttävyys on tietenkin osittain kovin subjektiivinen asia. Riippuu kovin henkilöstä, arvostaako rygbyä vai jalkapalloa.

Pitää ymmärtää ettei jokaiseen mutkaan vaan mahdu kahta autoa, vaikkakin teoriassa se olisi neliömetrien puolesta mahdollista. Mutkaan tullaan niin kovaa kuin tilanne antaa sen myöten ja pito on vain kapealla alueella. Muualla radalla on roskaa ja kumirouhetta. Kuskit tietävät nämä mutkat ja niissä toisen kuljettajan (takana tulevan) on höllättävä tai muuten kolahtaa. Jos on jo ajautunut radan ulkopuolelle ei voi missään tapauksessa taistella enää toista kuljettajaa vastaan. Renkaat ovat likaiset ja toinen kuljettaja on ajolinjalla. Siinä vaan pitää suosiolla luovuttaa, odottaa että renkaat puhdistuvat ja yrittää uudelleen.

Ei siinä voi olettaa että toinen kuljettaja jättää tilaa, koska se tarkottaisi käytännössä pysähtymistä kesken shikaanin ja kääntämistä likaiselle linjalle jättäen puhtaan linjan toiselle kuskille. Ei tuossa kohdassa kovin montaa ulkopuolelta tapahtunutta ohitusta nähty. Niissäkin tapauksissa takana tuleva oli selkeästi edempänä. Ei ole sattumaa että noita kolareita tapahtuu useammin Hamiltonille, Maldonadolle, Grosjeanille ja Massalle. Eikä ole sattumaa että Kimi ja Alonso ovat ajaneet kaikki kierrokset tällä kaudella. Tietysti jokaisen taistelun voi viedä loppuun asti, mutta useimmiten tulos on nähdyn kaltainen.
Totta toinen puoli. Allekirjoitan kyllä täysin sen, että muutamissa erityisissä paikoissa ei todellakaan mahdu kahta autoa rinnakkain. Nämä tosin ovat onneksi kovin harvassa. Jotkut kuskit eivät tunnu mahtuvan toisten kanssa edes samalle suoralle.:rolleyes: Silti mielestäni FIA:n tulkinta säännöistä on naurettavan löyhä. Tuossa kyseisessäkin paikassa nähtiin montakin kuljettajaa rinta rinnan ilman osumia. On kumma miten toiset kuskit kolaroivat kovin herkästi paikoissa, joissa toiset saavat aikaan hienoa kilvan ajoa. Se on sitä paitsi ihan kuljettajan oma vika jos valitsee mutkaan tultaessa sen puolen rataa, jossa joutuu antamaan rinnalla olevalle tilaa ajamalla radan likaisempaa puolta. Edellä olevahan saa nimen omaan valita ajolinjansa, kunhan jättää tilaa rinnalla olevalle. Näin siis FIA:n säännöissä. Todellisuus kun tuntuu olevan kovin toisenlainen.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Pitää ymmärtää ettei jokaiseen mutkaan vaan mahdu kahta autoa, vaikkakin teoriassa se olisi neliömetrien puolesta mahdollista. Mutkaan tullaan niin kovaa kuin tilanne antaa sen myöten ja pito on vain kapealla alueella. Muualla radalla on roskaa ja kumirouhetta. Kuskit tietävät nämä mutkat ja niissä toisen kuljettajan (takana tulevan) on höllättävä tai muuten kolahtaa. Jos on jo ajautunut radan ulkopuolelle ei voi missään tapauksessa taistella enää toista kuljettajaa vastaan. Renkaat ovat likaiset ja toinen kuljettaja on ajolinjalla. Siinä vaan pitää suosiolla luovuttaa, odottaa että renkaat puhdistuvat ja yrittää uudelleen.

