- Liittynyt
- 12.8.2004
- Viestit
- 13798
Sanoo. Kysyttävää?Sanooko muuten joku tosiaan näitä autoja kauniiksi?
Sanoo. Kysyttävää?Sanooko muuten joku tosiaan näitä autoja kauniiksi?
Ei ei ei, tarkoitus ei ole tunkea mahollisimman paljon ilmaa auton alle, vaan mahdollisimman vähän. Mitä vähemmän ilmaa ohjautuu auton pohjalevyn alle ja mitä enemmän sitä menee sen päältä on aina parempi. Faktahan on se, että nykysillä säännöillä sitä ilmaa sinne pääsee joka tapauksessa, mutta sen määrä pitää pyrkiä minimoimaan. Keulan alta kulkeva ilma pitää saada ohjattua mahdollisimman hyvin auton sivuille ja pohjalevyn yläpuolelta, jotta saadaan alipainetta pohjalevyn alle. Korkealla keulalla siis haetaan vissiin puhtaampaa virtausta auton sivuille ja päälle.Niin, tuollainen kyhmy ei välttämättä hirveästi vastusta nosta vaikka se siltä näyttääkin. Oleellista on se että tuon kyhmyn jälkeen nokka jatkuu kohtuullisen suorana joten virtaus ei välttämättä pääse siitä kovin paljoa irtoamaan. Tuo virtauksen irtoaminenhan on suurin syy vastuksen syntyyn.
Ja mitä tulee tuohon korkeaan nokkaan niin tarkoituksenahan on saada mahdollisimman paljon ilmaa auton alle jolloin virtaus pohjan alla kiihtyy suureen nopeuteen ja luo alipaineen auton alle. Tämä tietysti vaatii myös sopivan diffun. Keulaa ei kannata rakentaa liian korkeaksi jos diffu ei pysty suoriutumaan tuosta ilmamäärästä (tai no oikeastaan paineen tasaamisesta auton perässä).
Niin, vaihtoehtohan olisi ollut sanoa että se vaikuttaa ja hitosti ja että me ollaan hävitty tää peli.Laitetaan nyt tännekkin (ferrari toikkiin jo laitoin) : tässä videossa Nicholas Tombazis kertoo , että tuolla "pykälällä" keulassa ei ole mitään negatiivista vaikutusta aerodynamiikkaan 0:20 alkaen .
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=WsPX-oozCoM#!
Juu ilman muuta kieltää. Pointti oli se, että RB nosti auton persustaa viime vuonna "rankasti" aikaisempiin, jolloin diffun korkeus maasta kasvaa ja tämä vuoto entisestään korostuu. Vastineeksi tästä saatiin varmaan entistä parempi hallinta keulan/alasiiven alta meneviin virtauksiin eli mahd. vähän ilmaa pohjan alle, kun etusiipi on lähempänä rataa. Kuten Swataia tossa edellä kertoi. Kiitos tästä vahvistuksesta omalle ymmärrykselleni, että nimenomaan ilmaa ei ohjata pohjan alle.Diffu vuotaa aina. Eihän sitä tiiviiksi reunoiltaaa saa mitenkään...paitsi vetämällä reunat rataan asti :dunno: Taitaa säännötkin sen jo kieltää.
Sovitin nimenomaan juu. Ilman sitä pohjanalainen nopea virtaus ei pääsisi mitenkään sujuvasti tasoittumaan pohjan takareunan takana vallitseviin oloihin ja aiheuttaisi valtavaa pyörteilyä ja ilmanvastusta.Diffuhan on eräänlainen "auerodynaaminen" sovitin tai muuntaja. Muuntaa pienen paineen ja korkean nopeuden korkeaksi paineeksi ja pieneksi nopeudeksi. Siihen kai sen imemisominaisuus perustuu.
Ferrarin keula on näistä korkeista keulista selvästi erilaisin. Jos se toimii niin Ferrari saa valtavan kilpailuedun alkukaudesta ja jos ei toimi niin....deja vu. Tietoinen riski.Tämänhetksistä julkaistuista autoista Ferrarin keularatkaisu on YLIVOIMAISESTI RUMIN JA KÖMPELÖIN...ja äkkiseltään ajateltuna huonoiten toimivista...TOIVOTTAVASTI!
