Mercedes AMG Petronas F1 Team kaudella 2012

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Mercedeksen uuteen F1-autoon on kehitetty järjestelmä, joka muuttaa etusiiven aerodynamiikkaominaisuuksia ja sen tuottaman downforcen määrää ohjailemalla ilmavirtauksia siiven sisällä. Lähde: MTV-3

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/02/1499031/nain-toimii-mersun-yllatysveto-w-putki
Selitys kuulostaa hieman ontuvalta, w-ductin (tai f-ductin) tarkoitus oli saada siipi sakkaamaan joka vähentää siiven ilmanvastusta ja downforcea.

Miksi etusiiven pitäisi saada sakkaamaan mutkassa jossa siiven tuottama downforce on ilmanvastusta tärkeämpää koska mutkassa ei voi kiihdyttää.

Entäs jos tuulen suunta on hieman etuvinosta esim. oikealta, miten tämä vaikuttaa auton käyttäytymiseen vasemmalle kääntyvässä mutkassa? Tulee heti mieleen että muuttujia on liian monta ja siiven toiminnan kontrollointi on mahdottomuus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Selitys kuulostaa hieman ontuvalta, w-ductin (tai f-ductin) tarkoitus oli saada siipi sakkaamaan joka vähentää siiven ilmanvastusta ja downforcea.

Miksi etusiiven pitäisi saada sakkaamaan mutkassa jossa siiven tuottama downforce on ilmanvastusta tärkeämpää koska mutkassa ei voi kiihdyttää.

Entäs jos tuulen suunta on hieman etuvinosta esim. oikealta, miten tämä vaikuttaa auton käyttäytymiseen vasemmalle kääntyvässä mutkassa? Tulee heti mieleen että muuttujia on liian monta ja siiven toiminnan kontrollointi on mahdottomuus.
Oliskohan niin, että tuulen nopeus on auton nopeuteen nähden niin olematon, että käytännössä ilma on paikallaan auton näkökulmasta niissä nopeuksissa, joissa koko systeemillä on mitään käytännön merkitystä...
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Ilmeisesti espanjalainen autolehti on tehnyt itse tutkimusta, että tälläinen olisi mahdollista. Hieno video ei kuitenkaan vielä todista, että se toimisi käytännössä. Ei ole mitään todisteita, että Mersulla olisi tällainen systeemi autossaan. Edes espanjalaiset eivät niin väitä. caranddriverthef1.com

 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Ilmeisesti espanjalainen autolehti on tehnyt itse tutkimusta, että tälläinen olisi mahdollista. Hieno video ei kuitenkaan vielä todista, että se toimisi käytännössä. Ei ole mitään todisteita, että Mersulla olisi tällainen systeemi autossaan. Edes espanjalaiset eivät niin väitä. caranddriverthef1.com


Ymmärsinkö oikein, että tuossa systeemissä ilma otetaan sisään ylhäältä ja sitten se ihan ilmatteeks kulkee kanavia myöten alas(nostamatta keulaa) pikkuriikkisten putkien kautta ja sitten se suuttimista puhalletaan etusiivelle painamaan sitä alas...

Lisäks tuo ilman nopeus muka kasvaa putkissa aivan ilmasiks kun putket pienenee tuo jakosysteemin jälkeen pystysuuntaisissa kanavissa...


Joo, ihan varmaan...

Kuulostaa ikiliikkujalta ja samalla uutisankalta. :cool:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ei tarkoitus ole painaa siipeä alaspäin. Jos jotain niin Mersun viime kauden lopulla harkoissa ilmeisesti testaaman siiven idea oli saada siipi sakkaamaan kuten takasiiven laita oli f-duct systeemillä.

Kovin on hienoks menny jos systeemi osaa passiivisesti vielä käännöksetkin huomioida... Mutkanopeuksissa siipi tuskin kuitenkaan sakkaa, koska ilmavirran nopeus ei siihen riitä ymmärtääkseni.

Olisiko ilman syöttämisestä siiven toiselle laidalla mutkissa sitten jotain apua? En tiedä, mutta vaikea kuvitella, että hitaasti virtaavan ilman, vieläpä tosiaan pienten kanavien kautta tulevana, vaikutus olisi minkäänlainen mihinkään...

Tosi hienoa journalisti työtä Maikkarilta taas, kun eivät sen enempää lähteistä puhu tai muuten pohdi laitteen toimintaa tai todellisuusperää. Kopi-pastellahan ne uutiset syntyy.. :thumbfh:
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Kyllähän tuo espanjalaisten analyysi ainakin näin maallikon silmään aika kattavalta ja vakuuttavaltakin vaikutti. Ja melko nerokas systeemikin olisi mikäli noin tosiaan toimii.

Nyt täytyy vaan odottaa forumin aerodynamistien tuomiota :p

Ja mitä itse autoon tulee, ainakin on Mersu saanut Jotain muutosta möhkälemäiseen suunnitteluunsa. Eikä nokkakaan ole mikään laatikko, silmä kiittää!
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mersun sivuprofiilia katsoessaan ei tahdo millään uskoa että ilmavirtaa ohjattaisiin nokasta etusiipeen nuitten kiinnikkeitten kautta..
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Jos etusiivessä todella on jonkinlainen f-duct sovellus, ei sen ilmanotto todellakaan tapahdu nokkakappaleen päästä. Fysiikanlakien takia se on mahdotonta.

Siiven alareunassa näkyy mielenkintoiset "kourut" joista voisi johtaa kanava itse siipielementeille. Se miten ilmavirran säätäminen siiven pinnoille tapahtuu, en uskalla arvailla.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Tarkentaisitko väittämääsi?
No jos ei ole muuten virtaukset hankassa niin otappa silmät käteen. Miten ihmeessä ilma virta saadaa nokkakappaleesta johdettua etusiipeen järkevästi?? Täydellisiä suunnan muutoksia matkalla(katso sivukuva)ja erittäin kapea putki jotta mahtuu siiven kannakeisiin. Käytännässä tämä ei toimisi kuin ilmajarruna.

Kuten jo totesin, systeemi sijaitsee etusiiven alimassa elementissä lähekkä keskiosaa. Selvästi näkyvilla tunneli joka yhdistyy kaikkiin siiven elementteihin. Näin ilmavirtaa ei tarvitse johtaa kuin 20cm matkan, ilman suuria häviötä massiivisen putkisto hässäkän takia joka kiertäisin noin 1/3 auton lävitstse.

*EDIT TYPOT
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Huomioikaa siiven alapinnalle syntyvä alipaine joka "imee" putkea pitkin ilmaa.
En usko että ko. ratkaisun toimintaperiaate meille maallikoille koskaan noita esitettyjä animaatioita enempää avautuukaan...
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Futuristisen näköinen epeli.
Jees. Ihan eri planeetalta kuin esim. Ferrarin tekele. No on Mersullakin ruma nokka joo. :D

Mersulta tuli kommenttia, että ei tässä autossa ole mitään mullistavia uutuuksia jne. Hyvä niin. Red Bull on malttanut tehdä tasaista evoluutiota autoonsa ilman mitään vallankumouksia joihin on McLaren ja varsinkin Ferrari sortunut viime aikoina kun on yritetty ottaa Bullia kiinni. Mersu tekee fiksusti tällä jatkuvalla evoluutiolla, edetään vain sen verran kuin oikeasti ymmärretään. Pitkässä juoksussa tämä on yleensä ollut menestyksen tie. En ihmettelisi jos Mersu olisikin toiseksi paras talli Bullin jälkeen tänä vuonna.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
No jos ei ole muuten virtaukset hankassa niin otappa silmät käteen. Miten ihmeessä ilma virta saadaa nokkakappaleesta johdettua etusiipeen järkevästi?? Täydellisiä suunnan muutoksia matkalla(katso sivukuva)ja erittäin kapea putki jotta mahtuu siiven kannakeisiin. Käytännässä tämä ei toimisi kuin ilmajarruna.

Kuten jo totesin, systeemi sijaitsee etusiiven alimassa elementissä lähekkä keskiosaa. Selvästi näkyvilla tunneli joka yhdistyy kaikkiin siiven elementteihin. Näin ilmavirtaa ei tarvitse johtaa kuin 20cm matkan, ilman suuria häviötä massiivisen putkisto hässäkän takia joka kiertäisin noin 1/3 auton lävitstse.

*EDIT TYPOT
markot mainitsikin, alipaine imee vaikka kyllä putkea pitkinkin ilmaa, ja jos alipaine on riittävä, virtaus ei ole jarruna.

Fysiikan lakien osalta tässä ei ole mitään ongelmaa.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Mersu on ylhäältä ja sivusta kaunis, mutta tolleen allekkain laitettuna, etu- ja sivyprofiilia tarjoilevat kuvat pistävät naurattamaan.

Mesen etusiipikerrostalo lisättynä tohon saakelin rumaan ja latistavan yleiseen porrasnokkaan näyttää joltain Gaudin keskeneräiseltä taideteokselta. Etusiipi näyttää suorastaan ränsistyneeltä.

Tai no heitetään toinen artsuviittaus: kauden autoista yleisen fiiliksen antaa parhaiten tämä kuuluisan hepun teos: http://www.williamweston.co.uk/images/m/1290.jpg
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Ei tuolla reiällä nokassa ole mitään tekemistä ilmanvirtauksen ja siipien kanssa. Nuissa siivissä on mekanismi, joka ohjaa ilmaa eri tavoin käännyttäessä jompaan kumpaan suntaan tai suoraan ajaessa.

Tekemällä etunokan pyöreäksi, saadaan enemmän otsapinta-alaa portaaseen. mitä hyötyä taas on tuosta portaasta - toimii siipenä?
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kuten jo totesin, systeemi sijaitsee etusiiven alimassa elementissä lähekkä keskiosaa. Selvästi näkyvilla tunneli joka yhdistyy kaikkiin siiven elementteihin. Näin ilmavirtaa ei tarvitse johtaa kuin 20cm matkan, ilman suuria häviötä massiivisen putkisto hässäkän takia joka kiertäisin noin 1/3 auton lävitstse.
Laittaisitko vielä ko. kuvan josta olet nämä katsellut. Ei tarttis kaikkien kiinnostuneiden polttaa aikaa sopivan kuvan etsimiseen, kun sä saat sen liimattua tänne sekunneissa... ;)

En lähde kieltämään siivessä olevia ilma-aukkoja, mutta tässä kohtaa ilman todisteita uskon aiempaan huhuun, jos johonkin koska herra Scarbs piirsi systeemin toimivaksi nokkakartion kautta viime kauden lopulla. Ja siis ilman tätä Espanjan-lisää, johon en taas usko niinkään...

Mitä sanoo säännöt siivestä, jossa olisi aukko siipiprofiilin etureunassa? Onhan niissä toki leikkauksia keskellä profiilia, mutta saako olla aukkoa siiven sisään?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mersulta tuli kommenttia, että ei tässä autossa ole mitään mullistavia uutuuksia jne. Hyvä niin. Red Bull on malttanut tehdä tasaista evoluutiota autoonsa ilman mitään vallankumouksia joihin on McLaren ja varsinkin Ferrari sortunut viime aikoina kun on yritetty ottaa Bullia kiinni.
Tuskin Brawn julkisesti niitä ainakaan kertoisi, vaikka niitä olisikin... ;)

Tasaista evoluutioita RB:llä kyllä, mutta on sielä nyt kuitenkin innovoitu vallankumouksellinen ja kiistelty taipuva etusiipi, ahdettu tupladiffu, ahdettu normi diffu ja kenties tänä vuonnakin joku fiksu pakokaasujen hyödyntämistapa. Lisäksi ovat sijoittaneet KERSsin akut vallankumouksellisesti vaihteiston yhteyteen (kaikilla muilla kait bensatankin alla) ja viime kauden ponttoonien lyhyys ja perän ilmavuus olivat kans pienimuotoisia vallankumouksia. Tänä vuonnahan suurin osa on lyhentänyt ponttooneita ja vapauttanut perään päähän "vapaata tilaa"...
Ai niin ja auton ajokulma oli viime kaudella kova juttu, eli RB:llä on pari viime kautta ollut merkittävästi kulmaa auton pohjan ja tien välissä, jolloin etusiipi ja pohjan etureuna on mahd. lähellä rataa.

Ei nuo asiat ole mitään kauheasti silmiin näkyviä juttuja, mutta merkittäviä ja sellaisia joita käytännössä kaikki ovat kopioineet.
 
Ylös