Keularatkaisut kaudella 2012

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Hmm..juu..minä olin idiootti, minä en ymmärtänyt..Mutta en myöskään ymmärrä Caterhamin, ForceIndian, Ferrarin aivotuksia...jos maksimikorkeus olisi ollut 1 metri, olisio samaiset endgeneerit rakentaneet 1 metrin korkuisia nokkia?!?
Tuskimpa olisivat. Korkealla keulalla tavoitteena on ohjata mahdollisimman paljon ilmaan auton pohjalle ja näin tehostaa downforcea. Tämän takia monet tallit ovat siis päätyneet rakentamaan keulan maksimikorkeudelle. Ilmeisesti auton alle ohjatun ilman hyöty on suurempi kuin tuon stepin aiheuttama ilmanvastus.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mutta en myöskään ymmärrä Caterhamin, ForceIndian, Ferrarin aivotuksia...jos maksimikorkeus olisi ollut 1 metri, olisio samaiset endgeneerit rakentaneet 1 metrin korkuisia nokkia?!?
Emmä siitä tiiä, mutta tavoitteena on vissiin saada mahdollisimman paljon ilmaa auton alle. Tai jotain. Kamalan näköisiä nuo on, ei sitä voi kiistää. On tuo McLaren vaan kertakaikkiaan kaunis auto. Ferrarista tulee mieleen joku maansiirtokone.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Mclaren vie tähänastisista esitellyistä voiton linjakkuudessa. Näin "järjellä" ajateltuna voisi olettaa että Ferrari-tyyppinen porras haittaisi virtauksia auton yli (ja takasiivelle) mutta ehkä ratkaisu antaa paremman ilmavirtauksen auton pohjaan ja on täten parempi tehokkuuden kannalta.
Kynnys saattaa hyvinkin häiritä virtauksia moottorin ilmanottoaukkoon ja siten syödä heti tehoja, mutta todennäköiseti Ferrarilla tietävät mitä tekevät. Uudesta säännöstä on haittaa joka tapauksessa kaikille, joilla on ollut korkean keulan konsepti käytössä. Siten mclarenilla on selvästi pieni etu, kun heidän suunnitelmiin ei sääntö mitenkään vaikuta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
McLarenin auto on ollut tuollainen jo muutaman kauden nokan osalta. Nokan alapuolella oleva "lumiaura" mahdollistaa erilaisen nokan kuin muilla talleilla. Red Bullilta voi odottaa kyömynokkaa. Menee muuten konseptit aivan sekaisin. Jos haluaisivat McLaren tyylisen nokan niin auto pitäisi rakentaa käytännössä kokonaan uusiksi.
Toisaalta RB ei ole käyttäny maksimikorkeata nokkaa lainkaan viime vuosina. Joten saa nähdä mitä sieltä tulee... Toivotaan, että jälleen jotain hieman erilaista.. :)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kynnys saattaa hyvinkin häiritä virtauksia moottorin ilmanottoaukkoon ja siten syödä heti tehoja, mutta todennäköiseti Ferrarilla tietävät mitä tekevät. Uudesta säännöstä on haittaa joka tapauksessa kaikille, joilla on ollut korkean keulan konsepti käytössä. Siten mclarenilla on selvästi pieni etu, kun heidän suunnitelmiin ei sääntö mitenkään vaikuta.
Niin häiritsee kuskin kypäräkin ja juuri siinä ilmanoton alla. Tie vaikka tuo pykäläkeula auttaisi tässä asiassa nostamalla virtauksia ohi kuskin kypärän...
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Niin häiritsee kuskin kypäräkin ja juuri siinä ilmanoton alla. Tie vaikka tuo pykäläkeula auttaisi tässä asiassa nostamalla virtauksia ohi kuskin kypärän...
Kuskin kypärä nimen omaan tehostaa virtausta airboksiin. Kun ilma osuu kypärään niin kypärä puskee sitä ilmaa kovemmalla paineella moottorin ilmanottoon. Tuo kyhmy saattaa tehä ihan samoin.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Eiköhän joku tuollaisen hyppyrimäen olisi jo joskus kehittänyt, jos se olisi parempi ratkaisu, kuin tasainen keula.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Tää on mun mielestä vain positiivinen asia, että kaikki ei ole samannäköisiä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Toisaalta RB ei ole käyttäny maksimikorkeata nokkaa lainkaan viime vuosina. Joten saa nähdä mitä sieltä tulee... Toivotaan, että jälleen jotain hieman erilaista.. :)
On noi aika korkeat ja joka tapauksessa paljon korkeammat kuin viime kausien McLareneissa.



 

Tinppa

Well-known member
Liittynyt
2.2.2005
Viestit
113
Sijainti
Jyväskylä
mäkkihän on perinteisen kaunis, mutta niinkuin jo aiemmin todettu, ei varmasti nopein. Ja oikeastihan auto joka voittaa, on kaunis.
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Kamalan näkösiä nämä julkastut autot paitti McLäärenin joka on ihan saakelin hienon näkönen. Muut näyttää joltai lego-autoilta..
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
358
Onneksi meillä on F1-teknikkojakin asiantuntevempia forumisteja täällä. Eihän toi Ferrari/Force India/Caterham voi kulkea lujaa kun keulakin on noin ruma - kyllä näin se menee. Paperia sisään vaan Ferrarille, niin ehkä sieltä irtoais tallipäällikön mesta.

Mutta joo onhan nää nykyset keulat ihan helvetin rumia. Kapeat takasiivetkin on esteettisesti ihan eri tasolla näiden krokotiilin nokkien kanssa. :yuck:
 
Ylös