Moottoriratakeskustelu

Montana

Well-known member
Liittynyt
11.7.2010
Viestit
552
Turva-alueille nastoja, jotka puhkaisevat renkaat niin siinähän olisi kunnolla rangaistusta pikkuvirheestä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ihan hyvä rata tuo Austin.

Parannettavaa toki löytyy:
- ekan sektorin S-mutkat hidastuvat hieman liikaakin loppua kohden
- loppuosan hidas stadionosuus on melko turha
- viimeinen mutka saisi olla nopeampi
- levennetyt jarrutusalueet eivät saa vieläkään hyväksyntääni
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
- loppuosan hidas stadionosuus on melko turha
Ehkä kilvanajollisesti, mutta katsojien kannalta ei varmaan niin kauhean turha. Jos rata on muuten hyvä, niin tuon verran siinä saa olla sitäkin josta tulee dollareita.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Juu, ja itse asiassa radan leveyden vuoksi se ei ollut ollenkaan niin hidas kuin profiilista vaikutti (vieressä oleva pitkä suora myös loi syherömpää vaikutelmaa).
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
- loppuosan hidas stadionosuus on melko turha
Itsekin olin pitkään tätä mieltä, mutta siellähän tapahtui yllättävän paljon kun ensin pääsi DRS alueella lähelle, mm. Buttonin ohitukset. Voi olla, että johtui liukkaasta radasta ja ensi vuonna tulee tylsä kisa, mutta vaikuttaisi olevan paras rata vuosiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itsekin olin pitkään tätä mieltä, mutta siellähän tapahtui yllättävän paljon kun ensin pääsi DRS alueella lähelle, mm. Buttonin ohitukset. Voi olla, että johtui liukkaasta radasta ja ensi vuonna tulee tylsä kisa, mutta vaikuttaisi olevan paras rata vuosiin.
Juu, ja vedettiin mukavasti eri linjoja, Kimi myös yhtenä mannekiinina.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18432
Eli kestää vuosia ennenkuin rataa päästäisiin edes rakentamaan. :yuck:
Uutta uutista pukkaa: http://yle.fi/uutiset/iitti_osallistuu_moottoriratayhtion_perustamiseen/6382957
Iitti osallistuu moottoriratayhtiön perustamiseen

20.11.2012 klo 8:49 | päivitetty 20.11.2012 klo 8:49

Iitin moottoriratayhtiön perustaminen on varmistunut. Iitin kunnanhallitus päätti maanantaina merkitä moottoriratayhtiön osakkeita 100 000 eurolla.

Iitti osallistuu moottoriratayhtiön perustamiseen. Iitin kunnanhallitus päätti maanantaina, että kunta merkitsee moottoriratayhtiön osakkeita 100 000 eurolla. Iitin moottoriratayhtiön suurimmaksi omistajaksi tulee A. Ahlström, joka merkkaa osakkeita 250 000 eurolla.

Kaikkiaan yhtiön toiminnan käynnistäminen vaatii 400 000 euroa, jolla rahoitetaan muun muassa moottoriradan kaavoitus, ympäristölupamenettely ja rahoittajien etsintä.

Muita osakkaita ovat AKK Motorsports ja Suomen Moottoriliitto. 180 hehtaarin kokoisen moottorirata-alueen omistajaksi on tulossa moottoriratayhtiö Kymi Ring Oy.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2135
Tuohan kuullostaa jo ihan hyvältä! :thumbup:
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Lisätään vielä yksi:

- pitoa myös lähtösuoran toiselle kaistalle jollain konstilla.
Siellä se Algersuari olisi Pirellin testikuskina voinut suhahdella edes takaisin tuota sisälinjaa vaikka 3h putkeen jossain vaiheessa viikonloppua (Lauantai-ilta, Sunnuntai-aamu). Eiköhän se sillä ainakin vähän paranisi.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Interlagos on kyllä yksi eeppisimmistä radoista koskaan. Tilkellä on paljon opittavaa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4359
Interlagos on kyllä yksi eeppisimmistä radoista koskaan. Tilkellä on paljon opittavaa.
Näitä jouheita, soljuvia old-school ratoja ei vaan enää tehdä, missään! Valitettavasti. :wall: Joka radalle pitää väkisin rakentaa pari sik-sak mikkihiiri syheröä ja shikaania.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Miksi tehdä uutta? Vanhat radat voisi vain entisöidä/replikoida entiseen loistoonsa (tietysti nykyaikaisilla fasiliteeteilla). Aivan kuten elokuvien tai arvorakennusten restaurointi, myös entisaikojen F1-ratoja tulisi restauroida. Vaikka sitten kilometrin turva-alueilla, jos on pakko.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Näitä jouheita, soljuvia old-school ratoja ei vaan enää tehdä, missään! Valitettavasti. :wall: Joka radalle pitää väkisin rakentaa pari sik-sak mikkihiiri syheröä ja shikaania.
Pitää nyt kuitenkin muistaa, ettei Interlagos sen enempää kuin muutkaan vanhat radat ole lähelläkään alkuperäisasua, vaan nykymuoto on syntynyt uudistusten johdosta. Eli ei tätäkään tällaiseksi varsinaisesti "tehty".

Itse pidän 8-10 mutkien aluetta kyllä syherönä.
Miksi tehdä uutta? Vanhat radat voisi vain entisöidä/replikoida entiseen loistoonsa (tietysti nykyaikaisilla fasiliteeteilla). Aivan kuten elokuvien tai arvorakennusten restaurointi, myös entisaikojen F1-ratoja tulisi restauroida. Vaikka sitten kilometrin turva-alueilla, jos on pakko.
Raha.
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24286
Sijainti
lappeen Ranta
Näitä jouheita, soljuvia old-school ratoja ei vaan enää tehdä, missään! Valitettavasti. :wall: Joka radalle pitää väkisin rakentaa pari sik-sak mikkihiiri syheröä ja shikaania.
Olisi kyllä mukavaa jos radat olisivat olemukseltaan ihan selkeästi toisistaan poikkeavia. Eikä tollasta, että joka radalla on hiukan kaikkea ja sitten niitä ei juuri erota toisistaan.

Laitanpa uudestaan kuvahavainnollistuksen, jossa eri värit kuvaavat eri ratojen ominaisuuksia 25 kilpailun sarjassa.

Ensin sarja, jossa kaikkilla radoilla on omat toisistaan enemmän tai vähemmän eroavat luonteensa (samantyyppiset radat suht samanvärisiä):


Sitten sarja, jossa kaikilla radoilla on hiukan kaikkia ominaisuuksia ja ratojen luonteet näinollen "hiukan" samanlaiset:
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4359
Olisi kyllä mukavaa jos radat olisivat olemukseltaan ihan selkeästi toisistaan poikkeavia. Eikä tollasta, että joka radalla on hiukan kaikkea ja sitten niitä ei juuri erota toisistaan.

Tämän minäkin haluaisin nähdä, ennenkaikkea haluaisin sarjaa pari vanhan Hocken tyylistä rataa, nythän sarjassa ei ole enää kuin Monza ultranopeana baanana.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tämän minäkin haluaisin nähdä, ennenkaikkea haluaisin sarjaa pari vanhan Hocken tyylistä rataa, nythän sarjassa ei ole enää kuin Monza ultranopeana baanana.
Ongelmana on se, että sellainen palvelee paikalla olevaa katsojaa kovin huonosti. Vanhassa Hockessakin oli stadion-osuus, yleisön takia. Toki tuohon asiaan voi suunnittelussa jonkin verran vaikuttaa (ja Imatrackissa mahdollisia ratkaisuja tarjosinkin).
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9308
Nyky-Hockella stadionosuuskaan ei ole niin säväyttävä kuin ennen, kun muun radan muutosten myötä autot eivät enää ole minimisiivillä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Nyky-Hockella stadionosuuskaan ei ole niin säväyttävä kuin ennen, kun muun radan muutosten myötä autot eivät enää ole minimisiivillä.
Koko muu rata on nykyään melkein sitä yhtä ja samaa stadion-osuutta joten se ei erotu mitenkään muusta radasta.

Toisin oli ennen kun pitkät suorat meni metsäosuudella ja lopussa stadionin tunnelman kautta kiekattiin uudelle kierrokselle.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Koko muu rata on nykyään melkein sitä yhtä ja samaa stadion-osuutta joten se ei erotu mitenkään muusta radasta.

Toisin oli ennen kun pitkät suorat meni metsäosuudella ja lopussa stadionin tunnelman kautta kiekattiin uudelle kierrokselle.
Hocken muutosta on käyty läpi jo monet kerrat, mutta edelleen nykyradalla kilvanajo läpi radan on mielenkiintoisempaa kuin pitkien suorien aikana. Persoona ehkä puuttuu, mutta actionia nykyrata tarjoaa enemmän.
 
Ylös