Ei siinä voi olettaa että toinen kuljettaja jättää tilaa, koska se tarkottaisi käytännössä pysähtymistä kesken shikaanin ja kääntämistä likaiselle linjalle jättäen puhtaan linjan toiselle kuskille. Ei tuossa kohdassa kovin montaa ulkopuolelta tapahtunutta ohitusta nähty. Niissäkin tapauksissa takana tuleva oli selkeästi edempänä. Ei ole sattumaa että noita kolareita tapahtuu useammin Hamiltonille, Maldonadolle, Grosjeanille ja Massalle. Eikä ole sattumaa että Kimi ja Alonso ovat ajaneet kaikki kierrokset tällä kaudella. Tietysti jokaisen taistelun voi viedä loppuun asti, mutta useimmiten tulos on nähdyn kaltainen.
Tuosta ei vaan läheskään aina ole edes kyse. Esim. shikaaneissa normi ajolinja menee mutkien välissä suht´ keskellä rataa, mutta sijansa puolustaja monesti menee oikein selvästi sinne reunaan, jossa tietää toisen olevan ja tämän on siten pakko jarruttaa tai mennä reunan yli.

Melko erikoista sikälikin, että säännön tiukempi tulkinta parantaisi osaltaan niin turvallisutta kuin lajin näyttävyyttäkin. Näyttävyys on tietenkin osittain kovin subjektiivinen asia. Riippuu kovin henkilöstä, arvostaako rygbyä vai jalkapalloa.
Minustakin olisi hienompaa seurata kilvanajoa rataa pitkin eteenpäin kun 2 autoa rinnakkain ajavat kilpaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pahoittelen jos kirjoitusasuni on hieman epäselvää, mutta juuri tuota käytäntöä kirjoutuksessani kritisoinkin. Se kun on täysin ristiriidassa kirjoitettujen sääntöjen kanssa. FIA vaan tuntuu suosivan showpainimaista likaista peliä, rehdin urheilun sijaan.
Heh. Valtaosa lienee sitä mieltä, että tuomarointia pitäisi vähentää ja suurempi osa mennä läpi "racing incidenteinä". Itse olen sitä mieltä, että linjauksien pitäisi olla mahdollisimman selkeita ja yhdenmukaisia. Kun tuo kyseinen toiminta on johdonmukaisesti sallittu, niin eipä siinä sitten ole nokan koputtamista että niin myös tehdään. En itsekään välttämättä moisesta kiilaamisesta pidä, mutta se on toissijaista.
Melko erikoista sikälikin, että säännön tiukempi tulkinta parantaisi osaltaan niin turvallisutta kuin lajin näyttävyyttäkin. Näyttävyys on tietenkin osittain kovin subjektiivinen asia.
En olisi tuosta täysin varma. Käytännössä se tekisi sisäkautta ohittamisen täysin mahdottomaksi, koska pakottaisi sisälinjalla olevan ajamaan sekä jarrutuksen että kiihdytyksen likaisella puolella ja paljon pienisäteisemmällä kaarella kuin ulkolinjaa menevä. Siis mahdottomaksi ohittamisen mutkassa, ohittamisen pitäisi silloin tapahtua jo suoralla, jolloin edes ulos mutkasta voisi palata ajolinjalle ulkopuolella olevan eteen.

Eli seuraus olisi se, että entistä suurempi osa ohituksista tapahtuisi DRS-avusteisesti.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Itse olen sitä mieltä, että linjauksien pitäisi olla mahdollisimman selkeita ja yhdenmukaisia. Kun tuo kyseinen toiminta on johdonmukaisesti sallittu, niin eipä siinä sitten ole nokan koputtamista että niin myös tehdään.
Eikö tätä seikkaa tukisi se, että säännöt muutettaisiin vastaamaan vallitsevaa käytäntöä? Etenkin jos "kansa" sitä haluaa.

En olisi tuosta täysin varma. Käytännössä se tekisi sisäkautta ohittamisen täysin mahdottomaksi, koska pakottaisi sisälinjalla olevan ajamaan sekä jarrutuksen että kiihdytyksen likaisella puolella ja paljon pienisäteisemmällä kaarella kuin ulkolinjaa menevä. Siis mahdottomaksi ohittamisen mutkassa, ohittamisen pitäisi silloin tapahtua jo suoralla, jolloin edes ulos mutkasta voisi palata ajolinjalle ulkopuolella olevan eteen.