Ferrarin keula on niin tökerön näköinen, että ihmettelen, jos oikeasti tulee olemaan sellainen. Veikkaan, että tiistaina nähdään erilainen keula Ferrarilta, huomattavasti aerodynaamisemman näköinen.toisin kuin järkky Ferrari. Eiköhän Ferkkukin vielä loivenna sitä seinää.
Mutta miten jos rengasripustuksista taaksepain on jo kolaritestattu ja nokkakartio on jo maksimikorkeudellaan?Ferrarin keula on niin tökerön näköinen, että ihmettelen, jos oikeasti tulee olemaan sellainen. Veikkaan, että tiistaina nähdään erilainen keula Ferrarilta, huomattavasti aerodynaamisemman näköinen.
Ei täysin. Ainakin pakoputkien suhteen tultaneen näkemään muutoksia. Ferrarin esittelyversio ei ollut edes laillinen, enkä kovin vakuuttunut ole McLareninkaan viritelmän lopullisuudesta (taitaa olla pikemmin perinteistä, että esittelyversio on ihan jotain muuta kuin lopullinen toteutus). Joku kirjoittikin, että testeissä tullaan näkemään useiden pakoputkiratkaisujen testausta. Tarkoittaa siis muutoksia ponttooneihinkin.Mutta miten jos rengasripustuksista taaksepain on jo kolaritestattu ja nokkakartio on jo maksimikorkeudellaan?
Ei, tassa vaiheessa kopat ja katteet ovat jo lopullisissa muodoissaan. Siivet vain pelivarana.
kuinka niin?Ferrarin esittelyversio ei ollut edes laillinen
Pakoputken ulostulokulma ei ole sääntöjen mukainen (niiden tulee suuntautua 10-30 astetta yläviistoon), eikä pakoputken pää tietääkseni saa olla tuolla tavalla kokonaan koteloitu.kuinka niin?
Kyllähän kauden aikana saa kaikkia katteita ja siipiä muuttaa mielin määrin. Törmäystestattuihin rakenteisiin (monokokki, nokkapala, sivutörmäyssuoja...) ei saa koskea tai muuten ne pitää törmäystestauttaa uudelleen. Vanteisiinkaan ei saa enää kajota. Näin olen ymmärtänyEi täysin. Ainakin pakoputkien suhteen tultaneen näkemään muutoksia. Ferrarin esittelyversio ei ollut edes laillinen, enkä kovin vakuuttunut ole McLareninkaan viritelmän lopullisuudesta (taitaa olla pikemmin perinteistä, että esittelyversio on ihan jotain muuta kuin lopullinen toteutus). Joku kirjoittikin, että testeissä tullaan näkemään useiden pakoputkiratkaisujen testausta. Tarkoittaa siis muutoksia ponttooneihinkin.
Keulan muuttaminen onkin hankalampaa, jos esittelyssä käytetty monokokki on lopullinen.
Kyllä kyllä, mutta tarkoitin sitä, ettei näistä esittelyversioista osa tule näkemään edes testejä (tai siis osa niiden ratkaisuista). Ne tietysti, jotka esitellään vasta Jerezissä ovat jo testiin tarkoitettujakin. Nämä studioversiot eivät.Kyllähän kauden aikana saa kaikkia katteita ja siipiä muuttaa mielin määrin. Törmäystestattuihin rakenteisiin (monokokki, nokkapala, sivutörmäyssuoja...) ei saa koskea tai muuten ne pitää törmäystestauttaa uudelleen. Vanteisiinkaan ei saa enää kajota. Näin olen ymmärtäny
Mielenkiintoista. Olet siis nähnyt millainen oli nokka, jonka Ferrari testautti kolaritestissä?Mutta miten jos rengasripustuksista taaksepain on jo kolaritestattu ja nokkakartio on jo maksimikorkeudellaan?
Ei, tassa vaiheessa kopat ja katteet ovat jo lopullisissa muodoissaan. Siivet vain pelivarana.
Eipä taida kukaan meistä tietää minkälaisella nokkapalalla Ferrari on törmäystestit suorittanut. Ja missä vaiheessa kopat ja katteet ovat vaikuttanut mitenkään kolaritesteihin? Turvarakenteet ovat auton sisällä, joten talli voi lyödä ihan minkälaiset katteet ja kopat auton päälle kuin lystää.Mutta miten jos rengasripustuksista taaksepain on jo kolaritestattu ja nokkakartio on jo maksimikorkeudellaan?
Ei, tassa vaiheessa kopat ja katteet ovat jo lopullisissa muodoissaan. Siivet vain pelivarana.