Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Kyllähän siitä yksi pystyhärpäke puuttuu.
Oli sitten melko hilkulla ettei tämäkin kisa mennyt pilalle huipputuloksen suhteen. Senteistä kiinni että olisi osuma vaatinut etusiiven vaihdon.
 

Crumb

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
274
Jep, kiitoksia. Aattelin, että ois joku "hiusmurtuma", mutta siipeen oli näkyvästi tullut.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Q3:ssa olisi voinut ajaa vanhoilla pehmeillä ja ottaa 7. sijan. Se on jo 4 sijaa ylempänä kuin sija 11. Tai vaikka olisi jättänyt ajamatta, olisi tullut 9. sija, joka sekin on trafiikkiodotusarvoltaan monen monta sekunttia 11. sijaa parempi.
Miksi vanhat pehmeät? Uusia oli Q2:n lopulla vielä jäljellä kahdet. Toisella setillä sinne Q3:een ja toisella sitten kierros Q3:ssa. Q3:ssa on pakko ajaa samalla rengassarjalla, millä kisaan lähdetään joten ei siellä käytettyjä renkaita olisi starttiin valittu. Se olisi melkoinen facepalm antaa kisan startissa tasoitusta viivalta 3 kierrosta vanhemmilla renkailla. Lähtöhän ei ole F1-kisoissa mitenkään kriittinen hetki, joten silloin voi antaa ihan hyvin tasoitusta, eiku :D

Minusta oli ihan hyvä veto tavoitella top5-lähtöruutua ja uutta rengassarjaa jokaiselta varikkostopilta. En tuota lähtöruutua pahemmin harmitellut aika-ajojen jälkeen tuoreeltaankaan. Kiinassa Kimin auto ei toiminut ohituksen kannalta kriittisellä hetkellä eli kolmossektorin alun mutka yhdistelmässä, joka avautui DRS-suoralle. Jo Kiinassa auto oli suoranopeuden puolesta ihan kärkeä ja Bahrainin aika-ajoissahan Lotukset olivat top2 nopeusmittauksissa. Eli ohituskykyyn luottamiseen oli ihan hyvät perusteet. Jotain siellä Lotuksellakin osataan: Rellun koneillakin pystytään ohittamaan :thumbup:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Miksi vanhat pehmeät? Uusia oli Q2:n lopulla vielä jäljellä kahdet. Toisella setillä sinne Q3:een ja toisella sitten kierros Q3:ssa. Q3:ssa on pakko ajaa samalla rengassarjalla, millä kisaan lähdetään joten ei siellä käytettyjä renkaita olisi starttiin valittu.
Kisaan on lähdettävä sillä rengassarjalla, jolla nopein kierros on ajettu.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Miksi vanhat pehmeät? Uusia oli Q2:n lopulla vielä jäljellä kahdet. Toisella setillä sinne Q3:een ja toisella sitten kierros Q3:ssa. Q3:ssa on pakko ajaa samalla rengassarjalla, millä kisaan lähdetään joten ei siellä käytettyjä renkaita olisi starttiin valittu. Se olisi melkoinen facepalm antaa kisan startissa tasoitusta viivalta 3 kierrosta vanhemmilla renkailla. Lähtöhän ei ole F1-kisoissa mitenkään kriittinen hetki, joten silloin voi antaa ihan hyvin tasoitusta, eiku :D
Ai ne joutuu lähtemään q3:ssa nopeimmin (vai viimeksi?) ajetulla rengasparilla, eikä vaan samalla seoksella? No sitten :eek:

Onhan se kyllä melko ratkaiseva etu kun saa koko stintin ajaa 3 kierrosta tuoreemmilla renkailla.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Kisaan on lähdettävä sillä rengassarjalla, jolla nopein kierros on ajettu.
Noh, jos ajetaan yksi aikakierros, se todennäköisesti myös on se nopein ;-)

Miten muuten menee rengassääntö noissa spesiaalikikkailuissa, mitä Q3:n häntäpäässä harrastetaan? Eli mitä säännöt sanoo, kun jätetään ajamatta tai jätetään aikakierros ajamatta.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Alussa luulin minäkin katsovani oikeaa uutista.:D
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Luin toiselta foorumilta, että Kimi olisi sanonut radiossa, että Romainin pitää päästää hänet ohitse, mikäli haluavat ajaa voitosta. Kuuliko kukaan Sky:lta katsonut moista? Löytyykö sitä videonpätkää, johon olisi koottu reilusti noita radioviestejä? Muistelen, että sellainen oli ainakin Australian GP:stä.

Ei sillä että siinä mitään väärää olisi, mutta olisi ainakin turhaa naureskella Alonson itkemiselle Hockessa silloin aiemmin. Silloin toki oli vielä tallimääräykset kiellettyjä.
En ole ehtinyt lukea koko ketjua vielä, ehkä tähän on jo vastattu. Sen vain sanoisin, että Hocke 2010 oli sikäli eri tilanne, että Ferrarihan olisi voittanut joka tapauksessa. Kyse oli vain siitä että ALONSO vaati voittoa ITSELLEEN. Kimi nähdäkseni tässä tapauksessa vain totesi että jos talli haluaa voittaa tämän kisan täytyy päätöksiä tehdä. Nähdäkseni ei vaatinut, vaan totesi, eikä kyse ollut siitä että talli voisi päättää kumpi kuski voittaa vaan voidaanko ylipäätään voittaa. Hockessa vaihdettiin sijat 1-2, nyt sijat 2-3 jotta olisi mahdollisuus sijaan 1. See the difference?