Eli seuraus olisi se, että entistä suurempi osa ohituksista tapahtuisi DRS-avusteisesti.
Asia ei ole ihan noin yksiselitteinen. Eikai sitä sisälinjaa oteta puolustattaessa sijoitusta sen likaisuuden takia? Tai siitä syystä, että saisi jonkun erioikeuden kiilata ulkolinjaa ajava kuljettajan ulos radalta. Asiaa pitää myös ajatella monesti pidemmälti kuin vain yhden mutkan osalta. Parhaimmissa tilanteissa nimenomaan mennään kokonaisia mutkayhdistelmiä rinta rinnan.

Mielestäni tällä kaudella parantunut viihteellisyys on ennen kaikkea renkaista johtuvaa, eikä niinkään DRS:n ansioita. Nimenomaan renkaiden suuri suoritusero mahdollistaa likaiselta/huonommalta ajolinjalta tapahtuvat ohitukset, joita tälläinen kiilailun sormienläpi katsominen on omiaan ehkäisemään.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
2000-luvulla F1-kuskit saaneet oppia tuon, että sisäpuolella oleva saa kiilata toisen ulos, ja aiemmin opitut rata-autoilusäännöt eivät pädekään. Mutta esim. 1993 Montrealissa Alesi huomioi Sennan neulansilmässä ulkopuolellaan. Nykykuski monesti tulisi siihen vähän kovempaa päästäkseen puoli autonmittaa edelle, ja ulostulossa ihan vasempaan reunaan. Kolarin sattuessa ulkopuolella olevalle rangaistus :nope:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Tällä kaudella ainakin Brundle on muutamaan otteeseen kehunut Kimin toimintaa ohitustilanteissa. Ei vedä jarrutuksessa toista kylkeen, ei sulje ovea jos toinen on jo rinnalla, vaan toinen kuljettaja voi luottaa siihen että Kimi toimii molempien kannalta oikein. Myös Alonso on mielestäni mainittu samassa kontekstissa. Molemmat kokeneita kuljettajia, jotka pystyvät radalla kovaan mutta rehtiin taisteluun. Ero on kuin yö ja päivä kun vertaa vaikkapa Maldonadoon, joka vissiin luulee omistavansa koko radan, ja jolla jokainen ohitustilanne on vaaran paikka.

Pastorin ja Elwiksen eilinen kolistelu meni mun mielestä aika 50-50. Kumpikaan ei anna periksi ja sitten kolisee. Se että oli pakko mennä kolaroimaan toiseksi viimeisellä kierroksella taas kertoo jotain jätkien ajatusmaailmasta. Hamilton saattaa vielä kaivata näitä pisteitä loppukaudesta, ja Williamsille taas olisi varmasti maistunut 12 pistettäkin yhden sijaan. Lisäksi Hamiltonin renkaat oli niin lopussa, että Maldonado olisi hyvin voinut odottaa uutta tilaisuutta. Sitten oli vielä eilen nämä Toro Rosson sankarit, joiden toimintaa mun on kovin hankala ymmärtää.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Maldonado kommentoi BBC:lle kolarointiaan Hamiltonin kanssa näin:
Maldonado sanoi:
He tried to put me off the track. He didn't leave any room for me to stay on and do the corner side by side.
Kovin valikoiva on venezuelalaisen muisti ja moraali. Ihan samalla tavalla Maldonado teki itse Kimille kisan toisella kierroksella.

Kuva kertokoon enemmän:
 
Viimeksi muokattu:

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Väärän tuomion antoivat rankaistaessaan vain maldonadoa, joko molemmille penaltia tai ei kummallekaan. Itse olisin jättänyt rankaisematta, molemmat kärsivät jo virheistään.

Ajolinjan saa peittää, jos on edellä, ei silloin kun on rinnakkain ja radalle ei saa palata niin että vaarantaa radallaolijat. Tuomaristo teki selkeän virheen jättäessään Hamiltonin rangaistuksetta, tosin eipä se kymmenennen sijan menetys varmaan Pastoria kovin julmasti kirpaissut.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikö tätä seikkaa tukisi se, että säännöt muutettaisiin vastaamaan vallitsevaa käytäntöä? Etenkin jos "kansa" sitä haluaa.
Monet kuskien ajokäyttäytymiseen liittyvät asiat eivät sellaisenaan ole säännöissä. Kuten ei ole myöskään se, että (edes osittain) vierellä olevalle pitää jättää tila. Se on FIA:n tulkinta ihan samalla tavalla kuin tuo mutkan ulostulon poikkeus kyseisestä tulkinnasta.

Täksi kaudeksi tuosta tilan jättämisestä yksi erityistapaus sääntöihin tosin lisättiin, ajolinjalle palaamisen kielto (suoralla ennen mutkaa) puolustustilanteessa. Mutta sitä ei saa tehdä vaikka olisi kokonaan edellä.
Asia ei ole ihan noin yksiselitteinen. Eikai sitä sisälinjaa oteta puolustattaessa sijoitusta sen likaisuuden takia? Tai siitä syystä, että saisi jonkun erioikeuden kiilata ulkolinjaa ajava kuljettajan ulos radalta.
Jälkimmäisen takia kyllä. Sisälinjan puolustamiselta menee aika lailla kaikki tolkku, jos siinä ei itse asiassa puolusteta mitään vaan tarjotaan ulkopuolella olevalle nopeampi reitti läpi mutkan.
 
Viimeksi muokattu:

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
...Tuomaristo teki selkeän virheen jättäessään Hamiltonin rangaistuksetta,
Pastori näki Hamiltonin kun osui, Hamilton ei nähnyt Pastoria. En ole f1-autossa istunut mut voin väittää, että näkemäalueen reunat rajoittuu omiin peileihin ja renkaisiin. Kai tuomioissa on huomioitu tämä seikka, kun niin vääriltä tuntuvat. Luokkakohtaisesti on samankaltaiset tilanteet jatkossakin tuomittava.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Pastori näki Hamiltonin kun osui, Hamilton ei nähnyt Pastoria. En ole f1-autossa istunut mut voin väittää, että näkemäalueen reunat rajoittuu omiin peileihin ja renkaisiin. Kai tuomioissa on huomioitu tämä seikka, kun niin vääriltä tuntuvat. Luokkakohtaisesti on samankaltaiset tilanteet jatkossakin tuomittava.
Ei mene selitys läpi, Pastor oli rinnalla jo suoralla ja varmasti olisi Hamilton peileistään nähnyt jos Pastor olisi jättäytynyt taakse. Kyllä Hamilton tiesi Pastorin olevan rinnalla ja tarkoituksellisesti tai tahattomasti kiilasi hänet ulos radalta. Ja sitä ei saa tehdä.

Ja kyllä siitä aivan rinnalla olevasta autosta näkee eturengasta ja keulaa, vaikka suoraan sivulle ei voikaan katsoa.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Ei mene selitys läpi, Pastor oli rinnalla jo suoralla ja varmasti olisi Hamilton peileistään nähnyt jos Pastor olisi jättäytynyt taakse. Kyllä Hamilton tiesi Pastorin olevan rinnalla ja tarkoituksellisesti tai tahattomasti kiilasi hänet ulos radalta. Ja sitä ei saa tehdä.
Saa. Monta kertaa nähty jo. Hamilton oppi sen Spassa 2008.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Nimenomaan ei saa, vaikka tuomaristo on puusilmiä eivätkä reagoi.
Kuskit tietää miten tuomarit reagoi/mikä linja on, eli saa. En kanssa olisi samoilla linjoilla asiassa, muttei mun päätettävissä.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Kuskit tietää miten tuomarit reagoi/mikä linja on, eli saa. En kanssa olisi samoilla linjoilla asiassa, muttei mun päätettävissä.
Molemmat olemme kai oikeassa, turha tästä sen enempää vääntää. Silti, Pastorin rangaistus oli turha kannanotto asiaan, jossa molemmat tekivät väärin ja molemmat kärsivät tekonsa seurauksista.
 
Ylös