Moottoriratakeskustelu

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Eurosportilla alkoi juuri lähetys Moskovan radalta. Formula Renaultilla ajellaan.
Jaaha teknisiä ongelmia, startti viivästyy. Ei kovin hyvä ensivaikutelma uuden radan ensimmäisessä kisassa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18435
Moskovan kisa kyllä kuulostaa mielenkiintoiselta (itse asiassa enemmän kuin jokin "Soossi"), onhan kyseessä mm.
Sochin järjestelytoimikuntaan liittyy Marussian Nikolai Fomenko ja huomenna heillä taitaa olla jotain tietotettavaa. Venäläisten yhteinen tavoite on että Sochin rata valmistuu ennen Olympialaisia. Pitkällä aikavälillä toinen Venäjän F1 kisa ei kuulemma olisi mahdoton toteutua ja sen paikka olisi Petrovin managerin Oksana Kosachenkon mukaan St.Petersburg, eli Pietari.
 
Viimeksi muokattu:

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Melko hirveää soopaa tuo Moscow Raceway. Ratakartta näytti ihan ok:lta, mutta eihän tuolla oikeasti ole yhtään nopeaa mutkaa; jäätävää syheröä vaan koko ajan ja sitten yksi pitkä suora. Eikä korkeuserojakaan. Sentään radan reunoilla on nurmikkoa suurimmaksi osaksi...
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18435
Melko hirveää soopaa tuo Moscow Raceway. Ratakartta näytti ihan ok:lta, mutta eihän tuolla oikeasti ole yhtään nopeaa mutkaa; jäätävää syheröä vaan koko ajan ja sitten yksi pitkä suora. Eikä korkeuserojakaan. Sentään radan reunoilla on nurmikkoa suurimmaksi osaksi...
Joo kartasta näytti ihan hyvältä, mutta noin muuten pidän huonona tuota Moscow Racewayta sillä ei siellä mielestäni nähty edes kovin kummoisia kamppailuja ja rata ei esim soveltuisi WEC sarjaan jonne sitä on huhuttu ensi vuodeksi.

Caterham-kuski Vitali Petrov kävi tutustumassa rataan F1-autolla ja ei antanut sille kehuja, hänen mielestään radasta olisi voinut rakentaa jännittävämmän ja mielenkiintoisemman, siinä ei ole kuulemma riittävästi haastetta sillä nopeita mutkia puuttuu ja jotkut radan osuudet ovat liian hitaita, eikä myöskään painetta ole riittävästi kun mutkista ajaa kakkos tai kolmosvaihteella. Hamilton puolestaan eli fantasioissa toivomalla että tulevaisuudessa Moskovassa ajettaisiin katuratakisa iltavalaistuksessa, kuten Singporessa mutta Hamiltonin unelmasta huolimatta Venäjän katukisa toteutunee Sotshissa.
 
Viimeksi muokattu:

B.A.R-Honda

Member
Liittynyt
3.7.2012
Viestit
15
Mutta palataas pojat/tytöntylleröt jälleen tähän state of mindiin, eli todellisuuteen. Kuinka monta kertaa Äiti-Venäjän hameenhelmoihin on suunniteltu F1-kisaa? Jos nyt oikein jaksan muistaa, niin jossakin VM:n lehdessä vuonna '98 oli jo puhetta mahdollisesta Venäjän F1-kisasta. No okei, nyt Shotshiin ollaan rakentamassa jo rataa, mutta äkkiäkös tollanen projekti kaatuu niskaan. Doningtoninki piti niin palata kalenteriin kaudeks 2010, mutta rakennustyöt jäi aivan ruvelle, kiitos rahahanojen sulkeutumisen. Mutta jos multa kysytään, niin tollaset Hämäläisen unelmaradat Moskovan keinovalaistuksessa voidaan samantien tunkee suohon ja syvälle. Eikö se perhana jo riitä, että New Jersey yrittää päästä kalenteriin ens kaudeks. Ja painotan sanaa YRITTÄÄ! Myös kaikki Lontoon ratasuunnitelmat voidaan jättää pelkiks suunnitelmiks. Hyvä vaan jos saavat myös Valencian heitettyä helvettiin kalenterista, aivan turhake rata, vaikka tänä kautena ajettiinki kohtuu jänskä kisa, mutta niinhänne kehuu, poikkeus vahvistaa säännön. Ja kun nyt oikein katuratoja ruvetaan solvaamaan, niin esimerkiks, kuinka monta jännittävää kisaa ajettiin esim Phoenixissa tai Dallasissa? Entäs montako jännittävää kisaa ollaan nähty Spassa tai Suzukassa. Monta ja vähän päälle...

nm: vihaan katuratoja
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
nm: vihaan katuratoja
Monaco riittää ainoaksi todelleksi katuradaksi. Singapore on iltakisana hyvä, mutta iltakisan voisi ajaa periaattessa moottoriradallakin. Abu Dhabin ainoa hyvä puoli on auringonlasku.