Mutta tosiaan, en ole täysin ehtinyt perehtyä kaikkiin aspekteihin vielä.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Hockessa vaihdettiin sijat 1-2, nyt sijat 2-3 jotta olisi mahdollisuus sijaan 1. See the difference?
Niin, onhan noita tapauksia erilaisia. Esim. viime Kiinan kisassa oli kaikin puolin ainoa järkevä vaihtoehto pyytää Massaa antamaan tilaa Alonsolle. Alonso oli reilusti nopeampi ja ajoi ihan eri sijoista.

Lotuksenkin olisi luullut arvottavan kauden avausvoiton Grosjeanin hipiää korkeammalle. Toisaalta tilanne ei ollut läheskään yhtä selkeä kuin Ferrarin kohdalla.

Se on asia erikseen, jos tallimääräyksillä pelataan tallin optimipisteiden sijaan pisteitä toisen kuskin pussiin. Varsinkin, jos kuskit ajaa myös MM-sarjassa samoista sijoista... Massahan on jo täysin out mestaruustaistosta, joten Ferrarilta on odotettavissa lisää tallimääräyksiä.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Skylla näytettiin Kimin onboard ohituksesta jossa Kimi heilautti kiitoksen mennessään ohi, joten eivät he kilpaa ajaneet.
Romain olisi voinut päästää Kimin ohi edelliselläkin kierroksella pääsuoralla, mutta ei päästänyt. Sen sijaan hidasteli Kimiä vielä kierroksen. Eli tod. näk. ajoi kilpaa, mutta ei toki niin verissäpäin kuin muiden tallien autoja vastaan. Tämä on toki fiksua, muistamme Red Bullin Turkissa 2010. Onhan se nähty vuosien varrella että yleensä keskenään toimeen tulevat tallikaverit eivät tee elämää liian vaaralliseksi toisilleen, eli eivät ota riskiä siitä että pilaisivat sekä oman ja tallin kisan, vaikka vihollisuuksien vallitessa tämä sääntö ei tietenkään pidäkään paikkaansa.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Kimin kannalta onni, ettei aja tallissasi. Bahrainissa oli mahdollista ohittaa, ja Lotus oli myös säädetty suoranopeutta silmälläpitäen. Kahdeksaa sekuntia ja kymmeniä lisäsekunteja ei vissiin hävitä muutenkaan parissa kierroksessa.

Pitää erottaa aika-ajotaktiikka ja kisataktiikka. Toinen veto Q2:ssa ei ollut järkevä, jollei kolmososiossa olisi käytetty vielä yhtä settiä. Täten vaihtoehdot olivat 11. lähtöruutu tai hyvän lähtöpaikan tavoittelu ja 16 sekunnin menetys kilpailussa. Kun Kimi oli ensimmäisen stinttinsä jälkeen 11 sekuntia perässä Massa-ongelmineenkin, taisi kisan suosiminen aika-ajojen kustannuksella kuitenkin osua oikeaan. Tätä mieltä olivat myös Kimi ja insinöörinsä, mutta eihän ne mitään tiedä.
Ei se analyysi pääty ekaan stinttiin, hyvä mies. Tuossa sekuntien laskemisessa on järkeä jos ajatellaan että kisa ajettaisiin tyhjällä radalla, mutta kun ei ajeta. Taaempaa lähtiessä on suurempi kolaririski lähdössä ja ohitellessa, eikä ohitukset välttämättä onnistu kuten suunnittellaan, renkaat eivät kulu samalla tavalla toisten takana ajettaessa kuin tyhjällä radalla, jne.

Ei se mene niin, että kun minä nyt onnistuin valitsemaan tuurilla 7 oikein lotossa johtuu se mun fiksuudesta. Pitää käyttää todennäköisyyslaskentaa. Mikä oli todennäköisyys sille että Kimin kisa päättyy ekan kierroksen kolariin koska lähdetään keskijoukosta? Entä jumiutuminen hitaampien taakse? Jne. Vettel osoitti hyvin kärjessä ajaessaan, kuluneilla renkailla, että sijoitus radalla on arvokkaampi kuin teoreettiset kierrosvauhdit vanhoilla renkailla vs. uusilla renkailla.

Edelleen väitän että Kimi olisi ollut lähempänä voittoa jos olisi ajanut aika-ajot pyrkien parhaaseen mahdolliseen lähtöruutuun. Huomaa myös että Vettel tuli samaan aikaan varikolle 1. stintiltä kuin Kimi, vaikka Vettel ajoi aika-ajoissa käytetyillä softeilla Kimin uusia softeja vastaan.
 
Ylös