Liikenteessä ärsyttää

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Ei noissa ääritapauksissa tietenkään ole järkeä. Eiks muuten autokoulussa opetettu vaihtamaan pitkät siinä vähä ennen kohtaamista, että näkis sen vastaantulevan taakse?
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Ei noissa ääritapauksissa tietenkään ole järkeä. Eiks muuten autokoulussa opetettu vaihtamaan pitkät siinä vähä ennen kohtaamista, että näkis sen vastaantulevan taakse?
Tiiä tuosta, mutta meille ainakin opetettiin, että jos tietää onko vastaantullut auto ollut henkilö- vai pakettiauto, on tullut katsottua ihan väärään kohtaan tietä. Pimeellä ja hämärässä siis.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
En mä muista mitä siellä opetettiin. Tai no sen mä muistan, ettei ois saanu ajaa Mannilla kuuttakymppiä hidastustöyssyyn, lyö pään hytin kattoon (tai joku routiva rumpu se oli, mutta samantapainen).
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Mulla on todella herkät öögat ja silti näkisin mieluummin mitä pientareella tapahtuu, kuin ajaisin montaa sataa metriä näkemättä mitään.

Mun silmät on itseasiassa nin herkät, että aina ihan hetki ennen toisen auton kohtaamista pimeällä, vedän silmät kiinni ihan hetkeksi. Ihan vaan sen takia, että osa vetää ne pitkät päälle turhan aikaisin ja silloin lentää meikäläiseltä vesi silmistä ja näkökyky on vähän aikaa onneton.
Sama vika. Häikäisyherkät ja helposti vuotavat silmät. Pimeäajo kovassa vastakkaisessa liikenteessä on erittäin vittumaista.

Mä puhun tietysti yleisesti ja nimenomaan niistä tapauksista, että ne ihan oikeesti vaihdetaan pois useita satoja metrejä, jopa kilometrejä ennen kohtaamista. Ei siinä ole mitään järkeä.

Ihmiset ajavat kuin se olisi tärkeämpää, että häikäiseekö mahdollisesti vähän kuin se, että näkevät mitä tiellä tapahtuu.

Mites jengi suhtautuu motarilla pitkiin? Sellaisilla, missä on leveä viheralue välissä?
Riippuu tilanteesta. Toisaalta jonossa ajaessa sitä ajetaan samanlaisessa katveessa kuin vastaan tullessa. Erityisesti jos ajetaan sekä jonossa että vastaan. Siinä mitään muuta ookkaan kun katvetta ja rukoilua, että ajais se edellä ajava, jonka peräpeilin mukaan itte suunnistaa nyt suurinpiirtein omalla kaistalla. Varsinkin jos on lumipöperö ja urainen, kapea tie.

Ei noissa ääritapauksissa tietenkään ole järkeä. Eiks muuten autokoulussa opetettu vaihtamaan pitkät siinä vähä ennen kohtaamista, että näkis sen vastaantulevan taakse?
Ei.