PS. Melbourne ja Montréal kuuluu ehdottomasti kalenteriin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Oon tykänny kattella noita vanhoja katuratavideoita esim. Detroit, Phoenix, Dallas, Long Beach... \o/
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18435
Mutta palataas pojat/tytöntylleröt jälleen tähän state of mindiin, eli todellisuuteen. Kuinka monta kertaa Äiti-Venäjän hameenhelmoihin on suunniteltu F1-kisaa? Jos nyt oikein jaksan muistaa, niin jossakin VM:n lehdessä vuonna '98 oli jo puhetta mahdollisesta Venäjän F1-kisasta.
Ensimmäisen kerran Venäjän (Neuvostoliiton) radasta Ecclestonella oli juttutuokia Moskovassa 1980 Breznevinin kanssa, seuraavaksi 1982, sitten 1995 ja 2000-luvun alussa oli useaan otteeseen eri hankkeita, yhtä Moskovan (Nagatino Island) hanketta piti yllä Tom Walkinshaw/TWR 2000-2003 ja kun se ei toteutunut niin Walkinshawia pidettiin syypäänä. Kyseisestä hankkeesta on juttua muutamissa vanhoissa suomalaisissa F1-Racing lehdissä.
nm: vihaan katuratoja
Minä rakastan, mutta ei niin liikaa tarvitse olla, ehkä 5 ois maksimi.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikö se perhana jo riitä, että New Jersey yrittää päästä kalenteriin ens kaudeks. Ja painotan sanaa YRITTÄÄ! Myös kaikki Lontoon ratasuunnitelmat voidaan jättää pelkiks suunnitelmiks.
New Jersey on paljon enemmän kuin pelkkä yritys, se on jo varmistettu ensin vuoden kalenteriin (toki vihoviimeinen virallinen lista tulee vasta joskus marras-joulukuun vaihteessa).

Lontoon "suunnitelmat" taas eivät ole kovin paljon sen vakavammin otettavia kuin F1-kisa Helsingissä.
Ja kun nyt oikein katuratoja ruvetaan solvaamaan, niin esimerkiks, kuinka monta jännittävää kisaa ajettiin esim Phoenixissa tai Dallasissa? Entäs montako jännittävää kisaa ollaan nähty Spassa tai Suzukassa. Monta ja vähän päälle...
Phoenixissa ja Dallasissa ajettiin tyystin toisella aikakaudella, ei niitä voi tähän päivään verrata. Sitä paitsi F1:n hinku USA:han on ollut niin kova, että se ei hirvittäviä laatuvaatimuksia esittänyt ratojen suhteen (ja vähäisemmät ne muutenkin vielä tuolloin olivat). Katuradat kuitenkin toivat F1:n yleisön näkysälle. Jos oltaisiin ajettu jossain korvessa moottoriradalla, ei F1:stä mitään tietämätön väki olisi vaivautunut paikalle.

Spa ja Suzuka ovat hyviä ratoja kuskin kannalta, mutta se ei automaattisesti tarkoita hyvää kisaa katsojan kannalta. Sade helpottaa, mutta kuivissa kisoissa molemmilla radoilla nähtiin keskimääräistä vähemmän ohituksia. (DRS-aikakautta en laske noihin tilastoihin mukaan, se on kokonaan oma lukunsa ja vaatii vähän enemmän dataa ennen kuin vertailuilla on riittävästi pohjaa.)
Ensimmäisen kerran Venäjän (Neuvostoliiton) radasta Ecclestonella oli juttutuokia Moskovassa 1980 Breznevinin kanssa, seuraavaksi 1982, sitten 1995 ja 2000-luvun alussa oli useaan otteeseen eri hankkeita, yhtä Moskovan (Nagatino Island) hanketta piti yllä Tom Walkinshaw/TWR 2000-2003 ja kun se ei toteutunut niin Walkinshawia pidettiin syypäänä. Kyseisestä hankkeesta on juttua muutamissa vanhoissa suomalaisissa F1-Racing lehdissä.
Tuosta 80-luvun alusta minäkin olin tulossa mainitsemaan. Ja kun Neuvostoliittoon ei päästy, mentiin Unkariin. Rautaesiripun taakse kuitenkin haluttiin kovasti mennä.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Dallasin katuradasta kun täällä on näköjään keskusteltu, niin on aivan pakko sanoa, että se katurata oli surkea erityisesti pinnoitteen osalta joka hajosi kesken kilpailun eikä siis ole mikään ihme, että siellä ajettiin ainoastaan yksi kilpailu.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Törmäsin tänään Liettuan ainoaan varsinaiseen moottorirataan. Rata on nimeltään Nemuno žiedas (Nemunas Ring) ja sijaitsee Kačerginessa Kaunasin lähellä. Pituus rapiat 3300m.


