Moottoriratakeskustelu

M1gu

Well-known member
Liittynyt
24.1.2009
Viestit
161
Tuo Sue_me:n jälkimmäinen ehdotus vaikuttas omaan amatöörisilmään aikas hyvältä. Voisi toimia hyvin kisan kannalta, eikä rataa muutettaisi liian radikaalisti, joten "alkuperäinen henki" säilysi hyvin.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18407
Onko kukaan kuullut Iitin moottoriratahankkeen edistymisestä?
http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2012/12/14/Tillolan+moottorirata+on+valtion+ykköshanke/2012214844158/4
Tillolan moottorirata on valtion ykköshanke

14.12.2012 8:17 | Päivitetty: 14.12.2012 11:04

Iitin Tillolankankaalle suunnitteilla oleva moottoriurheilukeskus on ministeriössä valtakunnan ykköshanke ensi vuonna. Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi jo Stefan Wallinin (r.) aikakaudella hankkeelle 1,5 miljoonaa euroa. Ministeriön tuoreessa liikuntapaikkojen rahoitussuunnitelmassa summa näkyy ensi vuoden kohteista euromääräisesti suurimpana.

Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki (vas.) lisäsi aiemmin vuodelle 2014 osoitetun puolen miljoonan siivun jo ensi vuodelle.

Iitin Kymi Ringin lisäksi ensi vuoden valtakunnallisesti merkittävien hankkeiden listalla on Kontiolahden ampumahiihtokeskus (400 000 euroa) ja Lahden normaalimäen profiilimuutos ja muovittaminen (240 000 euroa).

Hanke on nimetty ministeriön listalla Tillolan monitoimikeskukseksi. Moottoriradan yhteyteen suunnitellaan erillistä raskaan kaluston ajokoulutuskeskusta, jollaista ei ole muissa Pohjoismaissa. Pääosin kuljettajakoulutuksen takia hankkeen kokonaiskustannusarvio on noussut aiemmin ilmoitetusta 30 miljoonasta 47,5 miljoonaan euroon.

Kokonaissummaan verrattuna opetusministeriön puolitoista miljoonaa on vain pieni puro. Rahoitusta on haettu kaikkiaan 5,1 miljoonaa euroa. Lisää voi siis tulla, vaikka nyt ministeriön oman budjetin raameihin ei mahtunut enempää.

Iitin kunnalle ja hankkeen puuhamiehille ministeriön kädenojennus tarkoittaa velvoitteita. Hanke olisi viimein saatava konkreettisesti käyntiin. Suunnittelua on tehty vuodesta 2007. Seuraavaksi olisi saatava kaavoitusasiat ja luvat kuntoon.

Iitin kunnanjohtaja Pentti Toivanen on aiemmin varovaisissa arvioissaan lausunut, että aikaisintaan keväällä 2013 voidaan päästä käytännön toimiin. Toivasen näkemys on ja pysyy edelleen.

— En lähde uusiin arvioihin. Sanon vain, että kunta tekee kaavaa, jonka pitää olla valmis puolentoista vuoden sisällä.

AKK-Motorsportin toimitusjohtaja Jani Backman sanoo, että tammikuussa saadaan lopulliset ja viralliset varmistukset kaikkien osapuolten sitoutumisesta hankkeeseen.

Iitin kunnanvaltuusto päätti tiistaina, että moottoriratayhtiölle myönnetään 23 462 euron pääomalaina. Kouvolan kaupunginhallitus sen sijaan päätti lokakuussa, ettei kaupunki toistaiseksi ole mukana hankkeen käytännön valmisteluissa.

— Kouvolan vetäytyminen tietysti ihmetytti, kun se on ollut kuitenkin alusta lähtien hankkeessa mukana ja primus motorina. Olen kuitenkin käsittänyt, ettei Kouvola ole lopullisesti heittänyt kirvestä kaivoon. Sielläkin odotetaan vain hankkeen starttia.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26884
Iitin Kymi Ringin lisäksi ensi vuoden valtakunnallisesti merkittävien hankkeiden listalla on Kontiolahden ampumahiihtokeskus (400 000 euroa) ja Lahden normaalimäen profiilimuutos ja muovittaminen (240 000 euroa).
Siinä on kolme hanketta joihin ei mun mielestä pitäis laittaa euroakaan valtion rahoja.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Hyvähän se on jos Iitin hanke menee eteenpäin. :thumbup:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Siinä on kolme hanketta joihin ei mun mielestä pitäis laittaa euroakaan valtion rahoja.
Ei pultsareidenkaan elämäntavan rahoittamiseen pitäisi laittaa latin latia. Silti uskoisin, että siihen menee moninkertainen määrä rahaa noihin urheilupaikkojen investointivarauksiin nähden.
 

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Tolla katuradalla ei tartteis tehdä kompromisseja säätöjen suhteen. :dunno:
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Noniin.

Tässä nyt oma viimeistelty Hungaroringin muutostyö.



Paljon samaa, kuin Sue_me:n ehdotuksessa. Perustelen omat ratkaisut.

Päädyin samaan ratkaisuun, kuin muut: toinen mutka siirretään kauemmaksi, jolloin on enemmän aikaa päästä rinnalle ja ohi. Samalla paranee huomattavasti mahdollisuus ohittaa mutkassa 4.

Vitosmutkan jälkeinen shikaani pois. Tilalle pitkä suora, jonka päässä vanhan kymppimutkan paikalla tiukenettu oikea. Pidempi suora, kuin pääsuora, joten ohitusmahdollisuus pitäisi olla hyvä. Vaihtoehtoisesti vanhoja mutkia 7-9 voi käyttää esim. moottoripyöräkisoissa jos haluaa.

Mielestäni löysin radan loppuun hyvän ratkaisun. Entisen vikan mutkan ongelma oli siinä, että siinä oli vaikea seurata edellä olevaa ja näin ohittaminen pääsuoralla oli usein vaikeaa. Tässä minun versiossani sen pitäisi olla paljon helpompaa. Viimeinen mutka on tiukka, mutta se toivottavasti mahdollistaa silti erilaiset ulostulot pääsuoralle. Tokavika mutka on hieman nopeampi, jotta ero ei venyisi liikaa viimeiseen mutkaan tullessa.

Teoriassa onnistuin parantamaan kahta ohituspaikkaa ja loin pari uutta. Olen tyytyväinen. Ainoa juttu, joka mietityttää vieläkin on mutkat 7-10. 7-9 mutkat voi säilyttää muutoksesta huolimatta, mutta kannattaako kymppimutkasta yrittää luoda väkisin ohituspaikkaa vai kannattaisiko sekin säilyttää entisellään. Minä nyt päädyin tuohon ratkaisuun, mutta en väitä sen olevan paras. Makuasia.

Seuraavaksi vain lähettämään idea Tilkelle ja vuonna 2015 ajetaan Vertin suunnittelemalla Hungaroringilla. :cool:

Radalla on muuten mittaa noin. ~4,15 kilometriä, joka tarkottaisi 73 kierrosta kisassa.




'
 
Viimeksi muokattu:

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1034

Tässä mun suunnitelma, en mene vannomaan, että rata parantuisi, koska tein tämän melko nopeasti.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tässä mun suunnitelma, en mene vannomaan, että rata parantuisi, koska tein tämän melko nopeasti.
Eikait sitä Hungaroringia tarvitse ainakaan nykyisestä enää hidastaa :confused:


Vertin ehdotus vaikuttaa ihan hyvältä. Ainoa ongelma on tuo viimeisen kompleksin ulosajoalue. Joutuisi kaivuuhommiin nykyisessä katsomorinteessä.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1034
Eikait sitä Hungaroringia tarvitse ainakaan nykyisestä enää hidastaa :confused:
Tää on sen mun suunnitelman heikkous, suunnittelin mutkia jotka näyttää hyvältä, mutta ovat hitaita :D En henkilökohtaisesti tykkää hirveänä nopeista mutkista, toki poikkeusia löytyy, mutta tosiaa radasta tulisi todella hidas.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4334


Pituus 5 km, erittäin tiukat jarrutukset, jokaisessa jarrupaikassa ohitus mahdollisuus

Viimeinen shikaani on korkeuserosta johtuen "pimeä", ulosmenon apexia ei enää.

-Radanleveys minimissään 12 metriä,
 
Viimeksi muokattu:

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa


Pituus 5 km, erittäin tiukat jarrutukset, jokaisessa jarrupaikassa ohitus mahdollisuus

Viimeinen shikaani on korkeuserosta johtuen "pimeä", ulosmenon apexia ei enää.

-Radanleveys minimissään 12 metriä,
Tämän kaltaiset pitkät suorat ja tiukat kurvit on mun mielestä just Tilken tavaramerkki. Radan kaks ekaa sektoria on ihan hyviä ennestään mutta kolmanteen voisi heittää jottai.
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Nämä taitaa kuitenki olla niitä parhaita ohituspaikkoja.
GP3 kuskin kannalta kyl kait, mutta näyttävämmät ohitukset tapahtuu enimmäkseen suorilla, joita edeltää haastava kurviosuus. DRS tosin vesittää nykyisin nämä osuudet, ainakin Spassa.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Tää foorumihan on pikku-Tilkejä täynnä.

Ainoa muutos, minkä Hungaroringiin tekisin, olisi se kakkossektorin shikaanin poisto. Muuten pysyköön nykyisenlaisena.

2002 vuoden versio oli muuten parempi kuin tää nykyinen.
 
Ylös