Miten muuten suhtaudutte näihin adaptiivisiin valoihin, jotka seuraa automaattisesti vastaantulijaa ja peittää/kääntää valokeilaa niin, että ei häikäise? Niitäkin on alkanu tulla vastaan yhä enemmän. Mun silmiin ne toimii oikein hyvin. Ei tuu siihen valon määrään isoja heittoja ja pysyy tarkempana hämäränäkö koko kohtaamisen ajan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eihän moottorijarrutuksessa mitään vikaa ole, mutta olis kiva kun vähän mietittäis, että milloin on järkeä lirutella. Kaupunkiruuhkassa täysin järjetöntä. Siellä hännät pyörii edellisessä risteyksessä, kun valot vaihtuu, koska edellä joku jättää kymmeniä metrejä tyhjää lirutellessaan seuraviin valoihin.
Tarkoitatko liruttamisella ryömimistä? Ei se paranna sujuvuutta saati miellyttävyyttä että tehdään kovin tökkiviä kiihdytyksiä jarrutuksia että auto niiailee kunnolla. Tolleen ne peräänajot syntyy ja sitten vasta ruuhka onkin. Sulavilla liikkeillä myöskin kaistanvaihdot sujuvat jouheammin, oli kuski sitten jostain ärsyyntynyt tai ei. Yllätysperiaate kaistanvaihdossa pysykööt jyväskylän pohjoispuolella.
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Tarkoitatko liruttamisella ryömimistä? Ei se paranna sujuvuutta saati miellyttävyyttä että tehdään kovin tökkiviä kiihdytyksiä jarrutuksia että auto niiailee kunnolla. Tolleen ne peräänajot syntyy ja sitten vasta ruuhka onkin. Sulavilla liikkeillä myöskin kaistanvaihdot sujuvat jouheammin, oli kuski sitten jostain ärsyyntynyt tai ei. Yllätysperiaate kaistanvaihdossa pysykööt jyväskylän pohjoispuolella.
Liruttamista käytti joku aiemmin ja jatkoin samaa. Käytännössä ne pahimmat tapaukset ovat ryömimistä. Ei siellä ruuhkassa ole tilaa jonkun ryömitellä valoihin kun muut ajavat lähes tappituntumalla. Eikä sen vaihtoehto ole älytön kiihdyttely ja jarruttelu.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Liruttamista käytti joku aiemmin ja jatkoin samaa. Käytännössä ne pahimmat tapaukset ovat ryömimistä. Ei siellä ruuhkassa ole tilaa jonkun ryömitellä valoihin kun muut ajavat lähes tappituntumalla. Eikä sen vaihtoehto ole älytön kiihdyttely ja jarruttelu.
Niin no kirjoituksesi tuntui syyllistävältä että 0-100 lirutusasteikolla 66 tason kuski on 100, joten saanen samoin tein syyllistää 33 tason kuskin 0:aksi.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Liruttamista käytti joku aiemmin ja jatkoin samaa. Käytännössä ne pahimmat tapaukset ovat ryömimistä. Ei siellä ruuhkassa ole tilaa jonkun ryömitellä valoihin kun muut ajavat lähes tappituntumalla. Eikä sen vaihtoehto ole älytön kiihdyttely ja jarruttelu.
Jep, eikä siellä ruuhkassa ole oikein tilaakaan älyttömille kiihdytyksille ja jarrutuksille. Liikennevirran mukana siellä on hyvä yrittää pysytellä, ilman omia sooloiluja puoleen tai toiseen.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Jep, eikä siellä ruuhkassa ole oikein tilaakaan älyttömille kiihdytyksille ja jarrutuksille. Liikennevirran mukana siellä on hyvä yrittää pysytellä, ilman omia sooloiluja puoleen tai toiseen.
Jep. Ruuhka-ajossa tärkeetä on oman liikkumisen sujuvuuden lisäksi ennakoitavuus ja johdonmukaisuus. Niihin valoihin pitää lähestyä aina vallitsevan tilanteen mukaan. Tyhjällä tiellä voi liruttaa mielensä mukaan, ruuhkassa ajetaan dynaamisemmin. Se on/off kaasu/jarru -ajaminen nyt ei järkevä vaihtoehto ole milloinkaan.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Mielestäni tulisi kehittää kattava, huolellisesti dokumentoitu ja visuaalisesti havainnollinen lirutusasteikko, jotta voisimme sijoitella sinne kanssaautoilijoita ja itsemme.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tänään sain pitkiä valoja takaraivoon, kun vissiin välkyttelijän mielestä tulin liian lähelle eteen. Annoin vaan tilaa kovempaa takaa tulevalle.

Toivotaan että tuli välkylle hyvä mieli.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Itselläni tahtoo usein nuo lyhyet valot unohtua päälle vastaantulijan kohtaamisen jälkeen. Kävipä vuosia sitten kerran niinkin, että syksyllä ekaa kertaa pimeässä ajaessa hoksasin vasta katuvalojen loputtua, että olin huristellut pitkälti toistakymmentäkilometriä ilman valoja lain, kun isän entisessä autossa ei valoautomatiikkaa ollut. Ehdin kyllä mielessäin jo kiroamaankin, kuinka outoa on taas pitkästä aikaa keinovalon loisteessa ajaa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24305
Sijainti
lappeen Ranta
Ykshän juttu sitten kun sinne liikenteeseen mennään olisi se, että ei perkele jämähdetä (liikaa) pällistelemään sen edessä menevät tekemisiä vaan tsekkaillaan ennemminkin mitä siellä useamman auton etäisyydellä tapahtuu. Ei tarvitse sitten niin kauheaa paniikkijarrutusta tehdä jos on suurinpiirtein puoli minuuttia aikaisemmin huomannut, että kymmenen auton päässä edessä palaa jollain jarruvalot (sen edessä ajavan jarruvalot erottuu kyllä ns. sivusilmälläkin). Siinä voi vaikka jo hiukan valmiusmielessä liruttaa tai ainakin heruttaa, silleen pikkasen ihan siis lain.
 
Ylös