Wikipedia (google translate käännös)

Onboardia:
http://www.youtube.com/watch?v=HOm7ucxqXQ8

Perusluonteeltaan rata on melkosen vauhdikas. Mielestäni aika veikeää, että tuota rataa on pajotettu 2000-luvun alkupuolella turvallisemmaksi ja vieläkin näyttää paikoin siltä kuin olisi jostain 1960-luvun lopulta turva-alueineen. Liekö pelkästään lisänneet pari armco-kaidetta ja tuon keinotekoisen shikaanin radalle turvallisuusparannuksena.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Huolestuttavia uutisia Nyrreltä. Ratayhtiö on mennyt konkkaan, ja on arvailujen varassa tullaanko siellä ensi vuonna ajamaan. Hockenheimkaan ei kovin mielellään järjestäisi kisaa joka vuosi, joten vuosittainen Saksan GP on nyt vaakalaudalla. Voisi olettaa, että asiaan löytyy ratkaisu, mutta en yhtään ihmettelisi vaikka Ecclestone järjestäisi tilalla jonkun Indo-Kiinan GP:n. Lienee kuitenkin hänen, ja koko F1:n intresseissä, että Saksassa ajetaan jatkossakin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Huolestuttavia uutisia Nyrreltä. Ratayhtiö on mennyt konkkaan, ja on arvailujen varassa tullaanko siellä ensi vuonna ajamaan. Hockenheimkaan ei kovin mielellään järjestäisi kisaa joka vuosi, joten vuosittainen Saksan GP on nyt vaakalaudalla. Voisi olettaa, että asiaan löytyy ratkaisu, mutta en yhtään ihmettelisi vaikka Ecclestone järjestäisi tilalla jonkun Indo-Kiinan GP:n. Lienee kuitenkin hänen, ja koko F1:n intresseissä, että Saksassa ajetaan jatkossakin.
Spa ehti juuri varmistaa paikkansa seuraavan kolmen vuoden kalenterissa, mutta kun vuorottelu Ranskan kanssa kariutui Ranskan vetäydyttyä, niin tulevaisuudessa se saattaa olla todellisuutta Hockenheimin kanssa.

(Nämä rata/kalenteriasiat on tavattu keskustella moottorirataketjussa.)
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Huolestuttavia uutisia Nyrreltä. Ratayhtiö on mennyt konkkaan, ja on arvailujen varassa tullaanko siellä ensi vuonna ajamaan. Hockenheimkaan ei kovin mielellään järjestäisi kisaa joka vuosi, joten vuosittainen Saksan GP on nyt vaakalaudalla. Voisi olettaa, että asiaan löytyy ratkaisu, mutta en yhtään ihmettelisi vaikka Ecclestone järjestäisi tilalla jonkun Indo-Kiinan GP:n. Lienee kuitenkin hänen, ja koko F1:n intresseissä, että Saksassa ajetaan jatkossakin.
Karrikoiden on kyllä karmaisevaa, että espanjalaispankkien - joita Saksa muiden muassa hätälainoittaa - tukemat kisat pysyvät samaan aikaan pystyssä, kun "perinteiset" kisat eivät saa sen vertaa apua omiltaan, että pysyisivät hengissä, vaikka kaksi viimeisintä ja valtaosa viimeisimmän vuosikymmenen mestaruuksista on mennyt kyseiseen maahan. Eikö Bernie halunnut saksalaismenestystä? Missä on tuki nyt?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Santander rahoittaa Hocken. Onko näin myös Nyrren osalta?
FORMULA 1 GROSSER PREIS SANTANDER VON DEUTSCHLAND 2011

Ei varsinaisesti liity itse asiaan, koska ratayhtiö ei ole sama kuin F1-kisa eikä sen pölhöilyjä saa kytkettyä pankkitukeen (Jota Santander ei muuten saa), vaikka kuinka haluaisi.

Edit: toki se, että Nürburgringillä (koskee siis myös Nordschleifea, joka oikeasti on tämän jutun pihvi eikä se paska F1-rata) oli 400 miljoonaa euroa velkaa on mitä suurimmissa määrin jonkun pankin asia.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös